Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Hadde en litt urovekkende samtale med en forhandler idag. Stakk innom og viste glippen og reaksjonen var "Oi, slik skal det ikke være!" Han mente at det ikke skulle være slik og mente at denne ikke var hverken støv eller vanntett med glippen mellom glasset og rammen....hmmmm.....

 

Kunne tenke meg det, ja. På min er det ingen glippe der, og da heller ingen støvansamling. Har ingen sjanse til å stikke en liten negl inni der, for å si det sånn. Ikke en nål, heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo legge til at jeg var ( og fremdeles til tider er ) kritisk til skjermen. Gikk fra Note 2 og bestemte meg for å selge Sonyen. Nå ble Note 2 solgt først så da ble jeg tvunget til å bruke Sony Z.

 

Skjermen er noe man venner seg til men fremdeles bringer skjermen, sammenlignet med Samsung telefoner, fremdeles smil hos de eierene. Den er dårlig sammenlignet. Punktum

 

Leser om flere på XDA som sier det stikk motsatte av deg, de kommer også fra andre merker som S3, HTC One X osv og sier Xperia Z skjermen ser bedre ut. Det er mulig det kommer ann på øyet som ser, men jeg har sammenlignet selv med en galaxy S3, og synes Sony skjermen ser bedre ut.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Jeg er mere fornøyd med bildene på min Z enn hva tilfellet var med S3 og Lumia920. Unntaket er i dårlig lys der Nokian er bedre. Kameraet er rett og slett helt fint.

 

Innsynsvinkelen på skjermen har jeg virkelig ikke problemer med heller, ser som oftest rett på og da ser jo skjermen strålende ut. Hvordan den oppfattes fra andre synsvinkler er forholdsvis uinteressant.

Lenke til kommentar

Mye styr rundt skjerm her.

Det kan jeg forstå forsåvidt når man kommer fra AMOLED.

Men etter å ha brukt telefonen en stund nå, synes jeg AMOLED skjermene ser unaturlig og dårlige ut, vanesak.

 

Kamera tar meget gode bilder sammenlignet med GS2 og GS3, men kan være noe mye støy reduksjon til tider (kommer veldig an på motivet).

Grunnen til at det ligger en del eksempler i 9mpx er at det er høyeste oppløsning i burst, som har mindre støyreduksjon.

Sensoren er god, det er bare å få litt en litt mer balansert støyreduksjon :)

 

Er det mulig for noen av dere som sier dere ikke har noe glippe mellom "gummien" og glasset i front å ta bilde?

Skulle gjerne sammenlignet litt da jeg har litt glippe der, trodde det skulle være slik.

Lenke til kommentar

Nå er det 40 timer siden jeg lada telefonen og det er 24% igjen. Jeg har brukt telefonen helt normalt. En del meldinger (både på Whatsapp og SMS), noen samtaler, den obligatoriske runden med spilling på do, bluetooth aktivert når jeg er i bilen, samt noe bluetooth+trådløst headset når jeg holder på hjemme eller går, WiFi har vært på sporadisk.

 

  • 3G på (4G deaktivert grunnet litt dårlig dekning som gjør at den faller mye ut. Har som regel 1-2 streker med 4G-dekning)
  • Ingen strømsparefunksjoner aktivert
  • Ingen apper som styrer strømforbruket på noen måte.
  • Sync på Gmail, Whatsapp, Dropbox og Google.

 

Kan ikke annet enn å si meg fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Har hatt min en stund nå og etter å ha vært skeptisk til å gå fra AMOLED til denne, er jeg gledelig overrasket. Fargegjengivningen er god, og med den høye oppløsningen gir mobilen meg et godt inntrykk.

Jeg forstår ikke helt maset på innsynsvinkel. Ikke synes jeg den har dårlig innsyn ved små vinkler, men jeg skjønner ikke at folk har så veldig bruk for å se på på mobilen sin fra 30 graders vinkel heller. Problemet er vel heller tilstede på TVer hvor man ikke alltid har sofaen eller godtstolen rett foran TVen.

Lenke til kommentar

Siden det er mye spørsmål rundt dette med ladekrybbe så skriv gjerne her hvor du har kjøpt fra og hvorvidt du fikk med ladekrybbe eller ikke så legger jeg det til i førsteposten.

 

CDON: Ladekrybbe medfølger

Komplett.no: Ladekrybbe medfølger

Tar gjerne i mot flere forslag her.

Lenke til kommentar

Mye styr rundt skjerm her.

Det kan jeg forstå forsåvidt når man kommer fra AMOLED.

Men etter å ha brukt telefonen en stund nå, synes jeg AMOLED skjermene ser unaturlig og dårlige ut, vanesak.

Som du sier er det snakk om hva man personlig prefererer.

OLED er kjent for å ha litt sterke farger men samtidig oppfattes de også som skarpere. OLED behøver ikke noe lys for å lage sort farge men kun hvit og farger, og dermed er de gjerne litt mer strømbesparende.

IPS/LCD har alltid baklys på og krever litt mer strøm. Men de er igjen mer naturlige i sine farger enn OLED.

 

Vil også påpeke at "coatingen" på skjermene betyr mye. Enkelte skjermer får f.eks fort fingermerker og andre ikke, selv med samme teknologi, eksempelvis OLED. Her kan det være forskjeller på samme teknologi og de med svakest coating får fingermerker og noe blasshet. Dette har svært stor innflytelse på hvordan skjermene faktisk oppfattes ifht bare å se på spesifikasjoner som igjen ofte bare blir tall.

Et annet eksempel på dette er f.eks snakk om MegaPiksler hvorav det egentlig er bildebrikken og linsene som utgjør det meste av hvordan et bilde blir. Flere megapiksler behøver man bare hvis man skal blåse opp bilder til f.eks plakater, men da bruker man nok ikke mobilkamera uansett. Om testen av HTC One blir nøytral vil dere se hvor lite antall MegaPiksler faktisk har av betydning.

Endret av Terminal
Lenke til kommentar

Det må være en tilsvarende film på baksiden av telefonen som det er foran. Jeg har fått noen merker på baksiden som ikke er riper men mer som små bulker. Noe som ikke skal være mulig i glass uten at det hadde vært hakk i det. Disse merkene er kommet fra å ligget med ryggen ned på bord, da min telefon kun har gått fra lomme til bordoverflater siden jeg har fått den.

Lenke til kommentar

Det må være en tilsvarende film på baksiden av telefonen som det er foran. Jeg har fått noen merker på baksiden som ikke er riper men mer som små bulker. Noe som ikke skal være mulig i glass uten at det hadde vært hakk i det. Disse merkene er kommet fra å ligget med ryggen ned på bord, da min telefon kun har gått fra lomme til bordoverflater siden jeg har fått den.

 

Ja er film foran og bak, noen på XDA har sjekket dette.

 

Noen uten åpenrommet mellom ramme og glass som gidder å ta bilde av tlf, så jeg kan sammenligene? :)

Lenke til kommentar

Ganske dramatisk forskjell på skarpheten, Men hvorfor legger "ingen" ut bilder i 13mpx, (12hdr) kun 9 som her? Det er på 13 som mobilen markedsføres hardt under hvor man ser skikkelig blur.

Det verste jeg vet ift. bilder er der hvor man føler behov for å sette på seg briller. Det samme med skjermer, man justerer vinkel, lysstyrke og avstand i det uendelige fordi det rett og slett ikke blir bra.

 

Er det slik at Z har 2 forskjellige skjermer hvor den ene er bra og den andre er en katastrofe? Det oppklarer jo litt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har hatt min en stund nå og etter å ha vært skeptisk til å gå fra AMOLED til denne, er jeg gledelig overrasket. Fargegjengivningen er god, og med den høye oppløsningen gir mobilen meg et godt inntrykk.

Jeg forstår ikke helt maset på innsynsvinkel. Ikke synes jeg den har dårlig innsyn ved små vinkler, men jeg skjønner ikke at folk har så veldig bruk for å se på på mobilen sin fra 30 graders vinkel heller. Problemet er vel heller tilstede på TVer hvor man ikke alltid har sofaen eller godtstolen rett foran TVen.

Tro det eller ei men enkelte setter telefonen i en holder eller en krybbe da det er situasjoner hvor det er upraktisk å sitte å holde den til enhver tid. Har man en så stor og "god" skjerm så fungerer det flott også å se TV og film men å ligge eller sitte å holde den i rett vinkel i opptil flere timer er bare kjas. Så joda, på moderne smarttelefoner i størrelse phablets så har innsynsvinkel betydning.

 

Med mindre du kun er interesert i å bruke den som en overpriset facebooktelefon. Men det er vel ting ift. kamera og skjerm facebook generasjonen ikke tenker over hvor det viktigste er tweets, likes og bilder med grimaser og nye solbriller i "we was here" stil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...