Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke noen spesiell glippe der på min. Litt muligens, men ikke nok til at jeg har fått noe støvoppsamling der. Synes den virker rimelig tight. Har verken vært nødt til å tørke eller skylle telefonen etter en ukes bruk.

 

Lekker telefon. Skjermen er, som mange har påpekt, svak på innsynsvinkel - men den er helt rå på bilder og video. Den svakheten som har irritert meg mest til nå, er at jeg synes den har litt for lavt volum på øre-høytaler under samtaler. Tar med selv i å skru opp lyden hver gang jeg prater med noen, for så å finne ut at den står på maks. Mulig LG'en jeg hadde tidligere var veldig høy og det har blitt en vane, siden ingen andre påpeker dette.

 

Er ellers godt fornøyd med batteriet. Lades svært raskt opp til 100% når den står i krybba og jeg føler jeg bruker den både lenge og mye før det blir behov for opplading igjen. Trenger ikke å lade hver dag, selv om det blir gjort likevel. Bruker ikke stamina-mode, men har aktivert sted-definert WI-FI.

Lenke til kommentar

Om det følger med ladekrybbe eller ikke kommer an på hvilket land telefonen selges i. Norske telefoner, som selges i Norge følger det med ladekrybbe til, punktum finale. Om enkelte lugubre nettbutikker har tatt telefonen inn fra en annen utenlands importør, så kan det hende det ikke følger med.

Lenke til kommentar

Lekker telefon. Skjermen er, som mange har påpekt, svak på innsynsvinkel - men den er helt rå på bilder og video.

 

Seriøst? Kameraet har noe mest det mest uskarpe jeg har sett på lenge, selv sammenlignet med eldre mobiler på markedet. Se på side 20 i denne tråden for sammenligning. Det er ikke bare meg som er sær og har krav.

Lenke til kommentar

Seriøst? Kameraet har noe mest det mest uskarpe jeg har sett på lenge, selv sammenlignet med eldre mobiler på markedet. Se på side 20 i denne tråden for sammenligning. Det er ikke bare meg som er sær og har krav.

 

Har du testet burst-mode med "mid"-innstilling?

Lenke til kommentar

Seriøst? Kameraet har noe mest det mest uskarpe jeg har sett på lenge, selv sammenlignet med eldre mobiler på markedet. Se på side 20 i denne tråden for sammenligning. Det er ikke bare meg som er sær og har krav.

 

Ja, det var vel sikkert mulig å misforstå den der om man har et "halvtomt" forhold til telefonen ;)

 

Når jeg snakker om bilder og video i forbindelse med skjermkvalitet - snakker jeg naturligvis om visning av bilder og video. Kameraet har jeg ikke testet noe særlig. Ser HD-serier på telefonen og det ser alldeles nydelig ut. En helt annen verden enn den litt blasse menyvisningen. Samme med visning av bilder. Brava Engine funker. Skulle jo gjerne hatt den samme kvaliteten og gjengivelsen i menyene også, men det er for meg ikke så fryktelig viktig - så det går greit.

Lenke til kommentar

Har du testet burst-mode med "mid"-innstilling?

 

Som en del av "forskning" da Z var et aktuelt kjøp har jeg kun basert meg på seriøse test-sider + at jeg har brukt opp halve internett på utenlandske forum. Så nei, det er ikke egne erfaringer, men halve planeten sine.

Resultatet er negativt over hele fjøla når bildene brukes til mere enn å poste mat på FB.

For å se hva som menes, må man kikke på bildene i 100% zoom.

 

Post gjerne resultat fra burst-mode nå som det er dagslys.

 

Oppklaring: Grunnen til engasjemet er at folk uten spesielle krav og kritisk sans hyller kameraet som veldig bra, og da blir det på kanten til løgn i mine øyne. Noe som potensielle kjøpere bør være obs på. Bare nevner det før div østrogenbomber begynner å hyle med beskyldninger om trolling.

Endret av gammalerik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst? Kameraet har noe mest det mest uskarpe jeg har sett på lenge, selv sammenlignet med eldre mobiler på markedet. Se på side 20 i denne tråden for sammenligning. Det er ikke bare meg som er sær og har krav.

 

Hvilke eldre telefoner har du sammenlignet med. Pass på å sammenligne på samme forstørrelse og ikke på samme antall pixler. Større pixeltetthet gir nødvendigvis lavere kvalitet pr. pixel, men ikke nødvendigvis dårligere kvalitet pr. utsnittsvinkel.

Lenke til kommentar

Hvilke eldre telefoner har du sammenlignet med. Pass på å sammenligne på samme forstørrelse og ikke på samme antall pixler. Større pixeltetthet gir nødvendigvis lavere kvalitet pr. pixel, men ikke nødvendigvis dårligere kvalitet pr. utsnittsvinkel.

 

Nettopp. Bilder blir aldri bedre enn summen av detaljene.

 

Edit: Håpet er at problemet ligger i software = altfor aggressiv bildebehandling.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Nettopp. Bilder blir aldri bedre enn summen av detaljene.

 

Edit: Håpet er at problemet ligger i software = altfor aggressiv bildebehandling.

 

Fra bildene som ble linket ser jeg tegn til mer moire, mindre kontrast og mer CA i hjørnet i xperia Z bildene sammenlignet med S4 bildene. moire og CA kan være billedbehandling, men hjørneuskarpheten og lavere kontrast er neppe det. Jeg gjetter at optikken er noe kompromittert av tilgjengelig tykkelse i xperia z. (telefonene er oppført som like tykke, men bilder viser at linsen i s4 stikker noe ut)

 

Spørsmålet er om disse skavankene har betydning for de bruksområdene hver enkelt trenger kamera til. Mobilbilder for meg strekker seg maks til embedding som lavoppløste bilder i mail sosiale media etc, så jeg bryr meg ikke. (Bruker en d800 for seriøs fotografering) Men har du tenkt å ta bilder for utskrift med mobilkamera så virker s4 som et bedre valg. Vet ikke hvilke eldre mobiltelefoner som skal konkurrere dog. Nokia 808 kanskje.

Lenke til kommentar

Som en del av "forskning" da Z var et aktuelt kjøp har jeg kun basert meg på seriøse test-sider + at jeg har brukt opp halve internett på utenlandske forum. Så nei, det er ikke egne erfaringer, men halve planeten sine.

Resultatet er negativt over hele fjøla når bildene brukes til mere enn å poste mat på FB.

For å se hva som menes, må man kikke på bildene i 100% zoom.

 

Post gjerne resultat fra burst-mode nå som det er dagslys.

 

Oppklaring: Grunnen til engasjemet er at folk uten spesielle krav og kritisk sans hyller kameraet som veldig bra, og da blir det på kanten til løgn i mine øyne. Noe som potensielle kjøpere bør være obs på. Bare nevner det før div østrogenbomber begynner å hyle med beskyldninger om trolling.

 

Hehe, okey. Har ikke telefonen selv, men er fortsatt til vurdering. Siden du har lest gjennom halve internett regner jeg med du også har vært innom denne tråden og sett forskjellen http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2195895.Viser jo hvert fall at det er håp for kameraet, og at det er for mye noise reduction som ødelegger. Uansett ingen krise for min del, siden de bildene jeg tar med telefonen kun havner på Facebook eller Instagram :)

Lenke til kommentar

Har vært innom tråden der ja:) S4 og Z skal visstnok ha samme sensoren så det er vel linse og/eller software det står på. Støyreduksjonen er forøvrig temmelig hinsides selv til mobil å være, og det kan godt mulig dukke opp noen firmwares etter masse pepper, selv om sony har litt forkjærlighet til myke bilder.

 

Bruker selv en Lumix til mer seriøse bilder. Men det blir epler og pærer og forventer ikke det samme selvfølgelig. Det bør ikke være enn unnskyldning heller, og at man skal godta alt.

 

Er på kanten til å si at S2 har samme detaljer på resultatene[red.anm. som Z], men DET blir litt VEL på spissen:) Den har egentlig bare litt mindre dynamikk og skarphet på vanskelige motiver som f.eks trær/skogholt/osv

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Når det gjelder headsetet jeg anbefalte, så ser jeg at tilbudet gjelder på teknikmagasinet sine hjemmesider enda. Dette er det bare å bestille!

 

Lekkert designet handsfree med stereo-bluetooth.

Et skikkelig tøft Bluetooth-headset som spiller musikk fra f.eks. smarttelefoner eller MP3-spillere. Du kan enkelt styre spillingen uten å røre mobilen takket være fjernkontrollen. Ved innkommende anrop pauses musikken og samtalen kobles fram. Mikrofonen er støyreduserende (DDSP) slik at samtalene blir klare og tydelige. Du kan dessuten koble til dine egne ørepropper dersom du ikke trives helt med de som medfølger.

Den tøffe, og moteriktige, identitetsbrikkedesignen gjør at headsettet kan bæres rundt halsen med stolthet. Hele headsettet er sprutesikkert og kan bæres framme i lettere regn.

Benytter Bluetooth 3.0 samt A2DP og AVRCP. Opptil 10 m rekkevidde. Headsettet støtter MultiPoint og kan kobles til to Bluetooth-enheter samtidig. Taletid/spilletid opptil 8 t. Standby opptil 228 t. Mål 34x53x10 mm. Vekt 30 g. Lev inkl. lader, ørepropper, klips, halskjede og tre par gummipropper (S/M/L

 

Finner det ikke billigere på eBay en gang!

 

http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=264144&title=Jabra%20Street%202&

Lenke til kommentar

Var det pixelpeeping på side 20 her i tråden? Nei det var bare bilder som var ei smørje når man ser på dem i 100%. Å diskutere med enkelte blir jo som å forklare en blind hvordan hagen min ser ut...

Men for all del ...noen elsker grandiosa og synes ekte mat er fæl kun fordi at det ikke smaker nettopp grandis. Men vær trygg, det kommer folkeopplysning mot ljug jevnt og trutt i tråden i tida framover.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Var det pixelpeeping på side 20 her i tråden? Nei det var bare bilder som var ei smørje når man ser på dem i 100%. Å diskutere med enkelte blir jo som å forklare en blind hvordan hagen min ser ut...

Men for all del ...noen elsker grandiosa og synes ekte mat er fæl kun fordi at det ikke smaker nettopp grandis. Men vær trygg, det kommer folkeopplysning mot ljug jevnt og trutt i tråden i tida framover.

 

Har hatt mange DSLR, og pr idag et Nikon D7000, og jeg kan forsikre deg at jeg også kan få blurry bilde på utrolig langt hold.

 

Men hvis du googler D7000 tror jeg du finner ut at det er alt annet enn dårlig.

 

Tror alle her inne har fått det med seg at du ikke kommer til å kjøpe Z, etter et utall med negative poster om tlf.

 

Selv syns jeg Z og One har et alldeles sexy design, men syns nok One frister meg mer uten at jeg har bestemt meg, da jeg allerede har en Note 2 som jeg er svært fornøyd med. Hadde håpet at Galaxy serien kunne endre seg mer i den retning av Sony å HTC designmessig

Lenke til kommentar

Har hatt mange DSLR, og pr idag et Nikon D7000, og jeg kan forsikre deg at jeg også kan få blurry bilde på utrolig langt hold.

 

Men hvis du googler D7000 tror jeg du finner ut at det er alt annet enn dårlig.

 

Tror alle her inne har fått det med seg at du ikke kommer til å kjøpe Z, etter et utall med negative poster om tlf.

 

Selv syns jeg Z og One har et alldeles sexy design, men syns nok One frister meg mer uten at jeg har bestemt meg, da jeg allerede har en Note 2 som jeg er svært fornøyd med. Hadde håpet at Galaxy serien kunne endre seg mer i den retning av Sony å HTC designmessig

 

Du må jo sammenligne forskjellige produsenter med SAMME motiv mann. Joda, t.o.m et teleskop får blurry bilder på hold. Det ikke det det dreier seg om for hundrede gang.

 

Og, nei det dreier seg ikke om meg og hva jeg ikke har tenkt å kjøpe. Men å advare folk mot et kamera som lager akvareller. Blurry som fy. Ta ikke mitt ord alene for det og se etter selv.

 

Denne siden viser ganske mange modeller opp mot hverandre og det er ingen tvil om Z er LANGT dårligst

 

http://www.phonearen...-Nexus-4_id3273

 

Kudos til iPhone faktisk. Noe jeg hater som pesten.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...