Gå til innhold

? Oculus Rift er helt fantastisk til spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har undret meg litt over hvorfor vi ikke har sett mer slikt, og grunnen kan simpelthen være at vi snakker om disruptiv teknologi.

 

Først og fremst, har de eldre vr brillene hatt store mangler, spesielt innenfor respons, oppløsning og ikke minst høy vekt.Sensorene har vært for treige, skjermene for dårlige og de veier litt for mye til at man kan ha en behagelig spill opplevelse noe særlig mer enn 20 minutter før nakkemusklene sier ifra.

 

Et annet viktig punkt med den gamle VR teknologien, er hvor lite du faktisk så. Det kan enkelt sammenlignes med å kikke igjennom et nøkkelhull, med en bitteliten skjerm i enden. I praksis, satt du igjen med en føelse av å sitte i et mørkt rom, med en "stor" skjerm forran deg.

Med Oculus Rift har de endret denne løsningen fullstendig, og brukt linser som dekker hele synsfeltet ditt. Du sitter ikke lenger i et mørkt rom, og titter inn i en skjerm. Du befinner deg faktisk inne i spillet!

 

I de siste 6 - 7 årene, har smart telefoner og tablets satt utviklingen innen skjermer og sensorer i høygir, som igjen har gjort sensorer og skjermer i størrelsen 5 - 7" veldig billig + langt lettere.

 

Det er klart at noen kunne funnet opp denne løsningen for kanskje 4-5 år siden, teknologien eksisterte jo, men da hadde de ikke klart å lage den så billig, bra og rask som du får den idag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst, har de eldre vr brillene hatt store mangler, spesielt innenfor respons, oppløsning og ikke minst høy vekt.Sensorene har vært for treige, skjermene for dårlige og de veier litt for mye til at man kan ha en behagelig spill opplevelse noe særlig mer enn 20 minutter før nakkemusklene sier ifra.

 

Det jeg mener er: Grunnen til at vi ikke har sett flere forsøk på VR fra de store produsentene, kan være at de faktisk frykter teknologien. Særlig nå i senere tid, hvor det faktisk har vært liv laga. Oculus er ikke påfallende tidlig ute.

Lenke til kommentar

Dette ser definitivt interessant ut. Jeg er også spent på om Sony får opp kvaliteten og ned prisen på sitt HMZ-"headset". Den nåværende versjonen har visst en 1280x720 OLED-skjerm for hvert øye, men er litt fortung og ubehagelig å ha på.

 

redigert med lenke: http://store.sony.co...HDTV/en/p/HMZT1

 

Rart dem ikke selger andre generasjonen på linken din...mulig det er en skrive feil. Det spørs om det skjer noe mer med Sony sin satsning på Personal 3D Viewer. Dem har vist ny type 2år på rad under CES men i år har dem ikke vist en oppfølger.

 

Ikke som jeg har fått med meg ....

 

http://www.sony.no/product/personlig-3d-display/hmz-t2

Lenke til kommentar

men hva med folk som bruker lesebriller el. ?jeg er helt totalt avhengig av briller for og kunne fungere normalt og det ser ikke ut som det er plass til briller under. og jeg kan se 3d så det er vits i at jeg kunne bruke dette.

 

Det burde gå bra - journalisten fra Tech Report fortalte at modellen de viste frem på CES passet komfortabelt utenpå brillene hans. Hvorvidt det er samme modell som den de skal sende ut i mars/april er dog uklart.

Lenke til kommentar

Virker fantastisk, men mtp hvor slitsomt det kan være å ha ett bra sentrert/lett headset på hodet i lengden ser jeg for meg ekstreme nakke/rygg problemer etter kort tids bruk av dette :\

 

Riften skal visstnok være veldig lett. I testene av prototypen, har vekten blitt sammenlignet med skibriller, og de er ikke særlig tunge. Dev kit versjonen vil være ca 30 gram tyngre enn prototypen, så vekten vil sannsynligvis ikke bli noe stort problem.

Lenke til kommentar

å FY. Tenk å fly med en drage i skyrim, og kunne snu seg rundt og se ned på den sjuke naturen. Eller å sitte i et jagerfly, å ta barrel-roll immelom fjell og dype daler. Kommer til å sitte skrikene av glede i stolen haha.

 

Skal ha lest ett sted at det var en av de som prøvde disse brillene, som forklarte at man får ett skikkelig magasug når man "faller" ned fra høyder. Tenk da ett ekstremsportspill der du kaster deg utfor klipper eller lignende.

Eller det å spille "Grøsser" spill på denne....FY FADER. Gå i en mørk skog, enten alene eller med en kamerat, med kun lommelykt og ett kart. Man snur seg konstant bakover for å se om noen følger etter... du hører lyder bak deg, og løper i panikk samtidig som du slenger blikket frem og tilbake fra side til side.

 

MAGISK.

Dev kit skal kjøpes, kan ikke vente 1 år til på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Først og fremst, har de eldre vr brillene hatt store mangler, spesielt innenfor respons, oppløsning og ikke minst høy vekt.Sensorene har vært for treige, skjermene for dårlige og de veie
Det jeg mener er: Grunnen til at vi ikke har sett flere forsøk på VR fra de store produsentene, kan være at de faktisk frykter teknologien. Særlig nå i senere tid, hvor det faktisk har vært liv laga. Oculus er ikke påfallende tidlig ute.

 

De er ikke tidlig ute, og de kommer ikke med noe nytt til markede. Det eksisterer VR opplevelser tilsvarende Oculus, men som koster en halv årslønn pr stk. At Oculus har klart å lage brillene til 300 dollar, er heller ikke noe nytt hemmelig design. Problemet til produsentene, har nok heller falt på usikkerhet og minner fra hvordan man har brent seg på VR bølgen tidligere. Det krever mye for å få VR til å fungere skikkelig. Det er ikke bare å lage VR briller som fungerer til en billig penge. Det krever også støtte fra alle de store spill selskapene og aller helst egene spill laget for VR. De spillene som følger med, er kule nok de, men det er de spillene som faktisk er laget til Oculus som vil gjøre en betydning.

 

At produsentene frykter teknologien, er nok langt ifra virkligheten. Når teknologien er moden nok, kommer de nok ut med sin egen versjon, alle mann.

Lenke til kommentar

å FY. Tenk å fly med en drage i skyrim, og kunne snu seg rundt og se ned på den sjuke naturen. Eller å sitte i et jagerfly, å ta barrel-roll immelom fjell og dype daler. Kommer til å sitte skrikene av glede i stolen haha.

 

Skal ha lest ett sted at det var en av de som prøvde disse brillene, som forklarte at man får ett skikkelig magasug når man "faller" ned fra høyder. Tenk da ett ekstremsportspill der du kaster deg utfor klipper eller lignende.

Eller det å spille "Grøsser" spill på denne....FY FADER. Gå i en mørk skog, enten alene eller med en kamerat, med kun lommelykt og ett kart. Man snur seg konstant bakover for å se om noen følger etter... du hører lyder bak deg, og løper i panikk samtidig som du slenger blikket frem og tilbake fra side til side.

 

MAGISK.

Dev kit skal kjøpes, kan ikke vente 1 år til på dette.

 

Alt virker så ekte med rift. Dør du i spillet dør du på virkelig..... Hold deg unna FPS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...