Gå til innhold

Lavest mulig iso på kamera.


Anbefalte innlegg

Jeg har Nikon D7000 og det har lavest iso på 100. Dette opplever jeg som i lyseste laget noen ganger.

Spørsmålet da er, hvorfor lages det ikke en mulighet for å kjøre dette enda lengre ned?

Lar det seg ikke gjøre? Må man bruke ND filter uansett?

Hva er laveste ISO på kameraer i dag? Kan dette justeres via firmware? Hva er det som setter grenser her?

Er 100 iso en grei nedre grense? Hva mener dere?

I filmens dager hadde man 25 iso, hvis jeg ikke husker feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg ikke feil så har Nikon iso200 som laveste kalibrerte grense.

 

Googlet opp en kjapp oppsummering her...

 

"The D7K, D3100, D5100 starts at 100.

The D90, D300, D700, D3, D3S, D3X all start at ISO 200 but they have 3 L settings for ISO's 50, 100, and 150.

 

....og like etter finner jeg en liten "justering" av den første sannheten ;)

 

"The first sentence is correct. The second is mostly wrong. Only the D3x has ISO 50 and the D90 doesn't have ISO 100. The three Nikon L settings are L0.3, L0.7, and L1, which correspond to ISO 160, 125, and 100, or 80, 60, and 50 for the D3x."

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg har Nikon D7000 og det har lavest iso på 100.

Er 100 iso en grei nedre grense?

 

Bruker ISO100 på D7000 og ISO200 på D90 - funker greit for meg...

 

Dette opplever jeg som i lyseste laget noen ganger.

 

Bruker konsekvent -0,7 på eksponeringskompensasjon(D7000) - funker greit for min del...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Ok jeg tror jeg da får gå for et ND filter. Jeg var ute i sola å tok noen bilder i går og det var bra lyst. Det kunne vært gøy å prøvd et ND filter. Noe nytt kamera for å få 50 iso, blir det ikke. Jeg har siktet meg inn på GH3 for videoen sin del. Vet ikke hva det har av laveste iso.

Lenke til kommentar

Ok jeg tror jeg da får gå for et ND filter. Jeg var ute i sola å tok noen bilder i går og det var bra lyst. Det kunne vært gøy å prøvd et ND filter. Noe nytt kamera for å få 50 iso, blir det ikke. Jeg har siktet meg inn på GH3 for videoen sin del. Vet ikke hva det har av laveste iso.

GH3 har 200 som laveste normalt, men kan utvides ned til 125.

Lenke til kommentar

Ok jeg tror jeg da får gå for et ND filter. Jeg var ute i sola å tok noen bilder i går og det var bra lyst. Det kunne vært gøy å prøvd et ND filter. Noe nytt kamera for å få 50 iso, blir det ikke. Jeg har siktet meg inn på GH3 for videoen sin del. Vet ikke hva det har av laveste iso.

 

Gå for et ND filter ja :)

 

Skal du filme med GH3 og lage noe seriøst noe i 24p må du UANSETT kjøre 1/50 sek lukkertid for at det skal se sinematisk og fint ut. Ved for liten lukkertid får man ikke naturlig motion blur og da ser det bare stygt ut.

 

Og for å få til 1/50 sek i dagslys MÅ du ha nd filter no matter what :) Så det er bare å vende seg til tanken med ND filter med en gang og avvenne seg ønsket om lavere iso. Det vil nok aldri bli noen revolusjon på å kunne kjøre meget lav ISO. ISO25 som laveste native ISO tror jeg aldri vi vil se, ikke 50 heller.

Lenke til kommentar

Gå for et ND filter ja :)

 

Skal du filme med GH3 og lage noe seriøst noe i 24p må du UANSETT kjøre 1/50 sek lukkertid for at det skal se sinematisk og fint ut. Ved for liten lukkertid får man ikke naturlig motion blur og da ser det bare stygt ut.

 

Og for å få til 1/50 sek i dagslys MÅ du ha nd filter no matter what :) Så det er bare å vende seg til tanken med ND filter med en gang og avvenne seg ønsket om lavere iso. Det vil nok aldri bli noen revolusjon på å kunne kjøre meget lav ISO. ISO25 som laveste native ISO tror jeg aldri vi vil se, ikke 50 heller.

 

Ja nå var dette ment for bilder da. Ikke video. Men den er grei. I en annen tråd, så sier du at ND filter trenger man ikke ved filming med GH3. Mens nå bør man ha det. :) Hva kommer det av?

I et video kamera av høyere klasse er slikt innebygd. Ja jeg tror også et ND filter er å foretrekke ved filming. Serlig da det blir så lyst med snø. Detaljer brenner fort ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja nå var dette ment for bilder da. Ikke video. Men den er grei. I en annen tråd, så sier du at ND filter trenger man ikke ved filming med GH3. Mens nå bør man ha det. :) Hva kommer det av?

I et video kamera av høyere klasse er slikt innebygd. Ja jeg tror også et ND filter er å foretrekke ved filming. Serlig da det blir så lyst med snø. Detaljer brenner fort ut.

 

 

Hvis du kan linke til innlegget mitt hvor jeg sier dette kan jeg kanskje forklare hvorfor om jeg ikke allerede har gjort det hvis det har vært en spesiell setting det har vært snakk om.

 

Videre så trenger man IKKE ND filter for å unngå utbrente detaljer. Detaljer brenner IKKE fort ut om vinteren. Ved filming kan du kjøre 1/4000 sek lukkertid og F22 blenderåpning og da skal du slite vanvittig godt med å brenne ut detaljer. Eneste tilfellet jeg kan komme på må være direkte mot solen.

 

ND filter bruker man for å kunne kjøre 1/50 sek (eller 180 grader) lukkertid, slik at man får naturlig bevegelsesslør. Til filmproduksjoner på noe annet enn totalt amatørnivå er dette nødvendig. Til alt annet er det ikke nødvendig, da går det på personlig preferanse.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvordan utviklinga med høy ISO har vært, burde egentlig dagens kameraer kommet med ISO 1 som laveste valg.

 

Det ville være lite poeng i det da den dynamiske rekkevidden ville omtrent forsvunnet.

 

Men om det hadde vært mulig å få til med dagens teknologi hadde det vært meget greit. Slipper ND filter og man kan ta timer på timer lange eksponeringer uten et eneste støykorn omtrent :)

Lenke til kommentar

Har kjørt en eksponering på mitt GH3 på 44 minutter og der var det hvertfall ikke mye å klage over på ISO200. Hotpixels kan vel uansett korrigeres for i etterbehandlingen eller?

Hotpixels kan selvsagt fjernes i etterbehandling, kan også (for det meste) fjernes med dark frame subtraction hvor en eksonering til tas uten lys for å finne og fjerne pikslene automatisk. Det har den ueheldige effekten at det dobler tiden for hvert bilde som er litt kjedelig med eksponeringer på en time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...