Gå til innhold

Lavest mulig iso på kamera.


Anbefalte innlegg

Hvis du kan linke til innlegget mitt hvor jeg sier dette kan jeg kanskje forklare hvorfor om jeg ikke allerede har gjort det hvis det har vært en spesiell setting det har vært snakk om.

 

Videre så trenger man IKKE ND filter for å unngå utbrente detaljer. Detaljer brenner IKKE fort ut om vinteren. Ved filming kan du kjøre 1/4000 sek lukkertid og F22 blenderåpning og da skal du slite vanvittig godt med å brenne ut detaljer. Eneste tilfellet jeg kan komme på må være direkte mot solen.

 

ND filter bruker man for å kunne kjøre 1/50 sek (eller 180 grader) lukkertid, slik at man får naturlig bevegelsesslør. Til filmproduksjoner på noe annet enn totalt amatørnivå er dette nødvendig. Til alt annet er det ikke nødvendig, da går det på personlig preferanse.

 

I denne posten nevner du at ND filter trenger man ikke.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1474616&st=0

 

Som skrevet her:

 

Men vedrørende ND filter, hvorfor trenger du dette? Du kan filme med GH3 med opptil 1/16 000 sek lukkertid. Skal du ha 24p og filmkvalitet, ja da trenger man 1/50 sek lukkertid, men motion blur kan også legges til i post (etterbehandling) og de nyeste motion blur pluginsene funker vanvittig bra. Jeg ser omtrent ikke forskjell på kunstig motion blur og ekte :)

 

 

For så å si i denne tråden, at det kan jeg bare anskaffe med en gang. Som skrevet her:

 

Gå for et ND filter ja :)

 

Skal du filme med GH3 og lage noe seriøst noe i 24p må du UANSETT kjøre 1/50 sek lukkertid for at det skal se sinematisk og fint ut. Ved for liten lukkertid får man ikke naturlig motion blur og da ser det bare stygt ut.

 

Og for å få til 1/50 sek i dagslys MÅ du ha nd filter no matter what :) Så det er bare å vende seg til tanken med ND filter med en gang og avvenne seg ønsket om lavere iso. Det vil nok aldri bli noen revolusjon på å kunne kjøre meget lav ISO. ISO25 som laveste native ISO tror jeg aldri vi vil se, ikke 50 heller.

 

Motsier du ikke deg selv litt her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt kontekst hjalp ja.

 

Vel, i tråden vi snakket om, var det snakk om ND filter i forbindelse med rene videokameraer som har dette innebygget. Det som er vanlig da er at det er en motor på blender som styrer denne helt trinnløst for å kompensere for lys. Lukkertiden er alltid konstant på et rent videokamera. Derfor, siden blenderne sjelden går lengre enn F16 må man ofte bruke ND filteret som er innebygget.

 

Poenget jeg ville få frem når jeg sa at det ikke var nødvendig er at dette med DSLR er helt annerledes. Der endrer man lukkertid og eksponeringskompensasjon mye raskere og enklere enn ved et videokamera. Jeg poengterer dette ved at GH3 kan filme med 1/16000 sek lukkertid, noe videokameraer ikke kan og som også er tungvint å bytte lukkertid på. Hvis du leser hva jeg faktisk skriver så skriver jeg at skal du ha 24p og filmkvalitet, ja da trenger man 1/50 sek lukkertid (som for de fleste er ensbetydende med at man da må ty til ND filter, siden det var dette vi snakket om). Men for å gjøre det hele enkelt da det ikke fremgikk at det skulle brukes til noe seriøse produksjoner forteller jeg også at man har muligheten til å legge dette til i etterbehandlingen.

 

 

Det eneste jeg gjorde nå var å beskrive mitt innlegg i teskje modus. Jeg er sikker på at hvis du hadde lest hvert ord jeg skrev så hadde du sett at jeg feks ordrett skrev "Skal du ha 24p og filmkvalitet, ja da trenger man 1/50 sek lukkertid".

 

Dette ble derfor tidkrevende og offtopic pga at du så gjerne ville ha frem at jeg tok feil, eller motsier meg selv osv osv. Tungvint og dumt...

 

Neste gang kan vi ta slikt på PM hvis slike issues er veldig viktig å få 100% klarhet i for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...