Gå til innhold

Forskning: Piratkopiering skader ikke filmindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Film-, spill og musikk-bransjene har veldig utdaterte syn på den nåværende verden. De lever fortsatt i 1960-1980 årene. Istedet for å gi kundene et mer lukrativt/interessant/billigere produkt, tisser de heller på kundene sine og skylder på pirater fordi de "taper gevinst". Hvorfor skylde på en lojal kunde? This perplexes me beyond my own imagination.

 

Selvfølgelig taper de gevinst hvis dem driver med ting dem IKKE skal drive med! Var jeg en spill-produsent med tusenvis av solgte kopier hver måned ville jeg vært glad for den uoffisielle PR'en jeg ville fått fra pirater. Jo flere pirater, jo høyere sannsynlighet for at de kjøper et produkt. Og er produkter av høy kvalitet for en billig nok penge, da blir sjansen enda høyere oppå der igjen. Gi kundene et godt produkt, god brukervennlighet og bedre goder enn piratene, da vil selve mengden som driver med piratvirksomhet for dine produkter skrumpe inn veldig mye. Bare se på Steam. De gjør det veldig bra med å levere tonnevis med spill, ofte på salg, og har flere millioner brukere over hele verden pålogget til en hver tid.

 

Ja, jeg vet at ikke ALLE piratene ville kjøpt et produkt, eller hatt mulighet til det. Det er en risiko. Men med potensiell risiko kommer også potensiell profitt. Og jo flere som hører om et BRA/GODT produkt, jo bedre er det. Ikke sant?

 

Personlig kjører jeg pirat kun hvis det er nødvendig/nyttig. Som for eksempel å prøve ut et produkt. Liker jeg det, kjøper jeg det som regel. Er det dårlig, var det ikke verdt tiden min i første omgang.

 

Lager du et DÅRLIG produkt for en HØY pris, da fortjener du det du sår, sier jeg bare. Problemet er ikke pirater. Det er produsenter som lager DÅRLIGE produkter for en høy pris, og forventer at folk skal flokke til dem bare fordi de er en stor produsent. Se på Call of Duty spillserien. Den er til for å melke dumme unger, rett og slett.

 

Med andre ord: Gå med strømmen, ikke mot den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det jo pengene , ikke kvaliteten på det de lager som betyr noe,

jeg synes å ha sett dett samme i flere andre sammenhenger.

 

om de nesten halverer prisen så tro de ikke at dobbelt så mange kjøper produktet

 

jeg tror også at mange vil ha igjen utviklingskostnadene for fort eller prøve å tjen penger på det for lenge ( som Telenor gjør med kobberlinjene sine )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvordan tror dere denne diskusjonen ville utartet seg på et forum tilhørende f.eks Tyrkia? Hvor gjennomsnittslønna er langt lavere enn hva vi tjener her i Norge. Men filmer, spill og musikk har tilnærmet lik pris som vi har i Norge. Det vet jeg, fordi jeg har vært i mange elektronikkbutikker i Tyrkia, når jeg hadde et opphold der.

 

Rundt 600 lire er ikke en uvanlig lønn for de dårligst betalte jobbene, som f.eks kassemedarbeider. Det tilsvarer cirka 2000 norske kroner i måneden. På tross av det koster kino, musikk, filmer og spill rundt det samme som vi betaler her til lands.

 

Bare en refleksjon man kan ta i denne debatten om piracy. Som dere gjetter riktig, er svært vanlig i Tyrkia. De har egne butikker og gateselgere som selger piratkopier. Man kan gå til en internettkafé å bestille en piratkopi som man kan hente senere. Sier seg selv at man ikke betaler en femtedel av en månedslønn på et spill. Det hadde ingen av dere gjort heller, det ville tilsvart at man betalte 4000 kroner for et spill i Norge, som er 1/5 del av en Rema1000 jobb. Er alternativet da ingen underholdning? Er det noen av dere som har vanskeligheter å forstå at man da går for piratkopiering?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...