Gå til innhold

Nytt billig objektiv til bil fotografering


Anbefalte innlegg

Ute etter et billig, men også greit objektiv til å ta still bilder av biler f.eks.

 

Har sett litt på det Canon EF 50mm f/1.8 II som de selger på lefdal til 800kr, noen som har prøvd det og vil anbefale meg det?

 

Eller er det noen andre som har bedre forslag? Makspris på 1000kr

 

Kamera: Canon EOS 550D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For under tusen kroner finner du ikke noe bedre objektiv en 50mm f/1.8, det gir faktisk veldig bra bilder men en fin og diffus bakgrunn, aberet er at det har en veldig dårlig byggekvalitet og går fort i stykker ved uvøren bruk og hvis du mister det i bakken.

Drevene inne i objektivet er laget i plast og kan gå i stykker hvis man vrir på fokusringen mens objektivet står i autofokus "AF", tar man hensyn og er forsiktig har man dette objektivet i mange år.

Anbefaler også at man bruker 1 fokuspunkt i kameraet for og få fokuset der man vil, spesielt når man bruker f/1.8 kan man få bilder der fokuset blir feil siden man har et lite område i bildet som blir skarpt og resten blir diffust.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Trådstarter spurte om et objektiv for å ta bilder av biler.

 

Som mange vet gir 80mm (omregnet til fullformat) et veldig flatt perspektiv. Ergo veldig flate biler som i dette tilfellet blir hovedmotivene.

 

Jeg ville derfor aldri anbefalt 50mm til deg.

 

Skal du ta bilde av biler som du ønsker å få naturlige og fine, og ikke flate i perspektivet må du ha mellom 20 og 25mm brennvidde :)

Lenke til kommentar

Selv om Canon 50mm f/1.8 er et av de mest begredelige plastikk-objektivene jeg har tatt i, så er det faktisk rimelig brukbart rent optisk sett, og er egentlig helt fortreffelig til stillbilder av bil, vel å merke så lenge det er alburom nok.

 

Det forutsetter selvsagt at bilen står stille, men det er slik jeg tolker trådstarter.

Lenke til kommentar

Selv om Canon 50mm f/1.8 er et av de mest begredelige plastikk-objektivene jeg har tatt i, så er det faktisk rimelig brukbart rent optisk sett, og er egentlig helt fortreffelig til stillbilder av bil, vel å merke så lenge det er alburom nok.

 

Det forutsetter selvsagt at bilen står stille, men det er slik jeg tolker trådstarter.

 

 

Men husk nå at trådstarter ikke har fullformat. Så det objektivet gir et perspektiv tilsvarende 80mm på fullformat (40mm på MFT) og da blir det sørpe perspektiv. Veldig flatt og kjedelig.

 

Bilfabrikker i sine markedsføringskampanjer, og ja, selv sine egne 3D modeller kjører de rundt 35-45mm fullformatsekvivalent brennvidde fordi enda mer blir flatt og kjedelig og enda mindre blir rart og urealistisk (supervidvinkel).

 

Men selvfølgelig er smaken som baken. Noe som alikevel er viktig å huske er at bilfabrikker kan det å ta bilder av biler, og de vet akkurat hva flesteparten av mennesker liker, og da kan det også være lurt å herme om man ønsker gode resultater :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva objektiv har du fra før av? Hvis du har kitzoomen (eller tilsvarende) så er den og utmerket til å ta bilder av biler med.

 

Tor

Tenkte på det samme, TS vil nok uansett ikke merke stort forskjell og skal man bruke objektivet til å ta innvendige bilder også er 50 mm temmelig ubrukelig.

Lenke til kommentar

Hva objektiv har du fra før av? Hvis du har kitzoomen (eller tilsvarende) så er den og utmerket til å ta bilder av biler med.

Enig med Tor og Nasciboy, har du en 18-55 standardzoom er det en bra start og hvis ikke kan du sikkert finne en brukt for under 1000 kroner. Er det biler i fart trenger du en telezoom, men da må du nok litt opp i pris.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har to objektiver idag, det standard 18-55 IS objektivet, også har jeg kjøpt meg et 55-250 IS Canon objektiv.

 

Men det jeg savner er et objektiv som tar fine bilder, selv i dårlig lys. Får liksom så kornette bilder med de objektivene jeg har. Men så kan det jo å være at jeg ikke bruker kamera riktig. Er ingen ekspert

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar

Jeg har to objektiver idag, det standard 18-55 IS objektivet, også har jeg kjøpt meg et 55-250 IS Canon objektiv.

 

Men det jeg savner er et objektiv som tar fine bilder, selv i dårlig lys. Får liksom så kornette bilder med de objektivene jeg har.

 

Du kan sikkert klare å ta fine bilder av biler med de objektivene du har, men du må enten tilføre mer lys eller plassere kameraet på en tripod, sette ISO til 100 og blende ned til f8. Det skal være "umulig" å finne "korn" på bildene dine etter denne justeringen...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg har to objektiver idag, det standard 18-55 IS objektivet, også har jeg kjøpt meg et 55-250 IS Canon objektiv.

 

Men det jeg savner er et objektiv som tar fine bilder, selv i dårlig lys. Får liksom så kornette bilder med de objektivene jeg har. Men så kan det jo å være at jeg ikke bruker kamera riktig. Er ingen ekspert

 

Kanskje et par rimelige blitser kan være en god løsning hvis du har tid og mulighet til å sette de opp, eller en blits montert på kamera.

Et par billige "youngno" blitser fra ebay og hjemmelaget softboks kan være en bedre løsning enn nye objektiv siden du allerede har et 18-55.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...