Gå til innhold

- Derfor endret vi design


Anbefalte innlegg

Har brukt alle Windows utgavene siden 3.11 og frem til 7.

Installerte Windows 8 med et åpent sinn. Prøvde en beta versjon tidligere på en ren hardisk tidligere uten å bli skremt. Prøvde meg nå på en oppdatering, men det ble en katastrofe. Alle programmene ble borte. Kan ikke starte Office, Photoshop etc. Og brukersnittet. Helt håpløst. Finner ingenting lenger. Sikkert greit for dem som kun skal lese surfe og bare bruker IE, Bing, Microsoft kart og Hotmail. PC kan ikke slås av/restartes. Gikk inn på mail, men det var jo nesten umulig å komme ut igjen. Bare en ting å si: DRITTPROGRAM. Føler meg svindlet og skulle gjerne hatt pengene tilbake. Hadde heldigvis en sikkerhetskopi og har gått tilbake til 7. Kanskje jeg skal gå over til Linux!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt alle Windows utgavene siden 3.11 og frem til 7.

Installerte Windows 8 med et åpent sinn. Prøvde en beta versjon tidligere på en ren hardisk tidligere uten å bli skremt. Prøvde meg nå på en oppdatering, men det ble en katastrofe. Alle programmene ble borte. Kan ikke starte Office, Photoshop etc. Og brukersnittet. Helt håpløst. Finner ingenting lenger. Sikkert greit for dem som kun skal lese surfe og bare bruker IE, Bing, Microsoft kart og Hotmail. PC kan ikke slås av/restartes. Gikk inn på mail, men det var jo nesten umulig å komme ut igjen. Bare en ting å si: DRITTPROGRAM. Føler meg svindlet og skulle gjerne hatt pengene tilbake. Hadde heldigvis en sikkerhetskopi og har gått tilbake til 7. Kanskje jeg skal gå over til Linux!

 

Fant du ikke desktopknappen stakkar? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strengt tatt så trengte de ikke å endre på noen ting av det visuelle og likevel innføre fliser og tutsh sceen fataliteter.

Brukergrensesnittet som mere eller mindre er helt fra Windows 95 har før fungert greit på berørings skjermer.

( det er jo bare å se på tidligere GPS-er som brukte Windows CE)

 

 

Forresten er det noen facebook , tvitter eller anen aksjon på gang for fortelle Microsoft hva vi synes om endringene ?

Lenke til kommentar

Har kjørt Windows 8 noen uker nå uten nevneverdige plager. Gikk fra XP hjemme, hvor jeg brukte programmet Launchy for å få "søk på det du vil starte"-funksjonalitet. Tilsvarende det som kom i Windows 7. Dette oppfører seg temmelig likt i Windows 8.

 

Appene i Windows 8 bruker jeg ikke i særlig grad. Det resulterer i at bruken egentlig er dønn lik Windows 7, som jeg bruker på jobb, med programmer i vinduer og programmer på "taskbaren".

 

Jeg kjøpte en oppgraderingspakke fra Microsoft til 249,-, men denne viste seg å by på en del problemer. Jeg fikk ikke installere 64-bit fordi jeg hadde 32-bit fra før. Jeg fikk heller ikke laget meg en usb-disk for installering, da dette krevde Vista eller nyere. I min frustrasjon lastet jeg ned en ISO fra bukta og forsøkte med min egen lisenskode ved installering. Det gikk ikke, og da hadde allerede innstallasjonsprogrammet fjernet alle spor fra disken.

Så nå sitter jeg med en cracket versjon, og en lisensnøkkel som avlat for mine onde gjerninger.

 

Ja, også må jeg slenge på at kona ringte meg en dag på jobb for å spørre hvordan hun nå skrudde av maskinen. Jeg måtte Google det selv.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Jeg trykker som regel bare alt+f4.

Uansett ikke noe vits i å lukke dem, de har begynt med slik som er vanlig på WP8 og Android: De kjøres ikke om de ligger i bakgrunnen, så de bruker lite ressurser. Etter en stund eller om RAMen trengs lukkes de.

Ja, alt+f4 er det jeg også gjør nå som følge av endringene, blir vel bare en vanesak... :) Syns det er greit å lukke apper fullstendig da min netbook med Intel Atom N270 trenger alle ledige ressurser den kan få :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd Windows 8 selv (prokrastinering, I guess), men noe av det viktigeste er muligheten til å personalisere, effektivisere osv. Muligheten til å fjerne det som ikke er viktig for deg, og fremheve det du faktisk har nytte av. Muligheten til å lage snarveier til ting du bruker. Og en måte å organisere på en måte som gjør at du føler deg hjemme og kan jobbe mer produktivt og komfortabelt. Å endre på utseende er også viktig for mange.

 

Det virker som mye av dette går tapt. Jeg hater når programvareutviklere lager programvare som liksom skal være ferdig og enkelt, lett å bruke uten at du trenger å endre instilliger osv. At de bestemmer hva som passer folk og hvem som bruker det. Greit nok at det skal være enkelt og intuitivt, men for dem som vil kunne endre på ting bør også få muligheten. Det trenger ikke å være en stor knapp som ødelegger hele grensesnittet, de mer avanserte brukerene som vil endre finner ut av det uansett.

 

Nå vet jeg ikke om Windows 8 er begrenset på denne måten, men det virker som om det er denne veien dei tar. Spesielt når de skal prøve å gjøre et enkelt og interessant for vanlige brukere og bestemor. I prosessen kan de fort glemme de avanserte brukerene!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Kvinnfolk og datamaskiner! Neida... Windows 8 er kjempebra det. Jeg er ingen "fanboy" av noe, men jeg liker både Win7 og Win8 .

 

Det som irriterer meg mest er de som sier at det er dårlig uten at de har prøvd det, og som sier at man må "betale ekstra for å gjøre det brukbart". Men dette er på ingen måte sant! Win 8 er 100% brukbart!

 

Mange av de som klager IRL som jeg har snakker med, har blitt hypnotisert av disse haterene, og tror at det ikke er vanlig desktop, men bare startmenyskjermen i Win8. Dette er bare trist, og gjør at Microsoft må lide under folkets uvitenhet...

Endret av TEO3201
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den artikkelen handler ikke om windows 8, men om Modern UI. Jeg er enig i mange av kritikkene den kommer med, men den hopper bukk over det faktum som mange her har nevnt - du behøver ikke bruke den.

 

Det er bare delvis sant, og hindrer ikke det faktum at metro er dårlige greier, det er også det artikkelen handler om.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå må man heller ikke gå i den fella tro at metro er bra bare fordi at Microsoft sier det .

jeg kan få et snev av en holdning her inne som sier at hvis du ikke liker eller får metro til fungerer særlig bra så er man en idiot.

 

det sies at man ikke trenger å bruke Windows8

valget sier seg selv: hvis man ikke liker Windows 8 så unngår man det så lenge det går

 

men faktum er nå at etter noen år så har man ikke noe valg lenger , enten det da heter Windows9 eller Windows 10.

 

Teo2201: kan du virkelig gå god for alle brukerne av Windows når du mer at det er 100% bra ?

jeg tro ikke at du har sett deg inn i alle problemene man man møter

 

Det funger greit nok for noe brukere , men ikke for alle.

Lenke til kommentar

Den artikkelen handler ikke om windows 8, men om Modern UI. Jeg er enig i mange av kritikkene den kommer med, men den hopper bukk over det faktum som mange her har nevnt - du behøver ikke bruke den.

Næ, den handler om mer enn Metro. Charms er like jævlig som Metro spør du meg, komplett malplassert på en desktop, forvirrende innstillinger i Charms menyen, gjelder de for hele systemet eller ikke? Feks vil tekststørrelse-endring skje kun i Metro hvis du er inne i Metro. Toppen av verket er bortgjemt Power knapp. Prosentdelen som fant den knappen ved første forsøk må være minimal. Det er ikke vits i å komme med "bruk tastatursnarveien x eller y", det finnes mange utpregede & rene musebrukere også. Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

:p Hvis det var meg du kommenterte til må jeg bare presisere at jeg kommenterte programvare generelt, og har ikke kjenskap til Windows 8 utenom det lille jeg har lest og sett på nett. Jeg er kjempepositiv til berøringsteknologi, også på stasjonære PC-er. Ser frem til å få meg 27" kapasativ berøringsskjerm.

 

Men jeg vil ikke at det skal ta over hele grensesnittet, absolutt ikke. Vil at det skal være et tillegg til mus og tastatur for å gjøre PC-dagen mer effektiv/produktiv og ikke minst bedre å bruke. Er mange ganger jeg skulle ønske jeg kunne trykke på Windows-knapper med fingen uten å måtte dra bort musepekeren, som er på en annen skjerm. Pinch-zoom er også kjempebra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er jo mer at man ikke trenger å bruke startskjermen med mindre man vil. Jeg gidder ikke bruke den voldsomt, men chat-appen snappet til høyre synes jeg var genialt.

 

Win8 i desktopmode > Win7. Startskjermen ser jeg ikke noe til utenom ved pålogging.

 

På samme måte som i startmenyen i W7 så er det mange som har snarveien til de fleste programmene nettop i denne menyen ( inkludert Windows 8) . Da må man nesten leve i sin egen verden hvis man mener at man ikke har bruke for den ( når det skal være frivillig å bruke den ) .

 

Problemet er som det alltid er sagt alt for tungvind å veksle mellom mus og tastatur i ett sett , eller ha en hand på tastaturet og en på musen. ingen av delene er direkte behagelig å jobbe etter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hadde fungert så utrolig mye bedre hadde de bare beholdt Metro navnet og markedsført det til tab og muligens smart-tv/HTPC markedet + andre touchscreen dingser.

 

Samtidig hadde de latt Windows navnet være øremerket arbeidsstasjoner og utviklet dette parallelt.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...