Gå til innhold

- Derfor endret vi design


Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt Windows 8 i to måneder så tør jeg å påstå at dette er bedre system en Windows 7. Grunnen til dette er startmenyen er fjernet.

 

Etter min mening har startmenyen som ble introdusert i Windows Vista og videreført i Windows 7 ført til et vindushelvete uten like. Jeg ser for min egen del at jeg ble litt for glad i å alltid gå via startmenyen. Resultatet? Etter en dag på jobb så hadde jeg kanskje åpnet 50 utforskere (artig når man har åpnet nettverksmapper og tar ut pcen av dockingen).

 

Microsoft gjorde et godt forsøk i Windows 7 med å introdusere muligheten til å pinne programmer på oppgavelinjen, men pga. den idiotiske startmenyen så klarte jeg aldri å bli flink å ta i bruk denne funksjonaliteten.

 

Nå i Windows 8 så tok faktisk Microsoft og fjernet hele startmenyen. Det er kanskje det smarteste de har gjort. Resultatet? Jeg har faktisk tatt meg bryet med å planlegge litt i forhold til hvilke programmer jeg ønsker skal være lett tilgjengelige. Disse pinner jeg til oppgavelinjen. Samtidig har jeg blitt mye flinkere å gjenbruke vinduer. Har rett og slett fått bedre kontroll over vinduene.

 

Søkefunksjonaliteten i Windows 8 er også overlegen den i Windows 7. Herlig å få en hel skjerm med sorterte resultater i stedet for en liten liste som i den gamle startmenyen.

 

Jeg var skeptisk, men nå er jeg frelst :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si det er mye ramaskrik rundt win 8. Jeg ser ikke helt de voldsomme forskjellene fra win 7. Startmenyen? Virkelig? Var den så sykt viktig i utgangspunktet? Er uansett mange måter å få den tilbake på om man savner den så fælt.

 

Var skeptisk selv, men om det er noe som har skuffet meg er det at det er så likt windows 7, hadde nesten forventet større endringer. Forandringene virker ikke så voldsomt store, det skjer noe annet når man trykker på windows tasten på tastaturet enn før, windows shop(som installerer programmer mye mer strømlinjet enn før),ellers er det veldig likt imo. På laptopen(uten touchscreen) foretrekker jeg Windows 8, ferre trykk med dårlig touchpad er absolut en god ting.

 

Media playeren er forøvrigt sykt dårlig, mange filer som hakker etc som ikke er noe problem i VLC og mediaspilleren i 7.

 

BTW: Hvis du har en legitim utgave av XP SP3, Vista eller 7 kan man kjøpe oppgradering til Win 8 Pro for 249,- frem til 30.01.13. Virker som en veldig, veldig god deal for XP og Vista eiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke greia. Kan vi ikke bare bruke desktopen i fred som før, siden den er bedre enn i Win7, og startskjermen for å starte de programmene vi en sjelden gang var i startmenyen for å starte..?

Akkurat som om startmenyen er det eneste problemet. "Charms" menyen er komplett misplassert på en desktop, er ikke intuitiv og gjemmer bort funksjoner som burde vært lett tilgjengelige, som f.eks. av / logg av / standby. For ikke å nevne den salige blandingen av innstillinger, trykker man *systeminnstillinger* og forandrer på ting, så forventer man at endringene skal gjelde *systemet*, ikke bare metro. Igjen, ting som også blir nevnt i den Nielsen rapporten jeg refererte til tidligere. Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

" Vi ville ikke at du skulle trenge å gjøre et valg."

 

Veldig logisk. Å tvinge brukerne over til noe uavhengig om de ønsker det eller ikke er jo mye bedre enn valgmuligheter. Vi forbrukere vil ikke gjøre egne valg, vi vil presses ned i en form til vi alle ser ut som a4 ark :p woop woop!

 

Men helt seriøst, dette argumentet samt den typiske "Det krever bare at du blir vant med noe annerledes" begynner å bli ganske oppbrukt. Selvsagt er vane en viktig faktor, men den er definitivt ikke den eneste.

 

Som mange har sagt før, nytt er ikke nødvendigvis bedre. Og når man vet at velfungerende løsninger har blitt erstattet med noe nytt uten at dette er en forbedring på noen måte, og i noen tilfeller er det snakk om nedgradering, vel da kan dette føre til litt frustrasjon. I forbindelse med win8 er det mange slike små frustrasjonsmomenter.

 

Hadde de gitt meg valgmuligheten til å tweake noe av grensesnittet tildels mot slik det er i win7 så hadde jeg lett oppgradert :) Gi oss valgmuligheter, ikke tvangstrøye :(

 

 

Lenke til kommentar

Man skulle nesten tro at folk lever på 2 forskjellige planeter

På den en siden har man de som plages av endringen innført i Windows8

Nå disse viser litt misnøye så blir det nesten er ramaskrik over hvor mye man klager eller syter

 

På den andre siden har man de som har klaget over hvor vanskelig Windows 7 var å bruke

Disse er derimot glade for endringene i Windows8

 

jeg må bare spørre lit hva var galt med en virtuelt menyknapp ?

Mange mobile enheter har nemlig en knapp ved siden av skjerme for å få frem menyen

 

Problemet med en skult menyknapp er jo beskrevet som vanskelig å treffe eller at den er hemmelig

 

Nå trang ikke Microsoft å gjøre så store endringer for at det skulle fungere på en berøring skjerm.

Det ble jo bruk noe alla Windows 95 elle 3:0 ( Windows CE ) på en del GPS-er

Da fungerte det helt ok med berørings skjerm.

 

Men Windows7 er altså helt ubrukelig .

i stedet skal man innføre en variant av Windows phone ( som ligner en del på de systemene man bruker på nettbrett og smarttelefoner )

 

for vanlig pc bruk hjelper det ikke at man kan kjøre i desktop modus hvis man ikke får ha denne modusen i fred

(diskusjonen her på forumet og linker til artikler og tester tyder på delte meninger om hvordan det fungerer)

 

For en som er litt på sidelinjen , men ønsker å følge litt med blir dette bare forivrende

 

Det er altså fokusert på at man Må endre på noe for å få flere brukerer til bruke det .

Å forbedre det man har betyr altså ingen ting ?

 

Akkurat nå virker det bare som om Microsoft har flytte litt rundt på brukerne

 

 

Ikke for mase , men når kommer det en test av desktop delen i Windows8 ?

Lenke til kommentar

Man skulle nesten tro at folk lever på 2 forskjellige planeter

På den en siden har man de som plages av endringen innført i Windows8

Nå disse viser litt misnøye så blir det nesten er ramaskrik over hvor mye man klager eller syter

På den andre siden har man de som har klaget over hvor vanskelig Windows 7 var å bruke

Disse er derimot glade for endringene i Windows8

 

Eeeh..nei. Du har også oss som synes Windows 7 var knall, og at Windows 8 har gjort mye bra med desktopdelen vs Windows 7, pluss hastigheten på systemet og det jeg nevner ellers tidligere.

 

Akkurat som om startmenyen er det eneste problemet. "Charms" menyen er komplett misplassert på en desktop, er ikke intuitiv og gjemmer bort funksjoner som burde vært lett tilgjengelige, som f.eks. av / på / logg av. For ikke å nevne den salige blandingen av innstillinger, trykker man *systeminnstillinger* og forandrer på ting, så forventer man at endringene skal gjeldet *systemet*, ikke bare metro. Igjen, ting som også blir nevnt i den Nielsen rapporten jeg refererte til tidligere.

 

Hvordan da misplassert? Win+C tar deg hvor lang tid å trykke vs å bruke en touchskjerm? Og vs å bruke musen ut i hjørnet og opp, hvor lang tid bruker man i Win7 på å få opp disse funksjonene man har der? Synes man saken er teit kan man jo fint bruke Win+I, Win+X, Win+F osv for å hoppe over charms.

 

Jeg har ikke herjet mye inni systeminnstilingene du snakker om, så jeg kan ikke si noe om det du nevner.. om dette er noe som oppleves forvirrende og man tror man endrer innstillinger for systemet, og så er det bare startskjerminnstillingene man endrer, så er jo det ikke bra. Men har som sagt ikke sett dette.

Endret av Alastor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windows 7 hadde en veldig fin liten sak som gjorde at du slapp dette: den het start-menyen! det var bare å søke på hva du ønsket deg, og det dukket opp. start-menyen tok ikke opp unødvendig plass, og når du ikke trengte den mer, var den borte.
I Win7: Trykket på start-knappen, begynte å skrive navnet på programmet, trykket enter når det dukket opp.I Win8: Trykker på i hjørnet, begynner å skrive navnet på programmet, trykker enter når det dukker opp.Uansett er nye minesveiper grunn nok til å oppgradere til W8. Og Wordament. :D

 

I windows 8 blir du forstyrret av en hel masse fliser som unødvendig tar opp hele skjermen. ombestemmer du deg, eller ikke finner det du så etter på start skjermen, må du trykke deg tilbake til desktop. søker du på noe fra kontrollpanel eller etter filer blir du nødt til å trykke på kontrollpanel eller filer før du får opp disse søkene.

 

nye minesweiper og andre w8 programmer er trege i forhold til desktop-programmer og passer dårlig til alt annet en nettbrett.

Lenke til kommentar
ombestemmer du deg, eller ikke finner det du så etter på start skjermen, må du trykke deg tilbake til desktop. søker du på noe fra kontrollpanel eller etter filer blir du nødt til å trykke på kontrollpanel eller filer før du får opp disse søkene.

Det er sant, og kunne vært gjort mer intuitivt. For meg er det derimot ikke noe problem, som er glad i tastaturet. Trykker bare win(evt. 2 ganger) så er jeg tilbake der jeg var. For å søke direkte i kontrollpaner trykk win+w, for direkte i filer win+f.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da kjører du bare ikke Windows 8 apps, men er i desktop-modus som du var på W7. Ikke noe problem, og ingen ting å fyre seg sånn opp for.

 

problemet er at man blir tvunget vekk fra desktop modus hver eneste gang man skal starte noe man ikke har på oppgavelinjen. når det gjelder nye windows programmer blir man ikke gitt et valg engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det akseptabelt at jeg må kjøpe en ekstra ting for at den skal bli spiselig? Det der skal være totalt unødvendig for meg å gjøre det. Det er det samme som å si at jeg kan kjøpe en super billig og flott bil, men jeg kan ikke kjøre den enda, siden jeg må kjøpe et ratt fra tredjeparts utvikler.

 

Når hun sier hun "studerte" bruksmønster til brukere er det ikke oss vanlige brukere, men noen fåtall ansatte i toppledelsen, som sitter og røyker sokkene sine mens de pønsker ut hva de vil ha for dem selv.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Du kan gjøre alt som i W7, så ikke noe å få noia over..

 

 

Widgets, ja. Brukte jeg aldri. Startmenyen er ikke "fjernet" per se, den er forbedret spør du meg. Det eneste jeg gjorde med den før var å skrive inn hva jeg var på jakt etter. Akkurat det samme gjør jeg nå, bare at den finner ting bedre og i flere kategorier.

 

Hvordan søkeresultatene er presentert har ingenting med hvor gode de er, hvorfor ikke vise søkeresultatene som før med nytt forbedret søk? Poenget er uansett ikke om du brukte startmenyen eller widgets, poenget er at din påstand om at ingenting er fjernet er feil. Jeg bruker selv win8, og det har endel forbedringer, det er bare det at den påklistrede svulsten metro ikke er en av de.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at det er mulig å bli venn med Windows 8, men hvorfor skal jeg ta meg bryet? Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bytte OS nå. Jeg er fortsatt fornøyd med Windows 7, og for min del kunne Microsoft godt ventet noen år til med neste versjon. Og selv om det er fullt mulig å styre Windows 8 effektivt med mus og tastatur, er det jo åpenbart designet med touch i tankene (det fremgår jo også i dette intervjuet). Jeg er ikke interessert i touch. Ikke nå, og jeg ser ikke for meg at det blir aktuelt i fremtiden heller. Jeg vil ikke fekte med armene ut i luften, like lite som jeg vil styre TV-en min med å rope til den. Jeg føler her at Microsoft prøver å presse meg i en retning jeg ikke er interessert i, og at operativsystemet de tilbyr er mindre optimalt enn det kunne og burde ha vært. Når de atpåtil prøver å presse over brukere ved å gjøre funksjoner (kunstig) eksklusive, som at det ikke kommer nye DirectX til Windows 7, blir jeg i tillegg litt trassig, og hopper gladelig bukk over hele Windows 8. Det har jo uansett vært mest fornuftig å holde seg til annenhver versjon tidligere.

Lenke til kommentar

Om en ønsker, kan en gjøre alt en gjorde i W7 i W8 (utenom widgets, tydeligvis). Ingen vits i å oppgradere om du er fornøyd med det du har, men det du skriver gjenspeiler ikke virkeligheten. Ingen grunn til å være så skeptisk.

 

Jo, det synes jeg faktisk det er (mtp metro ihvertfall). Jeg tenkte når jeg installerte win8, "hvor ille kan metro være", og det er endel verre enn jeg hadde trodd. Systemet er så utrolig lite egnet for store skjermer og flerskjermoppsett, det er en grunn til at man har det, for å vise mere informasjon, å kjøre fullscreen med ett ganske lite informasjonstett metro er masse bortkastet plass. Det er noe som funker fint til små display, ikke desktop-display. Det er ikke tilfeldig at folk har ting som flere skjermer, det fordi det ikke er like effektivt at skjermen kun viser ett program, og så viser den kun ett annet program (ihvertfall i de fleste tilfeller). Det er påfallende hvor mye av "støtten" til metro som er "man trenger ikke metro, bare lær deg disse kommandoene så går det bra", få er positiv til metro, og rådene er stort sett for å komme rundt, og å måtte slippe å huske kommandoer for alt er att av GUIens hovedstyrker, jeg mener en GUI feiler ganske hardt om man er nødt til å gjøre det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...