Gå til innhold

Gjer deg klar til å døy, igjen (PS3)


Anbefalte innlegg

Tror du virkelig at Kojima lager to nye mainline MGS-spill samtidig? Tror du Konami har uendelig med penger? Tror du Kojima er billig i drift? Sannsynligvis er GZ prolog-kapittelet i MGSV.

 

 

Hvorfor selge til hundre millioner casuals og/eller bortstuede konsoller når man kan selge til grafikkhungrige hardcore-gamere i stedet?

 

Det er to forskjellige spill. Kojima jobber på Ground Zeroes, ettersom det skal være "comebacket" til både Big Boss og Kojima. Google it. Hvem som jobber på MGS5 er uvisst, foruten at det er Moby Dick Studio.

 

Hvorfor selge til flere personer? Det sier seg vel selv. Flere personer som kjøper, mere penger i kassa. Det er jo rimelig enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om det bare hadde vært så vel, som at de vil gjøre det mindre linneært. faktum er at den nye directoren sa rett ut at historien skal bli forenklet og mere forståelig. og det er feil at man var tvunget å gå mot undead burgh i dark souls. man kunne gå mot new londo, catabombs, undead burgh, ja til og med blightown hvis man hadde master key! og det var overhode ingen som fortalte deg hvor man skulle gå.

 

Hvilket var grunnen til at jeg skrev "i praksis tvunget". Man kunne gå mot alle de stedene men New Londo og Catacombs er så mye vanskeligere enn Undead Burgh at alle nybegynnere i realiteten blir sluset mot sistnevnte. For å gjøre spillet åpent måtte de heller lagt opp 3-4 forskjellige veier som alle hadde noenlunde lik vanskelighetsgrad og ikke krevde spesielt utstyr.

Lenke til kommentar

Den typen slusing er nok vanskelig å unngå uansett. Demon's Souls virket kanskje mer åpent på papiret, men Boletarian Palace var nå langt enklere enn de fleste andre brettene, og en forholdsvis ny spiller har tilnærmet null sjanse til å komme gjennom X-2 på noen av de andre uten å levle endel først. En dreven spiller, derimot, kan stort klare alt i Souls-spillene selv på lav level, og det er et inderlig kvalitetstegn i min bok. Jeg prøvde å gå rett på Stray Demon etter å ha tatt Asylum Demon her om dagen, og joda, det går med nød og neppe, selv på level 10 med et pinglete lite langsverd. Løp også rundt i Blighttown og hentet alle skattene før jeg begynte på Burg.

 

I tillegg synes jeg et mer lineært opplegg bidrar til opplevelsen av en reise. Åpenheten i nyere spill har sabotert litt for dette, føler jeg. Dark Souls sendte meg på en forholdsvis lineær ferd, som jeg der og da ikke følte var spesielt linær (jeg kunne jo gått andre steder om jeg hadde villet eller turt) frem til jeg fikk Lordvessel og kunne farte rundt fritt. Dette er litt av det samme Final Fantasy på SNES og PlayStation fikk til, og følelsen av å komme tilbake til Firelink etter å ha vært langt borte og døden nær i Blighttown og Anor Londo var nesten like tilfredsstillende som følelsen jeg fikk da jeg returnerte til Midgard og Narshe. I Demon's Souls (og Skyrim, Deus Ex: Human Revolution, Fallout 3, Dragon Age og Mass Effect) ble liksom ikke dette tolkienske behovet dekket på samme måte, jeg var jo hjemom til stadighet.

Lenke til kommentar

Vel, alene blir jo påstanden litt tom men jeg har jo utdypet tidligere i tråden hvordan God of War 3 solgte bedre enn God of War 2, på tross av langt mindre brukerbase. Det samme kan vi vel si om MGS3 og MGS4.

 

I noen tilfeller har du nok rett i at det kan være hensiktsmessig å gi ut på en ny konsoll, men eksemplene dine er ikke så gode. Spillsalg på PS2 mot slutten av konsollens levetid var i ferd med å dabbe av, folk var klare for noe nytt, og PS3 var forlengst annonsert. Dagens situasjon er helt annerledes; både konsoller og spill selger som hakka møkk, selv om de har noen år på baken.

 

Dark Souls er heller ikke like populært eller tilgjengelig som God of War eller Metal Gear Solid. Det er på ingen måte sikkert at det vil være nok fans av serien blant spillerne som er tidligst ute med å plukke opp PS4 og Xbox 720. I tillegg er også From Software mye mindre enn Sony og Konami, og har ikke samme ressurser til råde for utvikling av mer avanserte, dyrere titler, på ny og forholdsvis ukjent maskinvare.

 

Til syvende og sist blir det uansett bare spekulasjon, så jeg tror vel egentlig det aller mest sentrale poenget må bli at de faktisk har annonsert Dark Souls II til PS3 og Xbox 360. Jeg har fulgt spillbransjen i noen år, og jeg kan ærlig talt ikke komme på et eneste eksempel der en spillprodusent har løyet om hvilken konsoll spillet skal komme til. Enkelte har selvsagt blitt flyttet fra en maskin til en annen (som Onimusha og, eh, Duke Nukem Forever), men det er jo noe annet.

Lenke til kommentar
Du avslører også at dine kunnskaper om det som driver salg i spillindustrien er minimale.

 

Javel? Du gjentar stadig God of War 2 mot God of War 3. Du er klar over at begge to spillene ble gitt ut sent i sin konsolls levetid, ikke sant? PS3 hadde vært ute i nesten 3 1/2 år da GoW3 ble lansert, til en godt etablert brukerbase. En brukerbase av det mer modne og kjøpekraftige slaget, forøvrig. Gjennomsnittsalderen på de som spiller spiill har økt jevnt og trutt i perioden mellom disse to spillene, og kjøpekraften til gjennomsnittskunden har naturligvis økt deretter.

 

PS2 var dessuten konsollen "alle" eide siden det ikke var reell konkurranse på markedet. Dette medførte mindre spillsalg pr solgte konsoll fordi casuals kjøper færre spill.

 

Sist og ikke minst er tallene dine for PS2 sin brukerbase unøyaktige. Salgstallene for en konsoll som hadde såpass mange års aktiv levetid er ikke representative for antall hjem den fantes i. Mange kjøpte nok opptil flere PS2er (husk også at den kom i Slim-utgave 3 år før GoW2 sin lansering), noe som blåser opp statistikken. Tilsvarende situasjon har vi nok til en viss og begrenset grad også i dag for PS3, men ikke da GoW3 ble lansert siden Slim knapt hadde rukket å være på markedet mer enn noen måneder.

 

Kort sagt: Du finner relasjoner eller eksempler der det ikke er noen.

 

Hva var det du sa om kunnskapene mine igjen?

 

Dessuten oppleves du som hoven og arrogant.

 

Det får være og forbli din mening. Jeg bryr meg null og niks om du hater meg, elsker meg eller ignorerer meg fullstendig, så lenge fakta kommer på bordet. Hvis du ikke tåler det, så bør du enten få tykkere hud eller tenke deg om et par ekstra ganger før du deltar i en slik diskusjon.

 

Å forsøke å fornærme meg kommer du ihvertfall ingen vei med. Jeg har faktisk tykk hud og vet hva jeg begir meg ut på her.

Endret av TiLT42
Lenke til kommentar
Hva tror folket om ryktene at det skal bli "enklere" (easier for the masses) ?

 

Jeg forstår det sånn at det er et feilsitat, men du skal ikke se bort fra at de introduserer en "casual mode" av samme type som det som dukket opp for Dragon's Dogma (som forøvrig anbefales for folk som liker Dark Souls).

 

Mest sannsynlig er det bare snakk om å myke opp inngangsterskelen til spillet. Tenk på hvordan åpningsbrettet var i Demon's Soul. Du hadde ikke mulighet til å bruke souls for å oppgradere karakteren din, men måtte kjempe deg gjennom hele førstebrettet for å i det hele tatt komme til kjernen av spillet. Har forstått det slik at veldig mange spillere falt av allerede der. Dark Souls myket opp dette ved å la oss bruke souls fra starten av, samtidig som førstebrettet var både kortere og lettere enn i forgjengeren. Samtidig ble vi introdusert for en massiv, og på det tidspunktet vanskelig, boss på et tidligere tidspunkt enn Demon's Soul, så det gikk begge veier. Effekten var ihvertfall at spillet var ikke nødvendigvis lettere, men terskelen for å komme igang ble senket både fordi hovedpoenget med spillet var synlig mye tidligere og fordi du ikke trengte spille like lenge før spillet åpnet seg opp.

 

Regner med Dark Souls 2 fortsetter i samme bane. Hvis jeg skal gjette vil jeg tro at de tydeligere markerer vanskelige områder du har tilgang til fra starten slik at nybegynnere ikke stanger hodet inn i områder de ikke burde vært i, mens de samtidig gir deg valg mellom flere "enkle" områder til å begynne med slik at du ihvertfall kan prøve et annet brett om du setter deg helt fast der du prøvde deg først.

Lenke til kommentar

Det er det som er så fint med og diskutere på internett! alle vinner :)

 

Men kan vi ikke komme tilbake til tema for tråden? DarkSouls 2 har blitt annonsert!

 

Hva tror folket om ryktene at det skal bli "enklere" (easier for the masses) ?

 

Jeg tror ikke de tør å gjøre spillet altfor lett, men kanskje de gjør en liten innsats for å forklare hvordan spillet fungerer? Med mindre man prøver og feiler en stund, eller sjekker wikis, aner man jo ikke hvordan backstabs, poise, equip burden, etc. fungerer, da verken selve spillet eller manualen sier noe om det. Jeg gjorde mange teite valg første gang jeg spilte Demon's Souls, mye på grunn av dette, blant annet prøvde jeg en blanding av strength, dexterity, intelligence og faith, fremfor å spesialisere meg, og jeg tipper andre også slet på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Vel, alene blir jo påstanden litt tom men jeg har jo utdypet tidligere i tråden hvordan God of War 3 solgte bedre enn God of War 2, på tross av langt mindre brukerbase. Det samme kan vi vel si om MGS3 og MGS4.

 

God of War 3 var jo ikke i nærheten av et lanseringsspill, noe som både MGS5 og Dark Souls 2 vil bli om de lanseres på nestegenerasjons konsoller. Føler meg trygg på at Konami selger dette spillet for de nåværende konsollene. Som du sier selv, så har jo ikke Konami uendelig med penger. Da produserer de jo ikke et spill som er dyrere, og selger det til det som essensielt er et nisjemarked.

Lenke til kommentar
om det bare hadde vært så vel, som at de vil gjøre det mindre linneært. faktum er at den nye directoren sa rett ut at historien skal bli forenklet og mere forståelig. og det er feil at man var tvunget å gå mot undead burgh i dark souls. man kunne gå mot new londo, catabombs, undead burgh, ja til og med blightown hvis man hadde master key! og det var overhode ingen som fortalte deg hvor man skulle gå.
Hvilket var grunnen til at jeg skrev "i praksis tvunget". Man kunne gå mot alle de stedene men New Londo og Catacombs er så mye vanskeligere enn Undead Burgh at alle nybegynnere i realiteten blir sluset mot sistnevnte. For å gjøre spillet åpent måtte de heller lagt opp 3-4 forskjellige veier som alle hadde noenlunde lik vanskelighetsgrad og ikke krevde spesielt utstyr.

 

hvis du har lest edge intervjuet så sier en av de nye directorene at ds2 skal ha mindre valgmuligheter i begynnelsen. det er en av måtene de skal gjøre det mere tilgjengelig på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...