Gå til innhold

Gjer deg klar til å døy, igjen (PS3)


Anbefalte innlegg

Ifølge Eurogamer er det bekreftet at det kommer til PS3 og X360.Edit: Ser det står i artikkelen her også.
Jo, men det er bare fordi de ikke har lov å snakke om PS4 og Xbox enda. MGS5 og Watch Dogs er også annonsert for PS360 selv om det tekniske aspektet på ingen måte tilsier at noe sånt kan være mulig på disse konsollene.

 

Watch Dogs er ikke annonsert for hverken PS3 eller 360. Og det jeg kan love deg her og nå er at både MGS: Ground Zeroes og Dark Souls 2 kommer ut til nåværende konsoller. Forskjellen er rett og slett at MGS: Ground Zeroes og Dark Souls 2 er annonsert for PS3 og 360, mens Watch Dogs er annonsert for konsoller.

 

Ground Zeroes ser jo fint ut det, men det er ingenting der som ikke lar seg gjøre på dagens konsoller. Red Dead, Far Cry 3 og Halo 4 er alle spill jeg ikke kunne sett for meg på dagens konsoller, men det gjorde de likefult.

 

Og du må gjerne begrunne hvorfor From Software og Kojima Productions skal lansere spillet sitt på konsoller med bare ti prosent av den brukerbasen de har i dag. PS3 og 360 kommer til å leve i mange år etter PS4 og 720 kommer ut, så det er ingenting i veien for at disse spillene lanseres til de nåværende konsollene.

 

Skal med glede spise hatten min om jeg tar feil. Men det skjer ikke. For jeg tar ikke feil. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de mener betyr mest sannsynligvis at de bare skal gjøre storyen mindre kryptisk, og kanskje forklare litt utydelige begreper litt bedre. Dere har ingen rett til å tro at From Software skal drite på denne fantastiske serien. All informasjonen vi har fått om selve spillet har bare vært bra hittil, spesielt med dedicated servers for multiplayer.

 

jo, jeg har all mulig rett til å tro at de skal "drite på serien". du sier at all informasjon vi har fått om spillet har vært bra. men dette er jo bare din mening. min mening er at en mindre kryptisk historie ødelegger. og at miyazaki skal være mindre involvert er også negativ informasjon, mener jeg.

Lenke til kommentar

Påfallande korleis dommedagsprofetane kjem ut av treverket no, når ein utviklar med ein veldig godt utsjåande CV annonserer at dei skal lage ein direkte oppfølgjar til kanskje det beste spelet i 2011. Kor vert det av all skepsisen når utviklarar med mykje meir frynsete rykte annonserer spel nummer ørten i ein årleg fornya serie?

 

Det er vel mye fordi fallhøyden er stor. Mye av det som gjør Souls-spillene så interessante er også det som gjør dem ganske utilgjengelige for spillere flest. I tillegg er informasjonen vi så langt har lett foruroligende; stort sett det eneste vi vet, er at en ny regissør skal overta, som selv har uttalt at han er tilhenger av en mer åpen fortellerteknikk, og vil prøve å nå ut til et større publikum. Det er vel en del som er bekymret for at plotet i større grad skal bli servert som det gjør i Skyrim eller Final Fantasy, med masse skravling og cutscenes.

Lenke til kommentar
Det de mener betyr mest sannsynligvis at de bare skal gjøre storyen mindre kryptisk, og kanskje forklare litt utydelige begreper litt bedre. Dere har ingen rett til å tro at From Software skal drite på denne fantastiske serien. All informasjonen vi har fått om selve spillet har bare vært bra hittil, spesielt med dedicated servers for multiplayer.
jo, jeg har all mulig rett til å tro at de skal "drite på serien". du sier at all informasjon vi har fått om spillet har vært bra. men dette er jo bare din mening. min mening er at en mindre kryptisk historie ødelegger. og at miyazaki skal være mindre involvert er også negativ informasjon, mener jeg.

 

Så en litt mer direkte historie vil bli Dark Souls sin død? Jeg forstår godt at man er skeptisk til at miyazaki ikke lengre er like mye involvert, og at man reagerer på at historien blir mindre kryptisk, men det jeg prøver å si er at jeg synes det er helt idiotisk og utrolig pessimistisk å anta at spillet vil bli en katastrofe ut ifra den informasjonen vi har fått til nå.

Lenke til kommentar

Det er vel mye fordi fallhøyden er stor. Mye av det som gjør Souls-spillene så interessante er også det som gjør dem ganske utilgjengelige for spillere flest.

 

Dette hadde vore meir interessant om du hadde konkrete tal å backe det opp med. Kva er basisen for at "spelarar flest" synest Souls-spela er utilgjengelege (anna enn at Demons Souls var PS3-eksklusiv, sjølvsagt)? At spelet er ein kritisk suksess kan vi vel raskt verte samde om at er heva over tvil. Eg trur òg det enkelt kan reknast som ein kommersiell suksess, særleg i høve til mengden marknadsføring og den relativte seine PC-utgåva:

 

Alt eg kan finne av tal er dette, altså at Dark Souls hadde selt 1.2 millionar spel i USA og Europa per mars i år. Det talet utelukker heile den asiatiske marknaden og eventuelle andre territorium, alle sal sidan mars, og heile PC-utgåva (som låg på bestseljarlista til Steam ein god stund, utan at Valve nokonsinne ser ut til å ha intensjonar om å publisere faktiske salstal) - eg trur ikkje totale tal mellom 2 og 3 millionar eit sted er urealistiske. .

 

Tanken om Dark Souls-spelarar som ein slags eksklusiv klubb av superhardcores har altså neppe nokon reell basis. Det er sånn word of mouth og overveldande positiv medieomtale fungerer - folk vil prøve, sjølv om dei kanskje ellers er nøgde med det årlege kjøpet av Fifa og Call of Duty. I så fall kan fallhøgda vere stor, og alt kjem an på om den nye "regissøren" er ein spelskaper av Hollywood Reject-skulen, eller kan respektere og videreføre den klare visjonen frå dei to førre Souls-spela.

 

Om Dark Souls er eit fåmanns kultfenomen, er jo ikkje eigentleg fallhøgda så stor i kommersiell samanheng - då kan dei heller tillate seg å eksperimentere.

 

Det er uansett naturleg at dei vil forsøke å endre litt på formelen i staden for å køyre "meir av det same". "Meir av det same"-filosofien er oppskriften på annual franchising - og det var jo det vi ikkje likte, var det ikkje?

Lenke til kommentar

Det er en skjønnsmessig vurdering, så kvantifisering blir verken spesielt lett eller særlig ønskelig. Salgstall sier heller ikke så mye om hvorvidt folk faktisk spiller spillet, eller setter pris på det. Kikker man litt på diverse spillsider, kommentarfelt hos IGN og lignende, finner man fort nok en betydelig andel kommentarer av typen "gadd ikke, var for vanskelig" og "storyen suger, det er jo ingen story". Det er også mange (inkludert meg selv) som mener både gameplay og story er tett på det beste som har kommet i hele generasjonen. Det som slår meg som påfallende er at spillerne i stor grad enten liker eller misliker spillet basert på omtrent de samme kriteriene. Hvis man endrer på disse tingene i for stor grad, risikerer man at grunnen som setter pris på det blir skuffet, samtidig som man ikke har noen garanti for at nye fans kommer til (enkelte styrer sikkert unna ene og alene på grunn av dårlige erfaringer med et av de første).

 

Når det gjelder utilgjengelighet er dette selvsagt også relativt. Det er ikke slik at man enten er superhardcore eller halvsvimete ultracasual som helst vil holdes i hånda hele veien. Jeg tror imidlertid de fleste kan enes om at både story og gameplay i Dark Souls krever mer av spilleren enn det gjør i f.eks. Skyrim.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til kvifor dei skulle endre på kjernegameplayet - det er den typen ting From har gjort i alle fantasyspela sina, anten dei var i første- eller tredjeperson. Historien (eller mangelen på sådan) har eit sterkare ateur-preg, så om noko risikerer å verte endra/forringa alt etter kor du står, så er det nok det. Alt kjem an på kva den nye rormannen vel å gjere.

 

Salstal (reelle og projiserte) synest eg er eit betre utgongspunkt for å kvantifisere relativ popularitet enn mytologien som har oppstått rundt kor vanskeleg og utilgjengeleg og esoterisk Dark Souls er - eller kor mange av kjøparane som fullførte spelet ein eller fleire gonger basert på lausrivne kommentarar på nettstader. Vi veit jo heller ikkje om From har samla statistikk på gjennomspeling (gjennom achievements, som til dømes Rockstar har gjort), eller om dei i det heile bryr seg om den. Erfaringsmessig vil jo designarar likevel gjerne at folk skal sjå det dei har laga.

 

Er Dark Souls-fan på min hals, men eg ville vore meir bekymra for stagnasjon enn eventuelle feilsteg i samband med utvikling.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke de kommer til å endre på det sentrale, men jeg skjønner jo at folk er bekymret. Litt av greia er vel at Souls representerer noe fundamentalt annerledes, og her introduserer man en ny (og kanskje mer tradisjonell) regissør, og en trailer som kan, om man ser den med et skeptisk blikk, hinte om en mer direkte fortalt historie, og man er redd for å miste dette særpreget serien har hatt. Hadde det vært ørten slike spill på markedet hadde det nok vært en god del mindre nervøs spekulasjon.

 

Interessant det du sier angående statistikk, forøvrig. Jeg ville nesten anta at From har samlet litt info angående online-spillerne (i det minste sted og level i spillet) og gjort noen vurderinger utfra dette. Nå er det jo en kjent sak antall fullførte spill i de fleste tilfeller er noen hakk lavere enn antall kjøpte, og det hadde vært spennende å se hvordan Souls står her i forhold til genrefellene. Personlig ville jeg gjette på at flere har droppet ut her enn kvaliteten på spillet skulle tilsi, men igjen, det blir jo gjetting.

 

Stagnasjon er selvsagt heller ikke knall, enig der. Jeg håper definitivt de tar serien videre, og har absolutt tro på at de vil greie det. Etter min mening er Artorias of the Abyss på mange måter en klar forbedring fra hovedspillet, som igjen definitivt forbedrer konseptene fra Demon's Souls. DLC blir ofte bare type "litt mer av det samme", et par timer ekstra spill man egentlig like gjerne kunne klart seg uten, men From presterte jo skikkelig her. Her hadde det forøvrig vært mye mer interessant å se på salgstall enn bare på hovedspillet; hvor mange som kjøpte Dark Souls på PS3 eller Xbox 360 plukket også opp ekspansjonen?

Lenke til kommentar

Watch Dogs er ikke annonsert for hverken PS3 eller 360. Og det jeg kan love deg her og nå er at både MGS: Ground Zeroes og Dark Souls 2 kommer ut til nåværende konsoller. Forskjellen er rett og slett at MGS: Ground Zeroes og Dark Souls 2 er annonsert for PS3 og 360, mens Watch Dogs er annonsert for konsoller.

 

Ground Zeroes ser jo fint ut det, men det er ingenting der som ikke lar seg gjøre på dagens konsoller. Red Dead, Far Cry 3 og Halo 4 er alle spill jeg ikke kunne sett for meg på dagens konsoller, men det gjorde de likefult.

 

Og du må gjerne begrunne hvorfor From Software og Kojima Productions skal lansere spillet sitt på konsoller med bare ti prosent av den brukerbasen de har i dag. PS3 og 360 kommer til å leve i mange år etter PS4 og 720 kommer ut, så det er ingenting i veien for at disse spillene lanseres til de nåværende konsollene.

 

Skal med glede spise hatten min om jeg tar feil. Men det skjer ikke. For jeg tar ikke feil. :)

Først, Watch Dogs er annonsert for PS360 og PC. Se her:

 

http://www.ign.com/articles/2012/06/07/e3-2012-watch-dogs-coming-to-consoles-and-pc-could-hit-wii-u

 

To, Ground Zeroes eller som det heter i den siste traileren, The Phantom Pain, er selvfølgelig Metal Gear Solid V. Det ser merkbart bedre ut enn dagens peneste spill hvis vi ser på aspekter som belysning, skygger, refleksjoner, flammeeffekter og shadere. Motoren ser noe uferdig ut, og aspekter som bildekvalitet og karaktermodeller ser kanskje ikke like imponerende ut, men det er utvilsomt et nestegenerasjonsspill.

 

Tre, brukerbase og salgstall har ikke nødvendigvis noen sammenheng. God of War 3 solgte for eksempel 30% bedre enn God of War 2 første måneden, på tross av at PS2 fantes i godt over 100 millioner hjem da GoW2 kom ut, mens PS3 da GoW3 kom ut hadde en brukerbase på 30-40 millioner, kanskje mindre.

 

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2010/04/15/god-of-war-and-pokemon-conquer-march-npds.aspx

 

Fire, er man tidlig ute når en ny generasjon starter kan man sikre seg en fanbase som varer generasjonen ut. Se for eksempel Gears of War, Mass Effect, Assassin's Creed, Call of Duty og Uncharted. Bare vent, det blir rift om å være først til mølla når 2.5-3 TFLOP konsollene kommer bankende på døra.

Lenke til kommentar

Det blir en tabbe fra Namcos side i alle fall. Etter E3 2013 kommer PS3 og 360 være forebeholdt casuals.

 

Historisk sett fortsetter vanlig salgsvekst for spill (men ikke konsoller) også etter varsling av en ny generasjon konsoller. Dette skjer helt frem til konsollens lansering. Det er jo ikke akkurat som om folk slutter å kjøpe/spille spill bare fordi noe nytt kommer ut om 6-12 måneder. Folk fungerer bare ikke på den måten.

 

Ettersom spill typisk opererer med en periode på bare noen få uker hvor de er nyhetsaktuelle og gjør størstedelen av de innbringende salgene sine, er det ingen grunn til å frykte for salgstallene til Dark Souls 2 såfremt de lanserer før konsollene gjør det. Tviler uansett på at vi får se noen nye konsoller i Europa før jul neste år, skjønt det er jeg mindre sikker på.

Lenke til kommentar

Det har da kommet masse kvalitetstitler på slutten av konsollers levetid. God of War 3 er bare ett eksempel, man kan jo også trekke fram Yoshi's Island, Donkey Kong Country 3, Final Fantasy IX, Final XII, Vagrant Story, Chrono Cross, Soul Calibur III, Kirby's Adventure, og ikke minst Pokemon Black/White 2. Dark Souls II er heller ikke egentlig AAA, men heller nisjespill av toppkvalitet.

Lenke til kommentar

Det ble også sagt da Dark Souls var på trappene at spillet skulle bli mer tilgjengelig, men jeg synes ikke det var noe simplere enn Demon's Souls, tvert imot. At det blir mer åpent tolker jeg kun som at veien gjennom spillet blir enda mindre lineær enn i Dark Souls. Jeg regner med det betyr at området man starter i vil ha flere veier å velge mellom, mens man i Dark Souls i praksis var tvunget til å gå mot Undead Burgh, med mindre man ville ha juling.

 

Puristene er det som vanlig nærmest umulig å tilfredsstille, da selv den minste lille ting kan anspore deres vrede, så jeg synes ikke From skal la seg bekymre av dem.

Lenke til kommentar
bare dei balanserer det bedre denne gangen slik at elemental enchants og eagle shield dominerer men må faktistk gjøre eit valg på kva du velger
Enchants er faktisk kortsiktig pga. mangel på scaling, så ser ikke helt problemet der altså. Bruker selv Eagle Shield og Lightning Sweihander for øyeblikket (snart igjennom). Lightning sweihander er et midlertidig våpen, men det er bedre enn Dark Knight Sword som jeg brukte, endog litt tregere!
Lenke til kommentar

Først, Watch Dogs er annonsert for PS360 og PC. Se her:

 

http://www.ign.com/a...could-hit-wii-u

 

To, Ground Zeroes eller som det heter i den siste traileren, The Phantom Pain, er selvfølgelig Metal Gear Solid V. Det ser merkbart bedre ut enn dagens peneste spill hvis vi ser på aspekter som belysning, skygger, refleksjoner, flammeeffekter og shadere. Motoren ser noe uferdig ut, og aspekter som bildekvalitet og karaktermodeller ser kanskje ikke like imponerende ut, men det er utvilsomt et nestegenerasjonsspill.

 

Tre, brukerbase og salgstall har ikke nødvendigvis noen sammenheng. God of War 3 solgte for eksempel 30% bedre enn God of War 2 første måneden, på tross av at PS2 fantes i godt over 100 millioner hjem da GoW2 kom ut, mens PS3 da GoW3 kom ut hadde en brukerbase på 30-40 millioner, kanskje mindre.

 

http://www.gameinfor...march-npds.aspx

 

Fire, er man tidlig ute når en ny generasjon starter kan man sikre seg en fanbase som varer generasjonen ut. Se for eksempel Gears of War, Mass Effect, Assassin's Creed, Call of Duty og Uncharted. Bare vent, det blir rift om å være først til mølla når 2.5-3 TFLOP konsollene kommer bankende på døra.

 

Da kommer vel Watch Dogs på både dagens konsoller, og nestegenerasjons konsoller. Antar at de tekniske aspektene på versjonen som ble vist frem, vil samsvare med det vi får i utgaven for de nye konsollene.

 

Ground Zeroes og MGS5 er ikke samme spill. Ground Zeroes er ikke Project Ogre. MGS5/Phantom Pain er Project Ogre.

 

Brukerbase og salgstall har nødvendigvis en sammenheng. Har du mulighet til å selge til en brukerbase på omlag hundre millioner, så gjør du jo selvfølgelig det foran å selge til bare "early adopters". Hvis du mener grafikken til The Phantom Pain er god nok for den neste generasjonen, har både Sony og Microsoft et enormt problem i mine øyne.

 

MGS trenger ikke være tidlig ute for å sikre seg en fanbase. Det har de fra før, og alle i fanbasen deres har en Playstation 3 eller en 360. Hvorfor skal Kojima/Konami tvinge disse over på nye konsoller som de ikke får en krone for? Svaret er selvfølgelig at det gjør de ikke.

Lenke til kommentar

Det ble også sagt da Dark Souls var på trappene at spillet skulle bli mer tilgjengelig, men jeg synes ikke det var noe simplere enn Demon's Souls, tvert imot. At det blir mer åpent tolker jeg kun som at veien gjennom spillet blir enda mindre lineær enn i Dark Souls. Jeg regner med det betyr at området man starter i vil ha flere veier å velge mellom, mens man i Dark Souls i praksis var tvunget til å gå mot Undead Burgh, med mindre man ville ha juling.Puristene er det som vanlig nærmest umulig å tilfredsstille, da selv den minste lille ting kan anspore deres vrede, så jeg synes ikke From skal la seg bekymre av dem.

 

om det bare hadde vært så vel, som at de vil gjøre det mindre linneært. faktum er at den nye directoren sa rett ut at historien skal bli forenklet og mere forståelig. og det er feil at man var tvunget å gå mot undead burgh i dark souls. man kunne gå mot new londo, catabombs, undead burgh, ja til og med blightown hvis man hadde master key! og det var overhode ingen som fortalte deg hvor man skulle gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ground Zeroes og MGS5 er ikke samme spill. Ground Zeroes er ikke Project Ogre. MGS5/Phantom Pain er Project Ogre.

Tror du virkelig at Kojima lager to nye mainline MGS-spill samtidig? Tror du Konami har uendelig med penger? Tror du Kojima er billig i drift? Sannsynligvis er GZ prolog-kapittelet i MGSV.

 

Brukerbase og salgstall har nødvendigvis en sammenheng. Har du mulighet til å selge til en brukerbase på omlag hundre millioner, så gjør du jo selvfølgelig det foran å selge til bare "early adopters". Hvis du mener grafikken til The Phantom Pain er god nok for den neste generasjonen, har både Sony og Microsoft et enormt problem i mine øyne.

Hvorfor selge til hundre millioner casuals og/eller bortstuede konsoller når man kan selge til grafikkhungrige hardcore-gamere i stedet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...