Gå til innhold

Vil lære meg å programmere, men har ingen aning hvor jeg skal begynne. Hjelp!


Anbefalte innlegg

I andre enden av skalaen har du Python, som er mest "frigjorte" av de språkene, og putter overhead på maskinen istedetet for programmereren, med resultat av dårligere ytelse*.

Egentlig er jeg litt imot obligatorisk dynamisk typing. Ikke på grunn av ytelse, men fordi feil som ville blitt plukket opp compile-time i et statisk typet språk ikke blir avdekket i dynamisk typing før run-time.

Eksempelvis feilstaving av meldemsnavn, variabelnavn, feil datatype etc.

 

Men det er en helt annen diskusjon. Når det gjelder ytelse er jeg enig. Dersom man ikke kan programmere fra før, burde dette ikke være et krav for hvilket programmeringsspråk man skal starte med, ettersom man ikke er kvalifisert til å gjøre den avgjørelsen i utgangspunktet.

Ytelseskrav er noe man setter for en applikasjon etter spesifikasjon og testing, ikke for hvilket språk man skal lære seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tittel sier, jeg har lyst til å lære meg å programere men er helt grønn og vet ikke hvor jeg skal begynne. Første mål vil være å lage et data"spill" hvor formålet er å lære seg grunnleggende teori rundt piano, rytme og teori.

 

Begynn med noe som gir raskt resultat som du senere kan justere på. Da går alt raskere - evner, forståelse, utvikling, motivasjon etc. Og ikke minst er det morsomt hele veien, noe som er veldig viktig :-)

 

Men jeg er som sagt helt grønn anngående data, men jeg har mye tid til overs og lærer relativt raskt( haha, "alle" sier dette). Men hva slags språk skal jeg begynne å kikke på, finnes det noen netsider med bok med grunnlegende kurs for.eks? Kort fortalt så trenger jeg å lage grafikk som i monkey island, samme beveginsystem med klikk på man, så der du skal gå. Må kunne åpne diverste ting, hand som spiller på pianoet, spille lyd selvsagt og lage et piano med diverse lyder, elpiano,strings etc. hvor man klikker på tagenten så kommer lyden. Velge varigheten på tonen og legge sammen noen takter før dataen spiller det som er trykket inn.. Jeg regner med dere forstår hva jeg trenger.

 

 

Det tipset du fikk først, den med Game Maker, er etter mitt syn midt i blinken for deg. Jeg har ikke programmert akkurat i Game Maker selv, men å lære seg et generisk språk og rammeverk for å kunne programmere spill, er en stor oppgave hvis du ikke har noe grunnlag.

 

Når du har opparbeidet evner og innsikt i det du driver med, så er det en liten jobb å bytte språk senere. Dersom du finner ut at du vil gå videre og putte inn flere år med innsats, ville jeg sagt Java, .NET/C# eller JavaScript/HTML(5), litt avhengig av hvilken platform du ønsker å lage spill på.

 

Uansett hva du velger, lykke til, og ha det gøy :-).

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Endret av pergh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg må vel lære ganske mye grunnleggende før jeg kan begynne på programmet, så noen som vil hjelpe en i gang? Greier nok å lære meg selv ved hjelp av google, men går så mye raskere når man blir pekt i rikig retning :-)

1. Sjekk at det du vil lage ikke er laget før

2. Hva er ditt endelige mål? Lære å programmere godt eller bare dette ene prosjektet?

Du kan (som du selv sier) finne ut av mye selv med google, men for å takle komplekse problem er det en fordel å kunne mer enn bare det rent tekniske (synaks osv). Så er målet å bli god i programmering vil jeg anbefale et grunnkurs i programmering. Selvstudie med en bok går selvsagt an, men et kurs med instruktør, oppgaver osv er bedre (hvis du ikke har veldig god selvdisiplin).

Lenke til kommentar

Jeg likte anbefalingen til han som skrev at man bør begynne å lage noe man "klarer". Hva med å sette seg inn i og lære seg grunnprinsippene?

Lær deg sekvenser, valg og iterasjoner. Tren på å tenke som en programmerer.

Blir man stødig på dette, så er overgangen til andre språk enkelt. Det er ofte kun litt forskjell på syntaks mellom språkene.

Sitter dette, så ville jeg begynt å lære meg prinsipper rundt objektorientert programmering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter dette, så ville jeg begynt å lære meg prinsipper rundt objektorientert programmering.

 

Synes det blir viktig og nevne at objektorientert er ikke den ENESTE veien å programmere.

Du har funksjonelle språk som Haskell, logikk baserte språk som LISP og Prolog. Disse er dog litt vanskeligere å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Synes det blir viktig og nevne at objektorientert er ikke den ENESTE veien å programmere.

Du har funksjonelle språk som Haskell, logikk baserte språk som LISP og Prolog. Disse er dog litt vanskeligere å sette seg inn i.

Nei, men objektorientering er heller ikke gjensidig utelukkende med hverken funksjonell eller logisk programmering.

Lenke til kommentar

Objekt orientert programmering (OOP) er en fin greie og du bør absolutt mestre det etter hvert. Men - det er et 'men' ved dette. OOP har nemlig en tendens til å vokse seg ut av det gode skinn. En veldig klok herremann sa en gang for noen år siden noe slik: "Jeg ønsket meg en banan. Det jeg fikk var bananen, en gorilla som holdt i den og hele jungelen". Greia er at OOP tilgjengeliggjør en veldig enkel måte å beskrive veldig mye mer en akkurat det du ønsker å lage og den fella er det utrolig veldig enkelt å gå i. Ut over dette er OOP en glitrende måte å lage programmer på... Mitt tips går til C#. Enkelt og oversiktelig. Masse luft i koden og veldig mye enklere å beherske en C++. Det er bedre enn VB.NET fordi det er luftig og lettlest. VB.NET er nesten som å skrive stil. Lite luft og dessuten gir VB meg en følelse av at det er laget for folk som egentlig ikke har forståelsen for programmering. På mange måter kan dette være veien inn (har selv brukt VB for å lære .NET), men C# er ikke så veldig vanskelig hvis man bare gir det litt tid. Har ingen erfaring med Java, annet enn at jeg har testet Eclips. Ser at det ligner veldig på C#. Kanskje en drøy påstand fordi hvis jeg ikek tar helt feil så var vel Java først ute. Er vel således C# som ligner på Java, men kan hende jeg tar feil her altså. Anyway, bruk forumet her, spør og grav. De fleste er hyggelige typer med trang til å fortelle deg hemmelighetene deres ;-) Lykke til...

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar

Det er mange gode forslag her, og her kommer min mening.

 

Jeg begynte selv med håpet om å lage råheftige demoer i C++, dette skjønte jeg fort ble vanskelig. C++ er et utrolig abstrakt språk, og kan være vanskelig å fatte om man ikke har en god lærer+gode bøker+erfaring med programmering.

Når jeg hadde lagd en demo i noe som heter fScript (ikke vurder dette en gang), utrolig simpelt språk, men greit for øvelsen gikk jeg over til C# og XNA. Det var en ganske så fantastisk opplevelse, da C# er et veldig konkret språk, og XNA er et godt grafikkbibliotek for nybegynnere. Ved første kjøring starter du med et vindu, her er det bare å begynne med å legge til grafikk med en gang. Det første man gjerne lærer da er 2D-grafikk.

 

Om du vil hoppe over 2D og gå rett på 3D, anbefaler jeg spillutviklingsmotoren Unity. Jeg lagde min første (og hittil eneste) demo i Unity, dette gjør at du slipper unna masse tung matrise-tegning og får egentlig utrolig mye gratis av softwaren. Enda en fordel er at Unity-spill kan skrives i både JavaScript og C# (og boo (nesten ingen som bruker)). Dette gjør at du kan lære deg god programmering gjennom Unity om du skulle finne på å gå videre til litt "heftigere" ting som .NET (C#) med DirectX.

 

For å møte mennesker som kan hjelpe deg i gang, anbefaler jeg deg å dra på TG. Trickset er å kjøpe Creative-ticket så du sitter i Creative loungen, og har god tilgang på utrolig flinke mentorer som hver har sine spesialfelt. De fleste deltagerene i Creative loungen kan vanvittig mye, og vil gjerne lære bort noen tricks :)

En post jeg skrev om mitt første år i demoscenen, kan være den kommer til å inspirere deg: http://goo.gl/6niV7

 

Det viktigste for meg var å bruke noe som viste resultater med en gang i stede for at du må sitte i flere dager for å skrive og skjønne en modelloader osv. C# med XNA og Unity gjør akkurat dette. Dette var utrolig viktig for å opprettholde motivasjonen og læreviljen i starten.

 

Nok en fordel med C# er at det er et OOP-basert språk. OOP er noe du kan glemme i starten, men etter hvert vil du gjerne lære å skrive mer oversiktlig kode, og da er OOP veien å gå. Utrolig vanskelig å skjønne i starten, men helt herlig når man har fått taket på det.

 

Husk at i starten trenger du ikke tenke på avanserte ting som "skal jeg tegne dette på GPU eller CPU?", eller hvilke språk som er kjappest osv. Tenk heller på hvilke språk gir deg mest for minst.

 

Lykke til!

- JoMs

Lenke til kommentar

Dersom jeg var deg ville jeg begynt med Game Maker.

http://yoyogames.com...studio/standard

 

Game Maker har et språk som heter GML, som er veldig likt PHP i syntax.

Det var der jeg begynte for 8 år siden, før jeg gikk over til å utvikle mer i PHP, Visual Basic og deretter begynte jeg så vidt på C++ men det ble for mye for hodet mitt, så jeg gikk sakte men sikkert over til andre interesser. :p

 

Uansett, Game Maker. Det har mulighet til å gjøre alt du spør om her, selv om jeg ville ha satset på noen basic spill til å begynne med. Game Maker gjør hvertfall at du klarer å lage noe, sånn at du får inspirasjon til å lære mer avansert programmering.

 

Heh, men visual basic er da ikke programmering !

Lenke til kommentar

Hei,

 

Tenkte berre å legge i mine to cent om c++. Om du bestemmer deg for å lære c++ så kan du få noen veldig gode kilder på informasjon fra irc på freenode server sin kanal #c++. Når du først kommer deg dit skriv !basic og linker med fantastiske tutorials kommer ut. Eg syntes at http://learncpp.com er genialt. Den lærer deg gode programmeringsnormer. Eg har forhørt meg ein del og veldig mange meiner at http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ har dårlige programmerings normer og at eg for guds skyld ikkje må bruke dei. (bl.a. fordi dei bruker using namespace std; globalt og bruker bibliotek fra c som har blitt laget igjen i c++).

 

Ellers irc er ein genial plass for å få informasjon. Samme med stackoverflow.

 

Lykke til, du er på vei inn i ein fantastisk verden.

Endret av plitter
Lenke til kommentar

Heh, men visual basic er da ikke programmering !

Ikke det? Er vel ikke avansert nok, kult nok, eller vanskelig nok til å kalles programmering da?

 

Jo, det er et programmeringsspråk. Og hvorfor ikke begynne der når man er clueless, sånn at man faktisk får til noe? Er ikke noe vits i å begynne i C++ dersom man er helt clueless, da sjansen er stor for at man gir opp.

Endret av coyotemannen
Lenke til kommentar

Ikke det? Er vel ikke avansert nok, kult nok, eller vanskelig nok til å kalles programmering da?

 

Jo, det er et programmeringsspråk. Og hvorfor ikke begynne der når man er clueless, sånn at man faktisk får til noe? Er ikke noe vits i å begynne i C++ dersom man er helt clueless, da sjansen er stor for at man gir opp.

100% enig med deg... VB er i aller høyeste grad et programmeringsspråk og faktisk lager man nøyaktig det samme med VB som man kan i C#. Det er kun snakk om forskjellige dialekter og struktur former

Lenke til kommentar

100% enig med deg... VB er i aller høyeste grad et programmeringsspråk og faktisk lager man nøyaktig det samme med VB som man kan i C#. Det er kun snakk om forskjellige dialekter og struktur former

Visual Basic har problemer, men funksjonelt er det på høyde med C#. Problemet med Visual Basic er den vanvittig verbose syntaksen blandet med utrolig svak typesetting.

 

Når det gjelder C++: Dette er et språk som er fullstendig uegnet som nybegynnerspråk. Jeg synes ikke det er et bra programmeringsspråk engang.

Lenke til kommentar

Visual Basic har problemer, men funksjonelt er det på høyde med C#. Problemet med Visual Basic er den vanvittig verbose syntaksen blandet med utrolig svak typesetting.

 

Når det gjelder C++: Dette er et språk som er fullstendig uegnet som nybegynnerspråk. Jeg synes ikke det er et bra programmeringsspråk engang.

Er ikek uennig i det, men min påstand var et svar på den eller så tullete kommentaren tidligere
Lenke til kommentar

Joda, var klar over det. Ville bare gi en kommentar på det også :)

Hehe... jadda...Men ja, enig at C++ ikke er et alternativ en gang. Leste i en eller annen bok at C# faktisk er feil skrivemåte. Det skal egentlig være C++ men at den ene + skal stå litt over og innpå den første. Dette skulle vistnok bety C++ på stereoider eller nåe sånt ;-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...