Gå til innhold

Vil lære meg å programmere, men har ingen aning hvor jeg skal begynne. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Java gjør INGENTING enklere. GeirGrusom nevnte C++ som et dårlig språk (som jeg forøvrig ikke er enig i, men det er en annen diskusjon), men Java vinner virkelig den medaljen.

 

GeirG: For all del, men jeg sitter på den andre (les: linux) siden av det sløret, så jeg vil fraråde det. Som en motivator er Python fint, Perl eksponerer hashes veldig fint (men kommer til å knekke deg om du ikke skjønner det). Begge har ulempen med duck typing (perl er svakt typet, python sterkt), da, som jeg personlig finner litt problematisk til tider. Jeg tror det er greit å få inn sånt med en gang. Jeg er for ordens skyld ingen pedagog, så det kan absolutt være noe i det uansett.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begge har ulempen med typesvakhet, da, som jeg personlig finner litt problematisk til tider.

Uenig i at man sånn uten videre kan kalle typesvakhet en "ulempe". Sterk/svak typing har hver sine fordeler og ulemper, og hvis jeg skulle valgt en av sidene for all fremtid hadde jeg nok gått for svak. Her er en som har et litt grundigere resonnement enn meg. ;)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

viking.png Python er nå for fiskekakene meg sterk typet!

 

>>> 1 + "1"
Traceback (most recent call last):
 File "<stdin>", line 1, in <module>
TypeError: unsupported operand type(s) for +: 'int' and 'str'
>>>

 

Er det for svingende meg ikke et krav at folk kan det mest basice med et språk før de kommenterer på det? :grumpy:

 

Footnote : Du tenker vel heller på dynamisk vs statisk tipper jeg?

 

edit: *cough*

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Han sa aldri at det var lettere, han sa det gjør verden lettere, og det er sant, MYE lettere og MYE bedre og kjøre java på unix/linux/windows en det er å få kjørt C# på unix/linux/windows.

 

"Verden blir lettere med java". Litt av en påstand sett på at du har jævla mange bugs og exploits til java som koster folk flesk å fikse/patche. Vill påstå du gjør verden en tjeneste ved å holde unna. Finnes mange BEDRE alternativ.

Lenke til kommentar

Java lettere enn C#? Lurer veldig på hva folk driver med fortiden når dem sier sånne ting.

Blir litt for dumt når du siterer meg og så kommenterer noe helt annet enn det jeg skrev. Leser du ikke innlegg før du svarer?

 

Her svarer vi en fyr som aldri har programmert før, Java er lett å installere og enkelt å komme i gang med på de fleste plattformer så er mulighet for flere plattformer interessant så er det opplagt enklere å komme i gang med Java. Personlig foretrekker jeg forøvrig C# fremfor Java, men forskjellene er marginale og språkene er jo så like at det ikke er viktig for en som skal lære seg å progammere.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Java lettere enn C#? Lurer veldig på hva folk driver med fortiden når dem sier sånne ting.

Nå er vel ikke akkurat Java noe særlig vanskeligere å lære enn C#, de er jo nesten som snytt ut av nesa på hverandre, men det er mulig julenissen tenkte på språkstøtten på de to plattformene her? Mono henger etter .Net, det vil være utrolig irriterende å veksle mellom Linux/Mono og Win/.Net som C#-programmerer. Vil man ikke måtte jobbe med utdatert .Net for å være på nivå med den nyeste mono-stack'en? Jeg er vant til å jobbe i et hetrogent miljø med Javautvikling og det funker helt ypperlig. Men - det har ingenting med språket i seg selv å gjøre . . .

Lenke til kommentar

LINQ vs Java:

List<Person> sortedByAgePersons = new ArrayList<Person>(persons);
Collections.sort(sortedByAgePersons, new Comparator<Person>() {
	public int compare(Person p1, Person p2) {
	   return Integer.valueOf(p1.getAge()).compareTo(p2.getAge());
	}
});

 

C#:

var sortedPersons = sortedPersons.OrderBy((p1, p2) => p2.Age - p1.Age);

Dette fordi java ikke støtter lambdauttrykk.

edit: og at Java ikke har get/set som en språk feature

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

"Verden blir lettere med java". Litt av en påstand sett på at du har jævla mange bugs og exploits til java som koster folk flesk å fikse/patche. Vill påstå du gjør verden en tjeneste ved å holde unna. Finnes mange BEDRE alternativ.

Å så sint. Men det er åpenbart at Microsoft ihvertfall har lært noe av det pluginhelvete de veltet seg rundt i for noen år siden. Java kan du fortsatt kjøre som en browserplugin på godt og vondt, så får det bli opptil enhver å vurdere hva en vil dyppe tærne i.

 

Dette har selvfølgelig *ingeting* å gjøre med hvor lett det er å lære Java vs. C#, eller noe annet, og det er ikke annet enn sprøyt å påstå at Java-plattformen har spesielt mange fler bugs enn andre plattformer. Men, likevel er det et poeng her; Java-økologien er ekstremt mangfoldig og fragmentert i forhold til mange andre, og det er en utfordring både når du skal lære noe, utvikle noe, eller ivareta sikkerheten på noe. Samtidig er det et høyst adekvat svar på MS' one-size-fits-all-strategi.

 

Alt som blir sagt her stinker av at det blir uttalt av folk som ikke jobber med C#. Ganske frustrerende.

... eller Java

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Å så sint. Men det er åpenbart at Microsoft ihvertfall har lært noe av det pluginhelvete de veltet seg rundt i for noen år siden. Java kan du fortsatt kjøre som en browserplugin på godt og vondt, så får det bli opptil enhver å vurdere hva en vil dyppe tærne i.

 

Dette har selvfølgelig *ingeting* å gjøre med hvor lett det er å lære Java vs. C#, eller noe annet, og det er ikke annet enn sprøyt å påstå at Java-plattformen har spesielt mange fler bugs enn andre plattformer. Men, likevel er det et poeng her; Java-økologien er ekstremt mangfoldig og fragmentert i forhold til mange andre, og det er en utfordring både når du skal lære noe, utvikle noe, eller ivareta sikkerheten på noe. Samtidig er det et høyst adekvat svar på MS' one-size-fits-all-strategi.

Jeg er ikke sint, jeg er frustrert. Men det spiller ikke egentlig noen rolle for meg. Java er ihvertfall mer verdifullt i jobbsammenheng også enn det C# er, selv om språket og run-timen er teknisk underlegen .NET. Skal man jobbe med programmering er .NET og Java kompetanse ekstremt verdifullt.

Lenke til kommentar

Ja, da blir det phyton, så får jeg ta det derfra. http://www.codecadem...788890003000096 Takk for alle tips

Husk å bruk interpretern (kommandolinja) aktivt når du prøver deg frem. Har du tilgang til en Linux-maskin vil jeg også anbefale bPython som er en mye bedre interpreter enn standard.

 

Merk at Python på Codeacademy er versjon 2.7.3, så om du blir overrasket hvorfor noe kode plutselig ikke virker etter at du har installert Python på en annen maskin så kan det være at du har installert versjon 3.x som har en litt annerledes syntax på ganske vanlige funksjoner som f. eks print.

 

Ellers kan jeg også anbefale deg å lese Q&A til coursene på CA, også om du har klart en løsning så kanskje får du en bedre en, og forklart hvorfor. Får også ganske raskt hjelp om du står fast.

 

Du kan også finne veldig mye verdifull info på stackoverflow.com, "<spørsmål> @site: stackoverflow.com" på Google. Lykke til! :)

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man lager sandbox for spill som Diablo eller crysis?

(men har tenkt og begynne i c# som jeg er helt ny på programmering og programmere mindre ting før jeg hopper på spill laging.)

 

Man må vell bruke program som autodesk maya eller lignende for og lage hus og alt som skal være med i spillet :p

 

Men en god måte og lære og programmere på kan kanskje være og skrive enkle koder eller lignende eller det man vil og skrive ut og teipe opp på veggen? ^^ hehe (vis man husker dårlig eller internett streike xD)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...