Gå til innhold

Vil lære meg å programmere, men har ingen aning hvor jeg skal begynne. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare chipper inn.

 

For det første anbefaler jeg boka Learn Python The Hard Way (http://learnpythonthehardway.org/book/).

For det andre vill jeg også si at man ikke skal bruke ferdig installerte versioner av Python som likker på systemet ditt, last ned alt på nytt så du er sikker på at du har det du har.

 

Python verden er ekstremt uvillige for noe nytt, dette er grunnen hvorfor overgangen fra Python 2 til 3 har tatt år, mens for Ruby tok dette noen måneder. Jeg vill tørre og påstå at Python 2.7.3 holder et par år til, selv om man ser en stadig større bølge av Python 3 brukere.

 

og til sist:

Trådstarter, du kan godt sende meg en melding om du har lyst på mailen eller skype brukeren min, så har du noen å spørre om du lurer på noe :)

 

Forskjellene fra Python 2 og 3 er for det meste under-the-hood med mindre syntax variasjoner :) For en begynner så er så og si det eneste du merker forskjellen på print og print().

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Trådstarter har allerede sagt at han skal starte med Python, noe som virker som et mer fornuftig valg da du faktisk kan bruke det til å lære deg programmering, men også lage større applikasjoner, både for web eller lokale programmer. Brukes Small Basic til noe som helst? : p

Trådstarter har også indikert at han ønsker å lage et spill: "Første mål vil være å lage et data"spill" hvor formålet er å lære seg grunnleggende teori rundt piano, rytme og teori". Er Python egnet til dette? Jeg regner jo med at et slikt "spill" har behov for MIDI støtte i en eller annen form. Mye tyder vel også på at man kan ha behov for kall rett ned på maskinvare via noe API og slikt. Går det i Python? Jeg bare spør her altså for jeg kjenner ikke til Python som språk i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Trådstarter har også indikert at han ønsker å lage et spill: "Første mål vil være å lage et data"spill" hvor formålet er å lære seg grunnleggende teori rundt piano, rytme og teori". Er Python egnet til dette? Jeg regner jo med at et slikt "spill" har behov for MIDI støtte i en eller annen form. Mye tyder vel også på at man kan ha behov for kall rett ned på maskinvare via noe API og slikt. Går det i Python? Jeg bare spør her altså for jeg kjenner ikke til Python som språk i det hele tatt...

 

Du gjør en litt tåpelig antagelse egentlig. Han sier han vill lære piano og toner, man trenger ikke å plugge inn et piano for dette :)

Jeg vill også bare si at du finner alt for Python, ingen unntak.: https://www.google.c...chrome&ie=UTF-8

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke lære meg piano, dette kan jeg bedre en de fleste ;-) Jeg vil på sikt lage et spill,myntet på små barn, hvor de lærer det mest grunnleggende innen musikk.

 

Nå har jeg begynnt å få litt forståelse for hvordan programering foregår. Jeg har enda ikke satt meg fast, men gjør jeg det så tar jeg dere på ordet å sender pm ;-) Men jeg har bestemt meg for at det blir python. Anngående bøker så har jeg også fått tak i learnpythonthehardway, men jeg syns den boka myntet på barn passet bedre, da jeg blir mere satt inn i "fremmedord" osv. Men jeg har fått tak i over 40 bøker om python, så det mangler ikke lesestoff her for å si det sånn!

 

Jeg har nå laget mitt første "spill", hvor man har 3 forsøk på å gjette et tall mellom 0-20.hehe

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Ja, det er vel sant. Etter å ha brukt div forum rundt 1 år, jeg var sen på nett for å si det sånn, så er jeg nesten måløs om hvor raskt og hvor god hjelp man får.

 

Anngående programerings språk så har jeg gjort opp min mening, tror jeg, så er liten vits i å argumentere for at andre språk er bedre. Python er ettersom jeg har forstått et fullverdig språk, som også brukes av google og nasa, og relativt lett å lære. :-)

Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert et veldig bra språk. Synd jeg ikke har satt meg inn i dette, men når jeg lager programmer så har jeg sjelden tid til fikkel. Jeg er avhengig av at programmene jeg lager er oppe med fullt GUI med en gang og gjerne rett fra mockup. Derfor jeg synes det er så behagelig å lage programmer i et komplett IDE som gir ting out of the Box. På meg virker det som at Python er et script basert språk som sikkert egner seg genialt til dette formålet. Tviler på at Python er språket å lage avanserte GUI o.l. men igjen, jeg kjenner det ikke så veldig godt så det kan hende jeg tar grådig feil altså... Uansett - lykke til med programmeringen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anngående programerings språk så har jeg gjort opp min mening, tror jeg, så er liten vits i å argumentere for at andre språk er bedre. Python er ettersom jeg har forstått et fullverdig språk, som også brukes av google og nasa, og relativt lett å lære. :-)

 

Sant det, men hvem som bruker et gitt språk er ikke et argument for at akkurat du skal bruke et gitt språk til oppgaven du skal løse. Men Python funker helt flott her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt tidlig enda for trådstarter, men kan nå ha det i bakhodet. Kanskje litt nyttig for andre her inne også :)

 

For enkel spill laging med python har man hovedsaklig to alternativer: Pygame og pyglet.

 

Pygame er den gamle traveren, og er vel utfylt og mange tutorials for.

 

Pyglet er et nytt prosjekt, med bedre støtte for moderne ting, men ikke så gjennomført og felt-testet enda kan man si.

 

Nå har jeg ikke prøvd pyglet noe særlig, men her er et lite forsøk jeg gjorde i pygame. Begynte som en enkel test for å se om pygame kunne lese xbox data, og så bare fortsatte det.. Stoppet når jeg fant ut jeg hadde malt meg inn i et hjørne når det kom til menyer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vill også bare si at du finner alt for Python, ingen unntak.: https://www.google.c...chrome&ie=UTF-8

Stemmer. Python har utrolig mange moduler, og ikke minst lett tilgjengelig, med grei dokumentasjon og jevnt over ganske så god kvalitet.

 

Jeg er avhengig av at programmene jeg lager er oppe med fullt GUI med en gang og gjerne rett fra mockup. Derfor jeg synes det er så behagelig å lage programmer i et komplett IDE som gir ting out of the Box.

Det finnes en rekke Python IDEs, hvorav i alle fall Wing IDE støtter bruk av ekstern GUI builder (f. eks Qt). Jeg har ikke testet det selv, og det er kanskje ikke like drag-n-drop som man kan gjøre i f. eks Netbeans for Java, men det finnes.

 

På meg virker det som at Python er et script basert språk som sikkert egner seg genialt til dette formålet. Tviler på at Python er språket å lage avanserte GUI o.l. men igjen, jeg kjenner det ikke så veldig godt så det kan hende jeg tar grådig feil altså... Uansett - lykke til med programmeringen...

By design så sliter det litt med større applikasjoner ja, men det er ingenting teknisk som hindrer deg i å skrive store avanserte applikasjoner med GUI i Python.

 

Hehe, det samme kan man sikkert si om Assembler. Anyway, jeg lastet ned Python 3.3 nå og må kikke på det. Virker litt artig. Får se - kanskje kan jeg bruke det til noe nyttig...

Med fare for å gjenta meg selv: Test Codeacademy og/eller Googles Code University - Python Class. Førstnevnte gjøres alt i en interpreter i nettlesern, så du trenger ikke styre lokalt engang. Føler de to utfyller hverandre ganske godt.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tviler på at Python er språket å lage avanserte GUI o.l. men igjen.

Dette blir litt feil og si.

The recently released Google Drive system desktop client uses wxPython.

Considering that Dropbox desktop client is also written in wxPython it could be taken as a proof that wxWidgets provides a solid foundation for cloud-based systems!

Python har full støtte for QT igjennom PtQt(Pyside) og GTK(PyGTK) og som postet over wxWidgets(Wxpython)

 

PyQt/PySide vs et program skrevet med Qt i C++.

Ethvert program skrevet med Qt4(ved hjelp av bindinger eller ikke)vil som standard se ut som en standard moderne program.

For de fleste programmer er ytelse forskjellen mellom et C++/Qt program og et skrevet i PyQt ikke synlige.

Trenger man mere ytelse kan man skrive bindinger i C/C++ eller bruke PyPy som støtter mer og mer.

Endret av SNIPPSAT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...