Gå til innhold

Hvilke språk kunne universet være skrevet i?


Han Far

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt snurrer rundt noe.. Jeg har ikke sett en firkanta galakse ennå, så kan vi si at det meste er sirkelformet? Som igjen sier at noe har en tyngdekraft, som trekker til seg andre ting.. --> continue logic.

Mao: "noe" må altså være "sirkelformet" for å "ha en tyngdekraft"?

 

Kan du finne en eneste formel, som beskriver ett fysisk fenomen, som gir 100% korekt svar, og ikke "bare" en verdi som er nærme nok innen gitte rammer?

Definer "innen gitte rammer"? Spesiell relativitetsteori i svake gravitasjonsfelt (som f.eks jordas) og på makroskopisk skala (makroskopisk betyr her mye større en Planck-lengde-skala) gir ekstremt nøyaktige svar (nøyaktigheten ligger på rundt 10e-20, altså latterlig høy grad av nøyaktighet). Ja, det er innenfor en gitt ramme, men denne gitte rammen er jo signifikant ved at mye av det vi kan observere rundt oss faller inn i denne rammen.

Jeg argumenterer ikke nødvendigvis mot deg, ettersom jeg på mange plan stiller meg bak spørsmålet ditt, men jeg prøver bare å identifisere problemstillingen.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Kan du finne en eneste formel, som beskriver ett fysisk fenomen, som gir 100% korekt svar, og ikke "bare" en verdi som er nærme nok innen gitte rammer?

 

Så vidt jeg har fått med meg så mangler vi en god del matte, for og forklare universet slik det fungerer i dag. Eneste man kan si, som du sier det, det er bare opp til en viss grad enda.

 

Men du kan fortsatt ikke si at universet ikke er logisk ? Foreløpig det vi har klart og bevist er jo logisk, viss man sier matte er logisk da :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En perfekt simulering av universet er logisk umulig, en slik simulering ville vært nødt til å simulere simuleringen, og dermed ville den vært nødt til å simulere simuleringen av simuleringen. Og simulere simuleringen av simuleringen av simuleringen. Og... ja dere forstår poenget. Siden alle språk følger en logikk, mao. er logisk mulige, er svaret på trådstarters spørsmål ikke mulig å gi.

Lenke til kommentar

En perfekt simulering av universet er logisk umulig, en slik simulering ville vært nødt til å simulere simuleringen, og dermed ville den vært nødt til å simulere simuleringen av simuleringen. Og simulere simuleringen av simuleringen av simuleringen. Og... ja dere forstår poenget. Siden alle språk følger en logikk, mao. er logisk mulige, er svaret på trådstarters spørsmål ikke mulig å gi.

Eventuelt gav du akkurat det beste argumentet for Lisp. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...