Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Enorm regning: Har Tiscali lov til å drive på slik?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har et Tiscali World Mega Surfer abonnement, som gir oss 2 timer daglig til en fast pris som er 200 kroner pr måned. Har hatt det i snart 2 år nå, og det blir såklart litt overforbruk. Er faren min som tar seg av regningene, og han har såklart klaget over at jeg ikke klarer å holde meg på nett mindre enn 2 timer daglig.

 

For over ett år siden tok imidlertidig den klaginga slutt, og jeg tenkte at han endelig godtok den ekstra utgifta.

 

Men nei da, det hadde nemlig ikke kommet noen regning for overforbruk de siste 18 månedene her! Tiscali har hatt en svikt i systemet, som gjorde det umulig å beregne overforbruket. Derfor fikk vi alt overforbruket for de siste 18 månedene, samtidig!

 

Nesten 11 000,- lød den regninga på. "Blabababalba, vi beklager."

Kan dette være lov? Det er da nødt til å være kontraktbrudd, eller noe tilsvarende. Dem kan ikke forvente at vi skal klare å betale alt nå, eller ville betale det.

 

Har dere noen formening om hva vi bør gjøre?

Denne summen nekter vi å godta.

 

Med vennlig hilsen

Magnus Haugsand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:-?

 

Nei, jeg tror ikke de har rett til å påføre dere utgifter av slike summer, selv om dere har brukt for mye internett. Mulig det står om slikt i forbrukerloven og kjøpsloven, ikke vet jeg. Det eneste jeg vet er at det finnes flere eksempler på kunder av tiscali som har hatt det samme problemet som deg, dermed kan vi konkludere med og si at du ikke er alene.

Lenke til kommentar

Nr 1. Få deg ADSL, så slipper dere noe problem med overforbruk.

Nr 2. Ved et slikt tilfelle burde de kreve inn et gjennomsnitt regnet ut fra tidligere fakturaer, og evt jevnet det ut når systemet er oppe igjen.

 

En annen ting er at hvis de ikke har kunnet måle hvor mye overforbruk dere har hatt, hvordan kan de da begrunne kravet? Sjekk hvilke grunnlag de har for fakturaen.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Nesten 11 000,- lød den regninga på. "Blabababalba, vi beklager."

Kan dette være lov? Det er da nødt til å være kontraktbrudd, eller noe tilsvarende. Dem kan ikke forvente at vi skal klare å betale alt nå, eller ville betale det.

 

Har dere noen formening om hva vi bør gjøre?

Denne summen nekter vi å godta.

 

Med vennlig hilsen

Magnus Haugsand

 

Ta kontakt med nærmeste forbrukerråd, det er mange slike saker pågang så jeg vil tro dere vil få gode råd av juristene der, det er vel ingen, inkl undertegnede som kan gi noe annet en gode råd i forhold til dette.

 

 

http://www.forbrukerradet.no/

Lenke til kommentar

Hei

 

Fekk det samme brevet som deg i går, men min var "bare" på 10 tusen...

Det er visse lover (ikkje at eg kan dei) men, alle some eg har snakket med til nå tviler det er lovleg slik dei har gjort det.

 

1. Du kan ikkje sende ein regning etter så og så lenge. (Veit ikkje kor grensa her går)

 

2. Dei har allerede send ut faktura for dei månedene, som me har betalt. Så dette blir to fakturaer noko som eg ikkje trur er lovleg.

 

3. Me fekk heller aldri noko brev/informasjon om at dei hadde problemer med dette. Ie eg trur ikkje dei kan komme og kreve desse pengene. (Det fungerte jo slik det skulle i eit par måneder. Så når det ikkje kom noko overforbruk på regningen så trur du jo automatisk det ikkje var noko den måneden. I og med at du aldri fekk noko beskjed om at den ikkje skulle være på regningen.)

 

Skal ringe til forbruker­rådet i morgon + snakke med andre som kansje har litt meir greie på lover/regler angående dette. Eg kommer iallefall ikkje til å gje meg med det første.

 

På fakturaen har dei skrevet det som overforbruk fra 10/07/03-10/08/03 ie ein måned. Noko som heller ikkje stemmer siden det er overforbruk fra feb 2002 til i dag. Dette kan kansje være ein måte å få det til å se meir "lovleg" ut ? Fakturaen skal og være betalt innen 23/9/03 ie 15 dager til etter det så påløper 12% rente.... er ikkje så sikker på om dei kan sende ut slike store beløp og kreve det inn slik som dette uansett om sjølve kravet er lovleg.

 

Vist du finner ut noko meir, velleg post det her slik at me andre kan få vite det og. Skal poste i morgon angående det eg finner ut iallefall.

 

 

 

Her er teksten på arket som følgte med fakturaen:

 

Vedlagte faktura dekker overforbruket for deres Tiscali Surfer produkt.

Kjære kunde

Sammen med dette brevet har De mottatt fakture for Deres forbruk utover det som inngår i Tiscali Surfer abonnementet.

Vårt produkt Tiscali Surfer dekker et fast antall timer innenfor månedsprisen. Overskytende trafikk faktureres med 13øre/minutt og 55 øre for hver oppkobling (som for productet Tiscali Free Internett).

Følgende er et utdrag fra våre betingelse;

"Tilleggsspesifikasjon for Surferproducter

Forbruk utover den forhåndsbetalte tiden faktureres til TISCALI's normale Tiscali Free Internet takster (http://signup.tiscali.no/privat/surfer/mer.php).

Det er abonnentens eget ansvar å følge med på sitt forbruk, og kontrollere om det forhåndsbetalte forbruket overskrides."

Etter at vi gikk over til nytt fakturerings system i 2002 har vi frem til nå ikkje hatt muligheten til å kunne fakturere for Deres overforbruk.

Vi beklager denne forsinkelsen, og vil gjøre vårt beste for at De i fremtiden mottar faktura regelmessig også for Deres overforbruk.

Har De såørsmåø vedrørende denne faktura ber vi Dem ta kontakt på telefon 31279859 eller sende e-post til [email protected].

Vi takker for at de har valgt Tiscali som leverandør og vi kan forsikre Dem om at vi vil gjøre vårt beste for at De i fremtiden skal oppleve nye gleder gjennom Internett fra Tiscali.

Med vennlig hilsen

Tiscali As

Olav Sande

Adm. direktør

Lenke til kommentar
Tiscali har hatt en svikt i systemet, som gjorde det umulig å beregne overforbruket

Altså, hvis de hadde en svikt i systemet som gjorde det umulig å regne overforbruket, hvordan vet de da at dere skylder dem 11000 kr?

 

Edit:

Etter at vi gikk over til nytt fakturerings system i 2002 har vi frem til nå ikkje hatt muligheten til å kunne fakturere for Deres overforbruk.

Det der er jo latterlig...

Lenke til kommentar
Nr 1. Få deg ADSL, så slipper dere noe problem med overforbruk.

Nr 2. Ved et slikt tilfelle burde de kreve inn et gjennomsnitt regnet ut fra tidligere fakturaer, og evt jevnet det ut når systemet er oppe igjen.

 

En annen ting er at hvis de ikke har kunnet måle hvor mye overforbruk dere har hatt, hvordan kan de da begrunne kravet? Sjekk hvilke grunnlag de har for fakturaen.

 

Ikke alle som kan få ADSL da din sopp, kommunen vår har enda til gode å få bredbånd av noe slag, og hadde vi hatt det tror du jeg hadde betalt 550 i måneden til tiscali for lusne 56k? Sikkert tilfelle md de fleste tenker jeg...

Lenke til kommentar

Oi adsl koster ca 5000kr året, tror at det ville svart seg for Dere......

I opprinnelig avtale med Tiscali vil jeg tro det står at overforbruk vil bli fakturert hver mnd. når de ikke klarer dette er jo det avtalebrudd.

Nb! Dette er hva jeg TROR. Og dermed mister de retten til å fakturere dere for ett så høyt beløp.

Lenke til kommentar

caturbo:

Oi adsl koster ca 5000kr året, tror at det ville svart seg for Dere......  

I opprinnelig avtale med Tiscali vil jeg tro det står at overforbruk vil bli fakturert hver mnd. når de ikke klarer dette er jo det avtalebrudd.  

Nb! Dette er hva jeg TROR. Og dermed mister de retten til å fakturere dere for ett så høyt beløp.

hehe ja adsl ville svart seg vist det hadde våre mulighet til å få det.

 

For resten, eg er mesten 99% sikker på at den siste "klausulen" ikkje var skreven slik som det når eg godtok avtalen i 2001. Men kva kan me igrunnen sei mot det ? Det er jo så lett å legge noko på ei webside og sei det var der i alle år.

 

agvg: Ok, høyrte snakk om at det kunne vært eit år. Men då faller jo den vekk.

Lenke til kommentar

Hehe temmelig sinnsyke summer altså :)

Finnes det ikke bedre tilbud enn det der?

Husker før vi fikk adsl, 3 år siden eller noe sånt, så hadde vi internett fra cybercity.

De hadde fri bruk for en sum pr måned. Husker ikke akkurat hvor mye men laaaaaaaaaaaaang under 10k i året :)

Kanskje dere burde se dere litt rundt etter noe bedre?

Lenke til kommentar

Her i heimen fikk vi ikke faktura for internett fra UPC i ca. et og et halvt år. Da de en dag fant det ut at vi hadde fått internett gratis fra dem såpass lenge så endte det med at vi slapp betale for det vi egentlig skulle ha betalt, men vi måtte jo seff begynne å betale.

 

Og jeg tror egentlig at de ville sendt oss regning hvis de kunne, men det kunne de tydeligvis ikke. :woot:

Lenke til kommentar

Til dere som fikk for store regninger, ta og regn over gjennomsnittet på overforbruket dere har betalt for, og gang dette med alle de månedene dere ikke har fått regning for, og hvis dette avviker fra den regningen dere har, så klag, ellers kan de jo være riktig. Men klag uansett, dere burte jo ha fått varsel om dette når systemet deres ble borte, spesielt når regningen blir så store.

Lenke til kommentar

Jeg fikk regning på bare 400, men så hadde jeg også sagt opp abbonementet for et år siden. Definitivt litt på kanten dette her, når man betaler i kvartalet så forventer man at man får hele regninga.

 

Hvordan i all verden skal jeg klare å huske om jeg brukte mye nett i februar 2002? De står jo nærmest fritt til å legge på noen hundrelapper her&der :-)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg advokat eller stjernejurist, men det min lille erfaring med temaet tilsier er at det er størst sjanse for å finne noe som kan brukes under følgende avsnitt:

 

(Fra http://www.lovdata.no/oll/hl-19880513-027.html#49.)

 

Kapittel VIII. Fellesregler om forventet kontraktbrudd, insolvens m m.  

§ 61. Forventet kontraktbrudd.  

 

(1) Dersom det etter kjøpet framgår av en parts handlemåte eller av en alvorlig svikt i hans kredittverdighet eller evne til å oppfylle at han ikke kommer til å oppfylle en vesentlig del av sine plikter, kan den annen part innstille sin oppfyllelse og holde sin ytelse tilbake.

 

Og selv denne loven tror jeg dere vil slite med å få medhold i. Med mindre det står helt klart i kontrakten som ble inngått ved levering at Tiscali forpliktet seg til å sende regning månedlig, så vil det nok holde hardt.

 

Ett annet tips vil kanskje kunne være denne:

 

Mangler  

§ 30. Innledende bestemmelse.  

 

(1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.  

 

(2) For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder reglene om mangler så langt de passer. Annet kan avtales også i forbrukerkjøp.

 

I og med at denne avtalen er laget for å bedre oversiktligheten for sluttbrukeren, kan man her påpeke at denne mangelen gjør at varen ikke er levert som avtalt. Problemet ligger i at man må surfe ganske så mye over de avtalte to timene per dag for å få slike summer det her er snakk om, og jeg tviler på at man kan fraskrive seg ansvar når man vet at man bør forvente å få regning. På den annen side så er det et spørsmål om det er praktisk mulig for den enkelte å følge med i hvor mye nettet er i bruk. (Flere brukere, flere maskiner, etc. etc.)

 

Uansett, lykke til. Moralsk er Tiscali langt ute på viddene spør du meg.

 

-KJ

 

Edit: Typoes....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...