Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Enorm regning: Har Tiscali lov til å drive på slik?


Anbefalte innlegg

...men jeg tror iallefall dere står på god grunn til å få summen delt opp.

 

...det går greit, men da mister man 20% rabatt - de innrømmer feil, men Tiscali er frekke nok til å kreve beløpet betalt i ett innen fristen, for å gi rabatt.

 

På den annen side, jeg kontaktet Lindorff og krevde å beholde 20% selv om jeg stanset betalingen inntil jeg fikk svar fra Forbrukerombudet, og betale hvis det skulle vise seg at Tiscali er i sin rett.

 

De kontaktet Tiscali og fikk OK, men da måtte jeg maile de og oppgi klokkeslett og Lindorffs' saksbehandler ( Cathrine i dette tilfellet ). Så det går altså an å stanse betalingen med denne begrunnelsen, og likevel beholde 20% rabatt - men ikke ved å dele opp beløpet.

 

Det skal dog bemerkes til dette med rabatt, at den gjelder hele fakturabeløpet. Derfor, i virkeligheten får man større rabatt enn de 20% på overforbruket, som jo er det vi klager på i denne saken...

 

En kan altså forhandle seg til avtaler og spare noen tusen hver for seg - tror de regner det som billigere enn å rette feilen kollektivt. Sleipt, fordi Tiscali regner kalt med at de fleste ikke argumenterer, men betaler fakturaen uten å kny... er sånt tillatt ?

 

Jeg skal uansett se meg om etter en annen ISP enn Tiscali, når dette er over.

 

.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett mange si at dette har vært et problem tiscali har vært klar over, men har enda ikke sett noen sannsynliggjøre dette. Har noen av dere som nå får faktura på flere tusen kroner kontaktet tiscali tidligere og opplyst de om at overforbruket ikke har kommet med på regningen? I så tilfelle vil dere nok stille sterkt, spesielt om dette har vært sendt på noe varig medium som dere har kopi av. Ellers kan det jo nevnes at foreldesesfristen på slikt forbruk er minst tre år, og at ingen har krav på noe service. Service er nettopp noe du mottar i tillegg til det du betaler for... Slik som en 20% rabatt på det forbruket du faktisk har hatt...:roll:

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at dere har sjekket med jurist/advokat for hvis det viser seg at Tiscali har retten på sin side så er det visst mange her som sliter.

Det er derfor så farlig å høre på folk som Znoken som anbefaler ditt og datt uten å egentlig ha peiling på hva konsekvensen kan bli, bare fordi han hater Tiscali mer en noe annet her på jord.

Lenke til kommentar

Du som har ADSL, kan slutte å lese. Dette er et tips til de av dere som bor sådann til at ISDN fortsatt vil være det eneste saliggjørende de neste årene:

 

Er du storforbruker er det kun en ting som gjelder, og det er Telenor online 150. Du betaler en fast sum for 150 timer i måneden. Disse kan du bruke sammenhengende vil du det (Ikke kun 2-5 timer pr dag som tiscali opererer med) Eller du kan spre de ut over måneden. Du betaler ikke for oppkobling slik at det lønner seg å bruke BOD (2 linjer ved behov)

 

Går du ut over de 150 timene betaler du kun 9,5 (!) øre pr minutt og fortsatt ingen oppkobling. (Dette er genialt. Selv bruker jeg over 150 timer og har mellom 400 og 500 oppkoblinger i måneden. Dette pga linje 2 som kobler seg opp og ned ved behov. Husk at en oppkobling koster 59øre!!)

 

Jeg vet det ikke hjelpe tiscali kundene, selv synes jeg ikke saken deres er spesiellt bra. Det er DERE som har lurt tiscali i denne tidsperioden. Er det spesiellt bedre?

 

-G

Lenke til kommentar
Du som har ADSL, kan slutte å lese. Dette er et tips til de av dere som bor sådann til at ISDN fortsatt vil være det eneste saliggjørende de neste årene:

 

Er du storforbruker er det kun en ting som gjelder, og det er Telenor online 150. Du betaler en fast sum for 150 timer i måneden. Disse kan du bruke sammenhengende vil du det (Ikke kun 2-5 timer pr dag som tiscali opererer med) Eller du kan spre de ut over måneden. Du betaler ikke for oppkobling slik at det lønner seg å bruke BOD (2 linjer ved behov)

 

Kvalito sitt tilbud gjør online150 til en vits rett og slett.

Lenke til kommentar

Kvalito sitt tilbud gjør online150 til en vits rett og slett.

 

Feil!

 

Kvalito tar betalt per oppkobling! I tillegg skal de ha 895 kr i måneden for et abonnement med 2 linjer? I tillegg så logger de deg av hvis du er idle i 10 minutter. Latterlig dyrt spør du meg.

 

Så jeg tror du skal revurdere din oppfatning.

 

-G

Lenke til kommentar

Kvalito tar betalt per oppkobling! I tillegg skal de ha 895 kr i måneden for et abonnement med 2 linjer? I tillegg så logger de deg av hvis du er idle i 10

 

So?

Du kan være oppkoblet døgnet rundt for den summen, hvor mye koster det med Online150?

Jeg har brukt Online150 og jeg hadde spart store summer på Kvalito sitt tilbud hadde det vært tilgjengelig i den tiden, så kom ikke påstå at Online150 er brukandes sammenlignet mot Kvalito for storforbrukere.

Lenke til kommentar

Online 150 koster 600 kr måneden. Dette betyr at du får 150 timer + 300/(0,095*60) timer for samma prisen. = 200 timer. Dette betyr i praksis kun 100 timer med dobbel ISDN, men kjøring av BOD (Bandwith on Demand) gjør at du i praksis får mange flere timer ut av dette!)

 

I tillegg kan du regne med en god del oppkoblinger. Du skal være insane om du greier å holde linja i 24 timer uten 10 minutters dødtid. Dette gir en enda høyere pris. Men selvsagt, for en smal prosent av die-hard-storforbrukerene så vil det lønne seg mer.

 

-G, som selvsagt ønsker seg ADSL i tilgjengelig nærhet.

Lenke til kommentar

I tillegg kan du regne med en god del oppkoblinger. Du skal være insane om du greier å holde linja i 24 timer uten 10 minutters dødtid. Dette gir en enda høyere pris. Men selvsagt, for en smal prosent av die-hard-storforbrukerene så vil det lønne seg mer.

 

Online gir 5t dagen med singel linje, for mitt bruk var det latterlig lite, linja mi var nok opp 12t om dagen i snitt.

Lenke til kommentar

Linja mi overstiger 5 timer ofte. Men ikke hver dag. Det er jo samla totalt i måneden som gjelder. Så dager med mye jobbing og trening, samt helgereiser kompenserer for dager med mye.

 

150 timer er faktisk mye mer enn hva folk tror. Det er kun en måned jeg har greidd å bruke mer enn 200 timer sålangt!

 

-G

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig at dere har sjekket med jurist/advokat for hvis det viser seg at Tiscali har retten på sin side så er det visst mange her som sliter.

Det er derfor så farlig å høre på folk som Znoken som anbefaler ditt og datt uten å egentlig ha peiling på hva konsekvensen kan bli, bare fordi han hater Tiscali mer en noe annet her på jord.

 

 

Denne saken har ikke noe med at jeg hater Tiscali eller ikke..Det eneste jeg ville prøve og få fram er at hvis denne saken blir belyst av media så kunne det hjelpe alle de som har fått regninger på flere tusen kroner.. Konsekvensene av dette ville selvfølgelig bli den at for de det gjelder ville det bli mye lettere og vite hva en skal gjøre videre med saken. Kan ikke skjønne at det skal være farlig og sjekke om Tiscali har retten på sin side som du sier. Hvem kan sjekke dette bedre enn media.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke internett fra Tiscali, men kommer med mitt syn likevel:

 

Jeg ser at folk drøfter to ting (1) om en har har plikt til å betale noe i det hele tatt om (2) og beløpet størrelse er riktig.

 

For så vidt gjelder (1):

 

Ved vurderingen av om Tircali har rett til å sende faktura etter så lang tid, er utgangpunktet hva som er avtalt mht fakturering (herunder en tolking av avtalen). Det finnes ingen skrevne lover som oppstiller faste tider for når faktura skal sendes osv.

 

Jeg kjenner ikke til avtalen, men har forstått det slik at det er avtalt at fakturering skal skje hver måned etterskuddsvis. Kommer ingen faktura med krav om betaling av overforbruk, vil jo kunden anta at det ikke har vært overforbruk og såldes intet utestående beløp. Ved tolkingen av avtalen vil det også få betydning at kundene er forbruker (les: amatørerer som en ikke kan forvente skjønner noe), mens Tiscali skal være den profesjonelle part. I tillegg kommer at feilens årsak ene og alene skyldes at Tiscali har vært udugelig og ikke klart å opptre i nærigheten av hva som forventes av en internettilbyder. Etter mitt syn (forutsatt at avtalen inneholder bestemmelse om at fakturering skal skje regelmessig) vil Tiscali måtte ta tapet på egen kappe. Visse modifikasjoner må trolig tas for kunder som var klar over at de gikk ut over måndesbegrensningen (ond tro).

 

Når det gjelder (2) forutsetter jo dette at det foreligger betalingsplikt etter (1) og at min konklusjon der er feil. Som kunde må det være greit å be om å få tilsendt en spesifisert overiskt over forbruket, dvs. dato og klokkelett for internettbruken de siste 18 månedene. Dersom Tiscali ikke kan levere dette har de heller intet beregningsgrunnlag for kravet - og ei heller noe krav. Beløpene som er nevnt synes i tillegg å være litt vel runde.

 

Dersom en skriver et brev om at kravet er bestridt vil saken måtte trekkes fra inkasso. Eventuell løsning må da søkes gjennom enighet eller domstolsbehandling (forliksråd i første instans).

 

PS. Fristen på 3 år som er nevnt tidligere er den alminnelige foreldelsesfrist. Krav eldre enn 3 år er som hovedregel foreldet. Jeg vil ikke råde folk til å be om å få regningen delt opp. Dette er det samme som å erkjenne kravet og vil ha den virkning at foreldelsesfristen på 3 år begynner å løpe på nytt fra tidspunktet for erkjennelsen.

 

Bare mitt syn da.

Lenke til kommentar

Jeg fikk svar på mandag. De eneste som sto var at de beklaget at dette hadde skjedd.

 

"Vi beklager at vi ikke har fakturert Dem dette tidligere. Dette skyldes en feil i definisjonen av produktet ved overgang til nytt system. Produktet var definert til å fakturere overforbruk først om flere år."

 

Jeg fikk tilbud om 20% rabatt på faktura og jeg fikk også logg over forbruket mitt på ca 2 mb loggfil i Excel format.

 

Etter å ha sett igjennom loggen tror jeg at forbruket stemmer, men jeg er veldig usikker på om de har regnet rett på det jeg skal betale. (3350 kr) Har noen andre fått loggen sin?

Lenke til kommentar

Dere tar feil. man kan ikke bruke forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven

 

Tiscali Internett har full rett til å kreve dere for beløpet, jfr Lov om gjeldsbrev av 17 februar 1939 § 5.

 

Det burde ringt noen bjeller hos dere da dere ikke fikk noen regning på 14 måneder (!!!!!) da kunne dere ha tatt kontakt.

 

Det dere nå må gjøre er å ta kontakt med Tiscali og slik få delt opp regningen

Lenke til kommentar
Dere tar feil. man kan ikke bruke forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven

 

Tiscali Internett har full rett til å kreve dere for beløpet, jfr Lov om gjeldsbrev av 17 februar 1939 § 5.

 

Det burde ringt noen bjeller hos dere da dere ikke fikk noen regning på 14 måneder (!!!!!) da kunne dere ha tatt kontakt.

 

Det dere nå må gjøre er å ta kontakt med Tiscali og slik få delt opp regningen

 

Virker ikke som om du har fulgt med helt her......det gjelder faktisk noen som har gått over til ADSL og noen som ikke har hatt modem i maskina si......noen har nok bare surfet mye og må bare betale, men at Tiscali holder på med snusk, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Keiserpingvinen: Gjeldsbrevloven § 5 regulerer bare de tilfeller hvor forfall for et eksisterende krav ikke er avtalt. Da forfaller det ved påkrav. I dette tilfellet er det vel heller et spørsmål om ikke avtalen med kundene må fortolkes slik at Tiscali har en plikt til å fakturere overforbruk jevnlig, mao. det blir et spørsmål om Tiscalis krav i det hele tatt eksisterer all den tid de har neglisjert dette.

 

Når det gjelder kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven kan jeg være enig i at disse neppe kommer til anvendelse siden det dreier seg om levering av en tjeneste og ikke et kjøp i egentlig forstand.

Lenke til kommentar

Fant tiscali sine betingelser (er vel det nermeste du kommer en avtaletekst) på http://signup.tiscali.no/terms/ og sitterer et par ting:

fra 1 Avtalens omfang

Avtalen omfatter følgende tjenester (heretter kalt "Tjenestene"): · Tilgang til Internett, herunder tilgang til www, mailserver og nyhetsserver · Elektronisk postkasse · Hjemmeside

Dette kan tolkes slik at det du betaler for er oppkobling og tilgang til servere, og at siden punktlig fakturering ikke er en vesentlig del av tjenesten du mottar, at brudd på dette ikke kan regnes som brudd på avtalen.

fra 12 Inngåelse av avtale

Avtalen mellom TISCALI og Kunden er først inngått når TISCALI har bekreftet bestillingen og abonnementet er opprettet. Uavhengig av om det er inngått særskilt avtale mellom TISCALI og Kunden, anses Kunden å ha akseptert nærværende abonnementsvilkår dersom denne tar Tjenestene i bruk. Abonnementsvilkårene anses også for akseptert når knapp merket med "REGISTRER" på bestillingssiden hvor brukernavn og passord legges inn, er aktivert.

Vet ikke hvor juridisk bindende dette er, men regner med at har du brukt det uten å sjekke hva produktet går ut på og hvilke betingelser som gjelder, har du bare deg selv å skylde på, og kan ihvertfall ikke komme med "ha'kke skrevet under, må'kke betale!"

fra Vedlegg 2 – Vederlag og betalingsbetingelser for Tjenestene

Vederlaget for Tjenestene faktureres Kunden månedlig etterskuddsvis med 14 dagers betaling etter mottatt faktura. Et faktureringsgebyr på kroner 5,- tillegges hver faktura.

 

Tilleggsspesifikasjon for Surferprodukter

 

Forbruk utover den forhåndsbetalte tiden faktureres til TISCALI’s normale Tiscali Free Internet takster (http://tjenester.tiscali.no/ )

 

Det er abonnentens eget ansvar å følge med på sitt forbruk, og kontrollere om det forhåndsbetalte forbruket overskrides.

Så de sier i betingelsene at de skal fakturere månedlig etterskuddsvis med 14 dagers betalingsfrist. Men etter det jeg forstår så har de jo også gjort dette? Er bare surfing utover den forhåndsbetalte tiden de ikke har fakturert tidligere? Denne tiden som dere har eget ansvar for å sjekke?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...