Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Enorm regning: Har Tiscali lov til å drive på slik?


Anbefalte innlegg

det gjelder faktisk noen som har gått over til ADSL og noen som ikke har hatt modem i maskina si......noen har nok bare surfet mye og må bare betale, men at Tiscali holder på med snusk, det er helt sikkert.

Dette tar av synes jeg... Jeg har hørt mange klage over tiscali (og andre tele- og internettleverandører) og ment de har svindlet, men har aldri hørt om noen som faktisk har fått medhold i dette fra f.eks. forbrukerrådet, og ihvertfall ikke ved forliksrådet/rettsak. En slik påstand er ganske drøy når alt slik forbruk detaljlogges både fra sluttleverandørens side og fra telenor sin side (telenor tar jo betalt for oppkobling ihvertfall fra sluttleverandørene). Hadde det vært noe svindel ville dette blitt en enkel sak å dokumentere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk faktura på 6000 for overforbruk. Hvis overforbruk var fakturert månedlig, ville jeg selvsagt satt en stopper for overforbruket øyeblikkelig. Tiscali hevder at det er vårt ansvar å holde oversikt over forbruket. Hos oss bruker vi en manuell logg, men den har tydeligvis ikke vært fulgt opp av de forskjellige brukerene.

 

Jeg har enda ikke hatt kontakt med Tiscali, venter til min juridiske forbindelse har sett på saken. Skal melde tilbake til forumet når jeg får svar fra henne.

Er det noen andre som har fått tilbud om større rabatt enn 20%?

Lenke til kommentar
det gjelder faktisk noen som har gått over til ADSL og noen som ikke har hatt modem i maskina si......noen har nok bare surfet mye og må bare betale, men at Tiscali holder på med snusk, det er helt sikkert.

Dette tar av synes jeg... Jeg har hørt mange klage over tiscali (og andre tele- og internettleverandører) og ment de har svindlet, men har aldri hørt om noen som faktisk har fått medhold i dette fra f.eks. forbrukerrådet, og ihvertfall ikke ved forliksrådet/rettsak. En slik påstand er ganske drøy når alt slik forbruk detaljlogges både fra sluttleverandørens side og fra telenor sin side (telenor tar jo betalt for oppkobling ihvertfall fra sluttleverandørene). Hadde det vært noe svindel ville dette blitt en enkel sak å dokumentere.

 

Jeg klarte ikke saken min alene og kontaktet forbrukerkontoret. Tiscali kunne den gangen jeg slet dokumentere at jeg hadde brukt Internett abonnementet mitt. Men saken var det at jeg hadde ADSL fra Tele2 og modemet var for lengst forsvunnet sammen med søppelbilen. Abonnementet mitt var sakt opp hos Tiscali med bekreftelse fra dem. Men regningene strømmet på.....Tiscali innrømmet aldri sin feil, men jeg slapp å betale......!

Lenke til kommentar
regner med at har du brukt det uten å sjekke hva produktet går ut på og hvilke betingelser som gjelder, har du bare deg selv å skylde på, og kan ihvertfall ikke komme med "ha'kke skrevet under, må'kke betale!"

Hmm, snodig... ser ut som Tiscali har meldt seg på med en "torpedo" som forsøker å latterliggjøre både tema og brukere her etter beste evne.

 

Tiscali og Lindorff beklager denne saken, og grunnen er omlegging til et system de ikke hadde kontroll over - som altså overrasket både firma og så å si alle brukere.

 

Brukerens krav er 0,- kroner i teorien, men siden livet er praksis har både Tiscali og kunder behov for et rimelig mønster i dette med faktura. Om denne blemma er verd mer enn 20% rabatt, er spørsmålet - jeg syns 50/50 er mer realt. En seriøs ISP med så dårlige rutiner, bør dele dette mer rettferdig enn lusne 20/80.

 

.

Lenke til kommentar
Hmm, snodig... ser ut som Tiscali har meldt seg på med en "torpedo" som forsøker å latterliggjøre både tema og brukere her etter beste evne.

 

Tiscali og Lindorff beklager denne saken, og grunnen er omlegging til et system de ikke hadde kontroll over - som altså overrasket både firma og så å si alle brukere.

 

Brukerens krav er 0,- kroner i teorien, men siden livet er praksis har både Tiscali og kunder behov for et rimelig mønster i dette med faktura. Om denne blemma er verd mer enn 20% rabatt, er spørsmålet - jeg syns 50/50 er mer realt. En seriøs ISP med så dårlige rutiner, bør dele dette mer rettferdig enn lusne 20/80.

Neida, jeg vet de fleste er fornuftige på dette (er helt enig med deg f.eks., tilbudet som noen har fått med "20% hvis du betaler alt nå" virker mer som en billig måte å kjøpe unna de som klager høyest enn noen form for service), men du må innrømme at hetsen som pågår mot egentlig de fleste* tele og internettleverandører (er det ingen andre som er lei av "stjelenor" "telehor" etc etc?**) er noe ufortjent. Det er et tøft marked, og selv om det gjør at mange kutter hjørner når det gjelder service, rutiner og stabilitet, så gjør det også at prisene blir presset ned, og vi får generelt billigere internet. Du får hva du er villig til å betale for...

 

*) Catch er et hederlig unntak, har aldri hørt noen si noe stygt om dem, og er selv storfornøyd. Prisen ligger jo litt over ADSL da, men som sagt...

 

**) Tydeligvis, da disse kallenavnene ble sensurert og byttet ut med bare "Telenor" :D Du vet sikker hvilke jeg sikter til.

Lenke til kommentar

Hadde tiscali maxisurfer isdn (6 timer pr. dag) 545kr pr. måned (ikke mulig og overføre tilgode tid fra dag til neste dag)

Fikk overforbruk 4 måneder på rad, regninga lå å veksla melom 816kr til 870kr. Dette var litt for mistenkelig (att overforbruket var så mye + att det var så likt)

Så nå har jeg sagt opp mitt abonnemang med dem og gått over til online150 (ca. 600kr måneden innkludert årsavgift kan man surfe 5 timer pr. dag + 0 øre i pålogging) her får man tilgode surfeminutter til neste dag (innenfor samme måned)

 

P.S Det er modem/isdn kundene som sponser di billige adsl kundeabonnemanga

870kr pr. måned + 750kr kvartalet for isdn abonnemang for 7kb/s linje stinker

Lenke til kommentar

kh:

Er det noen som vet om de kan fakturere for den nye prisen ??? jeg vil at de skal fakturere alt overforbruk med den gamle prisen og så legge til 20% rabatt ellers blir det bråk.

Dei skal ikkje kunne legge på prisen, den skal være dei samme takstene som var på den tida.

 

sloppyjim: Har ennå ikkje motatt min spesifiserte regning. Sendte dei deg bare ei loggfil ? Eller hadde dei markert ut kva som var overforbruk osv ?

 

"Vi beklager at vi ikke har fakturert Dem dette tidligere. Dette skyldes en feil i definisjonen av produktet ved overgang til nytt system. Produktet var definert til å fakturere overforbruk først om flere år."

Hmm, synest nå denne unskyldningen her ikkje holder mål. Dei følger jo med på "programet" som dei bruker til dette.

 

Keiserpigvinen:

Dere tar feil. man kan ikke bruke forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven

 

Tiscali Internett har full rett til å kreve dere for beløpet, jfr Lov om gjeldsbrev av 17 februar 1939 § 5.

 

Det burde ringt noen bjeller hos dere da dere ikke fikk noen regning på 14 måneder (!!!!!) da kunne dere ha tatt kontakt.

 

Det dere nå må gjøre er å ta kontakt med Tiscali og slik få delt opp regningen

Vist me tar feil, kan du ikkje vennligst forklare kvifor me ikkje kan bruke forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven i denne saken ? For eg forstår ikkje kvifor dei ikkje skulle være aktuelle.

Og for regningene, me fekk regninger kvar måned med den månedlege "gebyret". Men overforbruket var aldri på desse fakturaene slik det skulle ha våre.

 

roolf:

Når det gjelder kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven kan jeg være enig i at disse neppe kommer til anvendelse siden det dreier seg om levering av en tjeneste og ikke et kjøp i egentlig forstand.

Det kan være ein tvilssak, men det er like mye eit kjøp. For når du betaler for 2 timer på internett, det er eit kjøp av eit produkt som dei leverer. Det du kjøper trenger ikkje å være "solid" for at dei lovene skal virke slik som eg har forstått dei.

 

_W_:

Så de sier i betingelsene at de skal fakturere månedlig etterskuddsvis med 14 dagers betalingsfrist. Men etter det jeg forstår så har de jo også gjort dette? Er bare surfing utover den forhåndsbetalte tiden de ikke har fakturert tidligere? Denne tiden som dere har eget ansvar for å sjekke?

Du har både rett og galt det. Ja me har bare blitt fakturert for det månedlige beløpet. Men når eg gjekk over fra Cybercity var ikkje den siste klasulen der som seier at me er ansvarlige for å følge med på overforbruket sjølv.

 

Zink:

Tiscali og Lindorff beklager denne saken, og grunnen er omlegging til et system de ikke hadde kontroll over - som altså overrasket både firma og så å si alle brukere.

 

Brukerens krav er 0,- kroner i teorien, men siden livet er praksis har både Tiscali og kunder behov for et rimelig mønster i dette med faktura. Om denne blemma er verd mer enn 20% rabatt, er spørsmålet - jeg syns 50/50 er mer realt. En seriøs ISP med så dårlige rutiner, bør dele dette mer rettferdig enn lusne 20/80.

Er heilt enig med deg, har aldri trudd eg ville sleppe å betale noko. Men eg meiner eg bør få meir enn 20% av summen i kompensasjon for deires udugelege service. Som skal være ein del av "produkte/varen" eg har kjøpt.

 

 

 

Har ennå ikkje fått noko svar fra Tiscali verken på spesifisert faktura eller på klagen. Til lengre dei bruker på å få ut dette til sterkere ser det ut våres sak er. Vist ikkje hadde me fått svar tilsend allerede samme dag eller dagen etter.

Lenke til kommentar

Jeg spurte om de kunne bevise mitt overforbruk og jeg fikk en loggfil på 2.3 mb. Jeg har ikke spurt om spesifisert regning. Noe jeg kanskje jeg burde gjøre?

 

Men loggen forklarer ikke hvor mye jeg skal betale, da summene ikke stemmer. Skjønner ikke så mye av den.

 

Jeg har godtatt 20% inntil videre fordi jeg slipper unna med ca. 2600 kr. Men jeg skal vente med å betale til betalingsfristen.

 

Noen som har en annen ISP å anbefale? Jeg gidder ikke å være kunde hos Tiscali, slik som de behandler kundene sine.

Lenke til kommentar

Under er brev som min juridiske forbindelse har skrevet til Tiscali i dag 12.09 på mine vegne: Håper det kan være til hjelp.

 

Lindorff AS

Postboks 283 Skøyen

0213 Oslo

 

Fakturering for overforbruk Tiscali Surfer Produkt, Navn

 

Jeg viser til faktura nummer xxxx, kundereferanse yyyyy av 2. september d.å., og vil med dette gjøre Dem oppmerksom på at kun overforbruk for de x siste måneder vil bli betalt. Slik jeg ser det, må Deres krav for overforbruk anses delvis bortfalt. Dette vil jeg begrunne i det følgende:

 

Som forbruker har man en berettiget forventning om at løpende ytelser faktureres umiddelbart. Riktignok heter det i Deres avtalevilkår at forbrukeren selv har ansvar for å følge med på sitt overforbruk. Det er imidlertid urimelig å kreve at en forbruker kun skal faktureres hver 18. måned for sitt overforbruk; særlig siden det faste beløpet har vært fakturert hver måned. Hvis avtaleklausulen overhodet kan forstås slik De hevder, vil den under enhver omstendighet være ugyldig. Avtaleklausulen er ikke i tråd med de alminnelige kontraktsrettslige lojalitetsprinsipper, og det vil høyst sannsynlig være i strid med avtalelovens § 36 å gjøre klausulen gjeldende. På dette grunnlag, mener jeg at jeg ikke er pliktig å betale mer enn de siste måneders overforbruk.

 

Uansett, dersom avtaleklausulen mot formodning skulle være gyldig, har min betalingsforpliktelse falt bort som følge av Deres passivitet. Tekniske problemer er ikke en omstendighet som forbrukeren skal måtte bære risikoen for, og hvis problemet skal løftes over på forbrukeren, må det i alle fall kunne forventes et varsel i form av brev eller lignende. Forbrukeren har, uten slikt varsel, all grunn til å tro at overforbruket er minimalt, all den tid intet faktureres, og det heller ikke gis beskjed om annet. Et slikt varsel ville vært helt uproblematisk for Dem å sende ut.

 

Jeg imøteser Deres snarlige bemerkninger.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Navn

Lenke til kommentar
Hehe eg trur mesteparten av oss som har fått desse regningene kommer til å skifte isp.

 

Jepp, får jeg ikke 50% rabatt ( noe jeg tviler på ), da er det slutt. Hengte med over til Tiscali fra Cybercity, så jeg er gammel kunde. Med denne smellen blir det rett&slett for dyrt.

 

Bruker en online-timer i systray for å holde enkelt rede på døgnforbruket, men når Tiscali teller så langt tilbake, klart det blir mye penger av det - skal bite hode av skammen og teste Online 150/ Basis.

 

Det er uavhengig av døgnforbruket for kr. 600,- max 150 timer pr. mnd. Da setter jeg alarm på 150 timer, og tror jeg kan utnytte dette abb-et bedre enn maxi surfer hos Tiscali.

 

Er kanskje heldig at Tiscali høgger seg i leggen nå, så kommer man seg endelig over på et abb. man kanskje kan utnytte bedre...

 

Det blir mye "luft" rundt allerede betalte tellerskritt hos Tiscalis' maxi surfer abbet, de dagene man overhode ikke er pålogget. Er ikke til å unngå at det blir endel av de også, og da stiger minuttprisen fort.

 

.

Lenke til kommentar
Hehe eg trur mesteparten av oss som har fått desse regningene kommer til å skifte isp.

 

Jepp, får jeg ikke 50% rabatt ( noe jeg tviler på ), da er det slutt. Hengte med over til Tiscali fra Cybercity, så jeg er gammel kunde. Med denne smellen blir det rett&slett for dyrt.

 

Bruker en online-timer i systray for å holde enkelt rede på døgnforbruket, men når Tiscali teller så langt tilbake, klart det blir mye penger av det - skal bite hode av skammen og teste Online 150/ Basis.

 

Det er uavhengig av døgnforbruket for kr. 600,- max 150 timer pr. mnd. Da setter jeg alarm på 150 timer, og tror jeg kan utnytte dette abb-et bedre enn maxi surfer hos Tiscali.

 

Er kanskje heldig at Tiscali høgger seg i leggen nå, så kommer man seg endelig over på et abb. man kanskje kan utnytte bedre...

 

Det blir mye "luft" rundt allerede betalte tellerskritt hos Tiscalis' maxi surfer abbet, de dagene man overhode ikke er pålogget. Er ikke til å unngå at det blir endel av de også, og da stiger minuttprisen fort.

 

.

 

Lykke til med å bli kvitt Tiscali.....opplever du det samme som mange andre, får du regninger av Tiscali lenge etter at du tatt i bruk Telenor.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen av dykk som har fått regning som er kunde av Tiscali lengre vel? Håper virklig tar til vett og avslutter abb'et med ein gang.

Tiscali har gravd seg ei stor og god grav her ja. (Hybel med torvtak)

Da er jo ****** meg Online 150 bedre.

 

Kvalito sin tjeneste er også ganske ok.

Eg har kvalito no, fungerer greit. Av og til nettet "dauer" men kjem tilbake etter kort tid, slepp og ringe opp på nytt.

 

Eg som fikk 7555 kr, og trudde det var masse, men det er jo folk som har fått oppi 15.000 dållz... YIKES?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...