Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 920


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Microsofts abonnementstjeneste for musikk, Xbox Music Pass, er akkurat like kronglete. I tillegg er den vanskelig å bruke på PC hvis du ikke har nye Windows 8 installert."

 

Jeg bruker mitt Xbox Music Pass på Windows 7 med Zune klienten.

Jeg har abbonert på Spotify, Wimp og Xbox Music, og slik jeg bruker musikk er Xbox Music det klart beste valget for meg. I hvertfall på Windows 7, WP7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er ganske ubrukelig med hdmi når man har dlna og andre muligheter. Selv har jeg aldri hatt behov for hdmi, selv når jeg har hatt mobiler med hdmi.

Langt fra en selvfølge på en toppmodell i mine øyne.

 

Jeg er fullt klar over att ikke "alle" har bruk for det, det er mere det att en toppmodell skal ha ting som eks. HDMI, minnekort etc.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Forsøker å svare på noen av de som er rettet mot testen under:

 

Arve Systad: For de som ikke ønsker å ha flere e-postkontoer i samme visning er selve visningen av meldinger god på Windows Phone 8, men du kan fortsatt ikke styre når den skal oppdatere innboksen, noe du kan på flere andre telefoner. I tillegg kan de fleste andre plattformer i dag vise en samlet innboks, og for de som ønsker det er det en fin mulighet å ha. Her går det nesten, men det må gjøres "permanent" ved at du kobler sammen innbokser i stedet for at det er et eget valg av typen "vis alle innbokser". Når det heller ikke er mulig å se forskjell på hvilken konto meldingene har kommet til er det litt mer knotete enn andre steder. En svakhet for noen, ikke så viktig for andre - men det må med :)

 

kverna: Noen av bildene her burde vært bedre, ja. Det ble en ekstremt tidkrevende test som det hastet litt med å få ut, så det gikk litt fort i svingene helt på slutten. Beklager det :)

 

buchead: Music store ble prøvd ut både på min egen linje (25/5 mbps Canal Digital) og på kontoret vårt der vi har 100mbps. Det fungerte omtrent like dårlig begge steder og på to forskjellige telefoner. Med alle slike tjenester som testes over en relativt kort periode er det en viss fare for at det kan ha vært midlertidige problemer i andre enden. Uansett tar det en del tid å hoppe fra musikkspilleren til Xbox Music, og tilbake. Hvis man laster ned alle låtene man trenger behøver man ikke å hoppe frem og tilbake så ofte, men skal man bruke løsningen til streaming må man mye frem og tilbake. Så fort man går tilbake til hjemmeskjermen må man via selve spilleren for å komme tilbake igjen, og jeg har ikke funnet noen mulighet til å legge snarvei direkte til Music Store som en (live) tile. Det er ganske rotete lagt opp, og ikke så tett integrert som man kunne håpe på.

 

(edit)

Det er også verdt å nevne at både Wimp og Spotify fungerer helt utmerket også på litt slappe 3G-linjer. Streamingtjenesten i Nokia Musikk-appen klarte faktisk til alt overmål å fungere utmerket gjennom T-banetunnelene i Oslo i rushtiden. Det tyder på ganske lav bitrate, men det er fortsatt omtrent det verste stedet og den verste tiden du kan forsøke å laste ned noe på. Dermed burde det ikke være umulig å gjøre Music Store mindre sårbar for dårlige linjer, hvis det skulle ha hatt noe å si for opplevelsen vi fikk :)

(/edit)

 

gunstein: Det varierer litt hva som ender opp i trekklisten på slutten. Som regel er det de tingene som utmerker seg mest. Spesielt i tilfellene der det er snakk om små trekk, eller en ekstremt god totalpakke, blir det litt vilkårlig hva som ender opp på konklusjonssiden, siden trekklisten ikke kan være uendelig lang - men hvis du titter på side 2 av iPhone 5-testen ser du at den og fikk noe trekk for manglende minnekort :)

 

showdevice: Det er en forskjell på å ikke ha fullverdig Office og på å mangle programvare som faktisk hører til operativsystemet. Det er ganske utbredt at telefoner ikke har en fullverdig Office-variant i dag, men så godt som alle kan åpne PDF-filer uten at du behøver å installere noe. Mange av nedlastingene vi måtte gjøre var ting som har blitt markedsført tungt som deler av Windows Phone 8, eksempelvis Xbox SmartGlass - som det riktignok var snarvei til i menyene. At snarveiene flere steder leder til nedlastinger i stedet for apper gjør at ting tar lenger tid og at inntrykket av et litt uferdig system blir sterkere. PDF-leseren som er laget av Microsoft selv og ser ut til å høre til systemet får man ingen indikasjoner på at fins før man søker etter den.

 

Når det er sagt fikk også Lumia 920 pluss i margen for å ha fullverdig Office, en pluss som ikke Galaxy S III fikk.

 

Det er også viktig å merke seg at det er ganske mange små trekk som til sammen står i veien for helhetsinntrykket og sekseren her, og ikke ett enkelt stort altoverskyggende trekk :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
Jeg er fullt klar over att ikke "alle" har bruk for det, det er mere det att en toppmodell skal ha ting som eks. HDMI, minnekort etc.

 

Det vet jeg, jeg sier bare at jeg er uenig i hva du syntes bør være i en toppmodell. Deriblant hdmi. Du sier "skal ha" som om det er et fastsatt krav.

Lenke til kommentar

@fjarle

Kan man ikke i epost programmet gå inn i settings menyen, sp Synchronisations seting, for så og stille når den skal oppdatere innboksen slik som i WP7?

Eller er det noe annet du mener?

 

Ang Musikk. Et par triks jeg bruker, vet ikke om det kan være til hjelp for andre, eller om det evt er store endringer i WP8.

- Hvis man trykker på volumknappen vises det hva som spilles, trykker man så på artisten/sangen hopper man rett til avspilleren.

- I avspilleren kan man trykke på artisten/sangnavn så hopper man inn i artistoversikten. Her får man opp allmusikk til denne artisten lokal på telefonen + det som er tilgjengelig på Markedsplassen for streaming eller å kjøpe.

-Når man åpner musikkprogrammet, så er det en manylinje neders, trykker man på denne får man opp en søkefunksjon. Her kan man søke direkte, uten å måtte gå via Markedsplassen. Dette vil vise både lokal musikk og musikk som kan streames eller kjøpes.

-I musikklisten kan man trykke på de alfabetiske overskrift bokstavene for å få opp en liste slik at man kan hoppe raskt til en annen bokstav. Skal jeg for eks. ha en artist på S, trykker jeg raskt på første overskrift bokstav, får opp en alfabetisk liste, hvor jeg trykker på S slik at jeg hopper rett til S. Dette fungerer flere steder i OSet. Feks programmlisten og adresseboken.

-Med Windows 8 har man synking av Xbox Musik musikken med Skydrive. Det betyre at all Xbox musikken man har i musikk biblioteket på PCen vil bli mye lettere tilgjengelig via Windows Phone 8 for streaming. Kan intigreres sammen med den lokale musikken, man trengfer ikke gå via markedsplassen.

-Når man åpner Musikk programmet så har man en historie fane, her vises de 24 siste spilte albumene. Uavhengi om det er lokalt eller streamet. Så hvis man skal streame noe som man nylig har hørt på ligger det sansynligvis der, og man trenger ikke søke det opp på nytt.

-Går man inn i Innstillinger for låseskjermen kan man velge at musikkspilleren skal endre låseskjermen til et artistbilde av artisten som spilles av mens du spiller av musikk. Når musikken er avslått viser den standar bildet du har valgt. :)

 

 

Som sakt, dette er slik det fungerer i WP7, det er mulig man har endret ting i WP8 og at alt dette ikke vil fungere likt der.

Men som dere kanskje forstår så digger jeg musikkavspilleren i WP.

 

Min Zune avspiller i Windows 7 har et musikkvalg under Markedsplass, så jeg har ikke de problemene med det programmet som testeren hadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TheMoose: Litt upresist formulert i svaret til Arve. Det jeg tenker på er at det mangler muligheter til å sette opp ulike synkroniseringsregimer for ulike tider på døgnet, og eventuelt ulike dager i uka. På mange telefoner har man mulighet til å for eksempel sette opp rushtid mellom 08 og 16 på hverdager, slik at jobbkontoen sjekkes sjeldnere på kveldstid og i helgene. Det varierer hvor omfattende disse regimene kan være. WP8 tilbyr kun den enkleste varianten der man setter opp ett fast regime, riktig nok per konto, men det er litt tynt. Det dreier seg om batteritid og for noen handler det og om å sørge for at arbeidsdagen tar slutt på et tidspunkt :)

Lenke til kommentar

Har du holdt i og testet Lumia 900? Ser at det er minimale forskjeller i både størrelse, tykkelse og vekt mellom Lumia 920 og Lumia 900 og når jeg leker meg litt med en Lumia 900 nå så syntes jeg ikke den er så stor og tung at det skal være et voldsomt stort problem, helt klart på den mer klumpete siden og slettes ingen lettvekter men noe stort problem er det ikke.

 

Bare synd at Cyan fargen er så lys.. Vil ha en litt mørkere blåfarge, og jeg syntes de i glossy farge ikke er noe særlig tess med tanke på fingeravtrykk og liggende.

Lenke til kommentar

RamGuy: Jeg har brukt begge deler, og det er bare minimale forskjeller på chassiet og de ligger omtrent like godt/dårlig (avhengig av smak) i hånden. Den nye er jo litt tyngre, men når utgangspunktet var 160 gram er det bare 25 gram som skiller. Jeg hadde ikke 900 for hånden under denne testen, så jeg er litt usikker på hvor merkbart det er i direkte sammenlikning.

 

Det var ganske mange både i og utenfor redaksjonen som fikk prøve 920, og kun et par stykker som umiddelbart reagerte negativt på vekten. Noen syntes også den var en positiv ting med litt ekstra vekt, fordi de mente det bidrog til kvalitetsinntrykket - dvs, de letteste telefonene føles som om de har dårligere byggekvalitet. Om denne tolkningen av høy vekt er riktig eller ei kan jo diskuteres, men det er mange meninger om dette :)

Lenke til kommentar

Vekt, til en viss grad, er et kvalitetstegn i mine øyne. Ta f.eks S3, den veier ingenting og føles helt utrolig billig ut, det gjelder også knappene.

 

En ting jeg lurer på - får man streamet filmer ala Airplay fra telefonen til Xbox? Jeg så dette i en video fra MS, men har hørt så lite om det i etterkant

  • Liker 2
Lenke til kommentar

tacomodo: Det ser ikke ut til å være en funksjon for videodeling til Xbox her. Jeg lette litt ekstra nå uten å finne. Den vanlige videospilleren for innlagt video har ingen måte å dele video på, den har bare avspillingskontroller og en knapp som kan blåse opp video slik at de sorte stripene rundt forsvinner.

 

Galleriapplikasjonen kan dele video, men bare via sosiale tjenester, e-post, skydrive eller NFC (litt usikker på hvordan, men setter nok opp en Wi-Fi-link, eller Bluetooth-tilkobling).

 

Inni Smartglass-applikasjonen finner jeg ingen valg for å dele innhold til Xbox. Jeg forsøkte også å surre rundt i menyene på Xboxen for å se om den hadde noe sted for å hente ned innhold fra telefonen. Det har den tilsynelatende ikke. Jeg fant heller ingen apper for Windows Phone eller Xboxen som skal gjøre det.

 

Hvis muligheten er her så er den iallfall rimelig godt skjult. Problemet er at det er det fra tid til annen i Windows Phone, så jeg skal ikke garantere at det ikke går.

Lenke til kommentar

Du kan bruke DLNA på Windows Phone, Xbox er også DLNA compatibel etter siste software oppdatering.

Så du skal kunne bruke DLNA til å vise video, bilder og musikk via Xbox. Har ikke prøvd det selv, men i teorien skal det virke.

Du må laste ned et DLNA program til telefonen for å bruke det. Både HTC og Nokia hadde dette for WP7.5, men om det er tilgjengelig fra dag 1 på WP 8 vet jeg ikke.

 

 

Lenke til kommentar

Veldig interessant med hanskebruk som fungerer. Bra for norske forhold. Kunne noen sjekke i manualen hva anbefalt nedre temperatur-sjikt er?

 

Edit: Kjekt om dette kunne vært standard opplysning i framtidige tester siden man bor i et forfrossent land.

 

Kunne ikke finne info om dette i manualen jeg fant online. Kun standard info om lagringstemp. Men man får vel bare stole på at finnene vet hva dem gjør siden Finland=hustrig

Lenke til kommentar

Du kan bruke DLNA på Windows Phone, Xbox er også DLNA compatibel etter siste software oppdatering.

Så du skal kunne bruke DLNA til å vise video, bilder og musikk via Xbox. Har ikke prøvd det selv, men i teorien skal det virke.

Du må laste ned et DLNA program til telefonen for å bruke det. Både HTC og Nokia hadde dette for WP7.5, men om det er tilgjengelig fra dag 1 på WP 8 vet jeg ikke.

 

Ja Nokia har hatt DLNA på sine siste toppmodeller, N8 hadde også det. Til bilder, musikk og video kan man bruke DLNA, men til spill går ikke det...

Dessuten er det ikke alle som har DLNA kompatibel enhet hjemme, for de så er HDMI eneste løsningen.

Lenke til kommentar

TheMoose: Nå fant jeg innstillingen for å motta DLNA i Xboxen, under PlayTo-valget. Det var allerede aktivert på min.

 

Jeg lastet ned to ulike DLNA-kapable avspillere på testtelefonen med Windows Phone 8. Ingen av dem fant Xboxen, men begge fant PC-en som står på samme nettverk. Til tross for at OnePlayer fant PC-en på lokalnettet mitt klaget den over å være koblet til med "Unknown connection. Please use Wi-Fi". Kan det være noe galt med hele måten WP8 kobler seg til trådløst nett på, siden det kommer feilmeldinger om tilkoblinga så mange steder?

 

For sikkerhets skyld fisket jeg frem en Galaxy S III og forsøkte å dele til Xboxen fra den. Det fungerte umiddelbart og helt uten feilmeldinger, eller ståk av noe slag, så så langt jeg kan se virker nettverket og DLNA-mottaket på Xboxen helt fint. Her er det telefonen det står på.

 

(edit)

Den andre appen jeg prøvde var 4u2Stream, forresten. Den ga ingen feilmeldinger, men fant altså ikke Xboxen.

 

(edit2)

Lastet ned 4u2Stream og OnePlayer til den andre testtelefonen også. Den også er tilkoblet WiFi, og på den også klager OnePlayer over å være på ukjent nettverk - selv om den finner PC-en som altså er på samme router. Mektig merkelig.

 

(edit3)

Flymodus med WiFi på. Alle vanlige nettverksting virker helt fint, men OnePlayer klager fortsatt over unknown network - og den finner fortsatt PC-en i nettverket, men ikke Xboxen.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

buchead: Music store ble prøvd ut både på min egen linje (25/5 mbps Canal Digital) og på kontoret vårt der vi har 100mbps. Det fungerte omtrent like dårlig begge steder og på to forskjellige telefoner. Med alle slike tjenester som testes over en relativt kort periode er det en viss fare for at det kan ha vært midlertidige problemer i andre enden. Uansett tar det en del tid å hoppe fra musikkspilleren til Xbox Music, og tilbake. Hvis man laster ned alle låtene man trenger behøver man ikke å hoppe frem og tilbake så ofte, men skal man bruke løsningen til streaming må man mye frem og tilbake. Så fort man går tilbake til hjemmeskjermen må man via selve spilleren for å komme tilbake igjen, og jeg har ikke funnet noen mulighet til å legge snarvei direkte til Music Store som en (live) tile. Det er ganske rotete lagt opp, og ikke så tett integrert som man kunne håpe på.

Testet dere dette etter orkanen Sandy hadde herjet? Sandy maltrakterte mange viktige interkontinentale og lokale fiberlinjer i New York, et populært knutepunkt for fiberkabler. Dette førte til at båndbreddeleverandørene måtte benytte backupkabler som har meget redusert kapasitet, så og si alle store internetttjenester ble påvirket. De sliter fremdeles med dette, men blir gradvis reparert dag for dag. Så det skulle ikke forundre meg at XBox Music fungerer smertefritt nå, eller evt om kort tid, og som andre skriver i denne tråden - de har ikke oppdaget at XBox Music går tregt. Så kanskje dere var veldig uheldig med testtidspunktet for mobilen.

Endret av Don Juan
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...