Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

YellowImp

Anbefalte innlegg

Jeg har vel i teorien alltid vært en litt sjenert person, ikke i den grad at jeg ikke liker å være med folk, for blir jeg kjent med noen er jeg ikke sjenert.

 

Vel jeg har det siste året slitt med redsel for å gå ut blant folk, dette kan høres for utrolig ut til å være sant, men faren min misbrukte meg og mine søsken, jeg brøt kontakt og etter dette har jeg vært livredd for å se ham ute i gatene (har skjedd et par ganger. .. )

Jeg hadde en veldig uheldig tur ute "på byen" i januar i år, og ble dopet ned, og nær voldtatt. Jeg var bare veldig heldig for jeg gikk i en veldig stram bukse, og jeg klarte å holde våken nok til å forstå at dette var galt av vedkommende.

 

Etter dette har jeg blokket vedkommende, slettet nummer, og prøvd alt jeg kan for å unngå å se denne personen.

 

Jeg holder meg som oftest inne nå, av frykt for å se de to verste personene jeg har opplevd å være i kontakt med.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjør. Psykologen mener jeg ikke har noen problemer, men tankene svirrer i hodet hver gang jeg skal ut, redd for å se disse personene, redd for å bli gjenkjent av hvem som helst, jeg vil bare vær usynlig.

Jeg er livredd for å snakke med noen om dette, til og med kjæresten gjennom 6 år. Han vet selvfølgelig om alt, men jeg unngår å snakke med ham om at jeg er redd for å gå ut blant folk, mest fordi jeg ikke vil bekymre ham.

 

Hva kan jeg gjør med dette? Jeg vil jo kunne snakke med folk på gaten, ikke vær redd for å se uønskede personer.

 

Hadde vært flott om noen kunne hjulpet meg, gjerne med hvordan jeg kan snakke med psykologen om dette, medisiner?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke psykologen kan se problemer er "posttraumatic stress disorder" mere noe som kan utvikle seg. Du er neppe i nærheten av det idag.

 

Idag beskriver du angst-problemer http://no.wikipedia.org/wiki/Angst

(man bør kanskje ikke bruke Wikipedia her - det er uleselig)

 

Hvis jeg først skulle ha en "sykdom" vil jeg foretrekke angst. Det er helt psykologisk, og lite mystisk. Det er 100% kurerbart. Scientologer er god på å kurere fobier med hypnose, men ikke knytt deg for mye til dem.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Hvis ikke psykologen kan se problemer er "posttraumatic stress disorder" mere noe som kan utvikle seg. Du er neppe i nærheten av det idag.

 

Idag beskriver du angst-problemer http://no.wikipedia.org/wiki/Angst

 

Hvis jeg først skulle ha en "sykdom" vil jeg foretrekke angst. Det er helt psykologisk, og lite mystisk. Det er 100% kurerbart. Scientologer er god på å kurere fobier med hypnose, men ikke knytt deg for mye til dem.

Men hvordan kan jeg bli kvitt dette? Jeg har problemer med å snakke med pykologen om dette, jeg sliter vel egentlig å snakke med psykologen om noe som helst tror jeg.

Jeg er ikke helt på det hypnosegreiene, har prøvd utallige av disse, og sliter veldig med å "stole" på hypnotisøren, og meg selv.

 

Er det noe som kan hjelpe meg med å slappe av mer når jeg skal ut på ærender.. Liker ikke å gå med redsel..

Lenke til kommentar

Jeg ville sett meg om etter en ny psykolog, for han/hun kan ikke vite om du har en psykisk lidelse eller ei, For å si det på en litt annen måte. Du får store smerter i foten og etter noen dager går du til legen for å finne ut hva som er galt. Etter noen undersøkelser sier legen til deg at det ikke er noe galt med foten din. Ville du da bare sagt: tusen takk doktor, det var hyggelig å høre. Og gått resten av livet ditt med smerter i foten? Dessverre med erfaring så er det utrolig stor forskjell på kompetansene til psykologene her i landet.

 

Neste punkt kan være litt mer vrien, for det kan i få tilfeller slå tilbake. Men om din kjæreste virkelig bryr seg om deg, så ville jeg vært mer åpen og fortalt mer om problemene dine. Holde ting skjult kan føre til større problemer, som at dere ender med å drifte fra hverandre.

 

Og til slutt så må du belage deg på at du/dere kan ende opp med å måtte ty til noe drastisk løsning. Dette kan være alt fra medisiner til å flytte til et annet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Jeg kan egentlig bare drive fortolkning av kilder siden jeg ikke har sett på angst som et stort problem for meg selv)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Angst

"Angst kan innebære følelser av frykt, bekymring, uro og panikk. Den kan oppstå uten at man skjønner hvorfor, men vanligvis er angst utløst av ytre stress eller hendelser."

 

Her antyder de at grunnen til angst er at du ikke skjønner dine egne reaksjoner

 

Hva scientolog engang demonstrerte live var hvordan ting som du ikke husker er årsak til reaksjonene.

 

Når man begynner å huske tidligere episoder løser angst-reaksjonene seg opp.

 

1. Du opplever noe traumatisk som barn, f. eks. du drukner nesten

2. Du liker ikke vann

3. Mor legger merke til det

4. Du viser angst ved møte med vann

5. Dette gjentar seg ... og du skjønner at du har vannskrekk, men du skjønner ikke hvorfor

 

Hendelse 1 ble fortrengt, du husker den ikke, det er problemet. Hvordan klare å bli bevisst hva du opplevde en gang? Det avgjørende er å huske den opprinnelige opplevelsen (1) som innledet alt sammen.

 

Dette er slik scientologiske psykologer vil fjerne årsaken, som er helt mental. Hypnose fungerer, men psykolog må lete og lete før det blir blink. Det blir mange sesjoner.

 

Leger vil gi deg medisin mot angst. Det hjelper pent lite.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Prøv å fortell psykologen din hva du har opplevd, og hvis det er vanskelig så kan du jo ta en utskrift av det du har skrevet her.

 

Du skal være ytterst forsiktig med å søke helsehjelp hos scientologer. Det er en religiøs sekt og ikke helsearbeidere. Du vil heller ikke ha nytte av hypnose for dette.

 

Rette behandling for de traumene du har blitt utsatt for er psykologbehandling. Der kan flere metoder være aktuelle, fordi de ulike traumene krever noe ulik tilnærming - men det må du og psykologen din finne ut av sammen. Det kan også være at du vil ha hjep av litt medisiner en periode.

 

Hvis psykologen fremdeles ikke forstår etter at du har fortalt dette, bør du finne en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når fortregning er problemet, hva vil fungere som alternativ til hypnose? Psykoanalyse? Jeg er nyssgjerrig?

 

"Du skal være ytterst forsiktig med å søke helsehjelp hos scientologer"

 

Jeg er enig, av økonomiske grunner. Men jeg er mere redd psykiatrikere (det heter ikke lukkede avdelinger uten grunn - det er helt bokstavelig - ingen nedgang i tvang - de som undersøker dette blir sjokkskadet). Psykologer er ikke mye å være redd for, med mindre de foreslår medisiner ... da blir det tilbake til lege antagelig.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Helsemyndighetene gir behandlingsanbefalinger ved ulike tilstander. Det er ofte god grunn til å følge disse, i alle fall langt på vei.

 

Hypnose gikk ut av bruk i behandling for 30-40 år siden. Det har blitt erstattet av andre litt minndre manipulative teknikker som TFT og EMDR. Det er omstridt hvor effektive disse metodene er, og om effekten kun er placebo. Mange fagfolk mener det.

 

TS bør diskutere videre behandling med sin behandler, da en rekke individuelle faktorer spiller inn i behndling.

 

Ved fortrenging vil ulike terapiformer som har sitt utspring i psykoanalyse kunne være hjelpsom. Det tilbys dessverre nesten ikke psykoanayse mer i Norge, men ulike varianter av denne behandlingsformen får man over alt. De kalles gjerne for psykodynamiske terapier.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Prøv å fortell psykologen din hva du har opplevd, og hvis det er vanskelig så kan du jo ta en utskrift av det du har skrevet her.

 

Du skal være ytterst forsiktig med å søke helsehjelp hos scientologer. Det er en religiøs sekt og ikke helsearbeidere. Du vil heller ikke ha nytte av hypnose for dette.

 

Rette behandling for de traumene du har blitt utsatt for er psykologbehandling. Der kan flere metoder være aktuelle, fordi de ulike traumene krever noe ulik tilnærming - men det må du og psykologen din finne ut av sammen. Det kan også være at du vil ha hjep av litt medisiner en periode.

 

Hvis psykologen fremdeles ikke forstår etter at du har fortalt dette, bør du finne en annen.

 

Helt enig i det som skrives her (har relativt lang og variert erfaring med utviklingsarbeid, selv)

 

Man får av og til ikke en bedre psykolog, enn det man selv gjør han til ...

 

Det vil si at jo mer denne fagpersonen får av informasjon, jo bedre blir han i stand til å hjelpe deg.

 

Du må rett og slett velge å stole nok på et annet medmenneske.

 

Lykke til, og vil anbefale deg å lese link nr 3 i signaturen min. Spesielt, avsnittet som går på dialogen mellom behandler og klient.

 

Lykke til, og ha troen på det gode i deg selv, og bedømme deg selv ut fra hvordan du anvender den

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hypnose gikk ut av bruk i behandling for 30-40 år siden. Det har blitt erstattet av andre litt minndre manipulative teknikker som TFT og EMDR. Det er omstridt hvor effektive disse metodene er, og om effekten kun er placebo. Mange fagfolk mener det.

 

Hvis man ikke får hypnose i offentlig helsetjeneste da tror ikke jeg de vil klare å kurere alvorlig angst (man "behandler", men kurerer ingenting)

 

Denne diskusjonen mangler vi i Norge. Når kan en lege politianmeldes? I Norge vil ikke neddoping av pasienter føre til bråk?

http://www.abc.net.a...12/s3579035.htm

Doctors could face prison over drug prescriptions

MARGOT O'NEILL, REPORTER: When Michelle found her mother in what she believed to be a drug-induced coma in a New South Wales nursing home last year, she filmed her mother's condition and she called Crime Stoppers.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Rosario er spik spenna gal, så jeg vil ta alt den personen skriver med en stor klype salt.

 

Vet ingenting om diagnoser, men sånne innlegg mener jeg er helt avsporende. Og er en direkte og frekk måte å forsøke å tilrane seg talerett, og oppmerksomhet. Ganske barnslig oppførsel

 

Men ts har allikevel fått gode innspill, så den er grei

 

:)

Lenke til kommentar

Rosario er spik spenna gal, så jeg vil ta alt den personen skriver med en stor klype salt.

 

Vet ingenting om diagnoser, men sånne innlegg mener jeg er helt avsporende. Og er en direkte og frekk måte å forsøke å tilrane seg talerett, og oppmerksomhet. Ganske barnslig oppførsel

 

Men ts har allikevel fått gode innspill, så den er grei

 

:)

 

Nei. Det var et generelt tips.

Lenke til kommentar

Stephen Fry (han skuespilleren vi har sett mange ganger, laget et TV program i flere deler om sine depresjoner - man overlever med det også - http://www.youXXXXXt...h?v=P3EacQ4GfiU) gikk til alle ekspertene. Helt flott, han ville til bunns i hvorfor han led av depresjoner. Men han ble ikke frisk av deres råd - han har fortsatt depresjoner. Unødvendig sier jeg. Men hvis man bare tenker symptomterapi blir det slik.

 

Idag finner man det meste på Youtube (her kan man bruke uker eller måneder på å utdanne seg selv)

Social Anxiety Documentary: Afraid of People http://www.youXXXXtu...feature=related

Selvhypnose http://www.youXXXXtu...h?v=X8J7yxknzrg

Om stress (selve ordbruken "Posttraumatic stress disorder" antyder en link mellom trauma og stress (man bør kanskje ikke bruke Wikipedia her - det er uleselig)

http://www.youXXXXtu...lc&feature=fvst

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Rosario er spik spenna gal, så jeg vil ta alt den personen skriver med en stor klype salt.

 

Vet ingenting om diagnoser, men sånne innlegg mener jeg er helt avsporende. Og er en direkte og frekk måte å forsøke å tilrane seg talerett, og oppmerksomhet. Ganske barnslig oppførsel

 

Men ts har allikevel fått gode innspill, så den er grei

 

:)

 

Nei. Det var et generelt tips.

 

Var ikke ment til deg ...

Lenke til kommentar

Hypnose gikk ut av bruk i behandling for 30-40 år siden. Det har blitt erstattet av andre litt minndre manipulative teknikker som TFT og EMDR. Det er omstridt hvor effektive disse metodene er, og om effekten kun er placebo. Mange fagfolk mener det.

 

Hvis man ikke får hypnose i offentlig helsetjeneste da tror ikke jeg de vil klare å kurere alvorlig angst (man "behandler", men kurerer ingenting)

 

Denne diskusjonen mangler vi i Norge. Når kan en lege politianmeldes? I Norge vil ikke neddoping av pasienter føre til bråk?

http://www.abc.net.a...12/s3579035.htm

Doctors could face prison over drug prescriptions

MARGOT O'NEILL, REPORTER: When Michelle found her mother in what she believed to be a drug-induced coma in a New South Wales nursing home last year, she filmed her mother's condition and she called Crime Stoppers.

 

Det tilbys vanligvis ikke hypnose i det offentlige av den enkle grunn at det ikke virker. Hypnose var en populær metode rundt århundreskiftet 1800-1900. Det viste seg fort at pasientene kom seg, men virkingen var ikke varig. Derfor ble metoden forlatt.

 

Angst skal behandles med strukturert psykoterapi, enten kognitiv terapi, psykodynamisk terapi, eller en blanding av disse. Og de aller fleste blir helt eller mye bedre etter endt behandling.

 

Man kan diskutere hva "kurert" betyr, men det blir en filosofisk debatt om hva det vil si å være frisk og hva det er å være syk. Spesielt tydelig blir dette med psykiske lidlelser der det ikke er noe klart skille mellom frisk/syk, normal/avvikende.

Lenke til kommentar

Kurering = helbredelse

behandling = noe annet. Ingen blir kurert på psykosomatiske sykehus. De blir "behandlet"

 

For depresjoner: Kurering betyr 100% frisk (legene kommuniserer at man kan bli "symptomfri" i lang tid, underforstått at sykdommen holdes i sjakk - siden den er medfødt/ikke kan kureres)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...