Gå til innhold

Fra Windows 3.1 til Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det dommeren faktisk sa var at både Apple og Microsoft hadde "stjelt" det grafiske brukergrensesnittet fra Xerox' PARC-prosjekt fra første halvdel av 70-tallet. PARC (Palo Alto Reserch Center) var et åpent utviklingsmiljø, IT-studenter kom og gikk, blant dem både Steve Jobs og Bill Gates, pluss mange av de andre tidlige dataguruene.

Nei, her forvrenger du historien. I saken Apple vs. Microsoft var det ingen dommer som påsto noe slikt. Tvert imot, det kom klart og tydelig fram at Apple lisensierte rettigheter fra Xerox PARC, men at Apple ikke hadde Copyright på de grunnleggende GUI-elementene selv om de videreutviklet og utvidet GUI-konseptene i Apples egne GUI-baserte OS. Mye av grunnen til at Apple tapte saken var imidlertid at det eksisterte en lisensavtale, der Apple lisensierte ut enkelte GUI-rettigheter til Microsoft, og at juridiske teknikaliteter gjorde at Microsoft slapp unna selv om de i sin kopiering av Apples Mac OS gikk langt ut over det avtalen tillot.

En annen ting som ikke kommer fram er at Apple inviterte Microsoft til å være med på å utvikle GUI-baserte applikasjoner, og ga MS tilgang til hemmelige prototyper lenge før den første lanseringen av Macintosh. Slik ble de GUI-baserte programmene Word og Excel skapt på Mac-plattformen, lenge før det eksisterte noe MS Windows som var i stand til å kjøre slike program. Microsoft besvarte også den gangen tilliten de ble vist fra en nær samarbeidspartner med dolking i ryggen ved første anledning...

Xerox PARC var heller ikke så åpent som du prøver å gi inntrykk av. Apple måtte faktisk betale Xerox (med aksjeopsjoner i Apple) for noen timers tilgang og rettigheter som tillot dem å bruke noen av GUI-konseptene som inspirasjonskilde for å utvikle sitt eget GUI. Det var ikke slik at Steve Jobs eller Bill Gates "kom og gikk" som de ville hos PARC, og slett ikke som "IT-studenter". Meg bekjent besøkte Steve Jobs PARC ved én anledning, og jeg kan ikke huske å ha sett noe som tyder på at Bill Gates noen gang satte sine ben innenfor PARC - og hvorfor skulle Gates gå over bekken etter vann, Microsoft brukte naturligvis Macintosh som mal for det som skulle bli Windows.

Problemet med Xerox var at de ikke ante hva de skulle gjøre med det til dels banebrytende FoU-arbeidet som foregikk ved PARC. De endte opp med å produsere små serier av noen utrolig dyre dokumentsentriske datasystem, som ingen andre enn noen få universitet og offentlige institusjoner hadde interesse av. Kort sagt satt de med gylne teknologiske muligheter som de gjorde om til en kommersiell fiasko. Steve Jobs så imidlertid muligheter som Xerox ikke så, og Apple inkorporerte idéer hentet fra PARC sammen med sine egne viktige GUI-innovasjoner, i det som ble verdens første GUI-baserte datamaskiner som folk flest hadde mulighet for å anskaffe.

 

PARC-miljøet skapte blant annet Ethernet, GUI, datamus, objektorientert programmering, en forløper for Word, epost, laserprinterteknologien og mye annet vi fortsatt bruker, både Mac, Linux og Windows-brukere.

http://en.wikipedia....i/PARC_(company)

 

Æres den som æres bør, og selv om PARC videreutviklet en rekke teknologier er det flere av tingene du nevner som ikke kan krediteres det miljøet. Musen ble f.eks oppfunnet og patentert av Doug Engelbart ved SRI på 60-tallet - og den samme Engelbart var også en av dem som jobbet med grunnleggende GUI-konsept allerede på 60-tallet, lenge før PARC ble etablert. Objektorientert programmering ble heller ikke oppfunnet ved PARC - Simula (utviklet ved Norsk Regnesentral) regnes av mange som det første objektorienterte språket, og PARC's Smalltalk bygde videre på prinsipper hentet bl.a fra Simula. E-post ble heller ikke oppfunnet av PARC, men først utviklet ved MIT på 60-tallet.

 

Å utelate PARC-prosjektets betydning for den moderne datamaskinen, og for utfallet i rettsaken mellom Apple og Microsoft, er rett og slett historieløst.

Det er historieløst, ja, men det er også mye av din versjon av historien.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Win8 er same shit som Win7. Jeg bruker Win8 akkurat som jeg gjorde med Win7, og merker ikke den store forskjellen.

 

Støtten for flere skjermer har blitt bedre (får startmenyen på begge skjermer), og det er bra.

 

Metro-appene driter jeg i, så de bruker jeg aldri.

 

Det er like lett å starte programmer som før. "win"-tasten + "notepad" + "enter"

 

Litt mer knotete å komme inn på kontrollpanel, her kommer "win" + "break" inn

 

Litt mer knotete å reboote, her kommer gode gamle "alt" + "F4" inn

 

Med andre ord.. shortcut is king, bruker man det endrer ikke Windows seg mye fra versjon til versjon :D

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Er veldig usikker på om jeg skal kjøpe og gå over til win8 nå. Win7 som jeg bruker nå fungerer svært bra. Hva er fordelene ved win8?

 

Sitter du på en desktop uten touchskjerm og synes W7 fungerer ypperlig ville jeg ikke brukt mange kronene på en oppdatering i dag.

 

Får du OS gratis/billig er det bare å kjøre på. Man må lære seg en del nytt, spesielt om man effektiv skal bruke "metroapps" og x86 apps om hverandre. Men også der er det ett og annet stilig triks. Det finnes mange "metroapps" som er nyttige til sine ting.

 

MS har også gjort en hel del med hurtigtaster, shellkommandoer etc.

 

For desktopbruk fungerer W8 stort sett helt likt med W7, men flerskjermstøtten er bedre.

Lenke til kommentar
På tide med "Help! Jeg må bruke Win8 i 4 uker!" ?
Det er veldig enkelt, last ned en ny frontend, samt noen andre tilpassinger og du har et bedre os en win 7.start menyen ligger faktisk inne i windows.8 :)

 

Ikke at jeg etter to mnd bruk både på jobb og hjemme har funnet en eneste god (reell) grunn til å ønske jeg hadde en startmeny...

Lenke til kommentar

Microsoft stjal det meste de trengte fra andre aktører i begynnelsen, som f.eks apple/xerox m.m.

 

Hvorfor skriver du ikke noe om hvordan de konseskvent har motarbeidet og i noen tilfeller også forsøkt å kuppe standarder/interessegrupper for utviklingen av daatamaskiner/internet?

 

Hvis internet er en rumpe er MickeySerf den største kvisa av dem alle, med hår på ^^

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 er IKKE skrevet for ARM.Windows 8 RT, er skrevet for ARM. Disse er nesten å regne som to vidt forskjellige OS, da man ikke kan forvente å kjøre alle metroapps heller (dog, en god del).

 

Du kan regne med å kjøre mesteparten. Metroprogrammer er skevet for CLR og er i utgangspunktet prosessoragnostiske. Det går an å tvinge dem til å kjøre på en spesifikk prosessor, men hvorfor skulle noen ønske det?

Lenke til kommentar
På tide med "Help! Jeg må bruke Win8 i 4 uker!" ?
Det er veldig enkelt, last ned en ny frontend, samt noen andre tilpassinger og du har et bedre os en win 7.start menyen ligger faktisk inne i windows.8 :)

 

Ikke at jeg etter to mnd bruk både på jobb og hjemme har funnet en eneste god (reell) grunn til å ønske jeg hadde en startmeny...

 

Windows 8 er en grei evolusjon på desktop fronten, alt går litt raskere og du kan nå kjøre ISO filer og liggende rett i operativsystemet og litt småsnacks.. Problemet mitt er metro som jeg ikke fatter at de på død og liv skal tvinge på en desktop bruker.

Lenke til kommentar

Ok, da er det tid for slakt igjen av artikkelskribent Niklas Plikk. Jeg advarte deg at jeg kanskje kan bli en av dine værste kritikere. Men, det var jo bra at du forsøkte å oppsummere historien. Ser også du allerede har blitt kritisert litt av andre forumbrukere på din "Windows 3.1 til Windows 8" -artikkel.

 

Så litt sitering fra Niklas sin artikkel:

Den 20. november slapp selskapet den første versjonen av Microsoft Windows (Windows 1.0). Operativsystemet var hovedsaklig bare en grafisk utvidelse av MS-DOS-systemet til Microsoft, og det meste av navigeringen i operativsystemet foregikk fortsatt med tastaturet. Datamusen var på den tiden svært uglesett, spesielt blant foretningsfolk, som mente det var et leketøy de aldri ville få bruk for.

 

– Det er ingen måte denne enheten kan oppfates som mer komfortabel for en foretningsmann enn et tastatur. Dens "rullbarhet" får musen til å føles ut som en gimmick, skrev Computerworld i 1983.

 

Men selv om mange var skeptiske til å bruke en datamus for å navigere seg rundt på datamaskinen, var det også flere nyvinninger. Dette var et operativsystem som kunne kjøre flere programmer samtidlig, noe som på denne tiden var en enorm bragd. Dermed var det bare for Microsoft å lage enda flere programmer som kunne brukes.

 

Facepalm. Det er slett (dårlig) historieskriveri av deg herr Plikk!

 

Jeg mener dette ikke kom for fullt, altså EKTE MULTITASKING før med Windows NT. Og NT kom mange generasjoner etter Windows 1.0

 

(får se om jeg gidder lete etter flere feil, men denne er meget vesentlig for historien og brukergleden av PC'er)

 

Poenget mitt, for de som ikke er helt oppdatert på hva multitasking på PC egentlig er, det er at:

Programmene på OS så tidlig som Niklas Plikk nevner kunne ikke kjøre samtidig. Det kom vel ikke før de kom seg over på 32-bit kode, for henge det på nok en knagg. Windows var 16-bit veeeldig lenge (sjekk etter selv!). Når et program ikke kan kjøre samtidig, så må det vente på at et annet program skal gjøre seg ferdig. Det var nok mer noe sånn du hadde i tankene, tenker jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar
På tide med "Help! Jeg må bruke Win8 i 4 uker!" ?
Det er veldig enkelt, last ned en ny frontend, samt noen andre tilpassinger og du har et bedre os en win 7.start menyen ligger faktisk inne i windows.8 :)

 

Ikke at jeg etter to mnd bruk både på jobb og hjemme har funnet en eneste god (reell) grunn til å ønske jeg hadde en startmeny...

 

Windows 8 er en grei evolusjon på desktop fronten, alt går litt raskere og du kan nå kjøre ISO filer og liggende rett i operativsystemet og litt småsnacks.. Problemet mitt er metro som jeg ikke fatter at de på død og liv skal tvinge på en desktop bruker.

Hva er egentlig problemet. For min del er det en startmeny på steroider som faktiske kan brukes til noe ekstra. Som jeg også har skrevet tidligere er det kjekt å kunne bruke metro apps i Windows 8, selv om det behøves litt "trening" får å få til dette skikkelig. At man også kan ha metroapps med div informasjon i live tiles bare ved å klikke på winknappen ser jeg også mange fordeler med. Grunnen til at MS tvinger på oss metro er ganske enkelt at de ønsker at brukere av en plattform kjenner seg igjenn i en annen. Det er kanskje bestemt av markedsavdelingen at det bør være slik, men like fullt fingerer det godt. Det er noen ting som bør justeres, men alt i alt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...