Gå til innhold

Irriterende ting i filmer


Olum

Anbefalte innlegg

Det er mange ting som kan irritere i filmer, både i elendige blockbustere og i de store klassikerne. Kom med eksempler på ting dere irriterer dere grønn av.

 

For min del synes jeg filmer mister endel av troverdigheten når folk kommer over tapet av noen de er glad i på veldig kort tid. En karakter mister gjerne en person som står dem nær, men må fortsette på "oppgaven" han/hun var satt til å gjøre. Når da oppgaven er fullført på en vellykket måte, er alt bare fryd og gammen (selv om det bare er noen timer siden dødsfallet). Alle som har mistet noen de er glad i, vet at det kan ta lang tid å komme over sorgen. Det føles som man aldri vil være lykkelig igjen, og tanken på å smile og le dagen etterpå er helt absurd. Jeg skjønner jo at slike grep må til for at filmen skal funke, men som sagt, den mister mye troverdighet av slikt.

 

Så fyr løs, hva er det mest irriterende aspektet i favorittfilmen din? Eller i filmer du hater. At autister alltid har overnaturlige evner? At tidsinnstilte bomber blir stoppet med 1 sekund igjen? At stammende, usikre briter er storsjarmører? At kamerafiltrene og CGI-en på dagens blockbustere gjør at det likner mer på spill enn filmer? Eller at det blir laget for få nye filmer med originale manus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er problemet med de store Hollywoodstudioene er at de dessverre ofte har en del ting til felles.

- Eksplosjoner. Jeg hater filmer som baserer seg på det. Aldri troverdig.

- Mangel på god dialog. Mange av filmene ser jo nærmest ut som ren parodi.

- Troverdige karakterer. Hvor ble det egentlig av karakteroppbygningen? Gikk den av moten?

Jeg kunne fortsatt, men nå må jeg legge meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så mye som irriterer meg i filmer at jeg ikke aner hvor jeg skal starte. Men for å ta noen av de verste synderne:

 

1. Har du en hel hær av topptrente soldater etter det har du to valg, avhengig av om soldatene er snille eller slemme. Er de snille er det bare å gi opp. De finner deg til slutt. Er de slemme er det bare å fyre løs, selv om du bare har en enslig pistol og null ekstra magasiner. De snille soldatene vil la deg unnslippe lenge nok til at du før gjøre det meste av det du trenger å gjøre, men selvsagt vil de finne deg før du blir helt ferdig. Dermed blir det nok spenning til å hale ut filmen, og vi får et ekstra lite klimaks når du blir fanget. Som en bonus får vi enda et klimaks når du stikker av og gjør ferdig planen din.

Er soldatene derimot slemme er det som sagt bare å plaffe løs. Du vil aldri slippe opp for ammunisjon, og de vil aldri treffe deg i vitale steder. Enkelte ganger kan de få inn et treff her og der, men det vil aldri gjøre så stor skade at du ikke kan reise deg opp og løpe vekk.

 

2. Er du i kamp mann mot mann? Bare gi opp. Er du slemmingen dør du uansett. Er du den snille vil motstanderen være helt overlegen og banke deg halvdød uten å ta noe som helst skade selv - før du på mirakuløst vis finner en ekstra styrke og banker han til han dør. Logisk nok.

 

3. Står du nært en bombe? Forbered deg på en liten flytur. Større skade kommer aldri til å skje. Du mister aldri hørselen av den høye lyden av eksplosjonen, du blir aldri brannskadet av varmebølgen, du blir aldri sprengt i filler. Om du skulle bli slengt avgårde av lufttrykket, lande feil og rulle rundt på bakken flere meter er det bare å reise deg opp og børste av klærne dine, så er du like fin. Selv håret er i orden.

 

4. Kjører du motorsykkel i 100km/t eller mer, velter og sklir langs asfalten (gjerne under en trailer) i flere titalls meter? Bare rett opp sykkelen og kjør videre uten en skramme. Med mindre du er en slemming, så klart. Da eksploderte sykkelen straks den veltet.

 

5. Det samme gjelder alt annet i bevegelse. Biler, motorsykler, traktorer, en vaskemaskin og så videre. Beveger den seg raskere enn 10km/t og treffer noe (en stein, planke, vegg osv) vil den uten unntak eksplodere.

 

5. Har begge pilotene i flyet du sitter i besvimt eller død? Ta det med ro, det er alltid en eller annen tulling blandt passasjerene som kan fly det. Til tross for at vi snakker en diger jumbojet med 400+ passasjerer, eller et lite fly med tre passasjerer totalt. Landingsbane finnes også i nærheten.

 

6. All smerte kan fjernes umiddelbart med en sprøyte. Og da mener jeg umiddelbart. Har du skåret opp magen din og dratt ut et uønsket foster? Ikke noe problem, bare stift såret sammen og ta en sprøyte smertestillende nå og da, så kan du løpe, hoppe, sloss og gå amok resten av filmen uten å være redd for at såret åpnes, uten smerter og uten at noen i det hele tatt skjønner at du er skadet. (btw denne er kanskje litt spesifikk, men smerte er svært relativ i filmer. En liten sprøye, og vips har du glemt at du har kappet av en fot.)

 

7. Uansett om du er en topptrent atlet eller en sofagris klarer du å holde pusten akkurat lenge nok til å komme til overflaten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nesten alt som har med våpen og eksplosjoner å gjøre i de aller, aller fleste filmer opererer på omtrent samme nivå av realisme som Per Ulv og Bippe Stankelbein. Det irriterer meg, og grunnen til at det gjør det, er at jeg har lest for mange "mythbusters"-artikler på nett. Ignorance is bliss.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Når folk spiser på restauranter.

De har et sykt måltid foran seg, de prater om noe, rager, og så avsluttes måltidet umiddelbart.

 

Eller når noe tragisk har skjedd, så skrur de på tven og det er selvfølgelig 100% perfekt timing.

Deretter ser de på i 5 sekunder og skrur av tven igjen.

Hvis det var så viktig burde de jo la det stå på!

Endret av coyotemannen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsomme innlegg her! Jeg blir ikke så irritert av urealistiske scener så mye som jeg blir det av generisk historie og script, og generiske produksjonsteknikker.

Fase 1 av filmen: setup av karakterer og evt love interest, fase 2: ting eskalerer 3. tragedie / stor scene hvor noen dør eller helten mister håpet og så fase 4; hvor helten kommer tilbake og vinner dagen samt den slemme tar kvelden.

 

Greit nok å se på, men skjønner ikke at dette skulle være den eneste formelen som funker for populær film? Det må da gå an å få til noe annet. Det er opp og ned, opp og ned. Jeg syntes forsåvidt Prometheus bryter denne formelen litt.

Lenke til kommentar

Den der formelen er nok grunnlaget for all historie. Det gjelder ikke bare filmer, men bøker, tegneserier og alt annet. ;) I steg 1 introduseres karakterene, i steg 2 begynner selve plottet å utvikle seg, og i steg 3 har vi selve klimakset. Tenk etter hvor mange filmer og bøker du har sett og lest, og tenk over hvor mange av dem som følger akkurat denne tre-stegsregelen?

 

Edit: Nei, selv Promotheus følger den formelen. Først introduseres vi til karakterene på romskipet og på den andre planeten. Deretter får vi selve handlingen når ting begynner å gå galt, og til sist har vi klimakset når de gir opp hele greia og heller går over til å prøve å overleve. ;)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Det irriterer meg hvor lite folk blir plaget av stanken av døde mennesker. I noen filmer kan det hende at de påpeker at det lukter død, men det ser ikke ut som det plager dem nevneverdig. I virkeligheten ville en slik stank ført til umiddelbare brekninger og det ville vært vanskelig å fokusere på noe annet.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

- Når vi ser en eksplosjon langt unna, kommer lyden og lyset samtidig.

- Lyd i verdensrommet.

 

Ting som dette minner meg på at det er en film jeg ser. Tar meg rett ut av innlevelsen.

 

En ting til som irriterer meg er skuespillere som åpenbart ikke er vandt til å røyke sigaretter. De bare tar en liten paff i munnen og puster ut igjen. Ser unaturlig ut.

Lenke til kommentar
- Lyd i verdensrommet.

Romskip i kamp. Ja, jeg er en stor fan av de gamle Star Wars-filmene, og elsker mye rart av sci-fi. Men romskiper i kamp i verdensrommet vil neppe komme til å skje noen gang. Tenk bare hvor vanskelig det er for to fly å finne hverandre i luften her på jorden, og legg til en tredje akse. Da sliter man litt.

 

Når vi snakker om Star Wars er det mange filmer og serier etterhvert som har en eller annen versjon av warp drive/hyperspace/hva-de-nå-kaller-det. I disse filmene eller seriene har vi tre punkter de alltid går gjennom:

 

1. Advar alle og enhver om at warp drive er vanvittig farlig, og må planlegges veldig nøye. Hvis de ikke tar seg tid til det kan de kræsje inn i en stjerne, for alt de vet.

 

2. (En stund senere) Full panikk, sleng på warp drive helt tilfeldig og slipp unna fiendene. Gjerne ligg på gulvet, strekk en hånd opp til kontrollene i blinde, rot litt rundt med hånden til du finner rett knapp og trykk in warp drive.

 

3. Feir en liten seier fordi du har sluppet unna fiendene (midlertidlig) og aldri kræsjer i den nevnte stjernen, eller hva som helst annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal to personer fortelle hverandre noe hemmelig og det er flere personer i rommet, er det bare så snu seg litt vekk og snakke så høyt en bare vil, de andre vil ikke høre det.

 

Ellers blir det fort dumt når biler med forhjulsdrift spinner på bakhjulene og at alt for mange biler høres ut som om de har en romslig v8 under panseret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk som blir avhørt, utspørt eller tortuert som sier "I don't know what you're talking about". Det er alltid den setningen der, eller veldig nære varianter. Ingen unntak.

 

Og selvfølgelig telefonsamtaler som avslutter uten at noen sier "hade". De bare legger på etter en endt setning som om det skulle være det naturligste i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...