Gå til innhold

Nobels Fredspris


Jego

Anbefalte innlegg

Jeg gleder meg til neste fredag. Da vil vår alles kjære Torbjørn Jagland kunngjøre at Saudi-Arabias konge Abdullah al-Saud har mottatt Nobels fredspris for 2012 - med begrunnelse i landets støtte til kampen for menneskerettighetene i Syria, og at den saudi-arabiske mann kan finne seg ei ny brud blant syriske flyktninger. Det siste må betraktes som en regelrett vinn-vinn-situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå stiller jeg meg kanskje lagelig til for hugg her, men jeg må si at jeg er enig i tildelingen. Ser vi på europeisk historie så har den jo vært preget av utallige konflikter mellom mylderet av stater, noe som kuliminerte i de to verdenskrigene på 1900-tallet. Ser man på bakgrunnen for disse krigene, særlig 2. verdenskrig, er det jo liten tvil om at økonomisk krise var en stor medvirkende årsak, parret med nasjonalistiske strømninger. EU sin opprinnelse spinner jo ut fra en tanke om at økonomisk samarbeid og avhengighetsforhold, og det å danne en europeisk identitet avler fred. Ser man på historien kan man jo ikke la være å tenke at hvis det ikke var for det samarbeidet som har preget Europa de siste 50 åren hadde kanskje historien fra 1930-tallet gjentatt seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser man på bakgrunnen for disse krigene, særlig 2. verdenskrig, er det jo liten tvil om at økonomisk krise var en stor medvirkende årsak, parret med nasjonalistiske strømninger.

Noe vi ser i Hellas i dag. Mao. ikke akkurat en fjær i hatten for EU.

Å ha en felles økonomisk plattform var dømt til å mislykkes. Forutsetningen for at dette skulle fungere, var at alle medlemmene var som Tyskland, dvs. ikke gjennomsyret av korrupsjon og økonomisk uansvarlighet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Ser man på bakgrunnen for disse krigene, særlig 2. verdenskrig, er det jo liten tvil om at økonomisk krise var en stor medvirkende årsak, parret med nasjonalistiske strømninger.

Noe vi ser i Hellas i dag. Mao. ikke akkurat en fjær i hatten for EU.

Å ha en felles økonomisk plattform var dømt til å mislykkes. Forutsetningen for at dette skulle fungere, var at alle medlemmene var som Tyskland, dvs. ikke gjennomsyret av korrupsjon og økonomisk uansvarlige.

 

Fremdeles ingen verdenskrig dog.

 

EU fikk den ja. Er det for å bøte på de økte tollsatsene på kjøtt og ost? :-)

 

Nå kan de få enda mer toll på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser man på bakgrunnen for disse krigene, særlig 2. verdenskrig, er det jo liten tvil om at økonomisk krise var en stor medvirkende årsak, parret med nasjonalistiske strømninger.

Noe vi ser i Hellas i dag. Mao. ikke akkurat en fjær i hatten for EU.

Å ha en felles økonomisk plattform var dømt til å mislykkes. Forutsetningen for at dette skulle fungere, var at alle medlemmene var som Tyskland, dvs. ikke gjennomsyret av korrupsjon og økonomisk uansvarlige.

 

Fremdeles ingen verdenskrig dog.

Riktig, men jeg er skeptisk til å gi EU æren for det. Det høres nesten ut som tredje verdenskrig er en unngåelighet, og at EU forhindrer at det bryter ut krig. Noe jeg er helt uenig i.

Lenke til kommentar

Helt utrolig valg av komiteen med Jagland i spissen!

Si meg er de helt hjernevasket eller er de så forbanna PR kåte eller i en sånn Iver om å havne inne hos EU gjengen i en eller annen ministerpost at de er villig til å gi ut heder og ære?

 

Fytti katta så provosert jeg blir, jeg føler det blir helt feil og gi Fredsprisen til EU , gi den heller til framstående enkeltpersoner som virkelig kjemper for fred og ikke nødvendigvis via gunpoint!

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri brydd meg om Nobel-prisen, og ikke satt meg noe inn i det. Men ville det ikke vært bedre å latt være å dele ut prisen hvert eneste år? Nå virker det nesten som det er ett ork, mer enn en ære å få dele ut prisen.

 

Da heller delt ut prisen til de som virkelig har gjort seg fortjent til det, og heller latt være å dele den ut enkelte år.

 

Sånn hadde det blitt mer prestisje i prisen også

Endret av Piitb
Lenke til kommentar

Helt utrolig valg av Jagland.

 

Du mener vel "helt utrolig valg av nobelkomiteen"??

Jagland er leder, men avgjørelsen blir vel tatt i demokratiets navn, ved avstemming.

 

Ser at det er massiv kritikk i kommentarfeltene mot avgjørelsen om å gi EU prisen...men ser at veldig mange kritiserer Jagland. Montro om det hadde vært like mye oppstyr om Jagland ikke hadde vært med i komiteen??

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...