Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

...

 

Belte har blitt veldig vanlig. Det er jo en grunn til at dressbukser har beltehemper vil jeg tro. På tynn is her, men jeg antar det har noe med passform å gjøre. Før brukte man belte til å holde buksene oppe, og man så i størst grad belte på arbeidsklær, da det er bedritent å jobbe med seler hvis man ikke krysser dem. Så da var vel belte noe man bruke på arbeidsklær, og ikke til de pene klærene. Jeg er selv mest fan av seler, men, som du sier, vanskelig å finne bukser som er laget til seler i dag. Er vi heldige, ser man kanskje det om et par år som en trend.

 

Det er nok blitt et ledd av utviklingen, men ikke all utvikling er bra. Dette en en av de gangene det ikke var så bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klær henger finere når de er festet til skuldrene, da får du linningen akkurat der den skal være, og de holder seg på plass. Det hele ved antrekk handler jo om linjer og fall.

Beltefestede bukser vil lettere gli ned ila dagen, noe som ikke er mulig med seler. Så det er ikke bare estetikk, men også funksjonalitet.

 

Det er på ingen måte ut med seler, det har blitt plukket opp av motefolkene, men da i disse barnslige selene som festet med klips.

 

Det er bare å sy på knapper selv. Det er slettes ikke kun på bespoke buksene kommer med knapper Jeg har flere RTW dresser der det var ferdig påsatt, og jeg har satt knapper på mange av de andre buksene også. Jeg foretrekker seler, og har det også på noen jeans og chinos, men ikke alle. Jeg bruker i nøden også belter.

Lenke til kommentar

Interessant dette med seler. Lurer på om jeg skal ta det ibruk selv. Føles ut som man tar det et hakk lenger.

 

Det er ikke alle som liker seler, men buksene henger finere. Og sies det, gir økt selvtillit, da buksene alltid holder seg på plass. Du trenger aldri rette på dem.

At noen synes det er gubbete er helt greit. Dette er ikke for enhver.

Jeg begynte for noen år siden, og har aldri sett meg tilbake. De beste engelske selene lages av Albert Thurston og fås i en rekke farger.

post-181154-0-90147500-1354385546_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg må jo innrømme at jeg ikke har prøvd å gå med seler selv, så jeg har ikke grunnlag for å kommentere praktikaliteten av selene. Det Dag sier om hvordan klærne henger på kroppen gir for så vidt mening, så kanskje jeg rett og slett skal prøve jeg også. ;)

 

Kan Albert Thurston anbefales? Jeg ser de også selger "clip on buttons" - har noen prøvd disse, og er de verdt å bruke penger på for å slippe å måtte sy i knapper eller blir det feil?

 

Edit: ahh, se der kom Albert Thurston anbefalingen ja... :)

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Det følger knapper med Albert Thurston selene, så kan folk sy på sjøl. Fremste knapp skal festes midt over pressen, og så neste med 5-6 cm mellomrom, da blir det finest.

 

Det hender AT har seler på tilbud, så da kan man kjøpe noen rimelige og se om det er noe som faller i smak.

 

Clip on får litt dårlig feste, og har bare et festepunkt. Med knapper er det to pr stropp.

 

Farge mener jeg er fritt valg, for man tar ikke av seg jakken likevel; seler regnes som undertøy. Unntatt av smoking; der skal det være hvit. Klassisk farge er rød. Jeg har i tillegg blå og grå, og skal ha en mellomblå neste gang.

 

Det finnes vinter- og sommerseler, men så langt har jeg ikke drevet det. Jeg bruker sommerseler året rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for tips Dag. Dette skal definitivt prøves. Har riktignok forsket litt på seler før, men det har vært med klemmer. (før jeg fikk en dypere forståelse for klesstil)

 

Jeg er veldig glad i å prøve noe alle andre ikke har. Jeg er motstander av det som blir "vanlig" blandt folk.

Det byr meg rett og slett imot å ha det alle andre har.

Lenke til kommentar

Moods er helt bånn, og latterlig overpriset. Jeg har en dress fra TOS som jeg kjøpte på 40% salg. Til en så rabbatert pris er jeg fornøyd med den, men jeg ville ikke betalt fullpris for den. Hvis du bor i Oslo-området ville jeg f.eks prøvd House of Singles eller Menswear. De har etter det jeg har forstått dresser av ok kvalitet til pris som ligger rundt det du betaler for en dress fra MON eller TOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...