Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ingen problem med å kjøre jeans på nasjonaldagen så lenge buksa sitter bra. Det meste ser bedre ut enn en svart dress fra Dressmann som 50% av Norges befolkning går rundt. Ofte er dressen også minst 1 nummer for stor. Kjør på og ha på deg det du føler deg mest vell i. :)

 

Du har tydeligvis ikke skjønt hvordan en anlednings formalitet spiller inn på klesvalg. Jada, jeans kan godt se bedre ut enn en sort dress fra Dressmann, men personen i dressen vil fortsatt være hundre ganger mer korrekt antrukket enn personen i jeans.

 

Du kan ikke basere alle klesvalgene dine på hva som ser best ut. Det blir det samme som å si at det er ok å gå i jeans på en slottsmiddag bare fordi det ser bedre ut enn de som møter opp i smoking de har arvet av bestefar og sko fra Økonomisko. Det er ikke slik det fungerer, enkelt og greit. Hvis du ikke ser noen problemer med å bruke jeans på 17. mai, som tro det eller ei er en relativt formell anledning i forhold til de fleste andre dager det feires på i dette landet, da vet du rett og slett ikke hva du snakker om. Hvis man først skal forholde seg til "reglene" er ikke jeans ok. Punktum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syns champagnefrokost og Aker brygge osv på 17. mai var megakult da jeg var rundt 17-18. Nå er jeg en gretten gammel mann, og jeg holder meg helst til grilling eller middag med noen utvalgte venner som liker 17. mai like lite som meg. Føler jeg meg i ekstremt godt humør kan det vel hende jeg åpner en flaske champagne. jeg gleder meg til jeg blir så gammel at jeg kan slutte å late som om jeg syns sånne anledninger er morsomme. Samboeren min er heldigvis helt lik. /getofmylawn

 

Jeg tar det da som at du og din samboer ikke har barn. Da blir det en helt ny dimensjon hvor du først gleder deg over hvor fantastisk det er å se barnet ditt gå i tog, før du møter den endeløse horven med gamle kjente, foreldre fra barnehage/skole og må klistre på deg et stort falsk smil mens du hører på hvor fantastisk livet deres er samtidig som du trykker ned tomme kalorier i halsen for å holde humøret oppe istedenfor å ytre din ærlige mening om hvor jævelig hardt du hater de menneskene. :p

Lenke til kommentar

Det er jo ingen som sier at det er helt krise å ikke følge "reglene". Jeg svarte på Lapos utsagn om at han ikke så noen problemer med å gå med jeans på 17. mai fordi det ser bedre ut enn en dress fra Dressmann. Det er selvfølgelig problemer med det, men om man bryr seg om det blir jo selvfølgelig opp til hver enkelt.

 

 

Jeg må forresten si meg litt overrasket over hvor mange her inne som ikke har dress, ja, som ikke har en penbukse en gang. Hva har egentlig folk på seg når de skal i bryllup, begravelse, konfirmasjon eller lignende? Jeans? :hm:

 

 

Jeg syns champagnefrokost og Aker brygge osv på 17. mai var megakult da jeg var rundt 17-18. Nå er jeg en gretten gammel mann, og jeg holder meg helst til grilling eller middag med noen utvalgte venner som liker 17. mai like lite som meg. Føler jeg meg i ekstremt godt humør kan det vel hende jeg åpner en flaske champagne. jeg gleder meg til jeg blir så gammel at jeg kan slutte å late som om jeg syns sånne anledninger er morsomme. Samboeren min er heldigvis helt lik. /getofmylawn

 

Jeg tar det da som at du og din samboer ikke har barn. Da blir det en helt ny dimensjon hvor du først gleder deg over hvor fantastisk det er å se barnet ditt gå i tog, før du møter den endeløse horven med gamle kjente, foreldre fra barnehage/skole og må klistre på deg et stort falsk smil mens du hører på hvor fantastisk livet deres er samtidig som du trykker ned tomme kalorier i halsen for å holde humøret oppe istedenfor å ytre din ærlige mening om hvor jævelig hardt du hater de menneskene. :p

 

Jeg har heldigvis ikke barn, og kommer nok ikke til å få det på en stund heller. Den tid, den sorg.

Lenke til kommentar

17. mai er jo fantastisk! Gleder meg som en unge. Starter dagen med champagnefrokost(jajaja) med gode venner, så til byen for å se på folketoget(som i Trondheim er fantastisk), deretter middag på restaurant med enda flere gode venner etterfulgt av noen pils. Men det aller, aller beste er å endelig få se jenter i bunad igjen! :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problem med å gå i jeans på nasjonaldagen. 17.mai er en uformell dag i mine øyne.

Det er ingen her inne som sitter på svaret på hva som er rett og galt. Man kan alle ha personlige meninger. Noen skriker høyere enn andre og tror de har svaret på alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele min 17. mai ble blåst av gårde sekundet jeg sa ja til å bli med madamen hjem til Ålesund og svigers. :hm: Regner med jeg kommer til å tilbringe dagen i svigers massasjestol. Like greit ettersom jeg ikke har en brukbar dress. Synes Gordon Yao skal få fart på seg og sette oppe et besøk til London slik at den biten blir ordnet opp i. Hvis noen her skulle vurdere å bruke Gordon Yao er det bare å mase på dem... :p

Alt i alt er det vel ikke så ille - får jo sett kjerringa i bunad.

 

Lapo: Nå er faktum at 17. mai faktisk er en formell dag. Det er greit nok å ikke føle et behov for å "følge reglene", men i utgangspunktet er 17. mai en formell dag, en dag for bunad og dress. Synes forøvrig det er flott å se folk pyntet i bunad og dress, og ser virkelig ikke hvorfor det skal være vanskelig å dra på seg finstasen. Jentene elsker jo forøvrig gutter i dress, og det skader jo heller ikke dersom man er singel.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Den er fortsatt ganske langt bak Nyttårsaften på den listen. Selv syns jeg 17. mai er bedre i Oslo enn perioden 13-18 år i byen jeg kommer fra.

Kan si meg enig der, egentlig. Selv pleier 17. for meg å være _veldig_ rolig med jordbær, godt drikke og god middag med familie, noe som egentlig er veldig koselig. Men det er resten av hypen jeg synes er o.t.t. med tanke på media osv. Hva jeg gjør i år aner jeg ikke, men stresse gidder jeg ikke!

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problem med å gå i jeans på nasjonaldagen. 17.mai er en uformell dag i mine øyne.

Det er ingen her inne som sitter på svaret på hva som er rett og galt. Man kan alle ha personlige meninger. Noen skriker høyere enn andre og tror de har svaret på alt.

 

Tuller du? Det er ikke du som skal gjøre deg opp en mening om hvor formell 17. mai er. Det er heldigvis bestemt i landets tradisjoner, normer og kultur. 17. mai er utvilsomt en av de 2-3 mest formelle dagene i dette landet. Med et mulig unntak for nyttårsaften er det garantert ikke en eneste annen dag i året hvor fler nordmenn har på seg dress. Desverre for deg og de hippie-meningene dine kan det ikke defineres på noen som helst annen måte enn en formell anledning. Jeg trodde virkelig alle med et minimum av oppdragelse visste dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heldigvis er folks meninger totalt irrelevante i dette spørsmålet. Det er samfunnets normer som legges til grunn når en skal avgjøre hvor formell en anledning er, og i dette tilfellet er normene på området klinkende klare. Folk flest går i dress eller bunad, og slik har det vært i generasjoner. Av den grunn er det slik det er korrekt å være antrukket på 17. mai. Punktum.

 

 

 

Edit: og det er ingen som har sagt at det er en veldig formell dag. Dress er ikke veldig formelt.

Endret av fkm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke for å hijacke tråden, men jeg tror dette er bedre enn å starte en egen tråd. Apropos dress og blazer:

 

Jeg gikk for å se etter en blazer i går, for å ha et ytterplagg ved litt mer pyntede anledninger nå om sommeren. Betjeningen mente jeg burde gå for denne, som viste seg å være en dress... Som før øvrig er greit, siden jeg kun har sort dress fra før av.

 

Men ser det rart ut å bruke jakka med chinos eller andre ting enn selve dressbuksa? Har dere noen generelle meninger om dressen eller skjorta? Jeg har deponert på klærne, så jeg kunne få tips av noen andre før jeg bestemte meg... Selv synes jeg jakka ser akkurat litt for formell ut.

 

 

http://imgur.com/a/t5HrZ#0

 

EDIT: Forøvrig

 

Jakka: http://dk.bestseller...lue&forceScope=

Buksa: http://dk.bestseller...lue&forceScope=

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...