Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da skal jeg skal legge opp to par chinos + rydde i alt jeg har av klær (rydde bort vinterklær osv.) :yes:

Så du skal bruke to par med bukser resten av sommeren? Fett.

 

 

 

Haha, ja... det hadde vært noe :whistle:

 

Er nok heller som de andre tolket det, at jeg skulle korte ned beina på de to chinosene, noe jeg ikke trenger med resten av buksene mine. :roll:

Lenke til kommentar

Jo det er det. Han sier jo i brevet at det er falskt. F. eks. "I really appreciate your email and your cooperation in protecting our Intellectual Property". Intellectual property = åndsverk, dvs. at han takker deg for å hjelpe med å beskytte andsverket deres. Hadde det vært snakk om paralellimport hadde han ikke skrevet det, for du beskytter ikke åndsverket deres når du sier fra om paralellimport. Og uansett er paralellimport lovlig, så jeg ser ikke hvorfor det skulle vært noe problem...

Joda, du bidrar til å beskytte merkevaren dersom du bidrar til å oppretteholde merkevareholders kontroll over merket. Det innebærer også kontroll over distribusjonen av de ekte varene. Flere merker differensierer prisene i ulike land/verdensdeler for å få solgt mer, samtidig som de opprettholder "eksklusiviteten". Disse ser gjerne på parallell/gråimport som et brudd på deres råderett over egen merkevare.

 

Merkevareeskyttelsen i norsk rett innebærer dessverre, på grunn av håpløse EU-regler, at parallellimport fra land utenfor EØS-området i strid med rettighethavers vilje, ikke er tillatt. (Privat import til eget bruk er vel sannsynligvis en annen sak.) Tidligere var det ikke noe i veien for å parallellimportere etter norsk rett uansett hvilket land det kom fra, men i Brussel tapte forbrukerne for lobbyistene.

 

Men sånn bortsett fra det tror jeg neppe varene ER ekte. :p (Om de nå sender varer folk betaler for i det hele tatt.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Merkevareeskyttelsen i norsk rett innebærer dessverre, på grunn av håpløse EU-regler, at parallellimport fra land utenfor EØS-området i strid med rettighethavers vilje, ikke er tillatt. (Privat import til eget bruk er vel sannsynligvis en annen sak.) Tidligere var det ikke noe i veien for å parallellimportere etter norsk rett uansett hvilket land det kom fra, men i Brussel tapte forbrukerne for lobbyistene.

 

For å være nøyaktig er det vel slik at varer som er produsert i EU er lovlige å paralellimportere. Se nederste avsnitt her. Selv bruker jeg ikke lacostepiqueer, så jeg vet ikke om de er produsert i EU eller ikke, men jeg tviler. Så det er nok ikke lovlig å paralellimportere.

 

Uansett, setningen jeg valgte ut var bare et eksempel. Hele mailen taler i retning for at det er snakk om fakes. Jeg ser hvertfall ikke noe som kan tolkes som at det er snakk om paralellimport, med mindre personen som skriver mailen bruker ord og uttrykk langt utenfor den normale betydningen.

Lenke til kommentar

For å være nøyaktig er det vel slik at varer som er produsert i EU er lovlige å paralellimportere.

Ja, det følger vel ganske greit av det jeg sa. Eller, jeg kunne sagt "varer som opprinnelig er fra land utenfor EØS", men jeg prøver å bli flinkere til å ikke smøre smør på flesk. Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Noen her med erfaring fra seilerskoene til Asos? Føler ikke jeg har et budsjett til å bruke 1300,- på Sebago sine for tiden, så tenkte at de til 350,- fra Asos kunne være rimelige erstattere. Har ikke noe fra Asos faktisk, noen med erfaring på tee's, skjorter, jeans, chinos? :)

Lenke til kommentar

For å være nøyaktig er det vel slik at varer som er produsert i EU er lovlige å paralellimportere.

Ja, det følger vel ganske greit av det jeg sa. Eller, jeg kunne sagt "varer som opprinnelig er fra land utenfor EØS", men jeg prøver å bli flinkere til å ikke smøre smør på flesk.

 

 

Du sa "parallellimport fra land utenfor EØS-området i strid med rettighethavers vilje, ikke er tillatt". Altså nevnte du ingenting om varen i det hele tatt, ei heller produksjonssted. Hvor man importerer fra har ingenting med saken å gjøre. Tenkte bare det var greit å klargjøre...

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Du sa "parallellimport fra land utenfor EØS-området i strid med rettighethavers vilje, ikke er tillatt". Altså nevnte du ingenting om varen i det hele tatt, ei heller produksjonssted. Hvor man importerer fra har ingenting med saken å gjøre. Tenkte bare det var greit å klargjøre...

Aha, sånn sett ja. Når jeg leser over det jeg skrev enda en gang, ser jeg poenget ditt. Jeg trodde Lacoste ble produsert i Frankrike, i hvert fall noen produkter. Det står made in France i en piquet jeg har, men den er riktignok gammel.
Lenke til kommentar

Har ikke noe fra Asos faktisk, noen med erfaring på tee's, skjorter, jeans, chinos? :)

Har en skjorte derfra, og den har holdt helt greit et års tid med sporadisk bruk. Plims derfra var helt grusomme, og ga meg det første gnagsåret jeg har hatt siden jeg var 4-5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...