Gå til innhold

Dual Xeon Folding WS ☛ Kommentartråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering på hvordan ting har gått:

 

- Kjøpte samme PSU som du hadde. Fikk den levert her om dagen og koblet til. Resultat: No change

- Begynte å helle over mot CPU problemer. Skaffet meg en "eldre" prosessor som jeg satte i og vips startet det!

- Oppgraderte firmware på hovedkortet

- Satte inn igjen CPU'ene jeg skulle bruke

- Starter fortsatt opp!

 

Irriterende at en ikke kan oppgradere BIOS uten CPU som fungerer. (Ser det har begynt å komme hvedkort som støtter det).

 

Prøvde å installere Windows på den, men den begynte å boote etter innkopiering av filer av en eller annen rar årsak. Ble desverre sent og får heller ikke tid å leke videre i dag så det får bli i helga.

Lenke til kommentar

Pussig at du skal få slike problemer, men nå virker det som det er på bedringens vei ihvertfall! :) Er nok litt ekstra følsom når det er mer enn 1 CPU, og tipper man bør være nøye med å jorde seg skikkelig og være generelt varsom når man monterer. Er jo egentlig ikke noe "hobby-basis" produkter dette :)

Lenke til kommentar

Jeg sliter sansynligvis med det samme her!

Maskinen min har ikke bootet etter jeg testet å koble til EZ-PLUG.

Nå er det mulig at dette var første kald-start etter jeg oppgraderte BIOS til nest siste på sidene til ASUS (v3109). Jeg har prøvd andre CPUer også, men bare ES-varianter.

 

Maskinen min stopper med "Q-code" 0E (de to 7-segment LEDene på hovedkortet)

Kode 0E skal visstnok bety "Microcode not found", som kan tyde på at CPU ikke er supportert?

Hvilken BIOS-versjon er du på nå, plex-?

Hvilken CPU brukte du for å få oppgradert BIOS?

Er det mulig å få kjøpt/lånt/leid denne et par dager?

 

Til dere andre kan det altså være greit å IKKE oppgradere BIOS på disse kortene...

-de av de som får til å boote med den versjonen dere har, ihvertfall...

Endret av oyoygard
Lenke til kommentar

Er på BIOS 3107, men det er ett Z9PE-D16 kort.

Brukte en: Intel® Xeon® Processor E5-2603 Socket-LGA2011, 4-Core, 1.8Ghz, 10MB, 80W CPU. Om du PM'er meg navn og adresse kan du alltids få låne den om du vil teste.

 

Min "morsomme" feil nå:

- Start opp fint

- Management interfacet funker som bare det

- Får leke i BIOS

- Booter på installasjonsmedia (f.eks ubuntu installasjon fra USB, CD med WIndows Server 2012 eller USB stick med Windows Server 2012 )

- Maskinen begynner å laste ett par sekunder og så bare restarter hele boksen (som om strømmen går "av" ett sekund og ting starter opp fra bunn)

 

Må muligens teste med bare en CPU om ingen har noen andre forslag. Litt usikker hvor ellers jeg skal begynne å feilsøke.

Endret av plex-
Lenke til kommentar

Begynner å nærme seg noe for min del. Fungerer nå stabilt med 6 av mine 8 minnebrikker i.

 

Er plass til 16 minnebrikker og er satt opp slik:

 

Slot - minnebrukke

1 - 8 GB

2 - Free

3 - 8 GB

4 - Free

 

5 - 8 GB

6 - Free

7 - 8 GB

8 - Free

 

9 - 8 GB

10 - Free

11- 8 GB

12 -Free

 

13 - Free

14 - Free

15 - Free

16 - Free

 

De 2 neste slottene som skal fylles opp (i følge manualen) er 14 og 16, men uansett hvilke av minnebrikkene jeg flytter dit så blir maskinen ustabil. :-(

 

Bestille meg en ektra vifte i dag tenker jeg. Ene prosessoren går til rett under 60 grader under 100% last, mens den andre er 10 grader kaldere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg trodde ikke det gikk i det hele tatt (bortsett fra å skru klokka oppover mot 105MHz), så jeg har ikke prøvd før nå. Kjører nå med multiplier 32 og BCLK 102. i7z rapporterer da:

 

Cpu speed from cpuinfo 3059.00Mhz
True Frequency (without accounting Turbo) 3059 MHz
Socket [0] - [physical cores=8, logical cores=16, max online cores ever=8]
 CPU Multiplier 30x || Bus clock frequency (BCLK) 101.97 MHz
 TURBO ENABLED on 8 Cores, Hyper Threading ON
 True Frequency 3160.97 MHz (101.97 x [31])
 Max TURBO Multiplier (if Enabled) with 1/2/3/4/5/6 cores is  33x/33x/33x/33x/33x/33x
 Current Frequency 3160.97 MHz (Max of below)
	Core [core-id]  :Actual Freq (Mult.)	  C0%   Halt(C1)%  C3 %   C6 %  Temp
	Core 1 [0]:	   3160.95 (31.00x)	   100	   0	   0	   0	49

 

.. osv..

 

Jeg prøvde først multipier 31X, prøvde ikke å starte Linux da, siden maskinen under boot fortsatt rapporterte (fra hukommelsen) "CPU Speed 3000MHz" så jeg antok det heller ikke virket.

 

Jeg har fortsatt det andre hovedkortet som ikke vil boote og QA90 CPUer som jeg fortsatt ikke har gitt opp. Handler deler litt ad-hoc og håper å få testet den om ikke så lenge. (fikk PROM´er med andre BIOSer i dag, og håper å få kabel/brakett for å kjøre onboard grafikk fra ASUS om ikke så lenge. Jeg kommer tilbake når jeg har noe nytt(ig) å melde :) )

 

Hvilket hovedkort kjører du, nilsch?

Endret av oyoygard
Lenke til kommentar

ASUS Z9PE-D8 WS med 2 QA90 cpuer. Har veldig liten erfaring med å overklokke ut over å skru opp multiplier. Vanligvis trodde jeg at man skulle slå av turbo, men da ignorerer den multiplieren jeg setter. Så sant ikke i7z rapporterer feil kommer jeg ikke videre enn å skru multiplier et hakk opp (alt over rapporteres som 24 av i7z) og bclk=105.

 

Jeg ser at du kjører med 32, mens i7z rapporterer 30. Ser du noen bedring av TPF?

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Tja, kanskje (er bare et par prosenter enda)

Ser ut som jeg ligger på ca 16min nå, mener det var over 17min pr prosent før.

Det er i tilfellet *mye* mer enn de 2 prosentene høyere BCLK skulle tilsi!

Kjører en 8101 nå

 

Det var oppløftende, det betyr altså at i7z rapporterer feil og at vi kan gå høyere. :)

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...