Gå til innhold

Dual Xeon Folding WS ☛ Kommentartråd


Anbefalte innlegg

post-91181-0-50102600-1349694836.jpgDual Xeon Folding

 

 

☛ Kommentartråd

~ En workstation som hovedsakelig er ment til å folde for F@H, som skal bygges pent og oversiktelig. Kanskje vi aner et snev av vannkjøling her også?

 

Hvis du har forvillet deg inn her, og ikke forstår hvorfor du ikke finner noen bilder og selve arbeidsloggen, så er det hit du skal: Arbeidsloggen

 

 

- Her er det bare å kommentere folkens! :)

Endret av AnaXyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke bare folding jeg skal bruke den til da, driver en del med servere og drifting ellers, så er alltids kjekt med en server man kan bruke til f.eks databaser eller lignende opp mot nettet. Mange bruksområder er det jo. :) Men den skal hovedsakelig jobbe med folding.

 

Grunnen til dette, er at jeg har mange i familien som har dødd av kreft. Jeg er ikke den typen som gir 200kr i måneden til kreftforskning, hvor 70% av dette går til administrasjon. Det er mye mer givende å faktisk bidra direkte med noe, noe folding gjør. Jeg kan jo støtte andre typer prosjekter enn F@H også, men jeg føler F@H gir meg det jeg ønsker, nemlig å hjelpe til med å finne ut hva kreft er fornoe, og hvordan man kan stoppe det.

 

Så hva jeg får ut av det, er en god følelse. Rett og slett. At jeg tar samfunnsansvar.

 

Serveren kan forøvrig også brukes som "ovn", rett og slett, på kalde vinterdager. Nå står den i en kjeller, så varmen den avgir vil jo snike seg oppover i huset, og avlaste ovner og varmekabler. Den vil kanskje gi større effekt når den faktisk står i en stue e.l.

 

Prosessorene kostet 4000kr akkurat. :)

 

EDIT: Også glemte jeg en veldig viktig ting, noe jeg ser du også er "bitt" av, og det er det med å bygge nye ting og drive med slike prosjekter som det her. Det er jo en hobby også, og morsomt å lage ting og "pleie" sjela når man jobber med de. :)

Endret av AnaXyd
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har vært i tråden din og trykket "refresh" noen ganger allerede, så ja, jeg venter nok også på postmannen din :)

 

Kult at du bygger nesten identisk maskin som meg, da kan vi sammenligne resultater og kanskje konkurere litt også!! :p

 

Ellers bra motivasjon med familie og medisinsk forskning, i tillegg til at det er artig å bygge ny maskin! Du skriver bra også!

 

*refresh*... ;)

Endret av oyoygard
Lenke til kommentar

Så bra! Venter selv som en unge på julaften, men må nok bare slå ihjel tiden med noe annet enn å trykke F5 på CDON i dagene fremover! :) Blir spennende!

 

CDON har dog sendt minnet først, så ser ut som de venter på at de andre produktene skal ankomme deres lager. Trodde CDON hadde eget lager, men visstnok ikke. Får da håpe det går fort uansett.

 

Ja, morsomt med noen andre med samme maskin! Da kan vi hjelpe hverandre mot best mulig PPD også! Litt konkurranse blir det vel? :)

 

Takk for cred, det er bare å følge med vet du!

 

-

 

Ellers driver jeg å titter noe iherdig etter vannkjøling om dagen. Har eeegentlig et budsjett på MAKS 2000kr, da jeg har radiatorer osv fra før. Men når man trenger to CPU blokker, går jo prisen opp ganske fort.. Også må man jo bare ha kompresjonsnipler... Og da baller det jo på seg! Hva tror folket om denne handlelisten da:

 

post-91181-0-29068400-1349202865_thumb.png

 

Gjort om litt på komponentene, men er nogenlunde det samme. La ved noen støydempematter også, denne maskinen skal jo også være stille og rolig ettersom den sannsynligvis skal følge meg til en leilighet snart.

Lenke til kommentar

Tror nok de fleste forhandlere i norge bruker de samme (få) importører. Og de fleste definerer "importøren har denne delen" som "på lager" Litt juks kanskje, men de fleste av disse holder til innen gangavstand i Sandefjord, så det går ganske fort likevel :) Hørt noe mer om postmannen fra Kina har passert Gardermoen? Det er jo den siste delen som kommer som teller...

 

Jeg følger med på vannkjølingssporet ditt! Har egentlig vegring for "å bygge akvarium i PCn min" men ser at det kan ha sine fordeler kontra ferdige sett.

Lenke til kommentar

Ser nok sånn ut ja, er vant med Komplett som er møkkraske til å sende ut, og det virker ihvertfall som de fører eget lager. Men er nok ikke alle konkurrentene som gjør det samme, men har ihvertfall lest at CDON er seriøse og kjappe, så da får vi se! :)

 

Ikke hørt noe mer om den pakken, bestilte som brevpost, så da kommer den vel helt plutselig i postkassen en dag tenker jeg, siden jeg ikke har noe sporing på den. Det blir jo meget spennende, det er jo der ytelsen ligger!

 

Vannkjøling er jo et spennende felt, selv om det kan virke litt skummelt sammen med en PC. Derfor kommer jeg sikkert til å være helt sinnsykt nervøs når jeg skal fyre opp med vannkjøling for første gang i serveren! Men gjett om jeg skal lekkasjeteste før jeg monterer det endelig, her skal det ikke være noen rom for feil. Litt skeptisk til compression fittings, altså nipler med skruer, men om jeg føler at det er fort gjort at de lekker, så går jeg heller over til vanlig nipler istedet.

 

Men skal uansett begynne med luftkjøling, da budsjettet for denne måneden allerede er sprukket. :) Custom vannkjøling på denne serveren er kanskje mest "bling", men jeg vil gjerne ha et system som er skreddersydd og kjøler bra, ettersom jeg allerede har to radiatorer liggende.

Lenke til kommentar

Meget interressant dette, må holde et godt øye med denne tråden ser jeg.

Alt gjøres for en god sak og, +1 I margen fra meg der. :)

Og angående vannkjøling, tør jeg tippe at du også har kikket innom Rakket1?

De selger noe vann kjølings utstyr fra EK.

Se der ja! Godt å få forslag på norske butikker, så takk for det! :) Skal titte innom disse!

Lenke til kommentar

Da endelig er resten på vei gitt! :)

 

Vi vil informere deg om att din ordre ble sendt fra vårt lager i dag og den bør være fremme innen 2-3 hverdager.

Det som er levert er følgende:

 

Artikkelnummer Antall Beskrivelse

5020827644 1.00 Asus Z9PE-D8 WS Intel C60

5014187454 1.00 Power Chieftec Nitro 750W

5014923616 1.00 Xigmatek Elysium Original

5014923716 1.00 OCZ Agility 3 120GB SSD R

5017443149 2.00 Cooler Master HYPER 212 E

 

Har ikke sjekket posten idag heller, så mulig det ligger en overraskelse å venter på meg! Kommer isåfall med en oppdatering i morra!

Lenke til kommentar

Se der ja, fin pris det der! :eek:

 

Det jeg har bestilt er engineering sample prosessorer, noe som har forskjellige navn, men de er identiske med f.eks E5-2660. Jeg ville aldri med vettet i behold bestilt en prosessor til rundt 10.000kr til noe slikt, det blir rett og slett for drøyt. Men siden de er så dyre opprinnelig, forsvarer de egentlig prisen? Er de SÅ gode? Noen som veit noe om dette?

 

Pakken med resten av utstyret er nå på terminalen, så mulig jeg får pakken i morra! CPUene har enda ikke ankommet, men de er vel like rundt hjørnet. :)

Lenke til kommentar

Spennede prosjekt dette, har planlagt mange slike rigger, men har stoppet som du sier på helt idiotiske priser på Xeon cpuer. hvilket søkeord bruker du på ebay?

 

Jeg søkte vel bare på "E5-2660" og varianter av det.

De CPUene AnaXyd har handlet er Engineering Samples (ES) og heter "QA90". De kjører som standard på 2,3GHz, og med turbo og last på alle kjerner går de på 2,4. Følg med litt så bør du finne noen ned mot 2000 norske pr CPU :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke GPU?

 

Spennede prosjekt dette, har planlagt mange slike rigger, men har stoppet som du sier på helt idiotiske priser på Xeon cpuer. hvilket søkeord bruker du på ebay?

 

Jeg søkte vel bare på "E5-2660" og varianter av det.

De CPUene AnaXyd har handlet er Engineering Samples (ES) og heter "QA90". De kjører som standard på 2,3GHz, og med turbo og last på alle kjerner går de på 2,4. Følg med litt så bør du finne noen ned mot 2000 norske pr CPU :)

Går de ikke opp til mer enn 2,4Ghz på turbo? Trodde de skulle lande på omkring 3Ghz jeg.

 

Hvorfor ikke GPU?

Siden dette hovedsakelig skal være en foldeserver, så følte jeg ikke behovet for noen kraftig GPU. Den ville også sprengt budsjettet mitt, både utgiftsmessig og kostnadsmessig(bruker mye strøm). Etter hva jeg kan se, er det en integrert GPU på hovedkortet, så jeg satser på at jeg får liv i denne. Ellers har jeg et par PCIe kort liggende, blant annet et 8800GTX som jeg ihvertfall får brukt midlertidig for å få skjermbilde. :)

 

Man kan få mye poeng for GPU folding, men etter hva jeg vet, så får man ikke bonusprosjekter (-bigadv) med GPU folding, kun CPU. Det er nettopp disse bonusprosjektene (-bigadv) man får heftige poeng for, noe jeg sikter etter med denne riggen.

 

Så GPU folding = strømkrevende(rundt 200w load per kort ca?) og dyrt i innkjøp(1500-4000kr per kort)

 

Men for all del, jeg kan putte Quad SLI i riggen min jeg, så om behovet for SLI melder seg, så er det bare å kjøre på! :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...