Gå til innhold

Dual Xeon Folding WS ☛ Kommentartråd


Anbefalte innlegg

Uansett må jeg si at jeg er veldig fornøyd med temperaturene i maskinen, den holder seg veldig kald, selv i et "dårlig" rom! Den skal jo settes i kjelleren, hvor det er kanskje 10 grader kaldere enn vanlig romtemp, og da blir det jo enda mer fart i bollene. Fikk ned en 8101 workunit nå, og syntes temperaturene økte litt? Er det innbilning av meg, eller fakta?

 

8101 er tøffere mot hardwaren enn alt annet så det stemmer nok det, temperaturen sitger gjerne noen grader sammen med den lille økningen i strømforbruket som 8101 forårsaker. Det er ikke uten grunn at 8101 går under navnet "The devils work unit"

 

For de som husker tilbake til P2684 så kan 8101 sammenlignes med denne.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg lurer meg litt inn i tråden din AnaXyd, men håpet du kanskje hadde noen tips til meg for nå begynner jeg å gå tom..

 

CPU: Samme som deg

CPU vifter: samme som deg

PSU: Silver Power SP-S750 750W

Hovedkort: Asus Z9PE-D16 (Produsentens side)

RAM: Kingston

 

Jeg er nå nede i å prøve å starte opp maskinen uten at det står i kabinettet, kun en minnebrikke er satt i, kun en CPU.

 

Det som skjer er at viftene spinner opp, det lyser rødt og kode 00 på hovedkortet og etter ett par sekunder ser det ut som om den restarter (viftene slutter å spinne ett par sekunder før de starter igjen). Det kommer ingenting på skjermen...

 

*Kan det være BIOS'en på hovedkortet som ikke støtter CPU'en? *Minnebrikkene? Prøvd flere av brikkene jeg har uten at det hjelper, men det er samme type.

* PSU'en? Jeg har koblet til en standard 24 pin + en standard 8 pin. Siste 8 pin tingen heter CPU/PCI-E, men trodde da det var formålet.

 

Alle tips mottas med stor takk! Lyst å få det til å fungere så jeg kan folde :)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg lurer meg litt inn i tråden din AnaXyd, men håpet du kanskje hadde noen tips til meg for nå begynner jeg å gå tom..

 

CPU: Samme som deg

CPU vifter: samme som deg

PSU: Silver Power SP-S750 750W

Hovedkort: Asus Z9PE-D16 (Produsentens side)

RAM: Kingston

 

Jeg er nå nede i å prøve å starte opp maskinen uten at det står i kabinettet, kun en minnebrikke er satt i, kun en CPU.

 

Det som skjer er at viftene spinner opp, det lyser rødt og kode 00 på hovedkortet og etter ett par sekunder ser det ut som om den restarter (viftene slutter å spinne ett par sekunder før de starter igjen). Det kommer ingenting på skjermen...

 

*Kan det være BIOS'en på hovedkortet som ikke støtter CPU'en? *Minnebrikkene? Prøvd flere av brikkene jeg har uten at det hjelper, men det er samme type.

* PSU'en? Jeg har koblet til en standard 24 pin + en standard 8 pin. Siste 8 pin tingen heter CPU/PCI-E, men trodde da det var formålet.

 

Alle tips mottas med stor takk! Lyst å få det til å fungere så jeg kan folde :)

Kanskje greitt å koble til begge 8 pin kontaktene Er jo 2 cpuer.Men billig strømforsyninga har kanskje ikkje 2 stk 8 pin til cpu?

Lenke til kommentar

I følge produkt spec'en:

1 x strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet

1 x strøm 8-pins EPS12V med avtakbar 4-pins ATX12V-del

1 x strøm 8-pins EPS12V

4 x 8-pins PCI Express-strøm med avtakbar 2-pins del

14 x 15-pin seriell ATA strøm

7 x 4-pin intern strøm

2 x 4-pin mini-strømkontakt

 

All in One DC Cabling to support PC, IPC, workstations, servers and dual CPU systems.

 

Manual

 

Er ikke fremmed for å kjøpe ny PSU om det er det som mest sansynlig er problemet. Har du en å anbefale?

 

Det jeg har på nå er 24pin+8pin "rett fra psu" + en modulær kabel 8 pin fra utgang merket cpu/pci-e til den siste 8 pin

Lenke til kommentar

I følge produkt spec'en:

1 x strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet

1 x strøm 8-pins EPS12V med avtakbar 4-pins ATX12V-del

1 x strøm 8-pins EPS12V

4 x 8-pins PCI Express-strøm med avtakbar 2-pins del

14 x 15-pin seriell ATA strøm

7 x 4-pin intern strøm

2 x 4-pin mini-strømkontakt

 

All in One DC Cabling to support PC, IPC, workstations, servers and dual CPU systems.

 

Manual

 

Er ikke fremmed for å kjøpe ny PSU om det er det som mest sansynlig er problemet. Har du en å anbefale?

 

Det jeg har på nå er 24pin+8pin "rett fra psu" + en modulær kabel 8 pin fra utgang merket cpu/pci-e til den siste 8 pin

Virker dom om du har 2 8 pin da..

Kan jo også være es cpuene som ikkje liker biosen Er en god del revisjoner av Es'ene, ikkje alle er like medgjørlige. Sjekk om dere 2 har samme es revisjon. Har du samme som trådstarter er det litt mere sansynlig at det er noe annet.

Jeg hadde f.eks en 8 kjerner som dere som hata det meste av ram. måtte bruke 1333mhz ram. Dette var en av de første es'ene som kom.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

 

 

Ifølge Qualified Vendor List for minne på hovedkortet kan jeg bruke: "Kingston KVR1333D3LD4R9S/8GEC 8GB

DDR3-1333 ECC/REG CL9 (Low Power 1.35V) 2 Elpida J2104ECSE-DJ-F Inphi INSSTE32882LV-GS02" mens det nærmeste jeg fikk tak i var: KVR1333D3LD4R9S/8G - noe usikker på hva som er forskjell på /8G og /8GEC er eller om det er det samme.

 

E2660 CPU'en ble støttet i BIOS 0602 som ble publisert 16 mars 2012. Finnes bare en versjon før den og den kom ut 08.03.2012 - klart det kan jo være jeg er uheldig og har den første der.

 

 

Uansett så blir jo problemet fort at jeg ikke kan oppgradere BIOS så lenge ikke systemet starter :-(

 

 

Så spørsmålet blir hvilken del jeg skal prøve å erstatte først.

  • PSU'en som jeg ser en del har slitt med: Asus Forum
  • Minne som typisk er en problemkilde (synes modellnummeret er veldig likt godkjentlista dog)
  • CPUen siden den jeg har er kjøpt på eBay + kanskje ikke støttes av BIOS'en

Lenke til kommentar

Jeg ville trippel-sjekket den siste 8-pins kabelen med strøm til CPU.

Jeg mener å ha lest at de ligner veldig på PCI-e-strøm, men er akkurat så mye forskjellig at det ikke virker.

Tror det skal være litt forskjellige "hjørner" på kontaktene, men går sikkert an å presse den inn med litt overtalelse...

 

Har du bilder så vi får se hvilken CPU og minneslot du bruker?

Lenke til kommentar

Har testet ut noen flere ting:

- Prøvde meg på en Cooler Master 850W PSU jeg hadde i en annen maskin. Ut fra den kommer det en 24 pin + en 8 pin + en 4 pin. Satte på 24 pin + 8 pin. Siste 8 pin hentet jeg fra modulated 8 pin PCI-e utgangen (har prøvd å sett på bilder på ulike PSU'er og det ser ut som om det er merkingen de fleste har?)

- Koblet til pc speaker i håp om å få en error code, men dengang ei (POST feilsøking)

- Satte i ett PCI-E skjermkort og disabled det interne VGA kortet

- Resatt CMOS

 

Ingenting av det har hjulpet.

 

Det som skjer:

- Jeg skrur på strømmen på PSU

- Hovedkortet har en lampe som viser at det nå får strøm

- Jeg starte rmaskinen

- Umiddelbart går CATT LED'et rødt (noe er katastrofalt galt)

- Koden ved siden av CATT LED sier bare 00

- Viftene spinner i ca 13 sekuder

- Maskinen restater

- Viftene spinner i ca 13 sekunder

- Maskinen restarter

 

Og sånt fortsetter det.

 

Jeg har testet å sette CPU'en i CPU Slot 2 og da vil maskinen ikke starte i det hele tatt. Jeg har prøvd å kjøre med begge CPU'ene i og da skjer 13 sekunders tingen.

 

Noe smårart hele greia.. :(

Lenke til kommentar

Jeg sjekket litt mer, og hvis du har brukt en kabel merket PCI-E til den ene kontakten for strøm til CPU så er det en veldig god grunn til at det ikke virker. Se på bildene for de to kontaktene øverst her. Gul er +12V, svart er jord. Det er VELDIG motsatt for 8-pin PCI-E og 8-pin EPS!

http://www.playtool....connectors.html

 

EDIT: Snakker om strøm.. Har du AnaXyd (eller noen andre med Asus Z9pe-d8 WS) koblet til "EZ_PLUG" (4-pins MOLEX, som i "gammeldags HD-kontakt") på hovedkortet? Jeg har ikke gjort det... Burde jeg?

Endret av oyoygard
Lenke til kommentar

Det var noe sånt jeg også trodde.

Jeg prøvde å koble den til likevel, og nå vil ikke maskinen starte lenger :(

Den stopper med Q-code 0E, som visstnok betyr "microcode not found"

 

Jaja, det kunne jo hjulpet på den ustabile maskinen min, men det gjorde det IKKE...

(den er stabilt av nå, skal se hva jeg får til når inspirasjonen tar meg)

Lenke til kommentar

Molex kontakten på HK skal kun brukes om man ikke har to EPS plugger, da man kjører 1x EPS og 1x molex. Ihvertfall det jeg har lest ett sted. Bruker den ikke selv, kun ATX kontakten, og begge EPS kontaktene.

 

Molex til EPS 12V er ikke å anbefale, som regel vil man ende opp med "svidde" kontakter etter kort tid. Bruk heller PCI-e til 8p 12V EPS hvis man absolutt må og ikke har rett PSU i øyeblikket. Dette er dog en nødløsning mens man venter på å skaffe seg noe bedre. Det beste er å ha en PSU med ekte 2 x 8-pins EPS12V kontakter. Strøm & datamaskiner skal man ikke teste seg fram til, det ender som regel alltid med noe som blir svidd og møter døden i form av en kortslutning.

 

Hvis man trenger 3 stk. 8-pins EPS12V så finnes det faktisk kabler som splitter en 8-pins EPS12V til 2 slike. Dette er heller ingen optimal løsning, men det fungerer som regel bra da kort med 3 stk. 8-pins EPS12V fordeler behovet for strøm til CPUer rimelig likt over alle tre.

Jeg har selv brukt en slik løsning over lang tid (passerer 4 måneder nå) med hell, og det ser ut til å fungere fint. Holder ikke dette så må man gå for 2 x PSU og så bruker man en egnet kabel mellom disse som lar PSU1 styre PSU2.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

...Snart kommer det noen litt heftige ES til Norge 15core ivy unlocked :eek:

 

OI!

Fortell mer! Jeg har ikke funnet noen Ivy Xeon´s enda. Er det å få kjøpt? Hvordan finner jeg noen? Hva slags pris snakker vi om?

ehh, 15 core?? Det høres litt spesielt ut..

 

-alias-: EZ_PLUG er en MOLEX-kontakt på ASUS hovedkort, og slik sett ingen konverter. Ellers enig i det du sa.

Endret av oyoygard
Lenke til kommentar

Men litt off topic, men kanskje litt ånn:

Snart kommer det noen litt heftige ES til Norge 15core ivy unlocked :eek:

OG det er en på forumet som får dem.....

Spennende! Socket 2011? Hadde vært morsomt å testet, SPESIELT om de er unlocked! Da skal jeg handle vannkjøling og klokke galskapen til himmelen!

Lenke til kommentar
Jeg sjekket litt mer, og hvis du har brukt en kabel merket PCI-E til den ene kontakten for strøm til CPU så er det en veldig god grunn til at det ikke virker. Se på bildene for de to kontaktene øverst her. Gul er +12V, svart er jord. Det er VELDIG motsatt for 8-pin PCI-E og 8-pin EPS! http://www.playtool....connectors.html EDIT: Snakker om strøm.. Har du AnaXyd (eller noen andre med Asus Z9pe-d8 WS) koblet til "EZ_PLUG" (4-pins MOLEX, som i "gammeldags HD-kontakt") på hovedkortet? Jeg har ikke gjort det... Burde jeg?

 

Beklager, men jeg forklarte litt feil. Jeg bruker utgangen fra PSU der det står "PCI-E/CPU" - på kabelen står det ikke noe. Regnet med siden det står PCI-E/CPU at det er kabler som enten skal brukes til 12V tingen eller til PCI-E kort som skal inn der.

 

Best shot.. skal jeg prøve å bestille meg ny PSU eller CPU på mandag? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...