Gå til innhold

Anbefaling: Mekaniske spilltastaturer


Anbefalte innlegg

Ja, jeg mente dedikerte makro knapper. Ellers hadde jeg gått for noe sånt som G1NL. Logitech G710 virket interresant, får se om jeg finner mer info om den.

Jeg likte Thermal Take eSPORTS design, men MX Black er dealbreaker, jeg skriver for mye.

Øverste kandidaten på listen for øyeblikket er Corsair K90. MX Red gir ikke taktil feedback, men er nok betydelig bedre å bruke enn G15 jeg sitter på nå, og har tilsvarende makro funksjonalitet etter hva jeg kan se.

 

K90 er derimot ikke fullmekanisk. Det oppdaget jeg etter at jeg tok det i bruk :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øverste kandidaten på listen for øyeblikket er Corsair K90

K90 er derimot ikke fullmekanisk. Det oppdaget jeg etter at jeg tok det i bruk :/

Stemmer :| Alle makroknappene, Esc, F1 - F12, Ins, Home, Del, End, Page Up, Page Down, Print Screen, Scroll Lock og PauseBreak er rubberdome. K90 (og k60) er halvmekanisk tastatur :p

Lenke til kommentar

Har både K90 og K60, og begge er mindre enn perfekte. K60 har en tendens til å sette på autopilot på en tilfeldig tastttttttttttttttt ca. en gang pr dag, mens på K90 er det en tast som fysisk henger seg opp.

Rubberdome-tastene er faktisk et irritasjonsmoment som jeg ikke greier å venne meg helt til i spill. Siden de føles helt annerledes så tar de litt fokus... Neste gang velger jeg sannsynligvis noe enkelt fra das keyboard, og kommer i alle fall ikke til å kjøpe to av omtrent samme type samtidig.

Lenke til kommentar

K60 har en tendens til å sette på autopilot på en tilfeldig tastttttttttttttttt ca. en gang pr dag, mens på K90 er det en tast som fysisk henger seg opp.

Ja husker det var en del snakk om det rett etter lansering, ganske utrolig egentlig. Lurer på om det samme gjelder hvis man kjøper K60 i dag. Hadde jeg kjøpt k60 og fått denne feilen hadde jeg krevd pengene tilbake pga defekt produkt.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Men slik som de Filco tastaturene er det med slik fancy håndsleddstøtte til de eller er de uten?

Eller der det kansje ike behov for å ha det på de?

For slik støtte er jo kjekt å ha.

Smak og behag. Finnes flere som passer, også fra andre produsenter enn Filco som har ganske dyre håndleddstøtter. Personlig føler jeg ikke helt at jeg trenger det.

Lenke til kommentar

Ja husker det var en del snakk om det rett etter lansering, ganske utrolig egentlig. Lurer på om det samme gjelder hvis man kjøper K60 i dag. Hadde jeg kjøpt k60 og fått denne feilen hadde jeg krevd pengene tilbake pga defekt produkt.

Kjøpte tastaturene på tilbud i vår en gang, så det var ikke snakk om vesentlige beløp... Uansett bruker jeg K60 til jobb, og autopiloten sørger bare for å vekke meg :-) Og 8-tasten på k90 som henger seg opp er ikke i daglig bruk. Største minuset er uansett at ikke alle tastene er mekaniske.

Lenke til kommentar

Men slik som de Filco tastaturene er det med slik fancy håndsleddstøtte til de eller er de uten?

Eller der det kansje ike behov for å ha det på de?

For slik støtte er jo kjekt å ha.

Smak og behag. Finnes flere som passer, også fra andre produsenter enn Filco som har ganske dyre håndleddstøtter. Personlig føler jeg ikke helt at jeg trenger det.

 

Tja, jeg syns det er godt å ha, men må ikke på død og liv ha filco, men er nesten de eneste som appellerer til meg, eneste de kunne spart seg for er lys i tastene, det må være noe av det mest unødvendig noensinne.

Har brukt slik støtte 3-4år og kjenner jeg dør litt når jeg må bruke tastatur uten, jeg syns hendene henger for mye ned på en måte uten.

Lenke til kommentar

Men slik som de Filco tastaturene er det med slik fancy håndsleddstøtte til de eller er de uten?

Eller der det kansje ike behov for å ha det på de?

For slik støtte er jo kjekt å ha.

Smak og behag. Finnes flere som passer, også fra andre produsenter enn Filco som har ganske dyre håndleddstøtter. Personlig føler jeg ikke helt at jeg trenger det.

Tja, jeg syns det er godt å ha, men må ikke på død og liv ha filco, men er nesten de eneste som appellerer til meg, eneste de kunne spart seg for er lys i tastene, det må være noe av det mest unødvendig noensinne.

Har brukt slik støtte 3-4år og kjenner jeg dør litt når jeg må bruke tastatur uten, jeg syns hendene henger for mye ned på en måte uten.

Støttet følger ikke med tastaturene, du kjøper det som et separat produkt. Derfor jeg nevnte at du kan godt ha et Filco tastatur, men du kan kjøpe fra andre produsenter, eller til og med lage din egen. Det er endel info på dette på Geekhack (keyboard forum).

Lenke til kommentar

Ja husker det var en del snakk om det rett etter lansering, ganske utrolig egentlig. Lurer på om det samme gjelder hvis man kjøper K60 i dag. Hadde jeg kjøpt k60 og fått denne feilen hadde jeg krevd pengene tilbake pga defekt produkt.

Kjøpte tastaturene på tilbud i vår en gang, så det var ikke snakk om vesentlige beløp... Uansett bruker jeg K60 til jobb, og autopiloten sørger bare for å vekke meg :-) Og 8-tasten på k90 som henger seg opp er ikke i daglig bruk. Største minuset er uansett at ikke alle tastene er mekaniske.

 

Har aldri merket noe til disse firmware problemene folk snakker om hele tiden ang. k60/K90, men så oppgraderte jeg firmware på mitt med en gang jeg fikk det.

 

Eneste minuset med det nå er rubberdome knappene. Hadde alle vært mekaniske, så hadde det vært perfekt. :(

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt imponert over byggekvaliteten på Logitech keyboards, dessuten kommer den ikke ut før 26. nov (muligens enda seinere da det er ubekreftet). Jeg ville i alle fall ventet til noen fikk en hands-on på den først. Har mistanke om at prisen ikke står til i hva du får, men kanskje det er kanskje ikke så godt utvalg i tastatur med makroknapper.

 

Forresten; hva er du trenger de til? Å starte programmer kan du gjøre ca. like raskt med launchy el.l., og om det er for spill så har jeg alltid likt ctrl/shift/alt + key fremfor makroknapper som krever at jeg flytter hånda.

Lenke til kommentar

[...]Har mistanke om at prisen ikke står til i hva du får, men kanskje det er ikke så godt utvalg i tastatur med makroknapper. Forresten; hva er du trenger de til? Å starte programmer kan du gjøre ca. like raskt med launchy el.l., og om det er for spill så har jeg alltid likt ctrl/shift/alt + key fremfor makroknapper som krever at jeg flytter hånda.

Enig, virker litt overpriset. Ser heller ikke den store fordelen med å ha dedikerte makroknapper på siden, som du sier må du flytte fingrene/hånden mer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et standardoppsett (M1) av makroknapper til nettlesing (G6 f.eks. er bundet til: "Ctrl-[C+T+E+V]+Enter" = google søk etter merket tekst, eller tekst i utklippstavlen, G3 er tekstsøk eller "gulllars"), og ting opp mot utviddelser.

Oppsettet bytter dynamisk til spillmakroer når jeg åpner spill i fullskjerm. Det er f.eks. ting som "Good Luck Have Fun", eller ting som info om posisjonering som er bedre å ta over in-game text chat enn å bruke mikrofon (eller i spill som ikke har in-game voice chat). Og i RPG/MMORPG er det også kjekt til makroer, selv om jeg ikke spiller noe særlig av det for tida.

Andre settet (M2) er kjekke ting til programmering, som

for (int i = 0; i < 10; i++) {
   //tekst fra utklippstavle eller merket tekst via Ctrl-X + Ctrl-V
}

if (/*tekst fra utklippstavle eller merket tekst via Ctrl-X + Ctrl-V*/) {
   //conditional statement here
}

if () {
   //tekst fra utklippstavle eller merket tekst via Ctrl-X + Ctrl-V
}

Og sett 3 (M3) bruker jeg til å ta opp makroer jeg antar jeg kommer til å bruke mye i arbedssesjonen eller i kommende timer/dager. Så et temp oppsett.

 

Jeg aksepterer et noe overpriset tastatur, siden det er et verktøy jeg bruker veldig mye, og utvalget av høy kvalitet som oppfyller mine ønsker er veldig lite. Siden hele PC oppsettet med perifere enheter slik det er i dag kostet rundt 30K i innkjøpskostnader er ikke 1000-1500 for et tastatur som skal holde i (forhåpentligvis) 5+ år en avskrekkende pris. G15 jeg sitter på nå er over 4 år gammelt, og viser ingen tegn til å dø, og har gjort en veldig god jobb, men jeg har lyst på mekaniske taster som er bedre å skrive på (og game selvfølgelig) :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva tror dere om Logitech G710 med Cherry MX Brown? Jeg lurer på om jeg skal gå for denne. Det ser omtrent ut som et mekanisk G15 uten LED skjerm, men jeg trenger ikke LED skjermen nå som jeg kjører 3-skjerm oppsett. Om det er slik jeg antar så går prisen helt greit, selv om den er noe høy.

Har brukt dette nå i noen dager og må si jeg er meget fornøyd. Dog er det første gangen siden .. ja de gamle tastaturene som jeg bruker mekaniske taster men dette er veldig bra synes jeg. Bråker med en mitt gamle G15 men jeg angrer ikke 1 sekund på byttet.
Lenke til kommentar

Går det greit an å lodde av en MX-red på en tast man aldri bruker (f.eks. page down) og så bruke den samme switchen på en annen tast? Alt-knappen på det "nye" tastaturet mitt funker ikke, og må ha en fix. Tastaturet er kjøpt på dustin, noe som betyr tapt tid pga RMA/frakttid, og fraktkostnader. Vet det er greit å lodde av en MX-bryter, men spørsmålet er om den da blir ubrukelig etterpå...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

hva med å ta en tilsvarende artikkel med trådløse alternativer for de som ikke er så glade i kabel?

 

jeg er ingen hardcore gamer, og bruker kun trådløst.

 

for tiden har jeg en g700 mus og et gammelt mx3100 tastatur (del av en mus/tastatur pakke) og jeg kunne godt tenkt meg å bytta ut tastaturet til noe nyere, men jeg finner ikke noe som frister på det trådløse markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...