Gå til innhold

Anbefaling: Mekaniske spilltastaturer


Anbefalte innlegg

lys er bra for å se va man skriver i når det er mørt...

 

sjerm er digg for å se stats og cpu power

Hvis du må se på tastaturet mens du skriver eller spiller gjør du noe feil.

 

Når jeg spiller ser jeg på monitoren min, hvorfor skal jeg gidde å bry meg om antall "prosent" CPU er belastet (som er et relativt ubrukelig mål siden en flerkjernet CPU vil aldri belastes 100% i spill.) K/D og lignende ser man på når man dør, og det passer bedre på monitoren uansett.

 

Hvorfor er ikke http://www.komplett....aspx?sku=761405 dette tastaturet anbefalt?

Maximum rice.

 

ikke er det mekanisk heller :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig er kongen IBM model M, og etterfølgerene produsert av Unicomp. Eneste grunnen til at jeg ikke bruker de er at jeg er avhengig av ergonomisk profil pga av håndledd, så MS natural ergo 4000 er mitt faste nå for tiden.

Kan være greit at du snakker om en annen keyswitch enn den som er soleklart mest brukt på markedet; Cherry MX. Om man vil ha litt teknisk innsikt i hvordan selve switchene fungerer er dette en fin guide.

 

Og model M er et nisjeprodukt. Det er mange som mener at det er slik mekaniske tastaturer burde være, men det hele bunner igjen på smak og behag og ergonomi.

 

Noen mener at Cherry MX er best, andre liker best buckling og noen sverger til Topre. Sistnevnte virker veldig spennende, men Realforce-tastaturene er svindyre, spesielt når man skal klaske på 25% MVA i tillegg..

 

Det dere skriver om brune brytere får meg til å undre hvorfor ingen har lagd dedikerte spilltastatur med brune brytere. Ihvertfall ikke som Hardware.no har fått sjansen til å teste.

 

De burde jo vært ideell for spillere som liker følelsen av mx blue, men synes de bråker for mye under spilling.

Det finnes det; CM Storm Quickfire Rapid er tilgjengelig i både blue, red og brown.

Dette er forøvrig en av de få få mekaniske spilltastaturene som miljøet godkjenner. Det er noen feil med den, men veldig mange som er fornøyd.

 

Og det er ingenting galt med å spille med brown switchen, gjør det selv.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

De beste, ja, men veldig dyre!

Hvor er de gode til under 500kr?

Du får ikke mekaniske tastaturer innenlands eller via import til under 500kr i Norge såvidt jeg vet, men det er ikke langt unna; CM Storm QF. Komplett har også tilbud på Razer BW nå, og det er mange som syns dette er et tastatur som gir mye for pengene. Er også flere modeller, men ser ikke noen som er under 500,-.

 

Her er forøvrig et bilde som viser internasjonale priser i alle fall, for å gi en indikasjon hvor mye det kan koste å importere et inn til Norge.

 

post-135662-0-86726200-1348941598_thumb.jpg

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk tilbake å leste over reviewen av K60, og jeg må si jeg er skuffet.Ikke i ett eneste ord er det nevnt at ikke alle tastene på K60 er mekaniske. [...]

Tror faktisk ikke corsair nevner dette i produktbeskrivelsen. Er utrolig synd. Jeg ventet faktisk i flere måneder på k60, men da jeg fant ut av denne alvorlige glippen gikk jeg heller for mk-50.

Lenke til kommentar

Det dere skriver om brune brytere får meg til å undre hvorfor ingen har lagd dedikerte spilltastatur med brune brytere. [...] De burde jo vært ideell for spillere som liker følelsen av mx blue, men synes de bråker for mye under spilling.

Ja virker logisk å promotere brune brytere som den perfekte blandingen for spilling og skriving, i alle fall i like stor grad som blue. Både Tesoro Durandal G1N og Zowie Gear Celeritas burde bli testet med mx brown! :)

Lenke til kommentar

Det dere skriver om brune brytere får meg til å undre hvorfor ingen har lagd dedikerte spilltastatur med brune brytere. [...] De burde jo vært ideell for spillere som liker følelsen av mx blue, men synes de bråker for mye under spilling.

Ja virker logisk å promotere brune brytere som den perfekte blandingen for spilling og skriving, i alle fall i like stor grad som blue. Både Tesoro Durandal G1N og Zowie Gear Celeritas burde bli testet med mx brown! :)

 

Har MX Brown på mitt DasKeyboard, og må si jeg rett og slett elsker bryteren. Fungerer utmerket til både skriving og spilling. Liker ikke MX Blue, da jeg synes det blir litt for mye lyd av dem. :p

Eneste bryter jeg kunne vurdert å bruke annet enn Brown måtte være Red / Black. Disse to er helt lineær og lydløs. Eneste forskjellen mellom dem er at Red krever litt mindre kraft enn Black for å trykke inn.

Lenke til kommentar

DasKeyboard, sier jeg bare.

EOD.

Das hadde vært en aktuell kandidat om den ikke hadde vært glossy. Er heller ingen fan av den stygge klumpen som kommer pga. USB-portene. Noe slikt trenger jeg heller ikke da jeg har det foran på kabinettet mitt.

 

Eneste bryter jeg kunne vurdert å bruke annet enn Brown måtte være Red / Black. Disse to er helt lineær og lydløs. Eneste forskjellen mellom dem er at Red krever litt mindre kraft enn Black for å trykke inn.

Vel, det er ikke direkte feil det du sier, selve bryterne til red/black er lydløse, men de lager fortsatt mye lyd om du bottomer, og det virker som brorparten av folk som bruker mekaniske tastaturer gjør det uansett så. Black vil lage ganske mye lyd da den er tyngre å trykke ned.

 

Selv er jeg glad i ergonomiske tastaturer, og lurer virkelig på hvordan dette vil fungere til skriving og spill: https://secure.trulyergonomic.com/ :)

Har ikke sett dette tastaturet før på noen tastaturforum, men nå er ikke jeg så veldig into slike heller though. Det som virker å være mest populært er Kinesis Advantage.

 

pAzCz.png

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Det finnes det; CM Storm Quickfire Rapid er tilgjengelig i både blue, red og brown.

Dette er forøvrig en av de få få mekaniske spilltastaturene som miljøet godkjenner. Det er noen feil med den, men veldig mange som er fornøyd.

 

Og det er ingenting galt med å spille med brown switchen, gjør det selv.

 

Det kan jeg tenke meg. Selv spiller jeg ikke så mye lengre, tiden har rett og slett ikke tillatt meg dette. Jeg håper at jeg skal få litt mer tid etterhvert, og kanskje også noe mer penger slik at jeg kan bygge meg en spillemaskin. Jeg har jo minst tre forskjellige mekaniske tastaturer, Unicomp med PS/2, og et Filco med mx blue, samt et Filco tenkeyless med mx brown. Jeg synes bare det var interessant at de ikke hadde fått testet noen med Brown switches.

 

Ja virker logisk å promotere brune brytere som den perfekte blandingen for spilling og skriving, i alle fall i like stor grad som blue. Både Tesoro Durandal G1N og Zowie Gear Celeritas burde bli testet med mx brown! :)

 

Finnes de med brune knapper?

 

Har MX Brown på mitt DasKeyboard, og må si jeg rett og slett elsker bryteren. Fungerer utmerket til både skriving og spilling. Liker ikke MX Blue, da jeg synes det blir litt for mye lyd av dem. :p

Eneste bryter jeg kunne vurdert å bruke annet enn Brown måtte være Red / Black. Disse to er helt lineær og lydløs. Eneste forskjellen mellom dem er at Red krever litt mindre kraft enn Black for å trykke inn.

 

Lyden har aldri plaget meg, snarere tvert imot. Jeg har dog forståelse av at lydene fra mine tastaturer kan plage andre. Som jeg har sagt tidligere så fikk jeg naturligvis mange stygge blikk da jeg drog med meg et IBM model M spacesaver til en datatime. Selv om jeg forsøkte å skrive stille :)

Lenke til kommentar

Så de beste switchene for de som spiller en del og skriver en del er enten blå, brun eller kansje rød?

Lyd plager ikke meg, jeg liker lyden ett tastatur lager, egentlig uansett hva slags tastatur det er og spesielt når man skriver litt fort også.

 

Er det ett vanskelig valg eller skal man bare velge en av de 3 switchene jeg ramset opp?

Synd det ikke finnes steder i Norge der man kunne prøvd forskjellige brytere, eller fins det?

Lenke til kommentar

[...]

Har MX Brown på mitt DasKeyboard, og må si jeg rett og slett elsker bryteren. Fungerer utmerket til både skriving og spilling. Liker ikke MX Blue, da jeg synes det blir litt for mye lyd av dem. :p

Eneste bryter jeg kunne vurdert å bruke annet enn Brown måtte være Red / Black. Disse to er helt lineær og lydløs. Eneste forskjellen mellom dem er at Red krever litt mindre kraft enn Black for å trykke inn.

 

Har qpad mk-50 (mx red), kjøpte det vel for hmmm... 6-9mnd siden. Er ganske fornøyd men tok en stund å venne meg til de linjære bryterne. Regner med overgangen fra rubberdome til mx brown er mye lettere. Av og til trykker jeg inn noen taster uten at det er meningen pga de har så utrolig lav motstand, både i spill og når jeg skriver, og siden det ikke er noen taktil feedback så er det ikke alltid jeg merker det. Gjør ikke så mye i spill, men kan bli noen skrivefeil på grunn av dette. Frister å kjøpe Tesoro Durandal G1N Brown til 590kr + frakt. Er jo egentlig samme tastaturet bare med brune brytere :) meget fin pris

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...