Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Som mange andre så tar du ikke med de andre faktorene som virker på premiumfølelsen.

S2 er laget av plast. PLAST! Den er lett og laget av plast!

iP5 er laget av glass og aluminium. GLASS og ALUMINIUM!

 

Det er latterlig stor foskjell på hvilke følelser du får fra de forskjellige materialene. Da jeg studerte så gjorde jeg et prosjekt for Kongsberg Automotive der vi jobbet med girspaker for premiumbiler. Og vi kjørte undersøkelser basert på de samme kriteriene som nevnes her, med en del parametre. Det vi så da var at et materiale kunne gi både god og dårlig kvalitetsfølelse, selv om feks begge var veldig lette. Karbonfiber og alu scoret høyt, og de fleste plast utgavene scoret lavt (med untak av noen plaster som minner om det som blir brukt i premium tur utstyr)

Når jeg kjøpte bilen jeg har nå spurte jeg en kamerat om han hadde noen tips om de forskjellige utstyrsvariantene. Han frarådet den modellen han hadde blant annet pga. girspaken var laget i aluminium, noe som gjorde at det var kaldt og ubehagelig å gire vinterstid. Men det så fint og tøft ut da.

 

Jeg valgte en modell med vanlig kjip plastikk på girspaken :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er latterlig stor foskjell på hvilke følelser du får fra de forskjellige materialene. Da jeg studerte så gjorde jeg et prosjekt for Kongsberg Automotive der vi jobbet med girspaker for premiumbiler. Og vi kjørte undersøkelser basert på de samme kriteriene som nevnes her, med en del parametre. Det vi så da var at et materiale kunne gi både god og dårlig kvalitetsfølelse, selv om feks begge var veldig lette. Karbonfiber og alu scoret høyt, og de fleste plast utgavene scoret lavt (med untak av noen plaster som minner om det som blir brukt i premium tur utstyr

 

 

Riktig, det er subjektive forskjeller på slikt, karbonfiber er ett tydelig eksempel, noe som like gjerne kunne vært plast, men som virker eksklusivt fordi det er dyrt. Aluminium føles ihvertfall annerledes enn plast, dog er det temperaturmessig ubehagelig på feks bærbare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du vet like godt som meg at mange påsto at det var krøkkete å bruke skjermer som var større enn iphone 4gs med en hånd.

Ganske sikker på at jeg kommer til å mene 3.5" var best på iPhone når jeg får meg iPhone 5 neste måned. Har hatt Nexus One og Lumia 800 før, og de syns jeg var litt for høye, iPhone 5 blir jo tilsvarende. Har nok litt mindre hender enn snittet av menn, men så har man alle damene også.

 

Helt klart en nisje som ikke blir møtt på Android og WP-plattformen: Toppmodeller med "små" skjermer.

Lenke til kommentar

Er enig med radeon. Blir for enkelt av amobil å påstå at 4.8" skjerm automatisk er bedre enn 4". Han savner en begrunnelse, noe jeg gjerne også skulle sett.

 

Selv kan jeg gi en begrunnelse på hvorfor jeg ikke synes iphone-skjermene er særlig passende for meg. Den gamle 3,5" føles knøttliten. Siden det går en god del i lesing av mailer og nettsider blir det veldig mye zooming og scrolling. Spesielt nettsider i portrettmodus er et mareritt på min iphone 4. Enhåndsoperering har jeg gitt opp. Til det blir det for mye gestikulering samt at iphone er meget glatt og ukomfortabel å holde.

 

I helga fikk jeg også anledning til å prøve iphone 5 noen timer. Bortsett fra at den var langt raskere enn min iphone 5 (uten at jeg egentlig helt så hvordan det skulle hjelpe meg særlig bortsett fra prosessorkrevende spill), var det ikke mye som imponerte meg. Nettsider i portrettmodus er fremdeles like håpløst. Landskapsmodus viste like lite av websidene, dog mer i bredden (uten at det hjalp særlig). Den var litt bedre å holde i, men ikke særlig behagelig. Foretrekker heller avrundede former. Der synes jeg Samsung Galaxy S3 er mye bedre. Den er bredere, ja, men ligger langt bedre i hånda. De fleste operasjoner på den kan jeg gjøre med en hånd, og surfing er en drøm.

 

Å skrive mail og meldinger med en hånd på iphone har jeg gitt opp for lenge siden. Må se på skjermen hele tida, og med en hånd blir det for mye feiltasting selv etter over ett år med den.

Lenke til kommentar

Og vet du hvorfor? Fordi det eneste Android har å stille opp med er et langt ark med features, ubetydelige features. Så snart du får telefonene i hånden så ser du med en gang hvorfor iOS har gjort Apple til verdens største selskap...

 

Nei, så enkel er nok ikke verden. Det som har gjort Apple til verdens største selskap er merkevarebygging. Det er blitt kult og trendy med Appleprodukter. Folk sier ikke nettbrett. Det heter ipad. Apps nevnes alltid i sammenheng med iphone/ipad. For kjøp av musikk snakker folk om itunes. Hvor enn man går overøses man med iDitt og iDatt. Selvsagt er det gode produkter. Det skulle bare mangle med den prislappen.

 

Videre har Apples låsestrategier lyktes. For å få musikk til din iphone/ipad/ipod er du avhengig av itunes. Dockingstasjoner har blitt stort. Siden Apple benytter sine egne, proprietære plugger er det disse dockingene leveres med. Så har vi dette med apps som bruker har kjøpt. Du får ikke overført dine apps fra ios til Android.

 

Apple har lyktes enormt med dette. Og det har gjort Apple til et svært verdifullt selskap med enormt med penger på bok.

 

Hvor har du det fra?

Det er appene som krasjer og ikke selve operativsystemet.

 

Med mindre appene som krasjer drar med seg operativsystemet, men er det tilfellet på noen av dem?

 

Apper kan kræsje blant annet grunnet dårlig minnehåndtering av operativsystemet.

Lenke til kommentar

Ikke helt vel?

 

you can listen to music via the built-in 3.5 mm stereo audio port

 

Edit: Porten sitter på docken, så teknisk sett ja.

 

There is a built in desktop speakerphone and a 3.5mm plug for stereo headsets for easy listening to music or movie viewing.

 

Men hvorfor er ikke dette utbredt, skulle ikke microUSB være en utbredt standard?

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Ikke helt vel?

 

you can listen to music via the built-in 3.5 mm stereo audio port

 

Oppfattet det som den kjører audio ut via 3,5 port, men mulig jeg misforsto, har ikke dette konkrete produktet. Denne ser ihvertfall ut til å ha audio ut:

 

 

 

 

http://www.amazon.co.uk/Samsung-Universal-Style-Micro-Galaxy/dp/B0081XHNE4

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Du vet like godt som meg at mange påsto at det var krøkkete å bruke skjermer som var større enn iphone 4gs med en hånd.

De påsto at skjermene på S2 og S3 var krøkkete å bruke, fordi det var det diskusjonen gikk ut på. At Android leiren mente at S2, S3 og til og med Note var perfekt.

De andre (meg inkludert) mente at dette var feil, da iP4 er bedre fra et ergonomisk perspektiv. Aldri var det nevt at iP4 var optimalt.

 

Det som ble sagt var at iP4 med sin skjerm >>> S2 og S3.

iP5 havner i en helt annen kategori enn S2 og S3 pga den har høeyre men ikke bredere skjerm, noe som er ideelt for håndens ergonomi.

 

I følge meg, er 4.3 ideelt. Mangler iprodukter en funksjon, vil ALDRI en apple fanatiker erkjenne dette som en mangel. Jeg synes det er helt sykt imponerende at dere er så trangsynte.

Endret av MadRos
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er greit at du ikke vil forholde deg til det, men min kommentar er altså ett tilsvar til denne artikkelen, (og den er ikke unik), der det plutselig går helt fint med en større skjermstørrelse. Endel bruker den "unike" måten å øke størrelsen på som argument (altså i høyden), men det fører bare til at formfaktoren blir som på de fleste andre telefoner som hadde større skjerm i utgangspunktet. Du står selvsagt fritt til å mene det er unyansert, men jeg gjentar at hele poenget er at uttalelsene som kom om at større skjermer enn ihphone4 var uegnet til enhåndsbruk er den unyanserte påstanden her.

 

Jeg registrer også at du istedet for å svare på om du synes lavere vekt er en fordel heller kommer med masse utenomsnakk og vil avslutte den diskusjonen.

 

Som du sikkert legger merke til handler mye av mitt forrige svar og dette svaret om den samme artikkelen, som har innhold det går an å forholde seg til på en rasjonell måte, og ikke påstander som svever i luften om hva "mange påsto".

 

I følge artikkelforfatter går det helt fint med en 4" skjermen på iPhone 5, uten at jeg kan se at det noe som "plutselig" har inntruffet. Han bruker tvert imot en del plass på å beskrive fordelen med enkel en-hånds betjening av den gamle 3.5" iPhone, og sin innledende skepsis til den økte skjermstørrelsen, bl.a basert på erfaringer med sin Galaxy Nexus (4.65"). Han beskriver videre hvordan han brukte ti dager på å bli komfortabel med og tilvent skjermstørrelsen på iPhone 5. Han skriver at den nye 4" skjermen krever mer fingerstrekking enn før, men ikke ukomfortabelt mye. Det er da hans subjektive mening - ikke alle andres mening.

 

Jeg ser ikke noe spesielt "unikt" med å øke størrelsen kun i høyden, men jeg ser mye fornuft i det. Skjermtastaturet har da nøyaktig samme bredde som før, og det er like komfortabelt å nå tvers over skjermbredden med én hånd og med en vinkling på tommelen som gjør at man enkelt treffer tastene når man skriver. Den økte høyden gjør at man man man må strekke tommelen litt mer for å nå tilbake-knappen som ofte befinner seg i øvre venstre hjørne, men dette er som regel en ganske stor knapp som er lett å treffe med flatere vinkling på tommelen.

 

Jeg kan fortsatt ikke forholde meg til "uttalelsene som kom om at større skjermer enn ihphone4 var uegnet til enhåndsbruk", som svever i det blå. "Noen" på Internett har sikkert uttalt det, men hvilken relevans har det her? Hvem er det du argumenterer mot? De som eventuelt kom med uttalelsene får i alle fall stå for dem, hvem de nå måtte være, men å bruke angivelige uttalelser fra "noen" som ikke deltar i diskusjonen her og som du heller ikke kan identifisere som relevante eller signifikante meningsbærere, det ligger farlig nær stråmannsargumentasjon fra din side.

 

Jeg svarer på spørsmålet ditt om lavere vekt så langt jeg kan på dette tidspunktet, og gir et foreløpig svar med forbehold. Hva mer forventer du? At jeg skal lyve, og si at jeg har gjort meg opp en endelig mening uten å ha fått sjansen til å gjøre meg opp personlige erfaringer og inntrykk av iPhone 5, i hånden og i bruk? Du kritiserer "unyanserte påstander", og i neste omgang kritiseres jeg for å gi ville gi et nyansert svar?

Sorry, jeg er ikke villig til å lyve, leke gummistrikk eller værhane for å svare på det lille spørsmålet ditt. Det er da ikke mer å diskutere i denne omgang. Live with it.

Lenke til kommentar

Videre har Apples låsestrategier lyktes. For å få musikk til din iphone/ipad/ipod er du avhengig av itunes. Dockingstasjoner har blitt stort. Siden Apple benytter sine egne, proprietære plugger er det disse dockingene leveres med. Så har vi dette med apps som bruker har kjøpt. Du får ikke overført dine apps fra ios til Android.

 

Apple har lyktes enormt med dette. Og det har gjort Apple til et svært verdifullt selskap med enormt med penger på bok.

 

Så vidt jeg kan se har da også Googles låsestrategier lyktes rimelig godt. Google bruker diverse hersketeknikker for å opprettholde ballegrep på hardwareprodusentene sine, og gjeter brukerne inn i stadig flere Google-tjenester, som selvsagt er avhengig av at Google får samle mest mulig informasjon om deg slik at de kan pådytte deg enda mer målrettet reklame.

Du får heller ikke overført dine apps fra Android til iOS, forresten, så OS-bindinger gjennom softwareinvesteringer går begge veier.

 

Google må vel også ha lykkes enormt med dette, siden de nettopp passerte Microsoft i børsverdi, og Google har også rimelig mye penger på bok slik at de kan fortsette sine oppkjøpsraid av innovative småselskap.

Lenke til kommentar

Det er greit at du ikke vil forholde deg til det, men min kommentar er altså ett tilsvar til denne artikkelen, (og den er ikke unik), der det plutselig går helt fint med en større skjermstørrelse. Endel bruker den "unike" måten å øke størrelsen på som argument (altså i høyden), men det fører bare til at formfaktoren blir som på de fleste andre telefoner som hadde større skjerm i utgangspunktet. Du står selvsagt fritt til å mene det er unyansert, men jeg gjentar at hele poenget er at uttalelsene som kom om at større skjermer enn ihphone4 var uegnet til enhåndsbruk er den unyanserte påstanden her.

 

Jeg registrer også at du istedet for å svare på om du synes lavere vekt er en fordel heller kommer med masse utenomsnakk og vil avslutte den diskusjonen.

 

Som du sikkert legger merke til handler mye av mitt forrige svar og dette svaret om den samme artikkelen, som har innhold det går an å forholde seg til på en rasjonell måte, og ikke påstander som svever i luften om hva "mange påsto".

 

I følge artikkelforfatter går det helt fint med en 4" skjermen på iPhone 5, uten at jeg kan se at det noe som "plutselig" har inntruffet. Han bruker tvert imot en del plass på å beskrive fordelen med enkel en-hånds betjening av den gamle 3.5" iPhone, og sin innledende skepsis til den økte skjermstørrelsen, bl.a basert på erfaringer med sin Galaxy Nexus (4.65"). Han beskriver videre hvordan han brukte ti dager på å bli komfortabel med og tilvent skjermstørrelsen på iPhone 5. Han skriver at den nye 4" skjermen krever mer fingerstrekking enn før, men ikke ukomfortabelt mye. Det er da hans subjektive mening - ikke alle andres mening.

 

Jeg ser ikke noe spesielt "unikt" med å øke størrelsen kun i høyden, men jeg ser mye fornuft i det. Skjermtastaturet har da nøyaktig samme bredde som før, og det er like komfortabelt å nå tvers over skjermbredden med én hånd og med en vinkling på tommelen som gjør at man enkelt treffer tastene når man skriver. Den økte høyden gjør at man man man må strekke tommelen litt mer for å nå tilbake-knappen som ofte befinner seg i øvre venstre hjørne, men dette er som regel en ganske stor knapp som er lett å treffe med flatere vinkling på tommelen.

 

Jeg kan fortsatt ikke forholde meg til "uttalelsene som kom om at større skjermer enn ihphone4 var uegnet til enhåndsbruk", som svever i det blå. "Noen" på Internett har sikkert uttalt det, men hvilken relevans har det her? Hvem er det du argumenterer mot? De som eventuelt kom med uttalelsene får i alle fall stå for dem, hvem de nå måtte være, men å bruke angivelige uttalelser fra "noen" som ikke deltar i diskusjonen her og som du heller ikke kan identifisere som relevante eller signifikante meningsbærere, det ligger farlig nær stråmannsargumentasjon fra din side.

 

Jeg svarer på spørsmålet ditt om lavere vekt så langt jeg kan på dette tidspunktet, og gir et foreløpig svar med forbehold. Hva mer forventer du? At jeg skal lyve, og si at jeg har gjort meg opp en endelig mening uten å ha fått sjansen til å gjøre meg opp personlige erfaringer og inntrykk av iPhone 5, i hånden og i bruk? Du kritiserer "unyanserte påstander", og i neste omgang kritiseres jeg for å gi ville gi et nyansert svar?

Sorry, jeg er ikke villig til å lyve, leke gummistrikk eller værhane for å svare på det lille spørsmålet ditt. Det er da ikke mer å diskutere i denne omgang. Live with it.

 

Vedkommende er ikke unik i sine uttalelser om hvor godt det fungerer å øke størrelsen i høyden, om om dette var en ny ting. Greit nok, ikke alle mener det samme, og det er selvsagt litt lite kjøtt på beina å si at mange snakket om hvor perfekt skjermstørrelsen var på de gamle iphonene. Like fullt så mener jeg det har vært såpass mange påstander om det at det bør være liten uenighet om at det har vært ett vanlig syn, men jeg kan godt produsere eksempler om du ønsker det.

 

Dine uttalelser om vekt er ikke nyanserte, det er utenomsnakk. Jeg spurte en ett enkelt spørsmål, synes du lavere vekt er en fordel eller ikke. Ikke "ville du valgt lavere vekt eller enn annen fordel", eller "vil du heller ha høyere vekt enn en annen funksjon". Det er ikke noe problem å forholde seg til enkeltstående elementer på denne måten å si hva man synes om det. Men jeg kan jo stilel spørsmålet enda tydeligere: forutsatt at andre ting er likt, synes du lavere vekt er en fordel?

 

AtW

 

Videre har Apples låsestrategier lyktes. For å få musikk til din iphone/ipad/ipod er du avhengig av itunes. Dockingstasjoner har blitt stort. Siden Apple benytter sine egne, proprietære plugger er det disse dockingene leveres med. Så har vi dette med apps som bruker har kjøpt. Du får ikke overført dine apps fra ios til Android.

 

Apple har lyktes enormt med dette. Og det har gjort Apple til et svært verdifullt selskap med enormt med penger på bok.

 

Så vidt jeg kan se har da også Googles låsestrategier lyktes rimelig godt. Google bruker diverse hersketeknikker for å opprettholde ballegrep på hardwareprodusentene sine, og gjeter brukerne inn i stadig flere Google-tjenester, som selvsagt er avhengig av at Google får samle mest mulig informasjon om deg slik at de kan pådytte deg enda mer målrettet reklame.

Du får heller ikke overført dine apps fra Android til iOS, forresten, så OS-bindinger gjennom softwareinvesteringer går begge veier.

 

Google må vel også ha lykkes enormt med dette, siden de nettopp passerte Microsoft i børsverdi, og Google har også rimelig mye penger på bok slik at de kan fortsette sine oppkjøpsraid av innovative småselskap.

 

Apple har åpenbart ett vesentlig mere låst økosystem enn google har.

 

AtW

Lenke til kommentar

I følge meg, er 4.3 ideelt. Mangler iprodukter en funksjon, vil ALDRI en apple fanatiker erkjenne dette som en mangel. Jeg synes det er helt sykt imponerende at dere er så trangsynte.

Nei, men dere kaller alt bloat som Android får, men som Apple av god grunn dropper, for "mangel".

Er feks "face unlock" en mangel?

 

En telefon har ikke en mangel før den mangler ting som en smartphone helt åpenbart bør ha, og som early og late majority brukere bruker. Det å ikke ha MMS var i sin tid en mangel. Det å ha NFC er _langt_ fra det samme. Å ikke ha Bluetooth er en mangel, men å ikke kunne overføre filer via det er overhode ikke det.

 

Det er imponerende at Android folk har så lite anelse om produktutvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge meg, er 4.3 ideelt. Mangler iprodukter en funksjon, vil ALDRI en apple fanatiker erkjenne dette som en mangel. Jeg synes det er helt sykt imponerende at dere er så trangsynte.

Nei, men dere kaller alt bloat som Android får, men som Apple av god grunn dropper, for "mangel".

Er feks "face unlock" en mangel?

 

En telefon har ikke en mangel før den mangler ting som en smartphone helt åpenbart bør ha, og som early og late majority brukere bruker. Det å ikke ha MMS var i sin tid en mangel. Det å ha NFC er _langt_ fra det samme. Å ikke ha Bluetooth er en mangel, men å ikke kunne overføre filer via det er overhode ikke det.

 

Det er imponerende at Android folk har så lite anelse om produktutvikling.

 

Det er åpenbart ikke riktig at en telefon ikke har en mangel før den mangler ting "en smartphone åpenbart bør ha", det spørs helt på prisklasse, tiltenkt bruk osv om det er en mandel eller ikke. Det er for dumt å komme med en slik påstand å klage over at andre vet lite om produktutvikling. Å ikke ha facetime er ingen mangel, det er en "artige" funksjon med liten nytteverdig.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...