Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Kjøkkengulvet er vått og klissete, det lukter øl og jeg er dritlei av å vakse flasker, men har likevel et smil om munnen.Det kan bare bety en ting: mitt første all-grain flasket og jeg har prøvesmakt :woot:

 

Resultat: en humlebombe. Meget fornøyd, med unntak av at kroppen kunne hatt litt mer fylde (går visst i Brewdogs sine fotspor her). Så nå kan påsken bare komme :)

 

FG målt til 1.012, vol. 6,9% - ender vel opp på rett i overkant av 7% etter karbonering.

 

Edit: Etter at flaskene har blitt karbonert ordentlig har egentlig smaken bare blitt mer fyldig. Det ble en herlig IPA gitt :)

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei - vurderer å prøve meg på hjemmebrygging. Jeg har 98 kvadratmeter med ubrukt kjeller og trenger en hobby... :)

 

Det jeg så for meg i første omgang var noe enkelt som ekstraktbrygging, og vurderte denne pakken fra Bryggeselv.no til å begynne med, for å så eventuelt skaffe mer/større/bedre utstyr dersom jeg finner ut at dette var noe for meg. Men hva slags ekstrakt er det dette settet er beregnet på? Er det "ølsett" eller "maltekstrakt?

 

Om noen hadde kunne hjulpet meg med hva jeg trenger ved første innkjøp, hadde det vært supert. Jeg har ikke lyst å begynne dette med et bomkjøp.. :p

 

Angående metoder så har jeg funnet mye info på bl. a. Norbrygg.no, så det er bare handlelisten jeg trenger hjelp med i første omgang.

Lenke til kommentar

Hm, det er ikke med et kokekar, så da er det beregnet på ølsett. Ekstraktbrygging hvor man selv tilsetter humlen krever at denne kokes sammen med vørteren (for at humlen skal frigjøre smakstoffene).

 

Men ellers er det et veldig greit sett. Har selv det samme gjæringskaret (det med rød topp), heverten og kapselmaskinen, og er godt fornøyd med de. Mye bedre enn det man får kjøpt på Europris i hvert fall (ølet prøvde å gjære seg ut av karet på mitt første brygg). StarSan-middelet er også helt genialt til desinfisering. Utrolig drøyt og man slipper å skylle, og jeg har pdd. ennå ikke fått et infisert brygg.

 

Jeg ville kjøpt denne i tillegg da det gjør flaskingen utrolig mye enklere og gjør at du slipper oksidering av ølet: http://www.bryggselv...ller-tappestang Festes på kranen på gjæringskaret (må dog bruke tape for å få det tett). Den fulgte med gitt - never mind :)

 

Hvis du med tiden vil bevege deg over på ekstraktbrygging, er det i grunnen kun en kjele og en kjøler du trenger i tillegg. Og skulle all-grain friste, så anbefaler jeg brew-in-a-bag (BIAB). Da trenger du bare en meskepose i tillegg til kjelen og kjøleren.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Men ellers er det et veldig greit sett.

Så - dette settet, samt et ølsett og tilhørende gjær så har jeg hva jeg trenger for å starte, og dersom jeg ønsker å gjøre noe mer avansert etter hvert er det bare å fylle på med utstyr. Ble det rett?

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt alt jeg trenger (håper jeg). Et kjapt regnestykke viser at jeg faktisk må brygge rundt 100L for å gå i null i forhold til butikkpris på øl (halvlitersbokser) før investeringen begynner å lønne seg, da har jeg altså bestilt grunnpakken, ingredienser til to batcher øl (totalt 35L) og 48 glassflasker. Men nå gjør jeg ikke dette av økonomiske årsaker og jeg tviler på at det er særlig mange andre som gjør det heller... Når jeg tenker meg om er 100L ikke mer enn 5-6 batcher, så her ser jeg at utfordringen ligger i å drikke opp godsakene! Det kommer nok til å bli noen fester her i huset fremover...

 

48 halvlitersflasker er faktisk ikke mer enn at jeg får nok til å flaske den første batchen med øl, men jeg hadde håpet å skaffe brukte ølflasker og bare fjerne etiketten og rengjøre flaskene skikkelig før tapping. Det jeg lurer på er hva slags kapsel/kork som brukes på de vanlige glassflaskene på butikk - er det 26 eller 29mm? I startsettet fulgte det med 100stk på 26mm og jeg håper på å få brukt disse.

Lenke til kommentar

Regner med det er 26 mm, da jeg har brukt de samme korkene på både flasker kjøpt fra Nordbrygg og flasker fra butikk og pol. Var faktisk ikke klar over at det fantes ulike diametere på dem. Har bare kjøpt og korket løs :)

 

Det tar litt tid før man går i pluss ja, sammenliknet med butikkpris på pils. Men ser på du prisen på spesialøl, så er det plutselig ikke så ille lenger. Jeg anbefaler deg for øvrig å starte med en ale - det er mye enklere og tar kortere tid enn pils.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den og skal huske det dersom både første og andre forsøk blir mislykket, men nå er alt både bestilt, pakket og sendt så da får jeg ikke gjort noe med det. Jeg orker ikke å bestille f. eks. pale ale nå i etterkant, det blir vel mye på en gang.

 

Noen av rommene i kjelleren min er såpass "avsides" og skjermet mot sol o.l. at jeg skal klare å få til en stabil temperatur for lageren sin del. Men stout, det krever vel ikke noe særlig utenom det normale?

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den og skal huske det dersom både første og andre forsøk blir mislykket, men nå er alt både bestilt, pakket og sendt så da får jeg ikke gjort noe med det. Jeg orker ikke å bestille f. eks. pale ale nå i etterkant, det blir vel mye på en gang.

 

Noen av rommene i kjelleren min er såpass "avsides" og skjermet mot sol o.l. at jeg skal klare å få til en stabil temperatur for lageren sin del. Men stout, det krever vel ikke noe særlig utenom det normale?

 

Stout og Ales skal helst også stå i jevn temperatur når de gjærer ca 20 to 22 °C, men dette er ofte vanlig romtemperatur.. Så ikke så vanskelig å få dette til.

 

Dersom du har pils/lager i 20 to 22 °C så tror jeg du rett og slett får en slags ale.

Lenke til kommentar

Blir nok ikke så enkelt dessverre. Feil gjæringstemperatur gjør at gjæren frigjør en del stoffer som gjør at ølet får usmak.

 

Søsteren min brygget Lager, med 20-22. Ølet ble mye fyldigere enn lager... Smakte mer Ale.

 

Inntrykket mitt iallefall. Ølet var meget godt. Tror problemet er om Ale gjærer for varmt, for da får du mye villgjær.

 

Jeg er ikke opplest på dette, så er ikke skråsikker selv. Men tror at Lager er undergjæret og Ale er overgjæret altså med høyere temperatur og mer gjæring.

 

Er jo enkelte øl som bruker villgjær også som Lambics og surøl... Men det vet jeg veldig lite om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...