Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

For de interesserte, her er oppsettet vårt for en jule-øl. Den er tidligere brygget (v1) av andre men med noen tilpasninger. Fjorårets ble hvertfall meget god. Brygges på Braumeister 50L med påfølgende flasking, har ikke fat. Og angående hvor godt ølet blir kommer det veldig an på en rekke faktorer. Jeg har smakt en knallbra pale ale (brygget selv), solid juleøl (denne linket under bare v1) og vi fikk laget en ganske bra weissbier også, selv om den kanskje ble litt mer i retning biere blanche. Med det siste ble det et litt typisk "belgisk" preg på ølet og ikke helt som man vanligvis tenker en weissbier er (det som var målet). http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Adeste%20Fideles%20v2&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=adeste&brewersearch=

 

Denne skal prøvast. Har sjølv ein 50 l Speidel så dette blir enkelt.

 

Har leita litt etter ei oppskrift på godt juleøl. Kan du seie noke meir om smaken på juleølet, passer dette best til mat eller eller er det så mykje kryddersmak på det at ølet bør nytast åleine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de interesserte, her er oppsettet vårt for en jule-øl. Den er tidligere brygget (v1) av andre men med noen tilpasninger. Fjorårets ble hvertfall meget god. Brygges på Braumeister 50L med påfølgende flasking, har ikke fat. Og angående hvor godt ølet blir kommer det veldig an på en rekke faktorer. Jeg har smakt en knallbra pale ale (brygget selv), solid juleøl (denne linket under bare v1) og vi fikk laget en ganske bra weissbier også, selv om den kanskje ble litt mer i retning biere blanche. Med det siste ble det et litt typisk "belgisk" preg på ølet og ikke helt som man vanligvis tenker en weissbier er (det som var målet). http://www.haandbryg...e&brewersearch=

 

Denne skal prøvast. Har sjølv ein 50 l Speidel så dette blir enkelt.

 

Har leita litt etter ei oppskrift på godt juleøl. Kan du seie noke meir om smaken på juleølet, passer dette best til mat eller eller er det så mykje kryddersmak på det at ølet bør nytast åleine?

 

Hmm, har ikke drukket versjon 1 av denne siden sist jul, så husker den ikke så godt.

 

Men det er et rimelig kraftig og krydret juleøl og trolig ikke så enkelt å matche med mat, men det er et område hvor jeg ikke har prøvd meg i noen særlig grad.

Lenke til kommentar

Da var juleøl flasket og klart.

 

Ble en 33 halvlitere per pers, eller en fikk 34 0,5L, men ellers 33 pr. pers.

 

Smakte noe allerede nå, men merker den trenger litt tid å utvikle seg på. Det passer riktignok godt slik at man får en bra øl klart til jul.

 

Bilder under.

post-51400-0-11702600-1349815615_thumb.jpg

post-51400-0-01060700-1349815621_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fikk i fjor ca 20 liter hjemmelaget øl av en kompis, døven døtte det var så godt at vi tre karer drakk det opp med engang. Meget fyldig og godt. Det å sippe på butikkøl er som å drikke brus uten sukker, noe annerledes enn virkelige varer.

Derfor har jeg nå tenkt å investere i et øl-sett sånn at jeg selv kan begynne å brygge.

 

 

Meget kult at det er en tråd her!! Har savnet et forum på nett innen øl-brygging med aktivitet! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal du kryddre stouten, eller skal du brygge vanlig stout til jul?

 

Sjølv synest eg at krydderet har lett for å bli litt for markant, reine smaker er også betre til mat.

Det er fort gjort å ende opp med å måtte blande ned øl som blir for kryddra på smak.

 

Det står at det er julestout på siden jeg handler inn råvarene. Har ikke funnet noen annen oppskrift/sett som jeg klarer å brygge. Antar at det er krydret fra før av. 7% styrke. Gleder meg til å starte.

Lenke til kommentar

Dersom det er et sett så følger det enten med en liten pose med krydder eller så er sjølve malten kryddra.

Du skal uansett ha lykke til.

 

For min egen del så ser det ikkje ut som at det blir tid til å lage skikkelig juleøl i år. Har brygga opp ein pale ale og ein brown ale til jul. Det får holde. En skal no klare å drikke opp alt også :wee:

Lenke til kommentar

Vurderer å starte bryggerlaug på universitetet jeg går på, noen som har tips til bøker om hvordan en brygger i større mengder?

 

Det blir eigentleg ganske likt å brygge i mindre mengder. Spørsmålet er kor store mengder du snakker om og om du skal bygge bryggeutstyret sjølv eller dere går sammen og investerer i ferdig utstyr.

 

Det er litt styrker og svakheiter både med å brygge stort og brygge lite.

Fordelen når du brygger stort er at det ofte er lettare å kontrollere temperaturen. Med eit stor volum så skjer ikkje endringane like fort. Ulempen er at det blir ei større utfordring og holde temperaturen lik i heile bryggekaret.

 

Ein form for automatisk røring er sterkt å anbefale, helst i form av pumpe som lager sirkulasjon, men det går også ann å bruke ein form for propell eller liknande (men då blir det litt meir styr å holde reint).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Prøvde meg på BIAB for første gang i går, og det gikk ikke helt knirkefritt gitt. Har en del punkter som må gjøres annerledes til neste gang - ting jeg ikke satte meg godt nok inn i på forhånd. Selve meskingen gikk veldig enkelt. Hadde bekymret meg mye på forhånd for regulering av temperaturen, men ved å la kjelen stå på ettervarmen fra kokeplaten falt temperaturen bare med én grad ila. timen meskingen tok.

 

Det jeg slet mest med var filtrering av mesken og vørteren. Det ble veldig mye trub i kjelen, både fra meskingen og kokingen, og jeg klarte ikke unngå at mye ble med over i gjæringskaret. Må derfor stikke om ølet umiddelbart etter at stormgjæringen er overstått. Anslår at det i hvert fall var 2-3 liter vørter igjen i kokekaret jeg ikk fikk med over pga. trub, og er nok ca. samme mengde i bunnen av gjæringskaret nå, som "går tapt" når jeg stikker om. Neste gang vil jeg sile vørteren gjennom kornet etter meskinen er ferdig, for å se om jeg kan få mindre maltrester med i kokekaret. Ser for meg at jeg bruker en rist fra stekeovnen som jeg hviler meskeposen på over et gjæringskar mens jeg tapper av vørteren fra kranen på kjelen og filterer denne gjennom kornet i meskeposen. Så flytter jeg meskeposen over kjelen og gjentar prosessen. Vet ikke helt hvorfor jeg ikke gjorde det nå. Må også finne på et eller annet lurt for å filtrere ølet etter koking - ser for meg et filtersystem basert på kaffefilter e.l.

 

Vannmengden strevde jeg også litt med. Hadde forventet lav effektivitet, pluss at kjelen var litt liten, og hadde derfor redusert vannmengden noe. Resultatet ble at jeg i stedet endte opp med for høy OG siden effektiviteten min tydeligvis var som forventet ut fra oppskriften. Løste dog dette greit ved å fylle på med litt kokende vann da maltposen var fjernet fra kjelen + litt kaldt vann rett fra springen før jeg satte ølet til gjæring - OG ble da midt i blinken. Til neste gang tror jeg dog heller at jeg skal kjøre sparging, nevnt over, slik at alt vannet blir med i kokingen.

 

Ellers hadde jeg litt problemer med kjøleren da denne jo selvfølgelig ekspanderte da den kom opp i den varme vørteren, og dermed ikke kom helt ned i gryta. Dermed tok kjølingen litt ekstra tid, men jeg har nå bøyd den til litt, så det bør ikke være noe problem til neste gang.

 

Glemte også å sette meg inn i hvordan Irish Moss funker, og unnlot derfor å legge denne i bløt før jeg hadde den i vørteren :S Og kom nok lovlig sent i gang med gjærstarteren.

 

Med andre ord en del forbedringspotensiale til neste gang, men ellers gikk det ganske greit. Plopper ivrig i gjærlåsen nå og det lukter herlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stakk om ølet etter primærgjæring i går og tilsatte tørrhumle. Gravity lå på 1020 (OG på 1067) etter 5 dager. Som forutsagt gikk det med 2 liter som trub, gjærkake og humlerester. Tar meg ellers hver gang i å få litt dårlig samvittighet over de stakkars gjærcellene som har jobbet så iherdig når gjærkaka dumpes i toalettet :blush:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Juleølet ble feilbestilling, fikk allgrain men skulle hatt ekstraktsett.

 

Fikk igjen pengene etter sent om lenge, kunne like gjerne latt være å returnere pga dyr post.

 

Men, men.

 

Har iallefall prøvd et litt "bedre" sett kjøpt på Europris. Det ble en perfekt Muntons Connoseurs nut Brown ale. Den ble på hele 7,4 prosent og fikk 40 halvlitere.

 

Veldig godt og sterkt øl, I smak konkurrerer den med spesialbutikkøl og enkelte sterkøl på Polet..

 

 

Neste Brygg blir en sterk IPA med tilsatt humlepellets...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...