Gå til innhold

Kan jeg la PC`en stå uten å bruke den og ikke ha noen CPU Kjøler på CPU`en?


wil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hot tip på "rakle-lyd" fra H80/H100-pumpene. Er vistnok at den gir for høy spenning inn til pumpa, så den går feil, da litt over 2K rpm (2048 rpm oll.).

Kobl denne på en viftestyring ell. Har min satt til 1890 rpm.

Da forsvinner all rakling og pumpa er helt stille :)

Merker ingen forskjell i temperaturen.

 

:: Lyset på pumpe bestemmer vel bare den innebygde viftekontrolleren? Tror pumpa kjører full pupp hele tiden uansett setting.

Endret av Snytefant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget godt tips, motstandskablene jeg monterte på viftene ser slik ut, noen som vet hvor man får kjøpt?

Jeg har 5000 motstander i diff ohm , men må isåfall kjøpe forlengere eller klippe i viftekablene jeg har og lodde på montstanden for å så el-tape eller strømpekrymte på nytt.

post-64596-0-13914800-1347183931_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hot tip på "rakle-lyd" fra H80/H100-pumpene. Er vistnok at den gir for høy spenning inn til pumpa, så den går feil, da litt over 2K rpm (2048 rpm oll.).

Kobl denne på en viftestyring ell. Har min satt til 1890 rpm.

Da forsvinner all rakling og pumpa er helt stille :)

Merker ingen forskjell i temperaturen.

 

:: Lyset på pumpe bestemmer vel bare den innebygde viftekontrolleren? Tror pumpa kjører full pupp hele tiden uansett setting.

 

Du får også rattlelyd vist du lar pumpa jobbe for sent :-)

 

Ts, ta av pumpen, koble den til den andre dataen din på en system vifte eller noe slikt, også rister du pumpen mens den jobber. Dette pleier å virke. Et annet triks er å ta en liten magnet, teipe den slik at vist den faller ned så korslutter ingenting, også setter du den på pumpa med en liten teipbit.

 

https://www.youtube.com/watch?v=tcgVzf2tsjI

 

Dette er ikke nøyaktig samme pumpe, men dette har også virket på din kjøler..

 

Haha! Jeg måtte le når jeg leste dette. Neida, du kan selvsagt la den stå uten kjøler så lenge du ikke bruker den. Hva slags cpu er det? Vær obs på at vist du med et uhel skulle slå på maskinen så er cpu ødelagt på sekunder til maks 1 min kansje. Er du heldig virker de innbegyde sikkerhetssystema og dataen bare slår seg av, ellers er du en cpu mindre. haha ;-)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Du får også rattlelyd vist du lar pumpa jobbe for sent :-)

 

Definér "for sent".

 

Varierer fra type pumpe, min 620 begynner for.eks å rattle når jeg lar den gå ned på 800-900rpm,den skal kjøre på 1400rpm konstant... Jeg antar at det samme vil skje med disse pumpene da de fungerer på nesten samme viset.

 

Men jeg fant ut av at det hjelper ingenting på støynivået å senke rpm, ble stikk motsatt da en pumpe som virker ikke skal bråke mere en at vist man har en annen vifte i kabinettet,eller en vanlig hardisk, så hører man ikke lyden av pumpen.

 

Edit: Hvordan laster jeg opp bilde her? Fra min datamaskin, ligger ikke andre steder på nettet...

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg har lagt maskina ned med bakplata ned nå, uten at jeg har peil på om det fungerer. Hvis jeg tar den av så kommer jeg til å ta ut ledningene bak på PC`en også, så jeg tror ikke det med uhell ved å skru på maskina.

Jeg vet faktisk ikke om det lyser noen ting på den boksen. Har egentlig ikke lagt merke til det, men jeg tror jeg så på komplett reklame at det var en som trykka på den boksen og jeg lurer på om det var en som gjorde det på Youtube også.

 

Men det dere sier da er at hvis jeg skal ta ut Radiatoren (Altså. Den som er skrudd sammen med viftene bak, og rister den og skal sette den tilbake igjen så må jeg rense CPU`en for gammel Kjølepasta å ta på ny? Det dere mener?

Lenke til kommentar

/snip

Åja, trodde du mente at den vil begynne å rakle ved at du kjører den for lavt (Altså, den går først fint en god stund, også blir den "ødelagt" for så å begynne å rakle)

 

Raklinga er et kjent problem på h80/h100-pumpene. Og det er ikke vanlig pumpe-summing, den er forsåvidt lav og fin, nå som raklinga er borte :p

Lenke til kommentar

Ja, det er nok det. Men pumpen skal ristes,hehe. Og når du rister den så må pumpen gå, ellers er det ikke noe poeng i dette, så du må få koblet den til strøm på et eller annet vis. Du trenger ikke ta ut radiatoren, men det er en fordel når du skal riste pumpen skikkelig, rist gjerne radiatoren også( mens pumpen går på maks). Men du må ha av pumpen, så ny kjølepasta må til. Når du så setter den inn igjen så må du kjøre en stresstest slik at vannet blir så varmt du kan, ta gjerne av vifta til radiatoren da du vil at vannet skal bli varmere, bare pass på å ikke overskrid cpu temp selv om det ikke er så farlig en liten stund.

 

Snytefant: Neida, den går ikke i stykker på noen vis, men vist den delen som pumper vannet går for sent rundt så virker ikke ting som de skal for å si det slik, og man får den rattlelyden, men det blir jo ikke ødelagt. Bare dårligere ytelse og høyere støy

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Ja, du burde riste begge, MED PUMPA KOBLETT TIL, men mest sansynlig så er det pumpen( den som er på cpu) som vil hjelpe å riste, men avertill så er det radiatoren som lager problemet. Hele skiten bør taes ut altså, kjipt å ha 1 av delene koblet til også greier du med et uhel og trekke litt hardt i kabelen og potensielt får lekasje( som aldri dekkes av garanti uannsett grunn til lekasje)

 

Men har du en liten magnet? En svak! Prøv så å sett den på pumpen som vist på youtubevideoen jeg linket til, er en mulighet for at du da slipper dette, og magnettrikset skal vist holde vist det først virker.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har noen magnet liggende. Men nå ligger maskina ned på sia her, så nå får jeg ikke gjort noe uannsett.

Men er det ikke Radiatoren at lyden kommer fra da? Eller er det pumpen som sitter på CPU`en?

 

Radiatoren lager ingen lyd. ;-P Spesielt uten vifte på. Er det ikke den som sitter på cpuen som lager lyd da? Men selv om lyden kommer fra pumpen, kan problemet ligge i luft som er "fanget" i radiatoren, derfor kan det avertil hjelpe og riste den OGSÅ, MEN DET ER PUMPEN DU SKAL RISTE! DEN MED KJØLEPASTA under ;-P

 

Så: Du tar av pumpen og radiator. Får koblet den til strøm slik at pumpen går, også rister du pumpa OG radiatoren og jeg skulle ikke bli overasket vist lyden blir betraktelig lavere. Så når du har montert skiten igjen, så kjører du stresstest UTEN vifte koblet til radiatoren slik at vannet blir skikkelig varmt, da burde all luft som er fanget være vekk. Husk at temp. har noe å si på hvor "stort" vann og luft er...

 

Kikk på youtube linken jeg linket over, er lyden du "sliter med" samme som på videoen?

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Trodde det var Radiatoren som laga laden jeg. Jeg vet at jeg sa pumpen, men jeg blanda dem sammen. Sorry.

 

hehe. Altså, radiatoren har ingen deler som beveger seg,ergo er den helt stille, kun vann som strømmer igjennom.Viftene på radiatoren din kjøler vannet når det passerer radiatoren din. Vannet blir drevet av pumpen din og det er her lyden lages. Så man kan alternativt gjøre slik vist man vil ha en meget stille oppsett:

 

Takk War

post-280907-0-47633200-1347187943_thumb.jpg

post-280907-0-79589900-1347187951_thumb.jpg

Endret av Ruarcs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...