Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

110 stemmer

  1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

    • Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

 

Denim er ikke særlig spennende for andre enn de som har en Lumia 830, 930, 1520. Disse telefonene får en merkbart bedre kameraopplevelse. For enkelte andre er det bare Extras + Info som skifter navn fra Cyan til Denim. Så har du allerede Windows Phone 8.1.1, så er det ikke noe spennende som kommer med Denim. Ler mer hos Android Central.

 

 

Problemet er vel heller det at en stor bunke med Nokia Lumia 830, 930 og 1520 ikke har fått den enda? Vår generiske Lumia 930 som er utstilt på jobb har ikke sett noe som helst til Denim enda.

 

Må si at oppdateringsystemet rundt Windows Phone er sjokkerende rotete og keitete iforhold til at det er et såpass lukket og kontrollert system fra Microsoft. Spesielt Lumia-serien som de nå tross alt eier og vedlikeholder selv burde de vel strengtatt klart å rulle ut en oppdatering effektivt til samtlige telefoner på en, to, tre?

 

Husker det var det samme på Lumia 920 og Ativ S når 8.1 ble rullet ut, kunne sjekke etter oppdateringer 2-3 ganger å få beskjed om at det ikke var noen oppdatering tilgjengelig. Dette var lenge etter at Windows Phone 8.1 hadde blitt tilgjengelig, men på fjerde forsøk så mente den plutselig at det var en oppdatering tilgjengelig likevel.

 

 

At det ikke finnes noen god måte å oppdatere manuelt på via PC er også temmelig labert spør du meg.

 

 

Hvorfor glemmer du at oppdateringene skal innom Telenor og Netcom og slike leverandører før de kommer til oss kundene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denim er ikke særlig spennende for andre enn de som har en Lumia 830, 930, 1520. Disse telefonene får en merkbart bedre kameraopplevelse. For enkelte andre er det bare Extras + Info som skifter navn fra Cyan til Denim. Så har du allerede Windows Phone 8.1.1, så er det ikke noe spennende som kommer med Denim. Ler mer hos Android Central.

Har 1520, og det er spesielt bedre kameraopplevelse jeg venter på.

Lenke til kommentar

Da har jeg brukt Nokia Lumia 930 (Oransje) i snart en og enhalv dag. Førsteinntrykket var som forventet egentlig, Windows Phone har ikke forandret seg stort siden Windows Phone 8 og Samsung Ativ S som jeg brukte sist. Hvertfall ikke sånn ved første øyekast.

 

Elsker UX-designet og brukergrensesnittet, det er alltid en fryd å begynne å leke med Windows Phone da jeg syntes UX-designet er estetisk vakkert og effektivt. "Settings" er fremdeles et virvar når ting er verken alfabetisk eller sortert på noen spesielt logisk måte, men ellers så er det bra.

 

Eneste jeg savner i GUI-et er en rask søkefunksjon som jeg har med "spotlight" på iPhone / iOS hvor jeg bare drar ned på midten av skjermen og kan søke meg frem til hva det måtte være av apper osv på null, komma, ingenting. Det å forholde seg til en appliste føles noe gammeldags.

 

 

 

Telefonen i seg selv er jo kjempefin og snasen, flott byggekvalitet og fin skjerm. Virker som hodetelefonutgangen (DAC+effektforsterker) er temmelig skuffende greier. Hørte slutten på en podcast i går som jeg hadde hørt 60% av på min iPhone 6 Plus og mengden bakgrunnstøy var mildt sagt sjokkerende på Lumia 930 sett opp imot det jeg har vært vandt meg på iPhone.

 

 

Podcastappen i seg selv var ikke mye å skrive hjem om den heller. Spoling / hopping via tidslinje fungerer ikke sømløst og du kan heller ikke se tidspunktet du eventuelt hopper til før du har hoppet. Ikke er den noen sleeptimer eller støtte for spillelister. Flott UX-design da, men det var vel eneste postitive.

 

 

Trodde noe av det som skulle fikses med WP8.1 var individuell volumjustering? Men når jeg hører på podcast via øreplugger på nivå 4 så forblir varslinger på nivå 4 når jeg tar de ut, og nivå 4 er jo alt for lavt til å høre noe som helst... Det å måtte justere opp og ned, kryss og tvers hele tiden er keitete.

 

 

Endel apper oppleves fremdeles som noe trege å starte opp, bedre enn på Ativ S men fremdeles endel bak både iOS og Android med tilsvarende spesifikasjoner. Ingen god animasjon for maskere lastetider heller.

 

 

Oppdateringer er noe Microsoft aldri har vært spesielt gode på, og her har vi samme fenomen som på Windows hvor du må installere oppdatering 1 - 2 og 3 før du kommer deg til siste oppdatering. Telefonen kom med WP8.1 men likevel så måtte jeg igjennom 4-5 omstarter ført telefonen faktisk var oppdatert og klart. Hvorfor ikke kjøre deltaoppdateringer hvor du kommer deg til siste versjon i ett jafs? Dette skal vel komme til Windows med Windows 10 så kanskje Windows 10 Mobile eller hva det heter kan ordne på dette.

 

 

Skype med mørkt tema er snasent! Liker veldig godt at Windows Phone er eneste systemet med skikkelig støtte for mørkt tema som er mye mer behagelig på øynene og fungerer jo veldig bra i kombinasjon med OLED-skjerm.

 

 

Sist men ikke minst, Internet Explorer har endel merkelig formatering på nettsider. Mobilsider hvor bilder flyter utover sitt tiltenkte området, hvor det å trykke på ting som "mer" på facebookkommentarer til nyhetssaker osv ikke har noen funksjon før på trykk nummer 5-6 osv.. Ikke heldig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Trodde noe av det som skulle fikses med WP8.1 var individuell volumjustering? Men når jeg hører på podcast via øreplugger på nivå 4 så forblir varslinger på nivå 4 når jeg tar de ut, og nivå 4 er jo alt for lavt til å høre noe som helst... Det å måtte justere opp og ned, kryss og tvers hele tiden er keitete.

 

Det er ett volumnivå for varslinger og ett for media. Funger som det skal her i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

@Ramguy:

Alle plattformene (IOS, Android og WP) har en rotete settings-side.

 

Oppdatering. Det måtte bare en omstart til i forrige uke på en Lumia 930.

 

Animasjon for å maskere lastetider er like god som andre sin.Windows8%20loader.gif

 

Bakgrunnstøy på podcasten er vel iPhone har så dårlig lyd at du ikke hørte den der, mens på Lumia 930 så høres den fordi den har god lyd. En telefon skal aldri redusere lyder fra en podkast eller andre mediaer.

Lenke til kommentar

Android er også temmelig håpløs på innstillingsbiten, ikke fordi den nødvendig mangler struktur men fordi den er helt forskjellig fra telefon til telefon, modell til modell og spesielt Samsung elsker å endre på menystrukturen for innstillingene med hver bidige modell og oppdatering.

 

Men både Android og iOS har i det minste et forsøk på system, hvorav Windows Phone rett og slett bare har puttet alt i en liste helt uten struktur for fem, flate, øre. Det er ikke sortert alfabetisk, det er ikke gruppert i kategorier osv..

 

 

Med mangel på animasjoner så sikter jeg til at når jeg klikker på la oss si "Spotify" så flipper ikonet også står det "loading ....." i kort tid før appen starter opp. Dette er dårlig maskering og dårlig bruk av animasjoner, her kunne Windows Phone med fordel kjørt noe ala iOS og Android hvor det kjøres en animasjon hvor appikonet blåses opp over hele skjermer som gir deg et inntrykk og en følelse av at du zoomer inn i appen og at det egentlig ikke skjer noe særlig med lasting i det hele tatt.

 

Det er bare snakk om en visuell forandring, men slike ting hjelper veldig på inntrykket og brukeropplevelsen. Det å treffe på sekvenser med "loading ..." hver gang jeg starter en app er ikke den mest elegante måten å løse ting på, mener nå jeg. Den Windows 8(.1) laste animasjonen du har klippet inn her har jeg vel tilgode å se i Windows Phone, er du sikker på at den i det hele tatt eksisterer på Windows Phone? Jeg får alltid "loading ....".

 

 

Det med bakgrunnstøy sliter jeg med å ta seriøst, Apple har alltid levert veldig god DAC + effektforsterker i samtlige telefoner de har levert, så hvorfor du forsøker å legge opp til at iPhone skal ha dårlig lydkvalitet aner ikke jeg. Alle målinger fra Head-fi.org og GSMArena.com understreker jo det samme, nemlig at Lumia-modellene har hatt noe dårligere DAC enn hva du finner i telefoner fra Apple, Samsung og HTC blant annet.

 

Kan forøvrig understreke at podcasten er testet med både PC som har egen ekstern DAC og Sennheiser HD 650 hodetelefoner, iPhone 6 Plus med Westone UM3X, Galaxy Note 4 med Westone UM3X og da Lumia 930 med Westone UM3X og det er kun Lumia 930 som sliter med bakgrunnstøy. Det er på nivået hvor jeg ikke kan ha lydnivået på et så lavt nivå som jeg pleier når jeg skal sove fordi jeg må få overdøve bakgrunnstøyen som er der. Denne støyen forsvinner også ved bruk av blåntann headsett som da omgår den innebygde DAC-løsningen i telefonen.

 

 

 

EDIT:

 

Her er forøvrig konklusjonen til GSMArena som er en av få som faktisk sammenligner og fører målinger for hodetelefonutgang på forskjellige modeller osv;

 

 

 

Audio quality is a mixed bag

The Nokia Lumia 930 is a not the loudest performer we've seen in our audio quality test. It's about average when connected to an active external amplifier and worse than the average when you plug in a pair of headphones.

As far as the clarity of the output is concerned, the Nokia smartphone did well in the first part of our test, posting pretty good scores, although short of some competing flagships.

Plugging in a pair of headphones adds a fair amount of stereo crosstalk, and quite a lot of intermodulation distortion for an overall underwhelming performance. These are not the kind of flaws an average user will be able to detect in real use cases, but they might matter to extreme audiophiles armed with overly expensive headphones

 

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Animasjonene når du starter en applikasjon fungerer i alle fall her i 95% av tilfellene likt som på iOS (bortsett fra at de kjører en flipp-animasjon istedenfor en zoom animasjon). Enten flipper den til en logo-skjerm, eller så flipper den rett inn i applikasjonen. De eneste jeg har installert som kjører '... loading' saken er Spotify og Skype - så det virker vel mer som dette er et valg utvikler har tatt.

 

Tenkte jeg måtte teste litt dette med hodetelefonene, og tror kanskje du har rett. Testet en iPod touch (siste generasjon - vet ikke helt hvordan den er i forhold til 6+), 930en og HTC 8X med Philips Fidelio X1 og Bose OE2. På X1en ville jeg vel sagt separasjonen var noe bedre på iPod'en - litt klarere. Med Bose hadde jeg større problemer med å skille dem fra hverandre - men uansett hodetelefoner skilte HTCen seg ut i positiv retning. Særdeles subjektiv test selvsagt. Støy greier jeg ikke å høre samme så mye jeg prøver. Volum cranket opp på podcast med tale og stillhet mellom setningene.

 

En negativ ting jeg kom borti som jeg ikke har opplevd tidligere (har dog ikke hatt den særlig lenge) var at jeg noen ganger kun fikk mono-lyd fra hodetelefonutgangen. Plugge inn og ut fikset det stort sett, men 2 ganger greide den faktisk å kræsje hele telefonen.

Lenke til kommentar

Nå er det nettopp Spotify og Skype jeg har brukt 90% av tiden med Windows Phone så langt, så kan være at dette var en noe uheldig kombinasjon av apps :tease:

 

Jeg er på punktet hvor jeg må aktivere "Digital Audio Levelling" under lydinnstillingene eller så blir vokaler ved podcast temmelig grøtete til punktet hvor jeg heller bare drar frem iPhone, eventuelt må kjøre til Beats Studio Wireless v2.0 via blåtann da det ser ut til å eliminere problematikken.

 

Syntes faktisk at det å aktivere "Dolby Virtual Surround" hjelper litt også, noe jeg syntes er veldig merkelig da jeg stortsett alltid har synte at Dolby sin Virtual Surround for hodetelefoner, hvertfall på PC har vært elendige saker og gir hul og veldig ekkoaktig dialoger. Men ting er langt ifra ideelt.

 

Hørte på en annen podcast her i går kveld, og da fra en annen leverandør så det er ikke kildemateriale det står på. Nå vet jeg ikke helt hvordan den innebygde podcastappen henter ned podcaster, om det går opp imot iTunes eller hva det er. De fleste distribuerer vel i MP3 så det burde jo ikke være snakk om noe omkonvertering, det er vel veldig få som legger ut via AAC til iTunes men det kunne vel skapt problemer for Windows Phone støtter vel ikke AAC avspilling så da måte jo telefonen enten transkodet eller omkonvert til MP3 og med lydfiler som allerede er såpass komprimert som podcaster tross alt er så kan jo det skape en del krøll. Men som sagt så har jeg ikke fått noen indikasjon på at det forgår verken noe transkoding eller omkovertering.

 

Syntes det for øvrig er rart at jeg verken finner NRK P3 - Lørdagsrådet, eller SRIB - Hardcore. Som igjen får meg til å lure på hvilken database den innebygde Podcastappen heter ifra? At en såpass stor og populær podcast som Lørdagsrådet ikke er å oppdrive syntes jeg er veldig, veldig rart.

 

 

 

En annen irriterende ting er styring via blåtann. Kjører ikke Windows Phone et standardsystem for styring via blåtann? Eller er det operativsystemet som rett og slett ikke tillater fjernstyring av Spotify? For med Beats Studio Wireless v2.0 så kan jeg kun starte / stoppe via headsettet. Jeg kan ikke spole, jeg kan ikke skippe, jeg kan ikke engang justere volumet til Spotify via knappene på hodetelefonene. Jeg trodde at slik styring via blåtann var temmelig standardisert? Fungerer jo helt fint med Android, iOS og Mac OS X.

 

Begrenser nytteverdien av trådløse hodetelefoner veldig når du uansett må ha tilgang til telefonen så fort du ønsker å hoppe over en sang osv.. :hm:

 

 

 

Dette med separat volumjustering ser ut til å plutselig fungere i går!

Lenke til kommentar

Fikk egentlig ingenting ut av den linken? Er det sånn at mediastyring via blåtann er støttet i Windows Phone og at det er Spotify i seg selv som er syndebukken, er det dette du vil frem til?

 

Alt vi har sagt om ymse lydkvalitet på Nokia Lumia 930 er det jo definitivt maskinvaren som står for, det har dog ingenting direkte med Windows Phone å gjøre men det er jo skuffende når den antatte toppmodellen ikke leverer bedre enn det jeg opplever.

 

 

EDIT:

 

Når alt kommer til stykke så er det jo egentlig ikke så veldig relevant om hvem, eller hva som har skylda. Det er jo med på å redusere opplevelsen av Windows Phone som produkt, om så feilen ligger hos Microsoft selv, på maskinvaren eller apputvikler.

 

Men selv vet jeg ikke om Windows Phone har støtte for mediastyring via blåtann, inntrykket mitt er nei da den innebygde musikkavspilleren heller ikke responderer på knappene på Beats Studio Wireless v2.0.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hehe, jeg sleit godt med å finne de samme podcastene i går (ikke noe jeg bruker til vanlig). Hadde iTunes på iOS, Podcasts på WP og Podcasts! på Windows 8 og alle tre hadde vidt forskjellig utvalg når jeg søkte opp både NRK og BBC.

 

Angående Bluetooth så må nok ansvaret legges hos Spotify. De kom med en ny versjon for noen dager siden der det ikke funker. I den gamle versjonen fungerte det fint (har den fortsatt liggende på HTCen), og samme med Xbox Music (på en Sony BT80W).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...