Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

110 stemmer

  1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

    • Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38


Anbefalte innlegg

@Ramguy:

Alle plattformene (iOS, Android og WP) har en rotete settings-side.

 

Der er vi sterkt uenig. Jeg poster bildet på nytt som viser settings for de tre store mobile plattformene. Kilde

 

post-4862-0-27940100-1418217655_thumb.jpg

 

Windows Phone er kaos. Ingen kategorisering, ser ut som innstillinger er slengt inn i en liste fortløpende.

 

På iPhone er det ikke like ille, men jeg sliter fortsatt med å finne det jeg er ute etter på første forsøk.

 

Android syns jeg er best, men det er så klart fortsatt et forbedringspotensiale. I Android 5 Lollipop kan du nå søke i innstillinger. Det funker bra.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+32asd4f

Man har aldri måtte betale for oppdateringer til Windows Phone. Microsoft uttalte at prøveversjonen vil komme i løpet av februar. Den ferdige versjonen kommer kanskje samtidig med PC-versjonen senere i høst.

 

Hvem tar ansvar og oppretter en Windows 10-tråd for telefoner? Etter å ha hatt både WP7- og WP8-trådene er det på tide å gi stafettpinnen videre. ;)

Lenke til kommentar

Hei folkens. Vurderer en Nokia Lumia 530 hos lefdal til 299,- men den er låst til telenor. Har likevel hørt rykter om at norske Windows-telefoner ikke er operatørlåst. Noen som vet noe mer her?

 

Evt. kan man bruke operatør Xito som bruker telenornettverket?

 

Alle telenor underleverandører kan bruke telenorlåste telefoner :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hei folkens. Vurderer en Nokia Lumia 530 hos lefdal til 299,- men den er låst til telenor. Har likevel hørt rykter om at norske Windows-telefoner ikke er operatørlåst. Noen som vet noe mer her?

 

Evt. kan man bruke operatør Xito som bruker telenornettverket?

 

Tror de er låst til nettverk (Telenor) og ikke til innholdstilbyer (Talkmore, Djuice).

Lenke til kommentar

Hei folkens. Vurderer en Nokia Lumia 530 hos lefdal til 299,- men den er låst til telenor. Har likevel hørt rykter om at norske Windows-telefoner ikke er operatørlåst. Noen som vet noe mer her?

 

Evt. kan man bruke operatør Xito som bruker telenornettverket?

Vet ikke hvordan det er med 530, men har 1020, 820 og 920 fra Telenor ("telenorlåst") Alle fungerer med sim fra Netcom og tele2 også.
Lenke til kommentar

Under extra står det at jeg har denim, under "om" står det at jeg har os-versjon 8.10.14219.341

 

Har jeg denim nå da? I såtilfelle, hvorfor har jeg ikke fått den nye kameraappen og mulighetene der?

 

Edit:

Innstallerte lumia camera. Og får beskjed om at jeg mp ha denim for å bruke det... Tydeligvis har jeg ikke denim ennå.

 

Lumia 1520 Djuice/telenor...

 

Kjenner jeg er lei av å vente !!!

Endret av AvIOn
Lenke til kommentar

Da er nok min tid med Nokia Lumia 930 og Windows Phone 8.1 (Denim) ferdig for denne omgang, hadde egentlig tenkt til at det skulle vare noen uker til men må ærlig innrømme at den har blitt mindre og mindre brukt for hver dag som går nå.

 

Planen var jo egentlig å bruke den som primærtelefon i 1-2 mnd for å se hvordan Windows Phone ligger an per i dag og forhåpentligvis få testet ut Windows 10 Preview. Men dessverre så er det et par store hull den ikke klarer å fylle i min hverdag som gjør at den ikke blir brukt som primærenhet uansett hvor mye jeg ønsker og prøver.

 

Det er veldig mye å like med Windows Phone, men det er par ting som ødelegger for min del;

 

#1: Hodetelefonutgangen

Rett og slett for svak DAC / effektforsterker for mine kravstore ører. Benytter normalt Westone 4R og / eller Westone UM3X som er veldig gode og følsomme ørepropper og det blir for mye bakgrunnstøy med Nokia Lumia 930, noe som er veldig irriterende da jeg hører mye på podcasts osv.. Så hodetelefonutgangen er en veldig essensiell del av min mobilbruk.

 

 

#2: Lyd via blåtann

Når hodetelefonutgangen var litt under det jeg har blitt vant til å forvente de siste årene så skulle jeg heller ty til bruk av mine Beats Studio Wireless v2.0 med Blåtann 4.0 og APTx. Da benyttes jo DAC i hodetelefonene så man omgår problematikken med bakgrunnsstøy som ble generert via hodetelefonutgangen men gleden var dessverre kortvarig. Windows Phone seg ikke ut til å ha støtte for elementer styring via blåtann, hvertfall ikke mot Beats Studio Wireless v2.0. Jeg kunne ikke pause / starte lydspor via Podcast-appen, ei heller via Spotify. Jeg kunne ikke hoppe, spole.. Jeg kunne rett og slett ikke benytte noen av medietastene på hodetelefonene. Volumjustering var heller ikke integrert mot systemet så hodetelefonene fungerer som egen volumjustering i tillegg til telefonen som ble fryktelig mye rot og styr.

 

Syntes det er veldig merkelig at dette ikke skulle fungere bedre. Det fungerer tross alt mot Android, iOS, Mac OS X og Windows.. Trodde dette var en vanlig standard som de fleste støttet? Igjen vanskelig å bruke den aktivt når hodetelefonutgangen opplevdes som litt svak og når attpåtil blåtann hodetelefonene ikke fungerer optimalt som en redning for førstnevnte.

 

 

#3: OneDrive og Office for Mobile

Her må jeg si meg oppriktig skuffet. Det er greit at Microsoft og Windows Phone sliter med kjærlighet fra tredjepart på grunn av liten utbredelse og tyngde i markedet osv.. Microsoft selv kan jo ikke stå til ansvar for hva tredjepart måtte gjøre og ikke gjøre, hvertfall ikke direkte.

 

Men personlig så har jeg hatt større problemer med Microsoft sine egne "first-party" applikasjoner som OneDrive og Office for Mobile på Windows Phone enn jeg har til iOS, og det er under enhver kritikk spør du meg. Veldig mange ganger så mener OneDrive at jeg ikke har tilgang til å åpne exceldokumenter som vaktplan som er delt via jobb. Via OneDrive på iOS derimot så går det helt fint? Den påstår at jeg ikke har tilgang / rettigheter, selv om jeg åpenbart har det noe som jeg for sikkerhetsskyld verifiserte og dobbeltsjekket også når jeg først var i gang...

 

Når exceldokumenter først åpnes i Office for Mobile så er alle (ja du lester riktig, alle) elementer maskert med ###### fordi cellene er for smale til å vise alt innhold. Det er ingen raskt og effektiv måte å utvide cellene så informasjonen vises, den vises heller ikke ved å bare holde over cellen, markere cellen eller noe som helst og celler utvider seg ikke ved å zoome verken inn eller ut.

 

Ergo så er 99% av alle excelark ubrukelige når de åpnes på mobilen fordi jeg ikke kan se en skit da det bare står ##### i så godt som samtlige celler. Dette har jeg aldri hatt utfordring med på iOS, selv ikke med iPhone 5 / 5S med mindre skjerm og lavere oppløsning? Ikke har noen andre på jobb slike problemer på Android heller.

 

 

#4: Den beryktede svake støtten fra tredjepart

Som forventet så er det jo svak støtte fra tredjepart, det er mange nokså "essensielle" applikasjoner som mangler i min hverdag. Noen kan man leve uten, men det blir fryktelig upraktisk. Jeg nevner noen;

 

- Snapchat

- Blizzard Authenticator

- Authy (kan jo bli erstattet med Microsoft sin Authenticator, men tungvindt og bytte over og Microsoft sin er jo da til gjengjeld ikke tilgjengelig på verken Android eller iOS etter det jeg forstår.)

- B&W Control til B&W A7 høyttaler (forståelig i og med at det er en AirPlay-only høyttaler)

- CSports (her mister jeg muligheten for å se brorparten av Tippeligakampene via mobil..)

- Twitch

- YouTube (finner bare tredjepart løsninger, alle uten reklame? Kall meg merkelig, men jeg liker å støtte de jeg ser på med reklameinntekter så skulle helst hatt en app med reklame.)

- Doorbot

- Harmony

- Philips Hue

- MobilBank (Skandiabanken)

- Posted

 

Appene som er uthevet med fet-skrift er apper jeg egentlig ser på som et "must" å ha tilgjengelig på mobilen. Er villig til å kunne ofre en del, men et par ting må man nesten ha for å fungere egentlig, rett og slett.

 

 

#5: Kvaliteten på mye av det som er her er ikke "bra nok"

Er generelt skuffet over kvaliteten på et par ting, jeg har allerede nevnt OneDrive og Office for Mobile som er de tro kritiske for min del. Men det er flere som ikke leverer helt opp til forventningene jeg har til appløsninger anno 2015;

 

- Podcast

Den innebygde løsningen er ikke spesielt overbevisende. Når du spoler via tidslinja så får du ikke noen informasjon om hvor du spoler til, den forteller deg ikke tiden for avspilling dit du hopper. Gjør at hele spolefunksjonen er temmelig håpløs og ren "bingo", hjelper ikke at sirkelen ikke beveger seg flytende heller.

 

Videre så har du ikke støtte for sleep timers, så jeg har ingen måte å fortelle appen at den skal stoppe avspilling etter X-antall minutter som gjør det veldig kronglete når du skal sette på noe når du legger deg for å sove. Kombiner dette med dårlig spolemuligheter så det ekstra vanskelig å komme seg tilbake til der man var sist så blir det jo enda bedre.

 

Databasen finner ikke ting som NRK P3: Lørdagsrådet osv.. Noe jeg finner fryktelig merkelig?

 

 

- Skype

Elsker at jeg kan kjøre mørkt tema på Skype men det er vel også det eneste positive / fordelen fremfor iOS-versjonen. Her har vi igjen en "first-party" app fra Microsoft som tilsynelatende fungerer bedre på konkurrerende plattformer. Når noen skriver til meg på Skype når telefonen er i lås så får jeg som oftest varsling, men når jeg åpner appen så kan det ta alt fra 5 min til 10-15 min før meldingene faktisk viser i samtalen på Skype? Temmelig horrible greier spør du meg. Det hender også innimellom at jeg faktisk ikke får varsling i det hele tatt og merker det først når jeg ser en varsling på iPhonen hvorpå jeg går inn på appen, også ser jeg plutselig at en melding tikker inn etter noen minutter?

 

 

- Facebook / Facebook Messenger

Oppleves som veldig treg på lastetider, og også her er så er det noe merkelig med varslingene som gjør at jeg veldig ofte får varslinger på iPhone / iOS før jeg får de på Windows Phone om jeg får de i det hele tatt.

 

 

 

Når vi først er inne på apps så kan jeg dra frem to positive opplevelser også;

 

- Telegram

Ser flott ut og har fungert prikkfritt. Liker den bedre enn utgaven til iOS ene og alene på grunn av flott Windows Phone UX-design.

 

- Ruter

Liker Ruter sine apps til Windows Phone. De har et UX-design som er integrerer bra med systemet, Ruter har jo vært latterlig trege med sine iOS-apps og har fremdeles iOS 6.X UX-design og ikke optimalisert for iPhone 6 / 6 Plus hva gjelder skjermoppløsning og størrelse...

 

 

 

Så da var nok mitt Windows Phone eventyr over for denne omgang, er spent på Windows 10 og "Universal Apps" men tar nok en god stund før det tar skikkelig av så venter i spenning.

Lenke til kommentar

Sikkert en slurvefeil hos deg, for Battle.net Authenticator har alltid vært tilgjengelig på Windows Phone.

Til Twitch har du LiveGaming som viser reklamen etter det jeg har erfart selv, i motsetning til Twitch sin egen app til Android. Siden du likte å støtte de du ser på med reklameinntekter mener jeg.

 

Men ja.. Windows Phone er egentlig dødt, med annet Microsoft åpner lommeboka og betaler utviklerene for å komme med appene sine til Windows Phone/Windows 10 som ikke er standard x86 kompilering som også støtter eldre utgaver av Windows som Windows 7 og Windows XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...