Gå til innhold

Nokia lanserte Lumia 920


Anbefalte innlegg

Aiaiai, dette vayr ikke spesielt imponerende. Virker ikke som om publikum synes det heller.

Enig burde ha kameraet til n808 , da hadde det nok vert en vinner gitt samme specs!

 

Ja dette var nedtur i forhold til Nokia 808...

Her er noen av tingene Lumia 920 mangler:

 

Nokia Lumia 920 “PureView” vs. Nokia 808 PureView Pro

No Pentaband.

No MHL.

No HDMI.

No 3.5mm SD AV Out.

Heavier than Nokia 808 PV.

No AMOLED CBD.

No Dolby HD Audio.

No Nokia PureView Rich Recording.

No external card slot expansion (microSD), 808 supports up to 64GB card

No Xenon flash.

ND Filter is questionably absent.

No Adobe Flash / Flash Lite.

No FM radio.

No Radio Transmitter.

No Java support.

No high quality MEMS microphones.

No DivX/XviD out of the box support (questionably downloadable as app).

No MKV out of the box support (questionably downloadable as app).

The comparison list goes on and on and on…

 

og det er sikkert mer enn dette også :)

når man i tillegg vet att zoom funksjon og pixelsampling omtrent ikke til stede her (pga liten bildebrikke) burde valget være lett, jeg hadde ialllfall aldri valgt denne foran 808!

Det verste er jo att Nokia kaller den for en toppmodell, det henger ikke på greip!!

Pentaband: Eneste frekvensen den mangler er WCDMA Band IV (1700).

MHL: En standard som man ønsker?

HDMI: Ikke akkurat en dealbreaker. Pleier aldri å koble til mobilen til TV-en.

3.5mm: Meh. Ikke akkurat nødvendig vil jeg tørre å påstå.

Tyngre: Bedre bygget.

AMOLED: Derimot god i sollys og 1280x768 oppløsning (332 PPI)

Dolby HD: Et navn.

SD kort: 32+25+7GB lagring, pluss fokus på skylagring. For meg som bruker mye Spotify, ikke et problem. Har 32GB nå.

FM/Java: Meh.

Adobe Flash: Det vet man ikke ennå.

 

Mesteparten av listen der er jo relatert til 808, som de mener er en erstatter for et videokamera. Ikke akkurat derfor jeg har en smarttelefon. Vil påstå at stabilisering av bilde, mer lys er viktigere for den jevne bruker. Det at den i tillegg har særlig god integrering med Exchange og Windows 8/Xbox er også bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og her er enda litt avsløringer ang. bildene :grin2:

http://www.gsmarena....l-news-4769.php

 

Jeg skjønner seriøst ikke att Nokia vil "misbruke" pureview navnet sitt på en slik mobil som dette. Slik vi kjenner fortrinnene mht zoom og pixelbinning fra 808 vil omtrent ikke være tilstede på denne mobilen grunnet altfor liten bildesensor.... Men ja, ett snev av det.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

 

Det er langt fra noe nytt å bruk "alternative metoder" i reklame! Personlig syns jeg det er trist at nokia blir tatt for det nå. får håpe det ikke ødelegger salget for mye :)

 

Selvfølgelig vil jeg bli kvitt misvisende reklame, men faktum er at det tjener penger, og ting som tjener penger forsvinner ikke. Det er bare og godta at det er et sånn samfunn vi lever i og ta det meste med en klype salt. (kanskje litt lite, men, men)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil jeg bli kvitt misvisende reklame, men faktum er at det tjener penger, og ting som tjener penger forsvinner ikke. Det er bare og godta at det er et sånn samfunn vi lever i og ta det meste med en klype salt. (kanskje litt lite, men, men)

 

På ingen måte. Jeg kjøper ikke produkter fra folk som driver med sånt, og om ikke andre gjør det heller løser problemet seg helt fint.

 

Det er fordi folk godtar det at de er et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådløs lading er bedre enn "trådet"-lading enkelt og greit pga at telefonen din kan lade når du setter den fra deg i bilen, eller på ett bord uten å måtte makke med en ladekabel. En av de mest irriterende tingene med å sette mobiltelefonen i en "aktiv" bilholder er det å treffe USB-kontakten, dette problemet forsvinner helt med trådløs lading.

 

Forsåvidt sant, men jeg tviler på om induksjonslading er like effektivt som direktelading via kabel, og i tillegg er det jo ikke bare strøm man har i bilholderen, men gjerne lyd og kontrollsignaler også.

 

Som sagt håper jeg dette funker skikkelig, men jeg har mine tvil om hvorvidt standardene som nå settes vil slå an, særlig når initiativet kommer fra en såpass marginal produsent som Nokia (det er en setning jeg ikke trodde jeg skulle si noen gang!).

Nå var det en som virker å ha langt mer peiling på induksjon som skrev ett godt svar på den bite, så svarer bare på lyd og kontroll-signaler. Og svaret er egentlig rimelig enkelt og heter Bluetooth. Bruker allerede dette på min Lumia 900.
Lenke til kommentar

Hele poenget med pureview er jo att man bruker en meget stor bildebrikke for å kunne lage såkalte "superpiksler", ref. Nokia 808 der 8 piksler genererer 1 piksler, noe som gir ekstremt lite støy og klare bilder. Den andre fordelen med pureview er att man kan zoome på selve bildebrikken som gir en zoom med tilnærmet null kvalitetstap, med Nokia 808 har man meget god zoom takket være 41mpx brikken. Men slik jeg ser det blir dette nærmest null verdt på Lumia 920 med en så liten bildebrikke....

 

Eh, der tror jeg du bommer også, Nokia 808 har da virkelig bedre skjerm enn Lumia 900 når det kommer til bruk i dagslys ???

Dette har jo vært testet og Nokia 808 slo alle andre mobiler ned i støvlene!!! 808 har den beste skjermen som finnes på mobiler pr idag mht kontrast/lysforhold :)

 

Personlig syns jeg ikke denne mobilen var særlig imponerende, den mangler også flere HW funksjoner som Nokia har levert tidligere....

Sorry Nokia, denne frister lite!

Nei, hele poenget med Pureview er ikke supersamplingen av ett enormt antall pixler. Pureview er "kodenavnet" for Nokias arbeid/teknologi når det kommer til å lage bedre og bedre kameraer for mobiltelefoner. http://conversations.nokia.com/2012/09/05/taking-pureview-to-the-next-level/ Om Nokia 808 har en bedre skjerm vet jeg ikke, men om du har en link som sier dette så leser jeg den gjerne. Men når jeg snakker om smarttelefoner så tenker jeg på WP, IOS og Android, da dette er de tre moderne plattformene, og der var det Lumis 900 som stakk av med seieren sist det var testet. http://www.displaymate.com/Mobile_Brightness_ShootOut_2.htm

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil jeg bli kvitt misvisende reklame, men faktum er at det tjener penger, og ting som tjener penger forsvinner ikke. Det er bare og godta at det er et sånn samfunn vi lever i og ta det meste med en klype salt. (kanskje litt lite, men, men)

 

På ingen måte. Jeg kjøper ikke produkter fra folk som driver med sånt, og om ikke andre gjør det heller løser problemet seg helt fint.

 

Det er fordi folk godtar det at de er et problem.

Moroklumpen.

 

Selv om jeg ikke forstår hvorfor Nokia trenger å bruke annet enn råbilder fra kameraet (de som virkelig er fra 920 er jo utrolig bra), så tviler jeg sterkt på at du ikke har et teknologisk produkt som ikke har blitt markedsført/teoretisert gjennom misvisende reklame.

 

All reklame er ment for å påvirke, ikke for å gi et balansert syn på livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

People Don’t Want Windows Phone

 

Fra en markedsanalytiker forrige måned:

Given the strength of Android and Apple today in consumers’ minds and the scale of both ecosystems, it is unrealistic to believe anything short of a true product revolution, like the iPhone was in its time, could instill life into an alternative platform.

 

Sitat ovenfor for å underbygge det jeg selv også mener.

 

Jeg er nesten helt sikker på at WP8 blir en fiasko. At WP8 er bra, er faktisk ingen god argument for suksess. Markedet har konsolidert seg og det er ikke plass til en stor aktør til. Det må noe banebrytende til før folk vil gidde å gå over til noe annet enn Android eller iOS.

 

Når utviklingen i Android-markedet stagnerer, og Apple blir kjedelig... da kan kanskje noen prøve seg med noe nytt og spennende. Dette var ikke det. Det mest spennende med dette produktet var faktisk induksjonsladingen. Og det får ikke folk til å bytte. Microsoft og Nokia var altfor sent ute denne gangen og de kommer ikke til å ha noen plass utenom på bakerste vogn i smartmobil-toget. Nokia burde skjønt dette for lengst og gått for Android de også. Microsoft har mye annet å satse på naturligvis.

Endret av aabxx
  • Liker 2
Lenke til kommentar

People Don’t Want Windows Phone

 

Fra en markedsanalytiker forrige måned:

Given the strength of Android and Apple today in consumers’ minds and the scale of both ecosystems, it is unrealistic to believe anything short of a true product revolution, like the iPhone was in its time, could instill life into an alternative platform.

 

Sitat ovenfor for å underbygge det jeg selv også mener.

 

Jeg er nesten helt sikker på at WP8 blir en fiasko. At WP8 er bra, er faktisk ingen god argument for suksess. Markedet har konsolidert seg og det er ikke plass til en stor aktør til. Det må noe banebrytende til før folk vil gidde å gå over til noe annet enn Android eller iOS.

 

 

En fiasko blir det ikke, men det kommer heller ikke til å ta over markedet og bli større enn verken ios eller android. Jeg antar at wp8 kan fungere fint, kanskje spesielt i bedriftsmarkedet, der man ofte er mer pragmatisk og ikke fanboys på noe vis. Det er ingen tvil om at det er interesse for wp8, både i større og mindre bedrifter, spesielt med tanke på integrasjonen med microsoft sine skytjenester, lync, sharepoint og annet mot skydrive, pc og tab. Der vil jeg våge å påstå at de har fordeler fremfor andre.

 

Man kan sitte på et forum og snakke om hva telefonen mangler, men de aller færreste her inne ser ut til å tenke på telefonen som et arbeidsredskap med nyttige funksjoner og ikke bare en gadget som skal ha alle slags artige egenskaper. Dessverre er også pengeflytterne i ferd med å få seg en smell. At Apple er større enn Samsung ser jeg på som en vits. Apple har et par gangbare produkter mens Samsung har alt mulig og stadig kommer med nye og spennende ting.

 

Min spådom er at om to år vil Apple være halvert i verdi, Samsung/Android er enda større og Microsoft vil også ha tatt en større, om ikke dominerende posisjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På ingen måte. Jeg kjøper ikke produkter fra folk som driver med sånt, og om ikke andre gjør det heller løser problemet seg helt fint.

Det forutsetter vel at du vet om det? Jeg mistenker at det gjøres hele tiden jeg, av alle slags produsenter, men at det var et unntak og en tilfeldighet at vi fikk vite om det denne gang.

 

Min spådom er at om to år vil Apple være halvert i verdi, Samsung/Android er enda større og Microsoft vil også ha tatt en større, om ikke dominerende posisjon.

Min spådom er at du tar feil. Jeg tror Apple sitter nokså trygt, og ikke minst at det ikke avhenger av hvor innovativ iPhone 5 blir.

 

Ellers helt enig i innlegget ditt. Mobildebatten på forum som dette mangler viktige kundegrupper, de som sitter med systemer bygget på Lync og Sharepoint med mere. Det at vi ikke ser dem her, betyr ikke at de ikke er viktige i markedet eller for Nokias mulige suksess.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her diskuteres mest hardware, men det som kommer til å avgjøre om dette blir suksess eller fiasko er WP8. Joda, noen vil kjøpe den pga. kamera, design eller Nokia-logo, men det er ikke nok til å utgjøre noen konkurrent til Apple og Google. Dessuten er den kanskje for stor for mange.

 

Nokia har lagt alle sine egg i Windows-kurven, og er derfor avhengige av at WP8 slår igjennom. Jeg tror ikke det skjer. Jeg har ikke tro på Windows 8 heller. Microsoft tvinger tradisjonelle PC-brukere til å bruke et system designet for touch. Bedriftene og storkundene kommer til å droppe Win8 (og håpe at MS tar til fornuft neste gang). Win8 kan bli populært på nye små laptoper med touch-skjerm, evt. tablet-hybrider ala Transformer, men jeg tviler på at det markedet er lønnsomt nok i forhold til bedriftsmarkedet. Apple dominerer idag på tablets, og Android er størst på smartphones. Jeg ser ikke hvordan WP kan være redningen for Nokia. Med mindre de også begynner å lage tablets, hybridlaptoper og et økosystem ala Apples.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
På ingen måte. Jeg kjøper ikke produkter fra folk som driver med sånt, og om ikke andre gjør det heller løser problemet seg helt fint.
Det forutsetter vel at du vet om det? Jeg mistenker at det gjøres hele tiden jeg, av alle slags produsenter, men at det var et unntak og en tilfeldighet at vi fikk vite om det denne gang.

 

Selvfølgelig, man kan ikke forholde seg til det man ikke vet. Jeg synes faktisk Apple skal ha ros for måten de håndterer sånt på. De bruker mye store ord, men når de kommer med konkrete påstander om produktene sine så holder de faktisk det de lover. Det er forskjell på overdrivelser. "This changes everything" er vanlig reklametullprat man ser forbi. "Dette er tatt fra kameraet på telefonen" når det er tatt med proffutstyr er en annen liga og direkte løgn.

 

Synes forøvrig det er merkelig at Nokia nok en gang lanserer telefon uten å ha pris og leveringstid klar. Om de først er på markedet med denne i slutten av året kan det fort ha skjedd mye nytt på markedet. Et produkt er temmelig uinteressant før det shippes.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Men de sa aldri "Dette er tatt fra kameraet på telefonen". Men vet du hva Steve Jobs sa? Han sa: Du holder telefonen feil.

 

Antennedesignet på iPhone 4 var uheldig, og ble fikset opp i til iPhone 4s (pluss at de ga bort deksler). Det er fair.

 

Å mene at Nokia ikke ville at folk skulle tro at demovideoene faktisk var tatt opp med en telefon er sikkert juridisk korrekt (de sa det aldri eksplisitt), men like uærlig uansett. Nå er det jo tatt for å jukse med fotografier også (enkelte av demobildene kan umulig ha blitt tatt med blenderen som sitter i telefonen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men de sa aldri "Dette er tatt fra kameraet på telefonen". Men vet du hva Steve Jobs sa? Han sa: Du holder telefonen feil.

 

Antennedesignet på iPhone 4 var uheldig, og ble fikset opp i til iPhone 4s (pluss at de ga bort deksler). Det er fair.

 

Å mene at Nokia ikke ville at folk skulle tro at demovideoene faktisk var tatt opp med en telefon er sikkert juridisk korrekt (de sa det aldri eksplisitt), men like uærlig uansett. Nå er det jo tatt for å jukse med fotografier også (enkelte av demobildene kan umulig ha blitt tatt med blenderen som sitter i telefonen).

Vell, vi trenger ikke gå så langt tilbake i tid før vi leste en hel del om iPad og 4G her hjemme. For ikke å snakke om søksmålene relatert til Siri og hvordan denne overhode ikke lever opp til det som loves i reklamene. Og hvordan laster iPhone opp applikasjoner som kjører på mobilen så raskt? Jau, den viser deg en skjermdump av applikasjonen mens den loader i bakgrunnen, og så satser de på at den er ferdig loadet før du begynner å trykke. Reklame har, er og kommer til å være lagd for å fortelle sannheten på best mulig måte. Så kan vi legge med denne http://www.geek.com/articles/apple/iphone-ad-banned-in-uk-for-false-advertising-20081126/

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
Og hvordan laster iPhone opp applikasjoner som kjører på mobilen så raskt? Jau, den viser deg en skjermdump av applikasjonen mens den loader i bakgrunnen, og så satser de på at den er ferdig loadet før du begynner å trykke.

 

Det der er jo brilliant UI-design, og ingenting å kritisere. Du bruker et sekund eller to på å se skjermen, flytte fingeren og bestemme deg for å klikke. Når skjermbildet vises har du muligheten til å gjøre dette mens programmet laster i stedet for å måtte vente, og du bruker kortere tid på å få gjort det du vil.

 

Jeg mener fortsatt det er forskjell på å overdrive og å lyve direkte, selv om grensene kan være fine noen ganger. iPad har f.eks 4g i norge også, det er bare at nettet ikke støtter det. Bør Apple da reklamere med 4g i Norge? Såklart ikke. Og det gjør de heller ikke etter at det ble poengtert. Jeg sier ikke at Apple er snille eller feilfrie, de gjør masse drit. Men de har ikke tradisjon for å si direkte usanne ting slik Nokia har gjort nå.

 

Dette er imidlertid en avsporing.

 

Jeg spår: Lumia 920 kommer til å få kjempekritikker og til å bli en salgsmessig flopp.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...