Gå til innhold

Nokia lanserte Lumia 920


Anbefalte innlegg

Et stort utvalg av spesialapplikasjoner. Windows Mobile er etterhvert OK dekket når det gjelder basisprogrammer, men problemet er at de aller fleste brukere i tillegg til basisprogrammene også bruker litt mer obskure ting. Noen vil ha hekleprogrammer, andre vil ha forumapps, min far vil ha et program som lar ham se hvilke fly som er hvor. iOs (og Android) har en skog av slike sære småapplikasjoner med meget høy kvalitet. Konseptet kalles "the long tail" og er noe Nokia og Windows Mobile fullstendig mangler.

 

På min iPhone kan jeg:

 

* Stemme ukulela mi

* Sjekke om de mekaniske klokkene mine har rett frekvens

* Lese av strømmåleren

* Endre flighter med BergHansen

* Parkere med Easypark,

* Kjøpe billetter hos Ruter og NSB

 

Hvert av disse programmene har en relativt liten målgruppe, men pga at de er på en stor plattform er de allikevel tilgjengelige. Med så liten markedsandel som Windows mobile (dessverre) har vil de neppe noen gang komme dit Apple og Google har kommet med sine markedsplasser.

Du har både plane finder og Board Express for WP

The Verge, Neowin og Engadget skriver at det er en 1280x768 skjerm, men dere skriver 1280x720, hmmm.

Microsoft tillater både 1280x720 og 1280x768 skjermer, dette for at det ikke plutselig skal bli umulig for produsentene å få kjøpt paneler om alle skal ha 720p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke Nokia? Hva konkret er det Nokia ikke har? Eller som Nokia i samarbeid med Microsoft mangler i forhold til Apple?

 

Et stort utvalg av spesialapplikasjoner. Windows Mobile er etterhvert OK dekket når det gjelder basisprogrammer, men problemet er at de aller fleste brukere i tillegg til basisprogrammene også bruker litt mer obskure ting. Noen vil ha hekleprogrammer, andre vil ha forumapps, min far vil ha et program som lar ham se hvilke fly som er hvor. iOs (og Android) har en skog av slike sære småapplikasjoner med meget høy kvalitet. Konseptet kalles "the long tail" og er noe Nokia og Windows Mobile fullstendig mangler.

Dette blir jo bare tull. For det første er marcetplace den raskest voksende marketplacen. Det finnes mange sære applikasjoner til WP. Det er klart du kan plukke ut applikasjoner som finnes kun på iOS, men det kan jeg gjøre med apper på WP også.

 

Appstore har 400 000 applikasjoner som ALDRI har blitt lastet ned.

 

Applikasjonene på MS marcetplace er forøvrig jevnt over gode. I tillegg skal vi ikke glemme det faktum at applikasjoner nå kan lages på kryss av mobiltelefoner, nettbrett, og x86 basserte nettbret, bærbare og stasjonære datamaskiner. Du kan altså potensielt ha samme app på kontormaskinen din som på telefonen etc. MS har dermed utvidet den potensielle kundemassen betraktelig.

 

Det er klart at man i dag har noe etterslep på særnorske applikasjoner til WP. Men dette kommer nok til å endre seg raskt når/om plattformen får fotfeste. Det er stadig mer fokus på å utvikle for flere plattformer.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Siden når har IOS Wireless charging? Eneste jeg har hørt om der er 3. parts telefondeksler som tilbyr dette, og om dette stemmer så har ikke IOS WC. Når det kommer til Android så er det ikke mange telefoner som har WC der heller, så Nokia er blant de få som har det.

 

Du skrev "lagring" :)

 

Trådløs lading er Nokia ganske alene om (etter at Palm la inn årene). Men er det nyttig? Ikke før man får en standard.

Sorry, skulle selvfølgelig være trådlig lading, ble en mellomting mellom lading og charging Trådløs sync har for øvrig MS har på Zune i mange år. Ja, det er nytting, og Nokia bruker allerede en standard på dette området. Om Apple og andre produsenter vil gå for denne standarden er selvfølgelig ett annet spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg håper forøvrig at jeg tar feil og at Windows Mobile etterhvert blir en suksess. Pr i dag er det et strålende system i seg selv, men en katastrofe markedsmessig.

 

Verden trenger tre sterke aktører i mobilmarkedet, tre er veldig mye bedre enn to når man snakker om konkurranse.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Jeg håper forøvrig at jeg tar feil og at Windows Mobile etterhvert blir en suksess.

Nå heter det strengt tatt Windows PHONE :closedeyes: , men der er vi enige. konkurranse er flott.

 

En ting som imidlertid irriterer meg med WP og marketplace er at man ikke kan dele applikasjoner og spill mellom flere kontoer. Altså, om mine tre barn etter hvert får hver sin WP kunne jeg tenke meg å gjøre et kjøp med min Live konto og installere spillet på en enhet. Så kunne de logge inn med sin egen live konto, men fremdeles spille spillet på enheten. Deres live kontoer kunne så vært låst til gratis applikasjoner.

 

Der har iPhone en bedre løsning, selv om jeg har vært borti folk som mener den er litt bøggy til tider.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes dette så lovende ut, ganske på høyde med konkurrentene. Eneste jeg er skeptisk til er Windows Phone.. Har hatt Android i 3 år nå, og er usikker på om WP er noe for meg. Virker som det er FOR enkelt å bruke?

Brodern har hatt Android, og gikk over til Lumia 800, og aldri mer WP sier han..

 

Likevel, får den gode kritikker, og prisen ikke er noe verre enn konkurrentene, så er det meget mulig det blir en slik på meg. Og JA - den skal være GUL! Rå farge :D

Endret av Gandulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft tillater både 1280x720 og 1280x768 skjermer, dette for at det ikke plutselig skal bli umulig for produsentene å få kjøpt paneler om alle skal ha 720p.

 

Nå handler det ikke om hva Microsoft tillater, men selve spesifikasjonene til Lumia 920.

Joda, men forskjellen er minimal. Denne spec lista sier for øvrig, 768 og den stemmer nok- http://wmpoweruser.com/full-specs-nokia-lumia-920-has-pentaband-lte-retina-display-and-17h-talk-time/#more-75927

Lenke til kommentar

Dette var skuffende, men forsåvidt ikke uventet....

 

Trådløs lading, hva er så stort med det ?? å plugge i en ladeplugg ett par ganger i uka er vell ikke det store problemet...

Og kamera med 8mpx bildebrikke, hva er vitsen med pureview da ??

Trådløs lading er bedre enn "trådet"-lading enkelt og greit pga at telefonen din kan lade når du setter den fra deg i bilen, eller på ett bord uten å måtte makke med en ladekabel. En av de mest irriterende tingene med å sette mobiltelefonen i en "aktiv" bilholder er det å treffe USB-kontakten, dette problemet forsvinner helt med trådløs lading. PureView er mer enn antall pixler, og pdd har nok Lumia 920 den klart beste kamerateknologien på markedet. Så får vi se hva Apple har å by på neste uke. En annen ting er jo skjermteknologien, de har allerede den beste skjermen når det kommer til bruk i dagslys med Lumia 900, og dette blir bedre med 920 og i tillegg kan du bruken den uten å ta av deg hanskene på vinteren. Kanskje en liten ting, men det er en ting som gir de en fordel. Ta en titt på hva Google presenterte i dag med sin Razr-serie, de viste to telefoner, en som nok blir en direkte konkurrent til 920 og en til 820, og Lumia-serien virker å være like god eller bedre på alle punkter når det komer til hardware. Razr litt større batteri, men personlig er jeg mer opptatt batterilevetid enn mAH

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådløs lading er bedre enn "trådet"-lading enkelt og greit pga at telefonen din kan lade når du setter den fra deg i bilen, eller på ett bord uten å måtte makke med en ladekabel. En av de mest irriterende tingene med å sette mobiltelefonen i en "aktiv" bilholder er det å treffe USB-kontakten, dette problemet forsvinner helt med trådløs lading.

 

Forsåvidt sant, men jeg tviler på om induksjonslading er like effektivt som direktelading via kabel, og i tillegg er det jo ikke bare strøm man har i bilholderen, men gjerne lyd og kontrollsignaler også.

 

Som sagt håper jeg dette funker skikkelig, men jeg har mine tvil om hvorvidt standardene som nå settes vil slå an, særlig når initiativet kommer fra en såpass marginal produsent som Nokia (det er en setning jeg ikke trodde jeg skulle si noen gang!).

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Dette var skuffende, men forsåvidt ikke uventet....

 

Trådløs lading, hva er så stort med det ?? å plugge i en ladeplugg ett par ganger i uka er vell ikke det store problemet...

Og kamera med 8mpx bildebrikke, hva er vitsen med pureview da ??

PureView er mer enn antall pixler, og pdd har nok Lumia 920 den klart beste kamerateknologien på markedet. Så får vi se hva Apple har å by på neste uke. En annen ting er jo skjermteknologien, de har allerede den beste skjermen når det kommer til bruk i dagslys med Lumia 900, og dette blir bedre med 920 og i tillegg kan du bruken den uten å ta av deg hanskene på vinteren.

Hele poenget med pureview er jo att man bruker en meget stor bildebrikke for å kunne lage såkalte "superpiksler", ref. Nokia 808 der 8 piksler genererer 1 piksler, noe som gir ekstremt lite støy og klare bilder. Den andre fordelen med pureview er att man kan zoome på selve bildebrikken som gir en zoom med tilnærmet null kvalitetstap, med Nokia 808 har man meget god zoom takket være 41mpx brikken. Men slik jeg ser det blir dette nærmest null verdt på Lumia 920 med en så liten bildebrikke....

 

Eh, der tror jeg du bommer også, Nokia 808 har da virkelig bedre skjerm enn Lumia 900 når det kommer til bruk i dagslys ???

Dette har jo vært testet og Nokia 808 slo alle andre mobiler ned i støvlene!!! 808 har den beste skjermen som finnes på mobiler pr idag mht kontrast/lysforhold :)

 

Personlig syns jeg ikke denne mobilen var særlig imponerende, den mangler også flere HW funksjoner som Nokia har levert tidligere....

Sorry Nokia, denne frister lite!

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns faktisk dette var triste greier. I utgangspunktet ønsket jeg å kjøpe Nokia og vil at de skal overleve, men dette er jo bare resirkulert design. Det var greit nok på lumia 800/900, men er drittkjedelig nå. Skjønner at de ikke har tjent penger på en stund, men de kunne da brukt et par kroner på design? Syns Samsung sin var mye penere.

 

Bare vent. Om ei uke lanseres en iphone med så å si samme features, men mindre skjerm, og den blir rost opp i skyene.

Lenke til kommentar

Bare vent. Om ei uke lanseres en iphone med så å si samme features, men mindre skjerm, og den blir rost opp i skyene.

 

Du har et slags poeng, men allikevel ikke.

 

Greia er at både iOs og Android har nådd kritisk masse og dermed ikke trenger å disrupte for øyeblikket. Det må WinPhone, og det gjøres ikke her.

 

(Forøvrig håper jeg ikke iPhone får så veldig mye større skjerm, liker størrelsen som den er).

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...