Gå til innhold

Nokia lanserte Lumia 920


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det nye kameraet har vel ingenting med 41mpx-kameraet å gjøre, de bare utnytter varemerket.

 

Mangel på Bluetooth 4 er en stor feil, standarden kommer for fullt nå og kommer nok til å bli en stor greie snart for dataoverføring som krever litt mer enn NFC.

 

Trådløst lading? Meh. Om det blir en standard har det noe for seg siden man da kan lade alt overalt, men proprietære trådløse ladere er bare tull.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min personlige mening: Jeg kunne tenkt meg en sånn. Men det er litt fordi jeg hobbyprogrammerer for Windows og kunne tenkt meg å prøve meg på en slik app.

 

Og så synes jeg den er vakker. Helt personlig og subjektivt. Har sett nok av innslag i "runde hjørner"-krangelen nå, og glad for noe som har en annen stil, selv om de brukte den på forrige generasjon også.

 

Men først skal jeg se hva iPhone 5 har å by på, og så skal Galaxy SIII med i vurderingen. Siden jeg ikke er spesielt forutinntatt så har jeg fritt valg i øverste hylle.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter demoene å dømme er "fungerende NFC" å ta i ;)

 

Jeg er ikke av den skolen som ønsker flere kjerner og mer minne for enhver pris, heller motsatt. Batterilevetid over overflødig fart.

 

Det som skuffer meg her er at (utover god optikk) er det lite nytt. Augmented reality og fotofiltre har vi hatt på andre plattformer i flere år nå (sjekk ut Layars og fortell meg at Nokia City Lens er innovativt).

 

Både 820 og 920 er solide telefoner, for all del, men de mangler x-faktoren som skal til for å tvinge seg opp fra de 2% markedsandel Windows Mobile har.

 

 

Apple klarer å være konger på haugen uten å levere det nyeste og feteste av hardware og software, men det er fordi at det de leverer for det første virker, og fordi de har et skikkelig økosystem der man finner programvare som løser det man ønsker. Det har ikke Nokia, og det tror jeg heller ikke de får om telefonene de lanserer er like middelmådige som denne.

 

Folk som vil ha et skikkelig kamera kjøper skikkelige kameraer, og jeg sliter litt med å se hvordan optisk stabilisering skal være et fungerende salgsargument for massene.

Tror nok de som forventer det neste gigantiske spranget i utvikling, som overgangen fra vanlig til smart telefon, kommer til å bli skuffet enda en god stund. Jeg ser for meg at nyvinning på dette markedet nå vil være de små tingene og den stegvise utviklingen.

 

Når det gjelder økosystem så er det de viser her eksempler på økosystemer på HW siden. Da i en form av NFC som potensielt kan brukes på kryss av plattformer. På softwaresiden har riktig nok apple flere apper, men så er 90% av dem lastet ned av 0 brukere.

 

Desuten kommer iPhone nå med ny kontaktstandard, og de har dermed ikke et større økosystem på HW siden enn det nokia har på sine nye mobiler. Men det kommer sikkert med både fysisk tilkobling og BT4.

 

De som har et digert systemkamera eller en speilrefleks har gjerne ikke med seg denne over alt. Det samme gjelder mange kompaktkamerabrukere. Felles for alle disse er gjerne at bildene er av god kvalitet, selv når de tar bilder med mobilen. Hvordan dette oppnås bryr mange seg ikke om, men svært mange legger høy vekt på bilder når de velger mobiler.

 

PS: Mener hun damen sa at laderen ikke var proprietære, og kunne brukes på andre enheter også.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Hardware messing er jo dette på linje med det beste konkurrentene har å by på + bedre kamera og skjerm, og det er ytterst få konkurrenter som har trådløs lagring pdd. .

 

Skulle bare mangle, det er jo siste generasjons hardware, så om de faktisk lå bak konkurrentene før de lanserte hadde det vært litt trist...

 

Og trådløs lagring? Utover Android og iOs er det vel ikke så mange som har det, nei ;)

Lenke til kommentar

Etter demoene å dømme er "fungerende NFC" å ta i ;)

 

Jeg er ikke av den skolen som ønsker flere kjerner og mer minne for enhver pris, heller motsatt. Batterilevetid over overflødig fart.

 

Det som skuffer meg her er at (utover god optikk) er det lite nytt. Augmented reality og fotofiltre har vi hatt på andre plattformer i flere år nå (sjekk ut Layars og fortell meg at Nokia City Lens er innovativt).

 

Både 820 og 920 er solide telefoner, for all del, men de mangler x-faktoren som skal til for å tvinge seg opp fra de 2% markedsandel Windows Mobile har.

 

 

Apple klarer å være konger på haugen uten å levere det nyeste og feteste av hardware og software, men det er fordi at det de leverer for det første virker, og fordi de har et skikkelig økosystem der man finner programvare som løser det man ønsker. Det har ikke Nokia, og det tror jeg heller ikke de får om telefonene de lanserer er like middelmådige som denne.

 

Folk som vil ha et skikkelig kamera kjøper skikkelige kameraer, og jeg sliter litt med å se hvordan optisk stabilisering skal være et fungerende salgsargument for massene.

Nokia leverer her det ypperste som finnes av ren hardware, så får vi se når WP8 avdukes om totalpakken er god nok.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et annet poeng er jo at dette er vapourware.

 

Nokia kom ikke med dato eller prising, noe som betyr at den er dyr og ikke kommer på lenge.

 

Nokia leverer her det ypperste som finnes av ren hardware, så får vi se når WP8 avdukes om totalpakken er god nok.

 

Sant, synd hardware er veldig mye mindre interessant enn hva man kan gjøre med hardwaren (aka software).

Lenke til kommentar

Dere som synes det var skuffende: Hva ventet dere?

 

Jeg er enig med denne:

Tror nok de som forventer det neste gigantiske spranget i utvikling, som overgangen fra vanlig til smart telefon, kommer til å bli skuffet enda en god stund. Jeg ser for meg at nyvinning på dette markedet nå vil være de små tingene og den stegvise utviklingen.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apple klarer å være konger på haugen uten å levere det nyeste og feteste av hardware og software, men det er fordi at det de leverer for det første virker, og fordi de har et skikkelig økosystem der man finner programvare som løser det man ønsker. Det har ikke Nokia, og det tror jeg heller ikke de får om telefonene de lanserer er like middelmådige som denne.

 

Det har ikke Nokia? Hva konkret er det Nokia ikke har? Eller som Nokia i samarbeid med Microsoft mangler i forhold til Apple?

Lenke til kommentar

Det har ikke Nokia? Hva konkret er det Nokia ikke har? Eller som Nokia i samarbeid med Microsoft mangler i forhold til Apple?

 

Et stort utvalg av spesialapplikasjoner. Windows Mobile er etterhvert OK dekket når det gjelder basisprogrammer, men problemet er at de aller fleste brukere i tillegg til basisprogrammene også bruker litt mer obskure ting. Noen vil ha hekleprogrammer, andre vil ha forumapps, min far vil ha et program som lar ham se hvilke fly som er hvor. iOs (og Android) har en skog av slike sære småapplikasjoner med meget høy kvalitet. Konseptet kalles "the long tail" og er noe Nokia og Windows Mobile fullstendig mangler.

 

På min iPhone kan jeg:

 

* Stemme ukulela mi

* Sjekke om de mekaniske klokkene mine har rett frekvens

* Lese av strømmåleren

* Endre flighter med BergHansen

* Parkere med Easypark,

* Kjøpe billetter hos Ruter og NSB

 

Hvert av disse programmene har en relativt liten målgruppe, men pga at de er på en stor plattform er de allikevel tilgjengelige. Med så liten markedsandel som Windows mobile (dessverre) har vil de neppe noen gang komme dit Apple og Google har kommet med sine markedsplasser.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var skuffende, men forsåvidt ikke uventet....

 

Trådløs lading, hva er så stort med det ?? å plugge i en ladplugg ett par ganger i uka er vell ikke det store problemet...

Og kamera med 8mpx bildebrikke, hva er vitsen med pureview da ??

Pureview mer enn bare triksing med megapixler. Man kan fremdeles bruke billedbehandlingssoftwaren og oversampling. Størrelsen på en 41MP brikke gjør at den ikke nødvendigvis passer på alle mobiler, hvorav 808's spesielle design.

Lenke til kommentar

Skulle bare mangle, det er jo siste generasjons hardware, så om de faktisk lå bak konkurrentene før de lanserte hadde det vært litt trist...

 

Og trådløs lagring? Utover Android og iOs er det vel ikke så mange som har det, nei ;)

Siden når har IOS Wireless charging? Eneste jeg har hørt om der er 3. parts telefondeksler som tilbyr dette, og om dette stemmer så har ikke IOS WC. Når det kommer til Android så er det ikke mange telefoner som har WC der heller, så Nokia er blant de få som har det.
Lenke til kommentar

Siden når har IOS Wireless charging? Eneste jeg har hørt om der er 3. parts telefondeksler som tilbyr dette, og om dette stemmer så har ikke IOS WC. Når det kommer til Android så er det ikke mange telefoner som har WC der heller, så Nokia er blant de få som har det.

 

Du skrev "lagring" :)

 

Trådløs lading er Nokia ganske alene om (etter at Palm la inn årene). Men er det nyttig? Ikke før man får en standard.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...