Gå til innhold

CD-R varer ikke evig


Anbefalte innlegg

Jeg mener uansett at CD og DVD teknologien er noe av det teiteste som er funnet opp, de tåler jo ingenting. En ripe så er det stopp, og riper blir det.

 

 

Skal ei relativt kraftig ripe til for at CD'nDVD'en blir uleselig.

 

En normal person skal klare å holde alle riper vekk fra CD'ne og DVD'ene sine uten noe problem. En skal ikke bruke de som gulvmatte skjønner du. Ikke kaste de i veggen heller.

 

Selv synes jeg at det er ekstremt hvor mye riper en CD / DVD kan ha og likevel funke som den var ny. Lenge leve DVD!!

 

(netopp fått meg DVD brenner!! :D)

 

topic:

 

2 år synes jeg er ekstremt overdrevet hvis dette er fakta! har mange mange år gamle brent-cd'er og de funker som bare det! Lurer på om de har behandlet CD'ene slik som Dipso tydeligvis gjør.. :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener uansett at CD og DVD teknologien er noe av det teiteste som er funnet opp, de tåler jo ingenting. En ripe så er det stopp, og riper blir det.

 

Og dvd'er er enda værre, har opplevd at dvd filmer har crasha pc'en flere ganger, for så å funke flott etter at jeg har tørka over dem lett en gang med fille for vasking av briller. STUPID.

 

Det kommer jo litt ann på hvordan man behandler CD'ene og DVD'ene sine da. Jeg har aldri... merk ALDRI hatt problem med noen av mine 100-og-noen DVD filmer. Av mine CD'er (aldri orket å telle de) kan jeg heller aldri husket å ha problemer. Ei med CD-Rom eller CD-R plater. Og det igjen beviser jo bare at CD-R med en viss kvalitet holder mye lengre enn ett par år (mine første CD-R, ca. 5 år gamle, også noen av de av billigste sort, fungerer fortsatt).

 

Jeg tar ikke spesielle forholdsregler en gang, så du må jo behandle CD'ene og DVD'ene dine helt elendig :-D Hva gjør du egentlig med de? (Eventuelt har du en fryktelig dårlig CD/DVD-ROM spiller).

Lenke til kommentar

Apropos Megadata, jeg fant nettopp fram en gammel Megadata CD jeg brente i mars 99 og scannet gjennom den. Ingen feil på den. Det samme gjelder alle andre CD'er fra samme tid jeg har sett på. Alle har selvsagt vært pent behandlet og har ingen riper av betydning.

 

Når det gjelder ferdigpressede cd'er er min erfaring at de tåler mye mindre enn gode CD-R plater. Jeg tviler også på at holdbarheten er i nærheten av like lang.

 

Hele artikkelen (dvs. det lille som er gjengitt på web) virker etter min mening temmelig tvilsom. Dette er neppe seriøst.

Lenke til kommentar

Hmm...merker stor forskjell på plater ja.

Noen billig cd`er som jeg brente for 2-3 år siden er blitt så å si uleselige nå.

Mens mine gamle Kodak plater som jeg har tatt backup på er akkurat som nye.

Håper DVD varer lengre,og at DVD brennere/plater synker i pris,litt mer praktisk også å ta backup på DVD og forhåpentligvis mer holdbart.

Lenke til kommentar

Jeg har et par CDer liggende her som jeg brente da jeg var på TG00. De ble brent på de aller aller billigeste platene som finnes, og jeg har oppbevart dem uten cover i et lyst og rom-temperatur rom (ikke noe viktig data, bruker dem som regel bare til pynt). La meg finne fram dem og sjekke om de fortsatt virker:

 

2 av 2 CDer funker, så kanskje trikset er å oppbevare dem på rommet uten cover? ;)

Lenke til kommentar
Ha,offtopic.En jeg kjenner som kjenner en annen,skulle bevise kor mye en cd plate tålte når de kom ut helt i begynnelsen.

Dette var Rolls Royce,gode greier og alt det der.Og tok den med seg ut,la den på bakken,startet bilen og spant over den.... :woot:

 

Trenger vel ikke si mer :)

 

Ser det ikke som helt usannsynlig at den virket etterpå (kommer ann på hvor mye spinning det var rett på platen da). Jeg testet en CD-Rom en gang. Laget en ganske dyp ripe i den med en kniv, fra senter og ut til kanten. Funket helt fint, helt til jeg begynte å grave nede i ripa. Måtte en ganske dyp, tykk ripe til før CD-Rom'en nektet å virke.

Lenke til kommentar

Dette er jo for så vidt gammelt nytt. Jeg husker tv2-nyhetene hadde en reportasje om dette problemet for, tja det må ha vært over ett år siden. Men det var vel mest med fokus på ferdiginnspilte CD-er. Og det var spesielt negativt for bl.a. NRK da de har arkivert mye på CD...

 

En løsning vil helt klart være å "miste" samtlige original cder, for så å kjøpe seg... en gitar. :-? Eller en sekk med harddisker.

Lenke til kommentar

Jeg leste en stipendiatoppgave(en forskningsoppgave fra en student) om dette emnet en gang, husker desverre ikke hvor..

 

Den konkluderte blant annet med at det var stor forskjell på "holdbarhetsdatoen" på forskjellige typer plater, altså av ulikt merke.

 

Men også brennertype/merke hadde mye å si, og hastigheten platene ble brent på. Og selvfølgelig oppbevaring, lys, relativ fuktighet og temperatur.

 

Husk at CD-R ikke har eksistert alt for lenge, og at fabrikatørene av platene bruker tidsaksellerasjonshypoteser når de beregner hvor lenge platene sine er holdbare. Dvs at de måler hvor mye forringelse platene har i et gitt tidsrom, f.eks ett år, og bruker disse dataene for å "spå" hvor lenge platene holder. Så det er ingen som vet nøyaktig hvor lenge de varer.

 

Noen sier 2 år, noen sier 20. Jeg har CD-R fra 99, av typen billigplater, og det er ikke noe galt med dem...

 

BTW synes jeg det er morsomt med folk som skal være forsiktige med CD-R plater, og legger dem med "tektsfeltet" ned(den blanke flaten opp). Det er jo slik at det er belegget oppå som er skjørt. Man kan ripe opp en CD-R under, og den virker fortsatt. Men skraper man derimot noe av belegget oppå, bare en liten bit, virker ikke plata mere...

 

Fikk desverre litt noia av denne artikkelen. Tanken på at hele "backuplageret" mitt på ca 350 CD-R plater gradvis slutter å virke er som et mareritt. La oss håpe at pessimistene tar feil, og at jeg har gebiss når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Fikk desverre litt noia av denne artikkelen. Tanken på at hele "backuplageret" mitt på ca 350 CD-R plater gradvis slutter å virke er som et mareritt. La oss håpe at pessimistene tar feil, og at jeg har gebiss når den tid kommer!

 

Kjøp en sånn, kopier over det viktigste, koble den ut og legg den i bankboks/brannsikker safe, og tenk ei mer på saken inntil dagen det "utenkelige" hender. Ulempen er selvfølgelig at det tar tid å kopiere over 350 cd-er, så det blir jo et spørsmål om jobben er verdt strevet. Jeg, for min del, syntes det var en billig forsikring -og et langt bedre alternativ enn å brenne kopier av alle cd-ene.

Lenke til kommentar

De eldste CD-R jeg har liggende er brent i november 97. De er av merket Traxdata, ikke noe high-end produkt med andre ord, men funker fortsatt det gjør de.

 

At CD-R plater bare varer noen måneder er nok bare i ekstremtilfeller. Det er jo slikt det blir sensasjonsnyheter av. Hadde de testet flere og anerkjente merker og tatt gjennomsnittlig levetid ville sikkert holdbarheten vært mye lengre enn det de opererer med i artikkelen.

 

Hvem er interessert i "nyheter" om at en gjennomsnitts CD-R plate varer 5-10 år? Ingen. Hva skal vi da fortelle? Jo, er du skikkelig uheldig så kan den gå i stykker etter et år.... Det er altid de mest pesimistiske antakelsene som kommer på trykk. Ta dette med en klype salt, det gjør i hvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Mitsui Gold og Kodak Gold er oppgitt å vare i 200 år, og det er ingen grunn til å tro at ikke det stemmer. Men Verbatim varer nok ikke så lenge, og i hvertfall ikke de nye 48x platene.

 

Noen grunn til denne påstanden, av de tidligere platene jeg har, har verbatim vært kongen av holdbarhet, hvorfor skal det være annerledes nå? Har de skiftet produsent eller noe?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på bølgen som ikke tror så mye på at platene ryker etter 6 måneder. Jeg har fortsatt endel plater fra 97, såklart de billigste jeg fant, som fortsatt funker fett. Har også en RW plate fra 97 som jeg kjøpte til 199NOK,- den er fortsatt i bruk til lagring div tekst filer. Men selvsagt, man kaster jo ikke CDenen i veggen heller da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...