Gå til innhold

CD-R varer ikke evig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen bombe, men jeg hadde håpet på noe bedre en 6 måneder.

Problemet blir da hva man skal bruke for ting man vil ta varepå over tid.

 

Harddisker ryker etter en stund.

Tapebackup er heller ikke stabilt.

 

Hvem sa at verden går fremover...

 

Det du skal ha over lengre tid lagrer du på din harddisk. Når denne/disse er full, kjøper du en harddisk til. Når du ikke har plass til flere disker på det hovedkortet du har, kjøper du en ny maskin, og degraderer den andre til filserver. Putter et gigabitethernet kort i hver av dem, og kjører opp et server OS på den med alt stæsjet på. Der lagrer du "ting", og så bruker du den andre maskinen til å ha spill, programmer, downloads, o.l. på! Harddisker er jo ikke akkurat dyre. 1000 lapp for en 120GB! Eller 114,44 Gigabinary disk.

 

CD plater er jo bare for midlertidig oppbevaring av stuff. Mekker bare en CD for å drasse et eller annet med meg et sted. Og så "glemmer" jeg den igjen der jeg tok den med.

 

Harddisker er tingen, får aldri nok totalplass. Problemet er jo at man ikke kan stole på harddiskene fullt ut heller.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

At cd-r'er ikke holder lenge har jeg erfart masse =)

Men jeg tror det har masse og si paa hvor/hvem du kj0per det av.

Jeg har masse cd'er som ble brent for noen mnd'er siden paa saanne blanke I 100pakker som er korrupte mens jeg har fortsatt skuffer fulle med "merke" cd'er som er flere aar gammel og som ikke ser ut til aa 0ddelagt noe data.(ihvertfall de jeg har pr0vd i det siste)

Lenke til kommentar
Mitsui Gold og Kodak Gold er oppgitt å vare i 200 år, og det er ingen grunn til å tro at ikke det stemmer. Men Verbatim varer nok ikke så lenge, og i hvertfall ikke de nye 48x platene.

 

Noen grunn til denne påstanden, av de tidligere platene jeg har, har verbatim vært kongen av holdbarhet, hvorfor skal det være annerledes nå? Har de skiftet produsent eller noe?

 

AtW

 

 

De nye platene er tynnere og tåler derfor mindre. Og Super AZO som brukes i de nye platene regnes ikke for å være like holdbart som Metal AZO som de brukte før. De gamle Metal AZO platene var både veldig holdbare og tålte mer enn de fleste.

 

 

Noe annet som er viktig å være klar over er at det er absolutt ikke å anbefale å brenne på høyere hastighet enn platene er sertifisert for. Selv cd'ene virker helt fint vil de ha høyere antall feil. Disse kan korrigeres sålenge det ikke er for mange av dem, men over tid vil antall feil øke og antallet vil raskere passere det grensen for hva som kan korrigeres.

Lenke til kommentar
De nye platene er tynnere og tåler derfor mindre. Og Super AZO som brukes i de nye platene regnes ikke for å være like holdbart som Metal AZO som de brukte før. De gamle Metal AZO platene var både veldig holdbare og tålte mer enn de fleste.

 

Hmm, er ikke sikker på om mine plater har noe super-azo-layer, husker ikke helt hvilken layer det er, men jeg bruker printable-plater, og den printlayeren erstatter en eller annen layer som er på de "vanlige" platene, husker bare ikke hvilken. (skulle ha sjekka, men er ikke hjemme akkurat nå).

 

AtW

Lenke til kommentar

må bare få si at det er $£?$£@ mange folk som IKKE kan å behandle cd'er skikkelig :shrug:

 

Derfor låner jeg nesten aldri vekk CD'er siden de ikke virker når jeg får de tilbake.....

 

Ang. billig-plater: de tåler ikke mye, men med rett behandling varer de lenge. Lengre enn en CD-ROM leser jeg hadde (AOpen ett eller annet)...Min litt over ett år gamle pioner DVD begynner å tulle litt på CD'er den også nå..... :(

 

Så nylig 5th element på divx i linux fra en BILLIG plate (sølvblank folie, ser rett gjennom). Den hadde til og med et stygt hakk en cm fra kanten. (ja, det var skrevet der. Plata var HELT full (69x)....

 

og ja, *kremt* windows leser den ikke, but linux does.... :lol:

 

Tenkte jeg skulle kopiere den inn på en av mine NTFS partisjoner (som er _litt_ større enn de som linux kan skrive til - ext2, ext3 og FAT32), men nei. Det var for vanskelig ja.... :D

 

"cp" gjorde susen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...