Gå til innhold

CD-R varer ikke evig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:roll: Har funnet ut at en CD ikke varer evig. På flere av CD'ene mine har "folien" begynnt å slippe selve CD'n. Ganske kjipt, men tar backup så snart jeg mistenker at det er noe galt med en CD, eller når jeg kjøper programmer/spill for flere hundre kroner pr stk.

 

(Begynner å tvile på at CD teknologien var en gave fra aliens nå :lol: )

Lenke til kommentar
:roll: Har funnet ut at en CD ikke varer evig. På flere av CD'ene mine har "folien" begynnt å slippe selve CD'n. Ganske kjipt men tar backup så snart jeg mistenker at det er noe galt med en CD, eller når jeg kjøper programmer/spill for flere hundre kroner pr stk.

 

eg har ødelagt eit par cder i det siste, så når den er ødelagt laster eg ned spillet og brenner det. Heldigvis går Online gaming på Cd-Key og ikkje CDen.

 

Feil i artikkelen på hw.no

"En del produsenter hevder platene varer i minst 10 måneder"

 

det skal stå 10 år (kilde: the register)

 

synest 10 mnd var litt i minste laget ja. Kan Moderator bekrefte feilen? Eg har ørten Cder som er mange år gamle og som kjører for full hals.

Lenke til kommentar

Dette burde jo også være et skudd i baugen til produsenter av kopibeskytteler til bruk på cd'er osv. Dette punktet burde komme frem i rettssaler under slike saker.

 

Om dvd'er har det samme problemet burde saken mot Johansen henlegges med umiddelbar virkning samt produsentene av disse platene ilegges påbud om å fikse problemet før de starter ny jakt.

 

Doofus

Lenke til kommentar

har sagt det tidligare at cd-r har dårlig kvalitet.

Dei første cdene eg brente.

(høst 97) begynner å bli veldig problematisk no.

Er glad for at eg aldri har orket å ta backup over på cd.

 

men, 20mnd, som testen har vart, er litt lite da.

Er det nokon som holder på med/har gjort ein liknandes test med verbatim, tdk ol. kjente merker?

 

hadde vore kjekt å fått vite kva cd-r som er best.

Lenke til kommentar

Billige plater har jeg erfaring med sliter meget fort. Dyrere kvalitetsplater holder gjerne i flere år, men hvordan disse brukes og oppbevarer betyr veldig mye. Musikkcder (cd-r) jeg bruker mye slites ofte etter noen måneder blant annet pga riper. Plutselig finner jeg en gammel cd jeg brant for flere år siden som nesten ikke har blitt brukt. Av disse har en del holdt, selv om det er de billigste platene jeg klarte finne. Av de dyreste har jeg nesten ikke funnet en plate som ikke funger.

Lenke til kommentar

Noen her virker som de forveksler CD-R/RW med Trykkte CD-Plater.

 

Testen gjelder kun brendte CD'er, ikke CD'er som er trykket (som vanlige "kjøpe-cd'er" er)

 

Så bekjymringen for at dine dyrekjøpte CD-roms og DVD'er skal gå dunken etter kort tid, er (for øyeblikket iaffal) ikke bekreftet.

 

Jeg mener uansett at CD og DVD teknologien er noe av det teiteste som er funnet opp, de tåler jo ingenting. En ripe så er det stopp, og riper blir det.

 

Og dvd'er er enda værre, har opplevd at dvd filmer har crasha pc'en flere ganger, for så å funke flott etter at jeg har tørka over dem lett en gang med fille for vasking av briller. STUPID.

 

nei, gi meg noe som er litt mere robust, pronto! Noe alà en stoor (på størrelse med en cd, og tykkere plastik. minidisk hadde vert en bra start.

 

jeg mener, kasseter kunne man jo slenge i veggen uten at det hadde noe å si... (så lenge de ikke knuste i tusen biter da seffen) ;)

 

</rant>

Lenke til kommentar
Jasså. Har fremdeles en piratkopi (ja, jeg vet) av Worms2 liggende. Den fungerer som ny...

 

:D:D samme her. Har ein original W2 som her herpa og ein kopi som glinser. :)

 

10 år burde vel ikkje være noko problem vel....eg bruker plaer som Vertabim og MMore, og har aldri hatt dette problemet. Cder blir såklart dårligere over tid, men etter 10 år kan du vel spandere på deg ein ny CD. Eller legge det inn på ein backup Hd.

Lenke til kommentar

Det er skikkeleg forskjell på kvalitets merke og "billig" merke.

 

Har ennå dei første cd platene eg brende (husker ikkje kva tid, men det var når cd-brennerere var på 2x og cdene kostet rundt 50kr pr stk) og dei fungerer ennå perfekt.

Men andre plater som bare er nokre måneder har startet og flasse. På grunn av dette har eg gått over til dyrere men bedre merker nå.

 

EDIT:

Sjekket ein backup cd some eg laget av aoe2-tc for tre år siden. Den er brukt veldeg mye.

Platen er ein Verbatim cd og undersiden er bare skraper, men den fungere ennå perfekt. Den har også låget i sol lyset uten cover heile tiden når eg ikkje har brukt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...