Gå til innhold

Sniktitt: Sigma 8 - 16mm F4.5-5-6 DC HSM


Anbefalte innlegg

SIkker og sikker. Ja, jeg er ganske så sikker. MEN det er min "subjektive" sikkerhet/sannhet, det innrømmer jeg.

Sigma 10-20 f/4-5.6 er et godt vidvinkelobjektiv, men ja jeg mener at Sigma 8-16 f/4-5.6 leverer et bedre resultat.

Din subjektive følelse er det som teller for deg.

 

Det er fullt ut mulig det er 8-16mm er bedre; eller så er det ting med 10-20mm som du ubevisst ikke liker, ting som gjør at den ikke er for deg.

 

Det kan være noe så enkelt som at 10-20mm overeksponer litt i forhold til den andre optikken din; da vil bildene ofte virke litt slappe. Akkurat det er lett å teste. Ta et bilde (i manuellt) på f.eks. f/8 og 12mm med begge objektivene - bildene skal være like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Operaen er ett fantastisk motiv, men dessverre så bor jeg en lite kjøretur på 60 mil fra hovedstaden, så jeg får finne et annet testobjekt. Jeg har liggende bilder som faktisk er tatt av Operaen med 10-20 som jeg er meget fornøyd med.

 

 

Ser ut som du har litt lenger vei til operaen enn meg, men det enkle er ofte greit nok...som motiv å teste på ;)

De fleste av oss i Norge har tilgang på mange lett tilgjengelige og like motiver, det er bare å se seg rundt..

 

For den enkle delen har jeg valgt denne - 8mm:

DSC_7681_1024_8mm.jpg

 

 

Dette motivet er også veldig tilgjengelig for de fleste - 8mm:

DSC_7695_1024_8mm.jpg

Lenke til kommentar

hei har denne her http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

på 8mm fast.

 

den lager slike bilder tatt på en avstand på ca 6-7m:

 

det kan tyde på at sigma har en form for optisk korrigering i forhold til denne billige "jalla" linsen (brukes bare til fun, liker faktisk at alt er forvridd)

Samyangen er jo i motsetning til Sigmaen en fisheye. Hele poenget med et fisheyeobjektiv er jo at alt skal bli forvridd.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...