Gå til innhold

Aktivere Windows, men aktiveringskode er slitt vekk


Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg har hatt sin laptop på service, og da hun fikk den tilbake hadde de formatert harddisken og lagt inn Windows på nytt (Windows 7 starter edition).

 

Problemet var at hun fikk beskjed om uekte Windows, altså var den ikke aktivert, og ba meg om hjelp.

 

Da jeg kikket under PC'en for å finne koden, så ser jeg at all teksten som har stått på ekthektslappen er slitt vekk, noe man jo må forvente på en laptop som er brukt en stund og som har vært med over alt.

 

Er det noen andre steder man kan finne denne koden? Hun har funnet originalmediet (CD/DVD) som lå i et papiromslag, men det står ingen kode verken på CD, omslag eller bruksanvisning.

 

Så hva gjør man da? Må man kjøpe ny lisens fordi koden er slitt vekk? Hun har ikke veldig god greie på data og kunne jo ikke vite at koden på den lappen måtte skrives ned, og hun fikk heller ikke noen informasjon om at Windows 7 var installert uten gyldig lisens når hun fikk den tilbake fra service.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei venninne av meg har hatt sin laptop på service, og da hun fikk den tilbake hadde de formatert harddisken og lagt inn Windows på nytt (Windows 7 starter edition).

 

Problemet var at hun fikk beskjed om uekte Windows, altså var den ikke aktivert, og ba meg om hjelp.

 

Da jeg kikket under PC'en for å finne koden, så ser jeg at all teksten som har stått på ekthektslappen er slitt vekk, noe man jo må forvente på en laptop som er brukt en stund og som har vært med over alt.

 

Er det noen andre steder man kan finne denne koden? Hun har funnet originalmediet (CD/DVD) som lå i et papiromslag, men det står ingen kode verken på CD, omslag eller bruksanvisning.

 

Så hva gjør man da? Må man kjøpe ny lisens fordi koden er slitt vekk? Hun har ikke veldig god greie på data og kunne jo ikke vite at koden på den lappen måtte skrives ned, og hun fikk heller ikke noen informasjon om at Windows 7 var installert uten gyldig lisens når hun fikk den tilbake fra service.

Tre muligheter: 1) Ring microsoft og legg frem problemstillingen. Du vill sannsynligvis få en ny aktiveringskode. 2) Kjøp ny lisens. 3) Bli pirat!

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller microsoft vil si da bør man heller kontakte produsenten eller ville det være lett for pcbyggeren å få en windows lisens.

 

Men normaltsett trenger man ikke produktnøkkel om maskinen har recovery DVD eller recovery partion.

Men er denne borte tror jeg man sliter.

 

Kanskje service levrandøren burde ta ansvar her?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har sendt MS en e-post nå, så får vi se hva de svarer :)

 

Jeg tror at hadde recovery-partisjonen hatt koden "innebygget", så hadde vel ikke Windows kommet opp med uekte versjon når verkstedet tilsynelatende har brukt recoverypartisjonen etter å ha formatert maskinen (hvorfor de trengte å formatere harddisken når det var strømpluggen som var defekt, vet jeg dog ikke).

Lenke til kommentar

Jeg tror at hadde recovery-partisjonen hatt koden "innebygget", så hadde vel ikke Windows kommet opp med uekte versjon når verkstedet tilsynelatende har brukt recoverypartisjonen etter å ha formatert maskinen (hvorfor de trengte å formatere harddisken når det var strømpluggen som var defekt, vet jeg dog ikke).

Det kan være flere årsaker til at de måtte formatere harddisken pga defekt strømplugg. Mest sannsynlig måtte de bytte hovedkort, noe som igjen fører til at man må (bør) reinstallere, ellers blir det utrolig mye rot med drivere osv mellom det gamle og nye hovedkortet.

 

I de fleste tilfeller er det jo en recovery partitsjon som man kan bruke. Men om eieren av laptopen har fjernet den, så kommer man ikke langt. Da må man nok kontakte MS eller produsenten.

 

Edit: Koden på laptopen er jo kunn engangs kode. Om man da bytter hovedkort (som er sannsynlig i denne saken), så vil jo ikke den gamle koden fungere med det nye hovedkortet, siden maskinen blir "ny". Så da må man nok kontakte MS eller produsenten!

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Edit: Koden på laptopen er jo kunn engangs kode. Om man da bytter hovedkort (som er sannsynlig i denne saken), så vil jo ikke den gamle koden fungere med det nye hovedkortet, siden maskinen blir "ny". Så da må man nok kontakte MS eller produsenten!

 

Jo, det vil den. Dersom man har en OEM lisens (som strådstrarter tydeligvis har), gjelder lisensen fortsatt om man bytter hovedkort dersom det gamle er ødelagt (såframt hovedkortet er "tilsvarende" det gamle, noe det sannsynligvis er siden det er en laptop).

 

Det er bare dersom man bytter hovedkort som ledd i en oppgradering (dvs. til et nytt og bedre hovedkort) at lisensen ikke lenger er gyldig.

Lenke til kommentar

Det finnes en løsning, men den krever litt jobb. Du må få tak i et sertifikat til din pc produsent og så må du aktivere med en av de kjente OEM SLP nøklene.

Begge deler lar seg gjennomføre siden du allerede har SLIC 2.1 i BIOS (om pcen kom ferdig med Windows 7 da den var ny).

 

Om du sier hvilken pc produsent det er, så kan jeg nok hjelpe.

 

Du kan lese mer i en annen tråd ang dette temaet...

Lenke til kommentar

Da er det bedre å følge guiden min, så slipper du programvare som kan inneholde snusk. Og man slipper å tenke på at pcen plutselig blir merket som piratkopi.

 

Men programmet du nevnte gjør egentlig det samme guiden min, men det virker uavhengig om du har SLIC 2.1 i BIOS. Men det bruker de samme sertifikatene og samme nøklene.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Det finnes en løsning, men den krever litt jobb. Du må få tak i et sertifikat til din pc produsent og så må du aktivere med en av de kjente OEM SLP nøklene.

Begge deler lar seg gjennomføre siden du allerede har SLIC 2.1 i BIOS (om pcen kom ferdig med Windows 7 da den var ny).

 

Om du sier hvilken pc produsent det er, så kan jeg nok hjelpe.

 

Du kan lese mer i en annen tråd ang dette temaet...

Det er en Asus (vet ikke hvilken modell, men en sånn liten mini-PC). OS'et er som nevnt Windows 7 Starter Edition som var preinstallert da PC'en var ny.

Lenke til kommentar

Da kan du følge guiden jeg linket til, og så bruker du denne OEM SLP nøkkelen:

 

6K6WB-X73TD-KG794-FJYHG-YCJVG (dette er nøkkelen til alle Asus Win7 starter pcer)

 

Denne funker kun etter du har installert sertifikatet jeg linker til, og om pcen ble levert med Windows 7 ny. Ingen poeng for folk som ikke har Win7 Starter ferdig installert på pcen å prøve å bruke nøkkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...