Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer litt på hvordan styrken er på 3d-printede objekter er jeg. 

Det er en bildel jeg trenger 3d-printed da det ikke er å få kjøpt uten å kjøpe alt som hører til den delen. Delen fra før av er ganske standard plastikk, litt (for) sprø egentlig. Litt vanskelig å beskrive styrke på denne, men det som har skjedd er at den har knekt i de tynneste delene på den.

Vil en 3d-printet versjon bli like sterk, eller er det litt porøst siden det printes lag på lag?

Legger ved bilde. Den er ca 7cm lang for å gi en liten referanse. 

Screenshot_20210605-161032_3.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

må si jeg er imponert over hvor lett det var og få rimelig bra print med prusa mk3s+,har ikke forandret noen innstillinger i prusaslicer,bestillte byggesettet,men var mye mere jobb en jeg trodde og montere den,var ikke som og montere creality ender 5 jeg hadde,som var gjort på en liten stund

neste blir og prøve og få satt opp en raspberry pi med octoprint og kamera

 

211801464_10158685924967991_7166795374428026572_n.jpg

211924197_10158685925007991_435087375986513367_n.jpg

212102306_10158685925042991_6089763995791410252_n.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har lenge lurt på om jeg burde invistere i 3D printer til mine elektroniske prosjekter, men jeg har flere bekjente som har en slik og jeg kan rett og slett ikke se den store nytteverdien. 

1. Det tar VELDIG lang tid og printe en feks. fordelerboks på 10x10cm.
2. Det krever en del forarbeid for å få printeren til å forstå hva den skal gjøre.
3. Kvaliteten på det som blir "skrevet" er i beste fall helt greit. Man ser tydelig teksturer og plasten virker skjør og billig.
4. Prisen på en OK 3D printer er forholdsvis høy.

Bildet over er et godt eksempel. I utgangspunktet en artig figur, men teksturen liker jeg ikke. 

En bekjent 3D printet en fordelerboks til meg som jeg skulle ha en mikrokontroller inni. Når jeg skulle bore hull i boksen til lending, så sprakk den i hele tre deler. 

Så personlig er jeg IKKE imponert over 3D printere og ser ikke den store nytteverdien (ennå). Jeg er klar over at det sikkert finnes svindyre 3D printere som leverer kvalitet, men til hjemmebruk synes jeg det er lettere og kjøpe ferdige produkter enn så lenge.

Lenke til kommentar

teksturen vil du nok delvis få,men husk at jeg er en rimelig stor amatør,og dette var en print rett ut fra esken,med kun justering av høyde fra dyse til printplaten,hvor mye delene tåler kommer helt an på infill,jo mindre infill,jo mere tåler delene,og det kommer an på hva du printer med,dette er pla,det er vel den som tåler minst,da den ikke tåler vær og vind,eller høye temperaturer,eller at man prøver og bryte på delen,da pla er ganske sprøtt,men petg tåler mere,og man har andre filment typer også,bla carbon som er iblandet i filamentet

 

men er printeren rett innstilt,så tåler selv pla ganske mye,når jeg kjørte testprint,hvor jeg bare printet en stor firkant,med kun et laghøyde,var ikke høye saken,den klarte jeg ikke og rive i 2.

 

største problemet er og lære seg 3d tegning,lærer man seg det,så har printeren et mye større bruksområde,men man finner uansett mye både gratis,og hvor man må betale for filer,men er folk også som vil tegne deler også,både gratis og for betaling.

 

den filamentprinteren jeg har nå,er en prusa mk3s+,som er en meget bra ut av en boks printer,som trenger minimalt med jobb for og printe bra,disse koster vel fra ca 8k som byggesett rett fra prusa,finnes også som ferdig bygget printer,men da går prisen opp med et par tusen kroner.

 

ellers så har man resin printere,da er printkvaliteten mye bedre,men da er byggevolumet mye mindre,med mindre man kjøper en dyr printer.

men er jo litt styr med resin,mye renhold,lukter endel,og grisete.

har selv anycubic photon s,og anycubic mono x

Lenke til kommentar

1. ja, det tar lang tid å printe (timer). Sammenlignet med å måtte vente på noe du har bestilt fra en leverandør i Europa (2 - 3 dager) så er det nok ikke verdt det, men i tillegg må du jo også regne med tiden du bruker på å bla igjennom utvalget til aktuelle leverandører til du finner et produkt som passer. Sammenlignet med å måtte vente i ukesvis / månedsvis på noe du har bestilt fra Kina, så er det definitivt verdt det.
2. Som med alt annet man vil lære seg: det kommer ikke gratis rekende på en fjøl, man må bruke egeninnsats (tid) for å få det til. Fabrikasjon av av deler ved hjelp av 3D printer er et fagområde; det må læres.
3. Kvalitet (som i holdbarhet, soliditet og egnethet for formålet)  er ok, og god nok til mange formål. Dersom det visuelle uttrykket ikke holder rent estetisk, så gjør man som man gjør når man lager ting på andre måter; pussing / sliping og maling.
4. Pris: En Prusa i3 MK3S koster omtrent NOK 8.5k (litt billigere i byggesett), da får du en solid arbeidshest av en printer, med automatisk "leveling" av printplaten (sparer mye frustrasjon) som printer "ut av boksen" (dvs. etter å ha kalibrert den i henhold til bruksanvisningen) med PLA, PETG og fleksibetl filament (Ninjaflex) - sikkert mange andre også, men dette er de typene jeg har erfaring med selv. Du vil ha glede av den i lang tid fremover. Prisjakt forteller at man får en Creality3D Ender-3 eller Ender-3 Pro for rett under NOK 3k, og en Ender-3 V2 for omtrent NOK 3.5k. Jeg har ingen erfaring med disse selv, men mange forteller at de er fornøyde brukere av disse maskinene.

En annen ting: har du først en 3D printer, og har lært deg å lage deler i en 3D program (jeg liker OpenSCAD) så blir det plutselig mye enklere og få til bokser, deksler og annen innkapsling som er unike for et prosjekt du lager, hvor en "kjøpeboks" ikke ville passet like bra.

Lenke til kommentar

Har printet 2 bokser på 20 x 20 cm. Tok ca 8 timer. Pluss mange mindre. Fordelen er at jeg printer ferdige fester til printkortene, og ferdige hull til kabler, plugger osv. Men det er tidkrevende med design. Men begynner å løsne.

Har en Creality Ender 5, oppgradert med piezo for auto bed leveling, og nytt kort (søk etter BTT E3 RRF v1.1 om man ønsker).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje, men bare kanskje. En hendig person med sveiseapperat eller noen med en cnc-maskin er antageligvis det beste.

3D-printer og cad for å lage modellen, men jeg tror det aller meste med 3d-printet plastikk blir for svakt. Maskinert aluminium hadde vært ideelt.

De tynne rektangulære delene som stikker opp vil knekke lett. Kan delen printes med mer masse en det som vises på bilde, er det kanskje håp.

Endret av toreae
Lenke til kommentar

Det der er en støpt del, og jeg er ganske sikker på at sveising er håpløst. Tror ikke slaglodding vil fungere heller.

Det ser også ut som det mangler en bit her? Skal det være en hel ring der?

Ellers enig med @toreae i at det er et stort "kanskje" om det kan la seg gjøre å printe en ny del. Det er en smal sak å tegne den for en med erfaring i 3D-tegning (men man må helst ha delen i hånd for å ta de nødvendige målene). Det kan være verd et forsøk, men det vil neppe bli en varig løsning, da jeg antar det er ganske mye belastning på denne dingsen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hva tror dere, Flashforge Finder 2.0 eller Weedo Tina 2 som min første 3D-printer?

https://www.clasohlson.com/no/Weedo-Tina-2,-3D-skriver/p/38-9985

Jeg kan få dem til ca samme pris, ny fra butikk. Finder'n er jo en eldre modell, men mye større og sikkert i utgangspunktet mer avansert. Tina, derimot, tar mindre plass på skrivebordet, og er et merke jeg aldri har hørt om før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...