Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Groovy Gorilla skrev (15 timer siden):

Jeg har sånn smått begynt å tørke støv av 3d printerne mine. Har Ender 2 og Ender 3. Skal bytte en god del på Ender 3, bl.a. exttruder, bed, mainboard osv. Ender 2 fungerer. Hadde 3stk Anycubic Kossel og en CR10 5S, disse ble solgt i 2019/2020.

Har begynt å gjøre noe i FreeCAD, et program jeg ga opp for noen år siden men nå er det masse fine videoer på YT. Regner med at pandemi og nye brukeravtaler fra autodesk har noe med dette. Lastet ned FreeCAD 0.19 appimg og fikk til noe rimelig kjapt. Så nå er målet å lære seg FreeCAD og Blender.

Nå vurderer jeg å kjøpe en ekstra printer mens jeg setter i stand Ender 3. Nå er jeg ikke særlig oppdatert lengre. Har ikke sett en eneste review video eller noe på over ett år. Vet at det er kommer Ender 3 V2, CR6, Ender 5 + Pro etc. 

Vil ha en printer jeg IKKE må moddifisere i det hele tatt, verken mekanisk eller i software. En som bare virker. Vanlig vedlikehold etc er naturlig. SKal ha FDM, jeg gidder ikke å rote med flytende dritt. Jeg har sikkert 15kg med PLA liggende uåpnet.

32 bit mainboard og 2208/2209 eller hva som finnes nå.

Autobedlevelling er okey, men ikke et must. 100% flat printflate. Sjelden jeg trenger noe større printflate enn det jeg har.

Hva anbefales?

Sjekk ut Sovol SV03, har en sv01 og er veldig fornøyd med den, men SV03 kommer med 32bit kort, BL touch og stor printflate. 

Sv01 kom nesten ferdig montert, regner med 03 er samme

Lenke til kommentar

Sovol ser okey ut den er en kopi med oppgraderinger av Creality printere. De kjøper deler av Creality.

Har sett en den videoer nå og Creality klarer ikke å lage noe uten feil. Skjønner det ikke. Når entusiaster har moddet sine originale Ender 3 og Creality ikke klarer å lage nye versjoner bedre og det er snart 3 år siden Ender ble lansert.

mobile999 skrev (12 timer siden):

Altså ikke en ny(ere) Anycubic?

Har du vurdert JGMaker?

Anycubic har billige printere og flere nå enn da jeg kjøpte av dem. Kundeservicen til Anycubic er MYE bedre enn Creality. Ene delta printeren jeg hadde ble ødelagt, hovedkortet/steppper driver brente. Fikk nye stepper drivere, nytt gorilla mainboard og ny heated bed.

3dprima i Malmø har en god del. Anycubic Mega Zero koster 1750kr/stk inkl. mva etc ved. Sikkert grei sak til PLA(mangler heated bed) og ser ut til å lett kunne oppgraderes med 32bit mainboard og TMC2209 e.l. Men da er man fort oppe 2500kr. Nå har jeg både SKR1.3 og en SKR mini E3 liggende i en skuff så det hadde vært en mulighet for en PLA maskin.

Edit: Ser ut som BIQU B1 er et godt valg. Litt over 3k fra Sverige.

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/fdm-printers/single-extruder/biqu-b1-3d-printer-noble-purple/a-25737

 

 

 

Endret av Groovy Gorilla
Lenke til kommentar
Dragen skrev (13 timer siden):

Er det et L-rør du vil lage?

SYLINDER!!!

Tenk dere en kubbe på hoggestabben, stående klar for hugg. Det er slik en sylinder kommer i part-delen. Så hugger dere kubben en gang, og klyver kubben på midten. Prøv nå å legg kubben ned med flate siden ned. Og med runde siden ned. Og alt i mellom. X eller Y akse.

Eksempel X-akse: Jeg får lagt kubben med flate siden ned, under Placement Angle 90°, og Axis X=1 Y=0 Z=0. Eller runde siden ned med Placement Angle 90°, og Axis X=-1 Y=0 Z=0. Men jeg får ikke lagt den ned og samtidig rotert den rundt sin akse.

Jeg får gjort det jeg trenger, men bare med ekstra triksing.

Lenke til kommentar
toreae skrev (2 timer siden):

Eksempel X-akse: Jeg får lagt kubben med flate siden ned, under Placement Angle 90°, og Axis X=1 Y=0 Z=0. Eller runde siden ned med Placement Angle 90°, og Axis X=-1 Y=0 Z=0. Men jeg får ikke lagt den ned og samtidig rotert den rundt sin akse.

Jeg får gjort det jeg trenger, men bare med ekstra triksing.

Jeg antar at kubben med flate siden ned ser ut som på bildet under, men jeg faller ut etter det. Skal det lages en ny form etter rotering eller skal den halve kubben endre retning?

5uq8B.png

Lenke til kommentar
toreae skrev (3 timer siden):

SYLINDER!!!

Tenk dere en kubbe på hoggestabben, stående klar for hugg. Det er slik en sylinder kommer i part-delen. Så hugger dere kubben en gang, og klyver kubben på midten. Prøv nå å legg kubben ned med flate siden ned. Og med runde siden ned. Og alt i mellom. X eller Y akse.

Eksempel X-akse: Jeg får lagt kubben med flate siden ned, under Placement Angle 90°, og Axis X=1 Y=0 Z=0. Eller runde siden ned med Placement Angle 90°, og Axis X=-1 Y=0 Z=0. Men jeg får ikke lagt den ned og samtidig rotert den rundt sin akse.

Jeg får gjort det jeg trenger, men bare med ekstra triksing.

En sylinder er et rør med lokk på begge ender.

Lenke til kommentar
Dragen skrev (8 minutter siden):

En sylinder er et rør med lokk på begge ender.

Ikke i FreeCAD. I dagligtale bruker man ordet sylinder på f.eks. forbrenningsmotorer. Disse har ikke lokk i begge ender. Så nei.

Wiki er vel heller ikke enig med deg.

Endret av toreae
Lenke til kommentar
toreae skrev (2 timer siden):

FreeCAD. Part-delen. Det er sikkert ikke en profesjonell måte å bruke programmet på, men min erfaring er kun litt Google SketchUp. 
Jeg får rettet delene slik jeg vil, men med mye arbeid.

Bruk Part Design. Lag en Sketch og lag en pad ut av Sketchen. 

Når du mener rundt sin egen akse da skal aksene være i senter av den delen du lager? Når du roterer, uansett vei, så vil alltid senter av delen være i midten

 

Endret av Groovy Gorilla
Lenke til kommentar

Part Design og Sketch er sikkert riktig det... Men mitt hode vil ikke lære det. Som sagt bruker jeg sikkert FreeCAD feil.

Rotere rundt aksen til den opprinnelige sylinderen. For en hel sylinder spiller dette ingen rolle. Men når man har en "kubbe", eller en tilsvarende del av en kon. Eller en "Wedge", prisme, "Torus"...

Måten dette er gjort på i FreeCAD synes jeg er merkelig. Burde heller være som bredde og lengdegrader pluss egenrotasjon.

Freecad.jpg

Endret av toreae
La til et bilde
Lenke til kommentar
toreae skrev (14 timer siden):

Part Design og Sketch er sikkert riktig det... Men mitt hode vil ikke lære det. Som sagt bruker jeg sikkert FreeCAD feil.

Rotere rundt aksen til den opprinnelige sylinderen. For en hel sylinder spiller dette ingen rolle. Men når man har en "kubbe", eller en tilsvarende del av en kon. Eller en "Wedge", prisme, "Torus"...

Måten dette er gjort på i FreeCAD synes jeg er merkelig. Burde heller være som bredde og lengdegrader pluss egenrotasjon.

Freecad.jpg

Kan du tegne en skisse av hva du vil ha?

Er den en sylinder som ligger over og på tvers av en annen sylinder på et work plane hvor du kan offsette posisjonen på sylinderen som er delt i to og som er tangent til overflaten på sylinderen som står?

 

16103693069135685610902523016116.thumb.jpg.1e6ca8ec81e1ec286bda813d65292a75.jpg

Lenke til kommentar

Tar utgangspunkt i jorden. Tenk at om man lager en sylinder i part-delen, blir det en sylinder i jorden sentrum, pekende mot nordpolen. Denne sylinderen kan man enkelt bruke bare en del av. Der man stiller inn Radius, Height har man også Angle. 180 gir en grunnflate til en halv sirkel. Om videre tenker seg at O grader øst/vest er X akse 90 grader øst/vest er Y akse. Så skal man kunne peke den halve sylinderen med bredde og lengdegrader. Og så skal (den halve) sylinderen kunne roteres slik at den flate siden skal kunne peke i hvilken som helst kompassretning.

Eks 1: Lag en halv sylinder som peker mot Moskva og den flate siden har en kompassretning på 127 grader.

Eks 2: Lag en kon hvor sirkelens grunnflate er på 9 grader. Konens akse skal peke mot Oslo. Sentrum av åpningen skal roteres slik at man fra Paris ser midt på gjennværende av konens ytterside.

Vet jeg ikke er flink til å forklare...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...