Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, men det er vel ingen dyr i den rå naturen som drikker eller utsetter seg selv for mer enn det tåler. Det er jo bare vi som har for vane til å gjøre det.

Der tar du feil. Mange dyr, spesielt tropiske fisker, spiser alt de kommer over, og om tilgangen er stor nok spiser de til de dør.

Endret av Kontorstol
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange dyr? Som f.eks?

 

Og er det akvariumsfisker eller ville fisker du mener da? Syns det høres merkelig ut at de skal fortsette spise etter de er mette.. Og til de dør til og med. De har jo nervesystem og føler smerte.

 

Det har jo skjedd at mennesker har dødd av å spise for mye, men som regel vil jo kroppen kaste opp maten før det går så langt? Ville tro det gjaldt hos andre dyr også.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Mange dyr? Som f.eks?

 

Og er det akvariumsfisker eller ville fisker du mener da? Syns det høres merkelig ut at de skal fortsette spise etter de er mette.. Og til de dør til og med. De har jo nervesystem og føler smerte.

 

Det har jo skjedd at mennesker har dødd av å spise for mye, men som regel vil jo kroppen kaste opp maten før det går så langt? Ville tro det gjaldt hos andre dyr også.

Jeg snakker om ville, men det skjer selvfølgelig i akvarium også (sannsynligvis oftere der). Det er pga. mange fisker (og sikkert andre dyr) er opportunister og spiser så lenge der er mat. Instinktet har lært de at de må nytte sjangsen, for det er ikke alltid der er mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Jeg prøver meg på et informativt innlegg om de negative sidene ved kjøtt og meieriprodukter, med noen linker om dere får noe ut av de.

 

Store mengder salt i kroppen stimulerer hormonet aldosteron og kortisol i binyrene. De gir beskjed til nyrene om å beholde mer væske. Salt binder vann i kroppen. Dette fører til høyere blodtrykk og på sikt hjerteinfarkt. Salt finner man i store mengder i kjøtt, melk og egg. Du finner også omtrent ikke prosessert mat som ikke inneholder salt.

 

http://www.fhi.no/ew...1:5647:36:::0:0

 

Hvis vi sammenligner oss med steinaldermenneskene, som noen liker å gjøre, får vi i oss 6 ganger mer natrium via salt enn de gjorde. Inntaket vårt av kalium er også tilsvarende lavt. Kalium sendes inn i cellene og natrium pumpes ut. Ved lite inntak av kalium blir kalium-natriumpumpen dårlig.

 

http://en.wikipedia....%2B/K%2B-ATPase

 

Sakset fra linken: «In order to maintain the cell membrane potential, cells keep a low concentration of sodium ions and high levels of potassium ions within the cell (intracellular).”

 

Kjøtt inneholder også mye kolesterol. Det samme gjør egg (veldig mye, fordi kyllingen trenger det) og melk i mindre grad. Når kjøtt med amin-grupper, protein og kolesterol varmes opp skapes frie radikaler. Det farligste er svartstekt/grillet kjøtt. For å bekjempe disse frie radikalene bør man spise ting som grønnsaker, frukt, bær og fullkorn som inneholder veldig mye antioksidanter. Frie radikaler dannes også ved trening, stress, røyking og alkohol så antioksidantene er fortsatt viktig selv om man ikke spiser kjøtt.

 

Ved å bytte ut kjøtt med «grønt» vil man få et bedre forhold mellom frie radikaler og antioksidanter.

 

Merk at kolesterol i seg selv har et ufortjent dårlig rykte. Nesten 40 % av cellemembranene kan bestå av kolesterol. Det er er viktig for nervecellene og man finner mye kolesterol i nervesystemet og hjernen (rundt 25 % finnes i hjernen). Kolesterol beskytter mot angrep fra frie radikaler og hjelper til ved reparasjon av skader. Allikevel bør man ikke bruke egg som kilde til kolesterol. Kolesterol produseres faktisk i kroppen i stor grad fordi vi trenger det for å beskytte cellene mot frie radikaler.

 

Nedbrytingen av animalsk protein danner flere stoffer som er kreftfremkallende. Når dette går gjennom fordøyelsessystemet vårt ligger det og smører seg på veggene i tarmen. Dette er i mange tilfeller grunnen til tarmkreft.

 

Om frie radikaler sakset fra wikipedia: «De frie radikalmolekylene har et uparet elektron som har en sterk tendens til å danne kovalent binding til andre molekyler. Dette innebærer oftest en oksidering. Dette kan i sin tur skape en kjedeprosess. Antioksidanter er stoffer som selv lar seg oksidere og dermed kan beskytte andre molekyler ved å stoppe slike kjedereaksjoner.

 

Dersom det blir for mange frie radikaler til at antioksidantene kan ta seg av dem, vil de ukontrollert angripe arvestoffet i cellen slik at cellen dør eller må repareres. Biologen Bruce Ames har anslått at hver celle i kroppen vår angripes av frie radikaler opptil 10 000 ganger pr døgn. Dersom frie radikaler skader DNA'et kan det føre til ukontrollert celledeling og kreft. Forskere tror også at frie radikaler kan føre til oksidasjon av fettstoffer i blodårene og dermed åreforkalking, som igjen kan lede til hjerte- og karsykdommer.[2] Det antas at frie radikaler påvirker aldringsprosessen, men det er gjort kliniske studier som viser at inntak av kosttilskudd ikke forlenger forventet levetid.[3] Enklest å studere har vært virkningen på intermolekylære bindinger i kollagen. UV-stråling og andre kilder til frie radikaler fører til at det dannes flere kovalente bindinger mellom kollagenmolekylene i huden, noe som fører til mindre elastisitet og mer rynket hud. Det hevdes videre at de kan utløse en del aldersbestemte sykdommer som alzheimers og parkinson og diabetes type 2.[trenger referanse]»

 

Blodet i kroppen vår har en ph på ganske nøyaktig 7,4. Kroppen gjør alt den kan for å holde dette nivået. Proteinet i kjøtt er syreskapende i kroppen, i større grad enn protein fra de fleste plantekilder. Kroppens mål er å nøytralisere disse syrene som kommer inn og har gode måter å gjøre det på. Den tar fra sitt aller største lager, nemlig skjelettet som inneholder mye kalsium. Dette virker effektivt, men over lang tid trekkes det ut for mye kalsium og folk får benskjørhet. Spesielt damer som har en noe mindre benbygning enn menn. Man blir fortalt at man bør drikke melk, men det virker mot sin hensikt, noe mange vestlige melkedrikkende kvinner opplever hvert år.

hip-fractures-per-calcium-consumed.jpg

 

 

Det er mange andre ting enn mat som spiller en viktig rolle for helsen, vær klar over det. Feil mengde av ting som trening, søvn og hvile, stress, forurensing, stråling, sol og dagslys kan bidra til store helseplager så vel som et dårlig balansert kosthold gjør det. Kosthold alene har ikke skylden for alle verdens livsstilsykdommer, men er en viktig faktor. Spesielt hjerte- og karsykdom og kreft. Den voldsomme økningen de siste tiårene allergier skyldes nok i større grad levestil, inne- og utemiljø og forurensing.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av Slettet+981234
Lenke til kommentar

Mat, brød og knekkebrød handler om mer enn bare næring. Det handler også om fordøyelse og brød er svært viktig å få i seg for å opprettholde et stabilt fordøyelsessystem og gir ikke samme effekt som knekkebrød. Det er også forebyggende mot dårlig ånde. Personlig ville jeg anbefalt kornblandinger med melk før man spiser knekkebrød. Det er veldig viktig å tygge maten skikkelig. Jeg vet at alle spiser på forskjellige måter og noen er ikke like flinke til å tygge. Da får magen mindre å jobbe med og man får mer ut av det man spiser.

 

Det har også mye å si på hvordan brød-konsistensen er. Er det mye hull i brødskiva så trekkes det veldig mye mer smør ned i brødskiva så da må man smøre dobbelt så mye. Det kommer jo an på hvilket bakeri som leverer i de forskjellige distriktene. Stor forskjell på brødbakst. På mitt lokale bakeri så er det alltid store hull i brødene og jeg må bruke 3 ganger så mye smør nå enn før for å dekke brødskiva. Jeg begynte derfor å bli feit og måtte slutte å spise brød. Brødene henger også så dårlig sammen at jeg må skjære dobbelt så tykke skiver nå enn før for å ikke få hele påleggs smaken på en gang fordi det er så lite innmat i de nye brødene. Jeg har irritert meg så mye over det og folk skjønner ikke hva som er galt og tror at jeg ikke er vettug. Jeg har vært irritert flere hundre ganger på grunn av det men jeg vet ikke hvor jeg skal klage for å få endret på dette igjen. Jeg syntes de gamle brødene fungerte veldig bra. Det irriterer meg kraftig da mat er det jeg lever av og derfor det viktigste jeg har. Så at jeg ikke får spist skikkelige brød plager meg mer enn de fleste kan forestille seg.

 

Alt blir gradvis dårligere sakte men sikkert. Maten vi har i dag er av så dårlig kvalitet at vi må tilbake til krigstiden for å finne dårligere kvalitet. Jeg tror at finanskrisen er med på å skape mer slurv fordi man er ute etter så billig og effektiv arbeidskraft som mulig og jukser der man kan. Ikke bare det men produsentene og de videre salgsleddene vil tjene så mye som mulig på produktene sine samtidig som de vil produsere så billig som mulig. Det er også lett å skape løgner og konspirasjoner om ting man ikke kan se, lukte eller høre så det er uten tvil mye juks i matbransjen. Men det ligger noe bak dette igjen og det er pengene som forkrøpler moralen slik at folk jobber for å tjene penger og ikke for å levere et sunt og godt produkt.

Siden mer effektivitet skaper mer penger så fører det også til enda mer stress og press som igjen gjør at folk mister "bakkekontakten". Kanskje mange som er uenig med meg men det er de som ikke tørr å forstå hva som er de kalde fakta.

 

Maten er det vi lever av... Ikke pengene, så jeg er lei for det som skjer i Norge. I forhold til Danmark og Sverige så er det også dårlig utvalg, dyr mat og maten er av veldig dårlig kvalitet til å være så dyr. Siden mat er det viktigste vi har så må vi ta dette på alvor og få rydda opp. Dette kan høres barnslig ut men for eksempel kvalitet på brød har gått langt ned på grunn av at det blir bakt slik at det blir mest mulig luft og minst mulig korn og derfor næringsfattige. Da trekker også smøret mye lenger ned og folk blir feitere fordi dem får i seg for mye smør(over tid). Kjøttfarse og pølser som inneholder mest mulig vann. Og biff, ribbe, koteletter som krymper til halv størrelse og tørker inn. ferdig pizzaer som får mindre fyll for hvert år... dårlig smak på kjøtt, varierende kvalitet på melkeprodukter. Enkelte matvarer som har fått dobbel pris de 2-3 siste årene slik at det ikke er noen ting som faktisk er billig lenger.

 

Det som er best er å spise det man får mest energi av. Det vil si variert og lytte på kroppen og få i seg det man trenger. Det som kjennes godt for kroppen er det som gir mest energi og energi er nøkkelen til effektiv opptrening. Motivasjon kommer når man ser resultatene. Når det kommer til trening så er intervall trening det beste for en som er utrent. Er man utrent så ikke kjør på men stopp når man blir sliten og det begynner å bli ubehagelig også ta enda en økt. Da får man mest ut av det man gjør og etter kort tid så klarer man lenger og fler økter. Det som kjennes ubehagelig og vondt på kroppen er ikke sunt. For eksempel å presse seg selv til å jogge for mye er ubehagelig og når det blir ubehagelig til et viss punkt så er det ikke sunt lenger. Da destruerer man kroppen i stedet for å bygge den. Det som er godt på kroppen er det sunneste. Det beste er å kjenne på kroppen og lytte på den og bli så godt kjent med seg selv som mulig. Men jeg mener også at man skal ha noe vondt og presse seg selv men ikke for mye som jeg tror mange gjør. Noe av det beste med fysisk trening er at hjernen fungerer bedre jo bedre kroppen fungerer. For å bruke hjernen så må en bruke kroppen og for å få en høyest mulig grad av funksjonalitet så må man lytte til kroppen.

 

Folk bryr seg mest om prisen fordi maten her i landet er overpriset. Selvfølgelig er folk i utgangspunktet mest opptatt av å kunne velge mer men på grunn av høye priser så må folk prioritere mer. Hadde prisene vært rimelige så hadde ikke folk brydd seg så mye om det. Ikke bare er prisene for høye men kvaliteten på svært mange varer er dårlig. Men folk må ha mat så butikkene og staten kan gjøre som de vil

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

@MrMoneymaker

 

Jeg har kondensert poengene dine litt i stedet for å lage et helvete av oppdelte sitat. Dersom du mener jeg har feiltolket noen av de så er det bare å si ifra.

 

- Salt binder vann i kroppen som igjen fører til høyt blodtrykk. Dette fører til hjerteinfarkt

Ja og nei. Salt binder vann i kroppen fører til økt blodtrykk i forhold til om man ikke inntok saltet. Om denne økningen fører til at man blir dyttet opp fra normalt blodtrykk til et nivå som forbindes med økt risiko for hjerteproblemer kommer an på en rekke faktorer, som for eksempel total kroppsvekt og i hvor god form man er.

 

Jeg er for eksempel litt over normalvekt, og ca normalt sprek. Blodtrykket mitt er i det øverste sjiktet av hva som klassifiseres som normal blodtrykk. Hadde jeg vært 5-10 kg lettere (som er lett for meg å oppnå om jeg bare klarer å holde et fast treningsskjema) så hadde blodtrykket mitt vært fantastisk selv om jeg sannsynligvis har i meg mye salt.

 

Så, salt bidrar til problemer med blodtrykk, men er langt i fra den eneste faktoren, og man kan holde seg på et stabilt lavt blodtrykk selv om man har i seg en god del salt. Dersom man allerede er skikkelig feit og utrent så er det så klart en stor fordel å kutte ned på salt for å redusere det allerede skyhøye blodtrykket.

 

- Kjøtt inneholder mye kolesterol, som når oppvarmet (spesielt kraftig stekt) og i lag med andre stoffer i kjøtt fører til mye frie radikaler. Frie radikaler kan bekjempes med antioksidanter.

Sitter ikke på informasjon om dannelsen av frie radikaler ved steiking (og slik) av kjøtt, men det ser uansett ut som at man kan motvirke dette ved å ha i seg mye antioksidanter.

 

Frukt er sunt, og enda sunnere dersom du spiser varmebehandlet kjøtt, med andre ord? Der ser jeg ingen grunn til å være uenig.

 

Som du sier er kolesterol ikke en absolutt negativ ting, siden vi faktisk trenger stoffet i kroppen. Jeg vil tilføye at inntak av kolesterol heller ikke fører til direkte økt kolesterol i blodet. Kroppen kan ikke bruke kolesterolet i mat direkte, og må uansett bryte dette ned til mindre stoffer, som kroppen igjen bygger sammen igjen til kolesterol dersom kroppen trenger det. Høyt kolesterol er hovedsaklig forbundet med overvekt. Samtidig spiser overvektige personer gjerne mat med mye kolesterol, og det er dette som fører til korrelasjonen mellom kolesterolinntak og blodkolesterol. En normalvektig person som spiser mye kolesterol men samtidig trener mye slik at vekten forblir normal vil ikke nødvendigvis få betydelig stor kolesterolkonsentrasjon i blodet. I tillegg er det slik at man har flere typer kolesterol, hvor den typen som har størst risiko for å forårsake blodpropp faktisk er vanligere hos folk som blir feit av mye karbohydrater, ikke de som blir feit av for mye fett.

 

- Kjøtt fører til pH-fall i kroppen som må nøytraliseres med kalsium. Dette fører til beinskjørhet, og inntak av melk hjelper ikke som mottiltak, men øker risikoen for beinskjørhet ytterligere.

 

Det første punktet der har jeg ikke kunnskap om, men dersom det stemmer så følger det logisk at kalsium brukes for å motvirke det. Jeg tenker jeg lar noen andre motsi dette dersom det ikke stemmer.

 

Det er derimot ikke noen sterk indikasjon på at økt inntak av melk faktisk fører til beinskjørhet. Dersom man ser på grafen din så er det t viktig moment som kommer opp. Finland, som drikker mest melk av alle, har likevel mindre beinskjørhet enn Israel som er midt på treet. Dette er en indikasjon på at det kanskje ikke er selve kalsiuminntaket som fører til dette. Samtidig har Norge og Sverige en unormalt stor mengde beinskjørhet i forhold til kalsiuminntak.

 

Grafen viser en viss korrelasjon, men har en del ekstremt store avvik. Dette får meg til å tenke at det ikke er snakk om "incontestible evidence", som det står under grafen, men muligens en rekke andre, ukjente faktorer som kanskje slår like kraftig inn på benbygning som kalsiuminntak.

 

-edit-

Fikset en skriveleif

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ja, men det er vel ingen dyr i den rå naturen som drikker eller utsetter seg selv for mer enn det tåler. Det er jo bare vi som har for vane til å gjøre det.

 

Her har du hvaler i New Zealand som svømte på land, og døde.

 

111116_EXP_beached_whales.jpg.CROP.rectangle3-large.jpg

 

De har vel ikke funnet ut hvorfor dette skjer enda, det spekuleres i sonar bruk ifra ubåter forstyrrer retningssansen til hvaler & delfiner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...