Gå til innhold

Hva skjer i markedet med laptoper kommende tid?


Anbefalte innlegg

Ettersom jeg ikke lenger følger spesielt nøye med på utviklingen av teknologi (det er jo en jungel av tekniske begreper), lurer jeg på hva som egentlig skjer i kommende tid angående laptoper.

 

For litt siden skulle jeg kjøpe meg ny laptop (17,3", til spill som FM12, WoW, Diablo3 og kanskje enda noen som kommer), men da spruta det artikler og tips om at "du må vente noen uker" rundt meg. Har i og for seg fulgt med litt på priser på maskiner som er aktuelle (vi snakker en prisklasse rundt 6k), uten at jeg har sett de helt store endringene.

 

Derfor lurer jeg på hva som kommer, når det kommer, og om det fortsatt er lønnsomt å vente særlig lenger (joda, vet jo at man alltid skal vente til i morgen)?

 

Er det teknologien som forandrer seg i maskinene, og i så fall i hvilken grad? Påvirker dette prisene, eller er det bare hardware som endres? Kommer det nye modeller, eller oppgraderes de "gamle"?

 

Kan man om en måned forvente at maskiner kommer med SSD + HD (eventuelt hybrid) i stedet for vanlig HDD?

 

Som sagt, en del ting jeg lurer på i forhold til dette "vent noen uker"-konseptet. Håper noen tar seg tid til å svare og forklare litt, og hvis noen vet om nettsider som er i ferd med å legge ut (eventuelt har lagt ut) virkelig gode bang-for-buck tilbud, er det bare å si fra :)

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir jo ren rykter og gjetting.

 

Men med windows 8 er det store mulighet for SSD og multitouch vil komme, men tror vi snakker om noen år før man får en laptop til under 6000 kr med dette, det vil nok heller bli nettbrett i så fall.

 

Prisene burde bli påvirket men det vil neppe skje stort før et halv år.

Jeg regner med apple Retina vil konkurere mot multitouch skjerm i den prisklassen rundt 18000 kr.

Lenke til kommentar

Jo, kanskje det blir litt gjetting i forhold til rykter osv. Poenget er at det finnes flere sjeler der ute som er langt mer dedikert angående dette enn meg, så kanskje det finnes noen "rimelige antakelser"?

 

Det er for meg ganske uinteressant med både Win8 og touch-skjerm, og halvspiste epler legges igjen i døren her i huset :p

Lenke til kommentar

Eg og har lese dette her og der. Kjem nok til å avvente kjøp sjølv til litt ut i august for å sjå kva som skjer.

No har det kome ein del allereie i år, men det kan sjølvsagt dukke opp meir når som helst.

 

Det kan og vere ei god tid for tilbod etter sommaren.

Lenke til kommentar

Typisk kommer oppgraderingene inn fra toppen og strømmer nedover over tid, altså er det maskinene til over 10K som først har fått Ivy Bridge + 28nm-GPUer og endringene er nå sakte, men sikkert på vei nedover i prissegmentene.

 

Til rundt 6000 kr tror jeg du må vente til en gang ut på høsten før du ser noen endringer da.

Lenke til kommentar

Så med andre ord er det "top of the line" maskiner som får nyeste teknologi, mens maskinene gradvis "overtar" nest beste teknologi, og det renner jo nedover til mitt prissjikte etterhvert. Spørs vel om jeg har tid og tålmodighet til å vente noe særlig lengre enn til begynnelsen av august, men kan jo være at jeg begynner å sjonglere i sommerregnet i stedet for å spille D3. Forøvrig, skulle gjerne visst hvordan jeg kan se om en laptop har plass til ekstra HD (les: SSD), selv om dette kanskje ikke er aktuelt i min prisklasse.

Lenke til kommentar

Noen som har den minste aning om hvordan det blir med tastatur og mus fremover? Tenker da mest på spill, ettersom at jeg selv er en fps gamer. Har sett mye om hvordan touch kommer til å stadig vokse seg større også på pcer. Har alikevel ikke følgt nøye med og lurer på hvordan utviklingen vil bli og kanskje da spesielt spill-fremtiden.

Lenke til kommentar

Tastaturet vil aldri forsvinne, å gå over til ren touch er en nedgradering.

Musa vil fortsette å bestå siden det er ingenting som klarer å matche hastigheten og presisjonen dens.

 

Du har nok rett. Ingen har klart å finne opp noe bedre (med særlig utbredelse) enn QWERTY-tastaturet siden det ble utviklet i 1874.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...