Gå til innhold

10 grunner til å velge stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har begge deler, vil jeg bruke en bærbar til å erstatte skrivebords maskinen?

Aldri, for dyrt i innkjøp i forhold til kraft og vanskelig å fikse noe selv.

Men min bærbare rustet med Ubuntu duger perfekt til sin rolle, websurfer / studie maskin når man er på farten.

Lenke til kommentar
10. Den blir ikke stjålet

 

Er du redd for å få uvelkomment besøk av B- eller C-gjengen mens du er ute av huset? Da er det greit å være klar over at mens en bærbar PC er lett å ta med seg og omsette, er det ingen profesjonelle kjeltringer som gidder kaste to blikk på den grå kassa under pulten din. Den er ganske enkelt ikke verd bryderiet.

Dersom en innbrudstyv kommer over f.eks. en stasjonær gaming maskin som tydelig er et beist med vannkjøling og masse lys som kommer ut av den er det godt mulig de skjønner at den kan være verdt 15-30K.

Lenke til kommentar
10. Den blir ikke stjålet

 

Er du redd for å få uvelkomment besøk av B- eller C-gjengen mens du er ute av huset? Da er det greit å være klar over at mens en bærbar PC er lett å ta med seg og omsette, er det ingen profesjonelle kjeltringer som gidder kaste to blikk på den grå kassa under pulten din. Den er ganske enkelt ikke verd bryderiet.

Dersom en innbrudstyv kommer over f.eks. en stasjonær gaming maskin som tydelig er et beist med vannkjøling og masse lys som kommer ut av den er det godt mulig de skjønner at den kan være verdt 15-30K.

 

Da får man satse på at:

1. Vedkommende ikke er datakyndig og tror at stasjonære maskiner bare er noe eldgammelt som man holdt på med rundt år 2000

2. Skurken ikke orker å dra på 20 kilo datamaskin :D

 

 

Selv kjører jeg stasjonær maskin hele veien. Jeg har en Macbook som jeg bruker når jeg drar vekk (ferie, etc.) og en laptop fra Dell som brukes på jobb. Men når jeg er hjemme bruker jeg dem kun som mellomstasjon for å streame fra den stasjonære til fjernsynet.

Og jeg utstår ikke gaming på laptopper. Det blir bare helt feil.

Lenke til kommentar

Man trenger derimot bare 1 god grunn til ikke å velge stasjonær: Den er lite flyttbar. The End :)

 

Det kommer jo bare ann på hvor sterk du er, og hvor stor kabinettet er.

Jeg kjøpte meg HAF-X og der fulgte det med hjul som jeg monterte på, og nå er den enkel å forflytte rundt i huset, bortsett fra i trapper og dørkarmer.

Og den er genial å bruke som leketøy om du kjeder deg en dag det er strømbrudd og du ikke har internett, og da mener jeg å sitte på den og trille rundt i huset :D

Lenke til kommentar

LOL TheJokerHD.

Jeg har også HAF-X :)

 

Det er sant at det kanskje ikke virker så koselig å drasse på 20+ kg med dimensjoner ca 50x50x25 cm

En 27" ultrasharp skjerm verdt rundt 4500-5000kr kunne kanskje også vært aktuelt å stjele for en tyv med peil på datautstyr, samt andre perifere enheter til rundt 1000kr pr stk.

 

ca 70-75% av verdien av ting jeg har på soverommet er en del av PC oppsettet og laptoppen :p

Om noen brøt seg inn hos meg og stjalt det meste untatt PC utstyret mitt ville det egentlig ikke ha brydd meg så veldig mye, annet enn irritasjon over å måtte kjøpe inn ting igjen. Selv om de tok laptoppen ville det gått ganske greit, den er straks 5 år, men lever i beste velgående med 128GB SSD og 8GB RAM :p

Lenke til kommentar
10. Den blir ikke stjålet

 

Er du redd for å få uvelkomment besøk av B- eller C-gjengen mens du er ute av huset? Da er det greit å være klar over at mens en bærbar PC er lett å ta med seg og omsette, er det ingen profesjonelle kjeltringer som gidder kaste to blikk på den grå kassa under pulten din. Den er ganske enkelt ikke verd bryderiet.

Dersom en innbrudstyv kommer over f.eks. en stasjonær gaming maskin som tydelig er et beist med vannkjøling og masse lys som kommer ut av den er det godt mulig de skjønner at den kan være verdt 15-30K.

 

Jo, men igjen... Skal de ta min PC (den ser nok langt dyrere ut enn den er pga spesielt kabinett, Antec Skeleton), så bør de ha god tid. Masse kabler, klumsete og i det store og det hele upraktisk å flytte på.

Da tror jeg heller jeg ville tatt TVen, den er 55" og langt mer tilgjengelig, føler jeg.

 

Men igjen, det kommer jo veldig an på hvordan folk har satt opp ting. En TV på veggen med 50 ting koblet ting, er kanskje mer tidkrevende enn en stasjonær PC som står oppå skrivebordet med mus, tastatur og skjerm koblet til og det er alt.

 

Noe av det som gjør min upraktisk å ta ut, er at den er under en pult med hull i med kabler til skriver, høytalere, ekstern disk, headset, mus, tastatur og skjerm. Under er det i tillegg også en sub, som ikke gjør det noe mindre klumsete.

Lenke til kommentar

11. Mindre støy

 

Hvilke bærbare pcer har du vært borti? ALDRI i mitt liv har jeg kommet over en stasjonær som er stillere enn en bærbar pc. Og de fleste pcer fra og med 2009-2010 er så å si ikke hørbare.

 

Hvilke stasjonære har du vært borti? Jeg kan bygge en stasjonær med en hvilken som helst ytelse som er stillere enn den bærbare med tilsvarende ytelse (forutsatt begge ikke er helt uhørbare)

 

AtW

Lenke til kommentar

Så det du i praksis sier er at du kan ha en hvilken som helst ytelse til stasjonær med passiv kjøling?

Min PC lager mye lyd, og det er det mitt 460GTX som står til ansvar for.

 

Nei, det jeg sier at uansett hva slag ytelse den bærbare har, så kan jeg bygge en stasjonær med samme ytelse og mindre støy, (eller i verste fall like mye, om den bærbare er uhørbar)

 

AtW

Lenke til kommentar
12. Varme

Tja, det er nok enklere og mer brukervennlig å ha en egen varmeenhet som man kan slå av og på og justere etter behov, enn å bruke PCen som varmekilde.

Hehe. En stund brukte jeg faktisk den stasjonære PC-en, som er klokka til helvete, til å varme opp det lille soverommet mitt i den gamle leiligheten raskt etter å kommet tilbake fra skolen. Det var bare varmekabler i gulvet der, så det tok himla lang tid før rommet ble varmt etter å ha vært avskrudd en stund.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Irrelevant: Poenget mitt er at med panelovn/ribbeovn (fast eller frittstående) koblet til samme stikkontakt, kunne gjort oppvarmingsjobben raskere og stoppet automatisk når temperaturen blir høy nok. Kjekt å slippe unødvendig varme etter en lang og god sommerdag. En ovn med både timer og termostat kunne til og med varmet opp rommet akkurat passe, akkurat i tide til at du kommer fra skolen.

 

Jeg tror det er mange som har bærbare pc'r som aldri forlater stua/soverommet. Folk bare liker å ha muligheten til å ta den med seg, og dessuten er det ofte en person i husholdningen som ikke liker "store, stygge datating med kabler og det hele"

Godt poeng. Jeg tar ofte med meg bærbar PC på kjøkkenbordet ved frokosten, etter middag, eller til sofaen, godstolen osv. Det hadde selvsagt ikke falt meg inn dersom jeg bare hadde stasjonær. De stasjonære er naturlig nok stasjonert på fast sted. Alt til sitt bruk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Irrelevant: Poenget mitt er at med panelovn/ribbeovn (fast eller frittstående) koblet til samme stikkontakt, kunne gjort oppvarmingsjobben raskere og stoppet automatisk når temperaturen blir høy nok. Kjekt når det er 25 grader ute og 30 inne etter en dag med solsteik. En ovn med både timer og termostat kunne til og med varmet opp rommet akkurat passe, akkurat i tide til at du kommer fra skolen.

Joda, tenkte jeg bare skulle dele en historie. Har panelovn med termostat og natt- og dagtidfunksjon nå. Har uansett knapt brukt den noe som helst etter jeg flytta i slutten av mars. Når PC-en stod på ble det uansett godt og vell 22 grader. Nå om sommeren blir det ulidelig varmt når jeg spiller om jeg ikke setter opp vinduet og slår på vifta.

Lenke til kommentar

Samme her, Irrelevant.

Jeg har ikke brukt varmeovn på soverommet på 4-5 år. En overklokket multicore maskin som kjører F@H den tiden jeg ikke spiller eller gjør andre intensive ting varmer nok om vinduet er lukket. Om sommeren klokker jeg enten ned eller slutter å kjøre F@H, og regulerer temperatur med åpningen på vinduet.

Etter jeg kvittet meg med 4870x2 har heller ikke støy vært noe problem. Det er klart mindre er bedre, men selv om maskinen dumper 200-450W er det bare en bakgrunnssus. NH-D14, og nå H100 med tilsvarende noctua vifter bråker ikke så mye, og skjermkortet har jeg tvunget til å gå med en RPM (40%) som gjør at det ikke høres over CPU- og kabinett-vifter. Selv med 25-30C romtemperatur og full load under gaming klarer 6850 (GigaByte med 2x åpne kjølere) å holde <75C med den viftehastigheten i et HAF-X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...